کلاه ساپینتو جذابیتش را قویتر کرد/ با دلیل می‌گویم طارمی و آزمون هیچ مشکلی با قلعه‌نویی پیدا نمی‌کنند/ دولت به استقلال لطف نمی‌کند بلکه وظیفه‌اش است
زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه

پیشکسوت استقلال گفت: رفتارهایی که ساپینتو در این مدت در فوتبال ایران از خودش نشان داده به نوعی برند جدید برای لیگ برترمان تبدیل شد که می تواند فصل جدیدی از این وضعیت را در فوتبال ما ایجاد کند.

پیروز قربانی، بازیکن اسبق استقلال و تیم ملی در گفتگو با خبر ورزشی، درباره شرایط اخیر تیم استقلال، محبوبیت ساپینتو نزد هواداران، بدهی این باشگاه به استراماچونی و انتخاب امیر قلعه نویی به عنوان سرمربی تیم ملی اظهاراتی را مطرح کرد.

استقلال در هفته‌های اخیر خوب نتیجه گرفته و طرفداران استقلال پس از عبور از این تیم از پرسپولیس (در جدول بندی) علاقه زیادی به سرمربی شان پیدا کرده‌اند. این موضوع را چطور تحلیل می‌کنید؟

به عقیده من برخلاف آنچه که به عنوان اخلاق و رفتار سرمربی استقلال کنار خط درباره اش صحبت می‌شود این نوع رفتارها بر جذابیت این آدم اضافه کرده است. چون او با این کارهایش چهره دوستداشتنی تری را به هوادار معرفی می‌کند. در ورزشگاه فولاد هم دیدیم که در چند صحنه کلاهش را روی زمین کوبید که اینها از نظر بصری برای تماشاگر جذابیت دارد. نه در ایران بلکه در کل جهان به همین صورت است.

کلاه ساپینتو جذابیتش را قویتر کرد/ با دلیل میگویم طارمی و آزمون هیچ مشکلی با قلعه‌نویی پیدا نمی‌کنند/ دولت به استقلال لطف نمی‌کند بلکه وظیفه اش است

اما قبول دارید در فوتبال ما به خاطر همین رفتارها با این مربی برخورد شده است؟

گاهی اوقات چنین رفتارهایی بر خلاف قوانین یا عرف معمول در فوتبال ماست که طبیعی است با جرایمی‌هم همراه شود ولی به طور کلی برند و شخصیت ساپینتو به همین شکل است. طوری است که کنار زمین جنب و جوش دارد. این قبیل مربیان از لحاظ محبوبیت نزد تماشاگران سریعتر در دل طرفداران جای می‌گیرند. این قبیل مربیان نسبت به آنهایی که آرام می‌ایستند و نهایتاً یادداشتی روی کاغذ می‌نویسند خیلی زودتر محبوب می‌شوند.

نتایج خوب استقلال تا چند اندازه در این زمینه(محبوبیت ساپینتو) موثرتر بوده؟

قطعاً نتیجه هم تاثیر مضاعفی بر این محبوبیت گذاشته است. استقلال روند خوبی را استارت زده و این به خاطر شناسایی ترکیب درست از طرف کادر فنی است.

بیشتر در این باره توضیح می‌دهید؟

ما الان در خط دفاعی زوج خوب عارف غلامی‌و سیلوا را داریم که عالی کار می‌کنند. در خط هافبک هم سه هافبک هماهنگ و خوب داریم. سعید مهری، آرش رضاوند و روزبه چشمی‌که به نظرم سه نفر شان هم عالی ترین نفرات برای این پست به شمار میروند. چقدر سعید مهری بازیکن خوبی است. حیف که او در این مدت کم بازی می‌کرد و نمی‌توانست به این شکل به استقلال کمک کند.

کلاه ساپینتو جذابیتش را قویتر کرد/ با دلیل میگویم طارمی و آزمون هیچ مشکلی با قلعه‌نویی پیدا نمی‌کنند/ دولت به استقلال لطف نمی‌کند بلکه وظیفه اش است

به نظر شما این بازیکن با کمک ساپینتو بهتر دیده شد؟

زمانی که او در تراکتور بازی می‌کرد من به عنوان مربی سایپا این بازیکن را دیدم. یک بازیکن فوق العاده باکیفیت است. اگر دقت کنید سعید مهری بازیکنی است که از عقب به خوبی به گپ‌های دفاعی حریف اضافه میشود. آندِرلَپ‌هایی که انجام می‌دهد واقعاً از هر بازیکنی برنمی‌آید. به نظرم این بازیکن در دوران ساپینتو به خوبی توانست ارزش‌ها و قابلیت‌هایش را بروز بدهد.

وضعیت خط حمله را چطور میبینید؟

در جلو هم سه بازیکن فوق‌العاده خوب داریم. محبی، مهدی قائدی که خیلی خوب است و امیر ارسلان مطهری هر سه نفر وظایفشان را بدون درستی انجام می‌دهند. پیمان بابایی و دیگر بازیکنان ذخیره استقلال مثل میرزایی و سجاد شهباززاده که به ترکیب اضافه می‌شوند هم جزو خوب‌های استقلال هستند. شکر خدا این نفرات همه با هم هماهنگ هستند و استقلال خوب نتیجه می‌گیرد.

نتایج اخیر را چطور دیدید؟

استقلال بازی‌های سختی را برده است. بازی با گل گهر بازی آسانی نبود. بازی با فولاد، آن هم جلوی تماشاگران این تیم کار آسانی نبود که استقلال به راحتی در آن پیروز شد. حتی در رابطه با بازی نساجی هم باید بگویم با کمال احترام به مربی تیم نساجی که بعد از بازی از کسب نتیجه تساوی با استقلال اظهار نارضایتی می‌کرد، نساجی باید حداقل با ۵ گل به استقلال می‌باخت.

چطور؟

من بازی را به طور کامل دیدم. یکی از بازی‌های عالی این فصل استقلال بود. البته اسیر ضربه عالی ایوب کلانتری شدند. به طور کلی روند استقلال خیلی خوب بوده که امیدوارم ادامه دار هم باشد.

کلاه ساپینتو جذابیتش را قویتر کرد/ با دلیل میگویم طارمی و آزمون هیچ مشکلی با قلعه‌نویی پیدا نمی‌کنند/ دولت به استقلال لطف نمی‌کند بلکه وظیفه اش است

سرمربی استقلال در نشست خبری بعد از بازی فولاد اعلام کرد که نگران وضعیت مالی بازیکنانش است. این موضوع به موازات مشکلات مالی استقلال در رابطه با پرداخت پول استراماچونی مطرح شد. به نظر شما کار مدیریتی چه تدبیری باید بیندیشد تا این دو موضوع باعث عدم نتیجه گیری استقلال در هفت بازی باقی مانده که می‌تواند در سرنوشت این فصل تاثیر داشته باشد، نشود؟

مدیریت باشگاه باید این موضوع را به دو بخش مجزا تقسیم کند. یک بخش پرداخت بدهی استراماچونی است که قطعاً همه می‌دانیم کار آسانی نیست. مدیریت باشگاه با مشکل بزرگی در این باره مواجه است که نباید اجازه بدهند این موضوع در روند نتیجه‌گیری استقلال تاثیر منفی داشته باشد. تیمی‌که الان در حال نتیجه گیری است بازیکنانش نیاز به پاداش دارند، نیاز دارند که حقوق شان را سر وقت بگیرند تا دغدغه مالی نداشته باشند. این شامل حال کادر فنی هم می‌شود. به نظرم باشگاه استقلال باید این دو موضوع را از هم جدا کند. قطعاً آقای فتح‌الله‌زاده این دو موضوع را بهتر می‌تواند تفکیک کند.

یعنی در دو محور جلو بروند؟

بله! باید منابعی را که می‌تواند برای تامین مشکلات آماده کنند طوری هماهنگ کنند که خللی در روند موفقیت‌های استقلال نداشته باشد. پول را سر وقت بدهند، پاداش را سر وقت بدهند. ولی در رابطه با پول استراماچونی معتقدم باشگاه استقلال به تنهایی نمی‌تواند این کار را انجام دهد.

چه کسانی باید در این زمینه به استقلال کمک کنند؟

آنهایی که در این باره مسئول هستند باید جلو بیایند و این مشکل را حل کنند. الان وزارت ورزش در این باره مسئول است. حالا چه در دوران آقای سجادی بوده و چه در قبل از او وزارتخانه باید در قبال افرادی که در این باشگاه منصوب کرده پاسخگو باشد. نمیشود که شما یک مدیری بیاورید، قراردادی ببندند که یک بار سنگین هزینه را روی دوش باشگاه بگذارند، بعد از آن فرد برود جای دیگر پست بگیرد و کارش را بکند و حقوقش را بگیرد! شما یک آدم اشتباه را در باشگاه استقلال منصوب کردید. آنهم در باشگاهی که ۴۰ تا ۵۰ میلیون نفر هوادار در ایران و سراسر جهان دارد.

یعنی وزارت ورزش باید به کمک استقلال بیاید؟

از واژه کمک استفاده نکنید! وزارت ورزش مسئولیت دارد تا این قضیه را حل و فصل کند. این وظیفه آنهاست که این مشکل را حل کنند. چون خودشان نفر اشتباه را به استقلال آورده اند. پس باید تاوان این اشتباه شان را بدهند. هر کسی در قبال افراد زیر دستش باید پاسخگو باشد. مثل یک سرمربی! حالا اگر این موضوع را در سطح کلان‌تر ببینیم وقتی وزارت ورزش هیئت مدیره و مدیرعامل را تعیین می‌کند باید در قبال اقدامات آنها هم پاسخگو باشد. کسی که می‌آید خرابی به بار می‌آورد قطعاً از طرف فردی دیگر منصوب شده است. بنابراین فردی که او را منصوب کرده باید جواب بدهد. نمیشود که آنها خودشان را کنار بکشند و بگویند حالا فتح‌الله‌زاده این پول را میدهد!(خنده معنی دار قربانی) فتح الله زاده از کجا می‌تواند این پول را جور کند!

کلاه ساپینتو جذابیتش را قویتر کرد/ با دلیل میگویم طارمی و آزمون هیچ مشکلی با قلعه‌نویی پیدا نمی‌کنند/ دولت به استقلال لطف نمی‌کند بلکه وظیفه اش است

یعنی دولت باید پا پیش بگذارد؟

دولت در این باره هیچ لطفی به استقلال نمی‌کند. من در برنامه‌های ورزشی صدا و سیما می‌شنوم که مجریان می‌گویند دولت باید لطف کند و به کمک استقلال بیاید درحالی که اصلاً بحث کمک نیست این وظیفه آنهاست. طوری موضوع را بیان می‌کنند که انگار دولت در حال لطف کردن در حق استقلال است! دولت لطف نمی‌کند، وظیفه اش است که این کار را انجام بدهد. تا زمانی که اجازه ندهند بخش خصوصی در ورزش فعالیت کند باید مشکلات باشگاه‌های زیر دست شان را خودشان حل کنند.

اما قوانینی وضع شده که دولت حق دخالت در ورزش قهرمانی را ندارد؟

این که می‌گویند دولت نباید مستقیم دخالت کند همه شعار است. مشکل است از مجلس ماست. متاسفانه قوانینی که وضع می‌شود کار کارشناسی درباره شان صورت نگرفته!

چرا؟

چون افرادی قوانین را وضع می‌کنند که هیچ سررشته ای در ارتباط با آن ندارند و در نهایت متاسفانه این مشکلات به وجود می‌آید. قانون تصویب شده که نهادهای دولتی حق هزینه کردن در ورزش حرفه‌ای را ندارد از آن طرف بخش خصوصی فوق العاده ضعیف شده و در نهایت وقتی نمی‌تواند از پس مشکلاتش بربیاید این قوانین را دور می‌زنند و باز هم از دولت کمک می‌گیرند. پس اصلاً این چه کاری است؟ چرا خودمان را باید مسخره کنیم! متاسفانه این عده فقط درآمد فوتبالیست‌ها را می‌بینند.

پیشنهاد شما چیست؟

متاسفانه عده‌ای برای ورزش تصمیم میگیرند که هیچ سررشته ای از ورزش قهرمانی ندارند. عده ای داخل مجلس روی صندلی‌ها نشسته اند که اطلاع دقیقی از فوتبال ندارند. آنها فقط ماشین حساب دستشان گرفته اند ببینند فوتبالیست‌ها چقدر پول می‌گیرند! یک سوال از این آقایان می‌پرسم؛ چرا در دوران کرونا همه مشاغل تعطیل شد غیر از فوتبال؟ مگر فوتبالیست‌ها خانواده نداشتند؟ مگر در معرض خطر نبودند؟ اشتباه می‌گویم؟ خیلی هم دور نیست، همین دو سال پیش بود. آیا فوتبال تعطیل شد؟ خیر! برای اینکه فوتبال به کل کشور سرویس می‌داد. آن زمان که همه در خانه بیکار نشسته بودند فوتبال سر مردم را گرم می‌کرد. برای اینکه فوتبال یک پدیدۀ "فراورزشی" است. این را با احترام به همه رشته‌های دیگر می‌گویم. آنها نباید خودشان را با فوتبال مقایسه کنند. فوتبال به هیچ عنوان هزینه نیست، فوتبال سرمایه گذاری است اما از آنجایی که نمی‌توانیم از این سرمایه گذاری به درستی استفاده کنیم به فوتبال به چشم هزینه نگاه می‌کنیم! باعث تاسف است که هر بار دولت تغییر میکند پست‌های مختلف در وزارتخانه‌ها بین افراد تقسیم می‌شود بعد هر کسی بیرون می‌ماند سراغ فوتبال می‌آیند. افرادی که هیچ تخصصی از این رشته ندارند. در نهایت هم همین می‌شود.

کلاه ساپینتو جذابیتش را قویتر کرد/ با دلیل میگویم طارمی و آزمون هیچ مشکلی با قلعه‌نویی پیدا نمی‌کنند/ دولت به استقلال لطف نمی‌کند بلکه وظیفه اش است

درباره اتفاقات اخیر مربوط به انتخاب سرمربی تیم ملی چه صحبتی دارید؟ به نظر شما طرح این همه اسم از سوی فدراسیون فوتبال چه دلیلی داشت؟

واقعیت قضیه این است که ما دو گزینه داشتیم؛ یک خارجی، دو داخلی. وقتی شما برای گزینه خارجی سراغ فلیکس سانچز می‌روید باید حساب دو دوتا چهارتا را هم بکنید. این فرد علاوه بر تجهیزات و سخت افزار به زمان هم نیاز دارد. آنچنان که دیدیم در قطر چندین سال به او زمان دادند و در نهایت تیم ملی آن کشور را قهرمان جام ملتهای آسیا کرد. ما نمی‌توانیم یک مربی در سطح بین المللی را بیاوریم و بگوییم فقط ۱۰ ماه سرمربی تیم ما باش! قطعاً او حرفه‌ای است و این را قبول نمی‌کند. مهدی تاج هم این را اعلام کرد. چون سانچز روی فرآیند تمرکز دارد نه نتیجه موقت. از سوی دیگر ما در بحث مربی خارجی مشکلات ارزی را هم داشتیم و در نهایت وقتی به گزینه داخلی میرسیم فقط دو گزینه داشتیم.

کدام گزینه‌ها؟

یک امیر قلعه نویی، دو یحیی گل محمدی! انتخاب بین دو نفر خیلی سخت نبود. این دو نفر استانداردهای لازم را داشتند. یحیی گل محمدی که سرمربی تیم پرسپولیس است و به خاطر یه سری اتفاقات شاید اجماع نظری روی او نباشد و در نهایت یک نفر می‌ماند به نام امیر قلعه نویی که انتخاب خیلی سختی نبود.

پس چرا این همه اسم مربی داخلی کنار نام او قرار گرفت؟

نمیدانم این تصمیم از طرف چه کسی یا چه افرادی گرفته شد! اما این بیشتر شبیه تبلیغ برای یکسری از مربیان داخلی بود. مربیانی که من خودم برای آنها احترام قایلم و تعدادی از آنها دوستان من هستند اما این رفتار فدراسیون و بازی با اسامی‌مربیان داخلی شأن نیمکت تیم ملی را پایین آورد. ما باید در این زمینه یکسری تعارفات را کنار بگذاریم. نمیدانم رفقای این افراد بودند که اسمشان را در آن لیست جای دادند یا چه اتفاقی پشت پرده بود! این اتفاق تنها عاملی شد تا قیمت برخی از مربیان بالاتر برود و در نقطه مقابل شأن نیمکت تیم ملی پایین بیاید.

با انتخاب قلعه نویی موافقید؟

به نظرم انتخاب خوبی بود. فقط امیدوارم آقای قلعه نویی کادر مربیگری اش را خوب انتخاب کند.

چرا؟

چون می‌تواند در نتیجه گیری اش تاثیر مستقیم داشته باشد. امیر قلعه نویی از همه ما باهوش تر است. او می‌داند با فوتبالیست‌هایی سر و کار دارد که زیر نظر مربیان بزرگ و روز دنیا کار می‌کنند. شما باید اینقدر در تیم ملی از لحاظ تمرینی به روز باشید که بتوانید به بازیکنانی که در سطح اول اروپا فوتبال بازی می‌کنند سرویس درستی بدهید. امیر قلعه‌نویی این را قطعاً از من بهتر میداند.

کلاه ساپینتو جذابیتش را قویتر کرد/ با دلیل میگویم طارمی و آزمون هیچ مشکلی با قلعه‌نویی پیدا نمی‌کنند/ دولت به استقلال لطف نمی‌کند بلکه وظیفه اش است

در این روزها عده ای بحث نحوه همکاری قلعه‌نویی با ستاره‌های اروپا رفته تیم ملی را مطرح می‌کنند و معتقدند امثال طارمی‌و آزمون از امیر قلعه نویی حرف‌شنوی نخواهند داشت. نظر شما در این باره چیست؟

آنهایی که چنین حرف‌هایی را مطرح می‌کنند اصلاً فوتبالی نیستند. شما اگر فوتبال بازی کرده باشید می‌دانید که منِ بازیکن یا طارمی‌و سردار آزمون که نسبت به من سوپرحرفه ای هستند، میدانند که هرکسی در جایگاه سرمربی قرار بگیرد باید حرف آن را بخوانند. نمی‌دانم این حرف از کجا مطرح شده ولی هر کس آن را گفته از فوتبال چیزی سرش نمیشود. فوتبالیست‌ها فوق العاده باهوش و حرفه ای هستند. اگر هم اتفاقی بیافتد به ضعف سرمربی برمی‌گردد نه ارتباطات این چنینی. اتفاقاً بازیکنان حرفه‌ای در این سطح خیلی راحت تر با سرمربی کار می‌کنند. ما در تیم ملی مان حداقل ۱۲ لژیونر داریم که همه آنها در سطح بالا در حال فوتبال بازی کردن هستند و اتفاقاً کار کردن با اینها راحت تر است. آنها حد و حدود خودشان را کاملاً می‌دانند و می‌دانند هر کس در جایگاه سرمربی باشد آنها موظف است به حرفش گوش بدهند.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۹
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۴
  • حسین IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
    احسنتم به آقا پیروز واقعا درست فرمودند این مشکلات ز دوران سلطانی فر دامن استقلال را گرفت وحالا هم افتاده گردن وزارت ورزش فعلی وزارت ورزش فعلی مشگلات را حل کند بعد اگر خواستید از سلطانی فر شکایت شود
    • Ali IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
      آره خیلی هم خوب است که از سلطانیفر شکات کنید تا پرده ها برافتد و او حداقل یک نفر را به عنوان شاهد دارد که هیچ فردی که ادعای استقلالی بودن دارد نمی تواند حرف های اورا رد کند و قبول نکند آن فردهم کسی نیست جز جناب آقای فتح اله زاده که در بیرون دادگاه بارها گفته و در دادگاه هم مقابل قاضی خواهدگفت که سلطانی فر بیشتر از پرسپولیس به استقلال کمک کرده است بطوری که تا موقعی که بابا مسعودتان بود استقلال هیچ غمی نداشت و او تمام بدهی های استقلال را داد تا هرگز با پنجره ی بسته روبرو نشود اما برعکس پرسپولیس پنجره اش بسته می شد وتا فیفا ازپول فینال آسیا به طلبکاران پرسپولیس نمی داد مشگل حل نمی شد بطوری که از 5میلیون دلار جایزه پرسپولیس ازفینال واقعی آسیا3میلیون و 600هزار دلارباقی مانده است،حال شارلاتانی مثل ممدنوری بگوید که سلطانیفر پرسپولیسی بود اما یک شاهد هست که اگر اورا قبول نکنید کل استقلال را تکذیب کرده اید پس ناچارید حرف آقای فتح اله زاده را بپذیرید چون زیانش برایتان کمتر است اما آبروریزی اش سرجای خودش هست که هرچه دروغ گفتید آشکارخواهدشد.
    • حسین IR ۰۴:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
      خطاب به علی آره تو راست می گی بنده خدا استراماچونی یک تخته وایت برد می خواست آقای مدیر عامل وقت نتوانست برایش مهیا کند بعد تو می گویی سلطانی فر به استقلال کمک کرده اگر کمک کرده بود الان بدهی استراماچونی به اینجا کشیده نمی شد بعد هم اینقدر استقلال را در مضیقه گذاشته بودند که اکثر بازیکنان خوبش هم رفتند امثال امید ابراهیمی، مجید حسینی جوان ،تیام ،جباروف ،علی کریمی، نورافکن،صیادمنش وحتی مربیان خوبی مثل شفر را بیرون کردند تا استقلال ضربه بخورد بعد یک فردی مثل این علی می آید مغلطه کاری می کند سلطانی فر به کل ورزش ایران خیانت کرد تمام هم وغم گذاشت تا لنگ جام بگیرد ضمنا فینال آسیایی هم با داوران لبنانی و سوری وعراقی که پول بیت المال ایران را گرفته بودند وگرنه فینال آسیا را هم به چشم نمی دید هنوز یادم هست چطوری داور گل سالم استقلال به پاختاکور را مردود اعلام کرد تا استقلال را هم آنجا ناکوت کنند همه اینها دسیسه سلطانی فر بود برای اینکه لنگپولیس را به زور بالا ببرد کافی است در اینترنت سرچ کنی وبازیهای لنگ را ببینی که چگونه با کمک داوران بالا رفت
  • تت IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
    دستیار خوب تمرین دهنده خارجی خوب میخاد وگرنه ...
  • معظم IR ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
    سلام من با اینکه طرف دارپرس پولیس هستم ولی حرفهای ایشان جه از بعد فنی جه از بعد کار شناسی بسیار اصولی است من در زمان بازیگری بسیار مورد احتراممن بودند من از اقای قلعه درخواست میکنم فقط منافع ملی را در حرف وعمل صادفانه مد نظر فرار دهند تا همه مردم از تیم ملی حمایت کنند
  • علی IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
    مگه بالاتر از مارادونا فقید در فوتبال جهان بازیکن داشتیم و داریم ویا خواهیم داشت ؟ ایشان در هرجاییکه بازی میکردند، مطیع اوامر مربیان خودش بود، خدا رحمتش کند.پس طارمی و آموزن هم همینطورند.
  • پارمیزد IR ۰۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
    یه جوری حرف میزنین انگار قهرمان جهان هستین . فوتبال ایران یه بهونه ای هست برای غارت بیت المال . وگرنه 6 تا گل نمی خوردین. اونقدر دروغ گفتین که خودتون هم باورتون شده که فوتبال بلدین
  • محمد IR ۰۷:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
    مگه هنوزم قرار سردار آزمون به تیم ملی دعوت بشه!!!!! اینهمه بازیکن خوب چرا باید این بیاد و پول مفت بگیره و فقط وسط زمین راه بره
  • خان IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    درود به شرفت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی