نظرسنجی

کدام دو تیم فینالیست‌های لیگ قهرمانان اروپا خواهند شد؟
کلاه گذاشتن ۷ باشگاه چینی بر سر فیفا/ مرگ غول‌های آسیا برای فرار از دست طلبکاران!
منبع: ورزش۳
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

۷ باشگاه چینی برای فرار از پرداخت بدهی‌های هنگفت و طلبکاران خارجی، اعلام انحلال کردند.

در سال‌های اخیر باشگاه‌های زیادی از فوتبال چین کنار رفته و اعلام ورشکستگی کرده‌اند که شاید یکی از عجیب‌ترین آنها، انحلال جیانسو سونینگ بود که تنها چند ماه بعد از قهرمانی در سوپرلیگ رقم خورد. این اتفاقات به دلیل بحران‌های مالی گسترده در فوتبال این کشور و البته افشای فسادهایی رخ داده که چند ماه پیش بازداشت رئیس فدراسیون فوتبال و سرمربی تیم بزرگسالان چین را هم به دنبال داشت.

حالا در تازه‌ترین اتفاق و در آستانه شروع لیگ، ۷ باشگاه اعلام کرده‌اند که دیگر حاضر به تیم‌داری نیستند و با وجود داشتن سهمیه سوپرلیگ و لیگ یک، نمی‌خواهند در مسابقات شرکت کنند.

در بین این باشگاه‌ها شاید نام گوانژو سیتی جلب توجه بیشتری کند. تیمی که روزگاری حتی اریکسن معروف سوئدی را هم روی نیمکت داشت، اما حالا مرگ خودخواسته را اعلام کرده است. این تیم در سال ۲۰۰۲ تونی اولیویرا را به عنوان سرمربی روی نیمکت خود داشت.

انحلال دسته‌جمعی چند باشگاه پس از آن رخ داد که فدراسیون فوتبال چین سازوکاری جدید برای مجوز حرفه‌ای ملی تعبیه و اعلام کرد که باشگاه‌هایی با بدهکاری زیاد، دیگر حق حضور در سوپرلیگ و لیگ یک چین را نخواهند داشت.

سازوکار فدراسیون چین شباهت جالبی به لایسنس کنفدراسیون فوتبال آسیا هم دارد. به طوری که باشگاه‌های دارای حکم بدهی قطعی فیفا، دیگر امکان بازی در سطوح حرفه‌ای فوتبال در چین را ندارند و تا زمان تسویه حساب باید در لیگ‌های آماتوری بازی کنند.

این موضوع شاید مشابه حذف باشگاه‌های ایرانی از آسیا هم باشد، اما باید توجه کرد که ارقام بدهی به هیچ وجه قابل مقایسه نیستند. به عنوان مثال باشگاه گوانژو سیتی تنها به یک بازیکن ۹ میلیون دلار بدهکار است و سایر باشگاه‌ها نیز اغلب بدهی انباشته میلیون دلاری دارند.

نکته جالب اینکه ۷ باشگاه چینی برای فرار از پرداخت بدهی‌ به بازیکنان خارجی، تصمیمی عجیب گرفتند. آنها انحلال و ورشکستگی خود را در حالی اعلام کردند که با این تصمیم حالا دیگر مسئولیت پرداخت مطالبات طلبکاران را هم نخواهند داشت و عملا یک فرار عجیب از دست طلبکاران خود انجام داده‌اند.

به طور کلی فوتبال چین بعد از کرونا دچار بحران مالی شده و بعد از سرمایه‌گذاری عظیم، حالا در یک سراشیبی قرار دارد. دولت چین و وزارت ورزش این کشور که روزگاری با هزینه‌های گراف و به زعم کارشناسان بی‌برنامه، رؤیاهای بزرگ را در سر می‌پروراندند، حالا ادعا می‌کنند قصد دارند پاکسازی بالا به پایین انجام دهند. لیگ فوتبالی که ادعا می‌کرد به زودی در کنار ۵ لیگ برتر دنیا قرار خواهد گرفت، روزهای تلخی را تجربه کند.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۲
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • ملابرادر IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
    حالا این مد نشه تو ایران!
    • شاهین IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
      اتفاقا از ایران کپی کردند. چند سال پیش چند تیم ایرانی این فرمول را اجرا کرد..

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

کدام دو تیم فینالیست‌های لیگ قهرمانان اروپا خواهند شد؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی