نظرسنجی

بهترین تیم هفته ۲۴؟
اتفاق غیرمنتظره برای ساپینتو و مورایس؛ رقبای اصلی یحیی چمدان‌هایشان را می‌بندند؟
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

یک باشگاه هرچقدر هم پولدار باشد، باز هم پرداخت دستمزد سرمربیان خارجی رقم فوق‌العاده زیادی می‌شود و شاید همین قضیه موجب شود تا در فصل آینده تعداد سرمربیان خارجی حاضر در فوتبال ایران به پایین‌ترین حد ممکن برسد.

از اولین دوره رقابت‌های لیگ برتر کم‌کم پای بازیکنان خارجی به فوتبال ایران باز و حضور مربیان غیرایرانی هم پررنگ‌تر از قبل شد. مردانی که بعضی از آنها در فوتبال جهان اسم و رسم هم داشتند. از مصطفی دنیزلی و جان توشاک گرفته تا آندره‌آ استراماچونی و گابریل کالدرون. به طور کلی سرمربیان خارجی شاغل در لیگ برتر ایران به دو دسته تقسیم می‌شوند. آنها که واقعاً فوتبال ما را با دانش خود به سطح بالاتری رساندند و مردانی که چیز خاصی برای ارائه نداشتند و فقط جیب خود را با استفاده از قراردادهایی که در ایران بستند، پر پول کردند و البته رقم قابل ‌ملاحظه‌ای نیز نصیب مدیربرنامه‌های آنها شد! همه این اتفاقات در حالی به وقوع پیوست که وضعیت ارزی کشور اینگونه نبود. مربیان خارجی ابتدا با دلار ۸۰۰ تومانی وارد فوتبال ایران شدند اما حالا که قیمت ارز به بیش از ۵۰ هزار تومان رسیده است، شرایط کاملاً متفاوت شده و این تفاوت را فصل آینده با تمام وجود احساس خواهیم کرد. یک باشگاه هرچقدر هم پولدار باشد، باز هم پرداخت دستمزد سرمربیان خارجی رقم فوق‌العاده زیادی می‌شود و شاید همین قضیه موجب شود تا در فصل آینده تعداد سرمربیان خارجی حاضر در فوتبال ایران به پایین‌ترین حد ممکن برسد.

شرایط مبهم سا پینتو

استقلال اگرچه در ابتدای فصل با ریکاردو ساپینتو انتظارات هوادارانش را برآورده نکرد اما حالا این سرمربی پرتغالی به مرد محبوب هواداران تبدیل شده و در هر دو جام حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. آبی‌پوشان با ریکاردو یک مدعی تمام عیار برای لیگ برتر و جام حذفی محسوب می‌شوند اما اگر وضعیت ارزی کشور به همین شکل باقی بماند، بدون شک مدیران باشگاه برای پرداخت دستمزد سرمربی خود و دستیاران خارجی‌اش به مشکل برمی‌خورند و شاید این دردسر فراتر از توان پرداختی آنها باشد. حتی اگر فرض کنیم که قیمت دلار تا سال آینده افزایش پیدا نکند، استقلالی‌ها با توجه به افزایش دستمزد ساپینتو برای فصل بعد میزان پرداختی ریالی بالاتری خواهند داشت.

مورایس در اصفهان می‌ماند؟

سپاهان اصفهان همواره به خوش‌حسابی در فوتبال ایران معروف بوده است. آنها در این فصل یک مربی نام‌آشنای پرتغالی به نام ژوزه مورایس را در اختیار دارند که کارنامه موفقی داشته است. از قهرمانی در لیگ کره جنوبی گرفته تا فتح لیگ حرفه‌ای عربستان. اگرچه مورایس با سپاهان در جام حذفی ناکام شد، ولی در لیگ برتر حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. همچنین باشگاه اصفهانی مدعی شده که برنامه بلندمدتی با مورایس دارد. اگر این مربی پرتغالی بتواند با سپاهان قهرمان لیگ بیست و دوم شود، قطعاً طرفداران هم دلشان می‌خواهد سرمربی خود را حفظ کنند، اما باید ببینیم مدیران باشگاه با بحث ارزی چطور کنار خواهند آمد؟

مرد موفق اسپانیایی در تبریز

تراکتور هم این فصل را با یک سرمربی خارجی آغاز کرد و با قربان بردیف نتایج خوبی گرفت، اما وقتی این مربی در تعطیلات جام جهانی از جمع سرخپوشان تبریزی جدا شد، مدیران باشگاه یک سرمربی نام آشنای اسپانیایی به نام پاکو خمس را جذب کردند که واقعاً توانست شرایط به مراتب بهتری برای تراکتور ایجاد کند. نماینده شهر تبریز حالا جزو تیم‌هایی است که فوتبال زیبایی ارائه می‌کند و در نتیجه‌گیری هم موفق بوده است. تراکتور جزو باشگاه‌های خصوصی است اما قطعاً افزایش قیمت ارز روی دوش این باشگاه هم بار اضافه می‌گذارد و باید ببینیم در فصل آینده این مربی موفق اسپانیایی با وجود شرایط ایجاد شده حفظ می‌شود یا اینکه مدیران باشگاه چاره‌ای جز پایان این همکاری نخواهند داشت.

ناکامی تاوارز

در کنار این سرمربیان موفق، صنعت نفت آبادان یک سرمربی برزیلی جذب کرده که اصلاً موفق نبوده است. ادسون تاوارز نتوانست آبادانی‌ها را از منطقه خطر دور کند و شرایط ارزی کشور هر طور که باشد خیلی بعید به نظر می‌رسد او اقامتی طولانی در فوتبال کشورمان داشته باشد.

بستن چمدان‌ها

علاوه بر سرمربیان خارجی، بسیاری از تیم‌های لیگ برتری در کادر فنی مربیان خارجی هم دارند که دستمزدشان به مراتب کمتر است اما حتی همین دستمزد متوسط هم با قیمت کنونی دلار به مراتب افزایش پیدا کرده است. شاید این مسأله موجب شود که ما در فصل آینده به طرز قابل ملاحظه‌ای مربیان خارجی کمتری در فوتبال خودمان داشته باشیم و این افراد بهار سال آینده به فکر بستن چمدان‌های خود و باز کردن آنها در کشور دیگری باشند.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۳
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۱
  • محمد IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
    استقلال فرهاد مجیدی و سایر مربیان بافکر و فوتبال شناس دارد.ولی دشمنان شارلان به هر دری میزنن تا جلوی پیشرفت استقلال رو بگیرن آیا این بازی جوانمردانه است؟!اینارو بچه 10ساله هم درک میکنه.
  • حمید IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
    چیز سختی نیست ' از الان دستمزد دلاری رو تهیه کنن و به حساب بانک بذارن سودشو بگیرن تا موعد مقرر ' هم پولشون بی ارزش نمیشه و هم سود پول رو برداشت میکنن' البته اگه پولی در بساط داشته باشن
  • تت CA ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
    برا اینا همیشه هست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

بهترین تیم هفته ۲۴؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی