بهروز عطایی
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

سرمربی تیم ملی والیبال کشورمان معتقد است هدف‌هایی برای آینده ‌دارد و فکر می‌کند زمان کافی هم در اختیار دارد.

بهروز عطایی بعد از طی ۱۵ سال مربیگری، در سال ۱۴۰۲ یکی از سخت‌ترین دوران مربیگری‌اش را باید تجربه کند؛ لیگ ملت‌ها که در ماه آینده استارت می‌خورد، بازی‌های آسیایی هانگژو، قهرمانی آسیا و در نهایت انتخابی المپیک. سرمربی تیم ملی می‌داند کار سختی در پیش است ولی با توجه به روحیاتش معتقد است هدفی نیست که به آن نرسد و می‌خواهد با پیروزی، سقف آرزوهایش را تکمیل کند. حرف های تازه وی را در زیر می‌خوانید.

والیبال با پایان کار داورزنی در فدراسیون روبه‌روست. این جابه‌جایی در شرایط کنونی به صلاح این رشته است یا خیر؟
این موضوع به صلاح والیبال نیست. این رشته مسیر خوبی را در پیش گرفته و هیچ منطقی به ما اجازه نمی‌دهد که در شرایط کنونی نسبت به این اتفاق فکر کنیم. در بدبینانه‌ترین حالت باید تا پایان المپیک به فکر دوام و ثبات در فدراسیون باشیم تا به هدف‌مان برسیم. فکر می‌کنم وزارت ورزش و هیئت دولت باید به این موضوع توجه کند، چون شخص اول مملکت به آن توجه می‌کند.

آیا رفتن داورزنی عامل قطع همکاری با شما می‌شود؟
من با یک ابلاغ آمدم و با ابلاغی دیگر باید بروم. در کشور ما همیشه این مشکل وجود دارد که مدیریت ثبات ندارد. الان مربی تیم ملی آمریکا ۱۲ سال است که هدایت آن‌ها را برعهده دارد و با هر نتیجه‌ای او را حمایت می‌کنند یا مدیر دانشگاه آکسفورد تا آخر عمر می‌ماند مگر این‌که خودش بخواهد برود. مربی ایرانی یا مدیر ایرانی با یک اتوبوس می‌آید و با اتوبوس دیگر می‌رود.

بهروز عطایی والیبال

مردم ایران در مورد والیبال دیگر به کم راضی نیستند!
باید با حقایق روبه‌رو شویم. نباید رؤیاپردازانه پیش برویم و از طرفی نباید ناامید باشیم. حریفان سرسختی پیش ‌رو داریم.

بهروز عطایی نسل طلایی را قبول دارد یا خیر؟
من معتقد به جوان‌گرایی و تغییر نسل هستم و با محدود کردن مشکل دارم. ما نیامدیم که نسلی را کنار بگذاریم، بلکه یک‌سری اصول را تعریف کردیم. به نظرم ما باید بعد از حدود ۱۰ سال که در لیگ ملت‌ها هستیم حداقل ۴۰ تا ۵۰ بازیکن در اختیار داشته باشیم که تجربه مسابقات بین‌المللی را داشته باشند اما حالا این شرایط را نداریم. سال‌ها متأسفانه از یک‌سری بازیکن نخبه و بااستعداد بهره بردیم که به عنوان نسل طلایی ما به شمار می‌آمدند. نفراتی چون سعید معروف، سیدمحمد موسوی، شهرام محمودی، عادل غلامی، فرهاد قائمی و... که هنوز هم خوب هستند اما متکی بودن به یک تعداد بازیکن خاص باعث شد تا از داشتن تعداد بیشتری از بازیکنان آماده محروم شویم. حتی به سمتی پیش رفتیم که در مسابقات یک یا دو بازیکن نبودند تیم دچار مشکل می‌شد. اگر من و همکارانم این استراتژی را تغییر نمی‌دادیم بازیکنانی چون اسماعیل‌نژاد، صابر کاظمی، بردیا سعادت و خیلی‌های دیگر دیده نمی‌شدند.

به نظر شما قوی‌ترین تیم آسیایی کدام تیم است؟
ما در لیگ ملت‌ها ۳- یک به ژاپن باختیم و در قهرمانی جهان ۳-۲ که به نظر من این زنگ خطر برای امروز نیست و این هشدار از مدت‌ها قبل به ما اعلام شده بود. ژاپن به شرایط استاندارد و باثباتی رسیده است. آن‌ها آزمون و خطا کردند و تجربیات خوبی هم کسب کردند و حالا با ترکیبی مشخص و قاطعانه بازی می‌کنند اما ما تازه تغییراتی را در تیم ایجاد کرده‌ایم.

مربی‌گری از سخت‌ترین مشاغل دنیاست؟
کسی استرس مربی را کنار زمین درک نمی‌کند. نه رئیس فدراسیون، نه تماشاچی، مدیرفنی و نه کس دیگر. سخت است ولی من دوستش دارم چون سختی‌های زیادی کشیدم تا به سرمربی‌گری تیم ملی رسیدم.

تیم ملی والیبال

عطایی منزل با محیط کار تفاوت دارد؟
من در کار خانه زیاد کمک نمی‌کنم ولی کارهای خودم را به‌طور منظم انجام می‌دهم.

صحبت‌های کادر فنی‌تان را کنار زمین می‌پذیرید؟
باید قانعم کنند. در زمانی که مربی بودم با دلیل سرمربی و دیگران را قانع می‌کردم. یادم هست کمک آقای حسین معدنی خدابیامرز بودم. برای انتخاب نفر سوم بازیکن سرعتی تبادل نظر کردند. معدنی موسوی و نادی را انتخاب کرده بود و در مورد نفر سوم شک داشتند که من با دلیل آن‌ها را قانع و عادل غلامی را اضافه کردیم.

شده به نقطه‌ای برسید که بگویید خسته شدم و می‌خواهم بروم!
بله، چون دوست دارم یک بزرگ‌تر بیاید و بگوید دردت چیست! در والیبال وظیفه سرپرست تنها تهیه بلیت و هتل نیست، باید تیم و من را مدیریت کند. تنها کسی را که می‌توانم مثال بزنم که من را فهمید مصطفی کارخانه بود.

به عنوان سرمربی تیم ملی ترسیدید؟
در اولین بازی لیگ ملت‌ها مقابل چین کمی ترسیدم.

سرمربی تیم ملی والیبال

دوست داشتید سرمربی تیم ملی کشوری به جز ایران باشید؟
در شرایط کنونی که پرچم کشورم روی سینه‌ام است هیچ چیز مرا اذیت نمی‌کند و این پرچم گران‌ترین دارایی من است و فقط به موفقیت تیم ملی فکر می‌کنم اما تیم‌های آمریکا، ایتالیا و فرانسه را خیلی دوست دارم.

عادتی دارید که به‌طور ناگهانی ترکش کنید؟
عادت خاصی ندارم و به هیچ چیز وابسته نیستم. تنها عادت بد من این‌که شب‌ها دیر می‌خوابم.

اگر به شما بگویند بدون فکر آرزویی بکنید چیست؟
سلامتی خود و خانواده‌ام.

اگر بخواهید به شخصیت خود از ۱ تا ۴ نمره بدهید چند می‌دهید؟
نمره دادن خیلی سخت است. یک بعد شخصی و حقوقی دارم و یک بعد حقیقی. بعد حقوقی خودم را می‌دانم و برایش تلاش می‌کنم. از دور تلخ و نچسبم و خیلی‌ها می‌گفتند مغرورم.

بخواهید در سه کلمه خودتان را توصیف کنید آن کلمات چیست؟
جدی، سخت و مغرور.

اگر زندگی شما یک فیلم بود، چه اسمی برایش انتخاب می‌کردید؟
خیلی سخت است. اسم خاصی نمی‌توانم بگویم، شاید بگویم سرگذشت بهروز، سختی‌های بهروز چرا که من هیچ چیز را به‌راحتی به دست نیاوردم.

اگر بتوانید در یک روز تبدیل به کس دیگری شوید دوست داشتید جای چه کسی باشید؟
آدم‌های بزرگی تو دنیا هستند ولی در مربیان فیل جکسون و جان وودن.

اگر مجبور شوید تا آخر عمر تنها به یک موسیقی گوش بدهید چه آهنگی را انتخاب می‌کنید؟
من دو تا آهنگ متن را خیلی دوست دارم. موسیقی فیلم پدرخوانده و ال‌سید.

بزرگ‌ترین ترس زندگی؟
از دست دادن عزیزان. به بخشی از زندگی می‌رسید که دوست داری خودت بروی تا آن‌ها سلامت باشند.

برون‌گرا هستید یا درون‌گرا؟
درون‌گرا.

عطایی سرمربی والیبال

بهترین قسمت شغل‌تان چیست؟
لحظه‌ای که به پیروزی می‌رسیم و جام را بالا می‌بریم.

اگر می‌توانستی به عقب برگردی، دوست داشتی به کدام دهه زندگی‌ات برگردی؟
دوست ندارم به عقب برگردم. چون نمی‌خواهم مسیر سخت را طی کنم.

تنها چیزی که بدون آن نمی‌توانید زندگی کنید؟
خانواده‌ام.

احمقانه‌ترین فریبی که تا به حال خوردید؟
فریب دادن من سخت است.

ترسناک‌ترین چیز تو دنیا به نظرتان چیست؟
من از هیچ چیز نمی‌ترسم.

هدفی داری که از رسیدن به آن ناامید شده باشید؟
خیر، سعی کردم برای اهدافم برنامه‌ریزی داشته باشم و پله پله جلو رفتم. هدف‌هایی هم برای آینده ‌دارم و فکر می‌کنم زمان کافی هم در اختیار دارم. شاید هم نرسم ولی فکر می‌کنم الان در اوج بلوغ فکری کارم هستم. با پیشنیه ۱۵ ساله در کار مربی‌گری و شاید ۱۰ سال دیگر هم بتوانم ادامه بدهم.

چند شخصیت ورزشی ایرانی که آدم‌های بزرگی هستند.
در ورزش کسانی که از خودشان رد پا می‌گذارند قابل ارزشند. علی دایی، تختی، عبدالله موحد. آن‌ها ایران را معرفی کرده‌اند.

بهترین ترکیب اصلی تاریخ والیبال ایران!
خیلی سخت است. درتاریخ والیبال نمی‌توان از حسن کرد و مسعود صالحی گذشت ولی در این ترکیب دفاع وسط ما موسوی، قطر پاسور شهرام محمودی، بلدترین بلندزن میلاد عبادی‌پور، لیبرو فرهاد ظریف و حضرت‌پور و پاسور سعید معروف.

با فولاد سیرجان قرارداد بستید و می‌دانیم هواداران آملی بسیار حساس هستند. فکر نمی‌کنید علیه شما شعار بدهند؟
این کار اتفاق نمی‌افتد. ارتباط ناگسستنی بین من و شهرم آمل هست. بعید می‌دانم.

بهترین تماشاگران دنیا؟
لهستان. برای تمام بازی‌ها سالن پر است. به همه والیبالی‌های جهان احترام می‌گذارند.

جام جهانی‌ برگزار شد. دوست داشتید کدام تیم قهرمان شود؟
من به آرژانتین علاقه داشتم و خدا را شکر قهرمان شد. از زمان مارادونا و پاسارلا و... البته فرانسه را در مقاطعی دوست داشتم.

باشگاهی طرفدار کدام تیم هستید؟
من در بین مربیان فوتبال گواردیولا را دوست دارم. سبک، تیم و استایلش را خیلی می‌پسندم. منچستر دهه ۹۰ و بارسلونای گواردیولا دو تیمی بودند که همه دوست دارند.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۳
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • ماندگار IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۷
    امیدوارم به آنچه که لایق هستی، برسی. من هم می‌دانم که چقدر زحمت و بدبختی کشیدی.
  • مرتضی مقدم IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۷
    ما ایرانیا کلا حرف ادعا که باشه تهشیم ولی موقع عمل داور حقمونو میخوره ،دستهای پشت پرده نمیذاره موفق بشیم ،ادمای حسود علیه ما تبانی میکنن و حریفمون تو فلان نفوذ داره و سر مارو میبرن ،اخرشم هیچی از ارزشهامون کم نمیشه و وقتی دست از پا درازتر برمیگردیم توقع داریم مسئولین مربوطه با گل به استقبالمون بیان ,شما ببین کدوم تیم ملی رو سرمربی ایرانی گذاشتیم و جواب گرفتیم ؟ مخصوصا تازگیا که مربیامون یه راهای غیرورزشی پیدا کردن جاشون رو تضمین کنن و بدون تلاش برا موفقیت با خودشون میگن نتیجه کار خارجیه رو هدایت میکنم تا هرجا رفت ،رفت اگه قهرمان شدیم من کردم اگه نشد هم میگم زمان نیاز دارم تیم خودمو بسازم بهانه نداشتن امکانات و زمانو و انداختن توپ تو زمینه فلان که هست... ایشونم از حرف زدنش مشخصه ید طولایی تو حرافی داره .فقط اگه یکیشون اسکوچیچ رو الگو قرار بده (گواردیولا بخوره تو سر ما)حداقل خودشون میتونن یه پله پیشرفت کنن‌ بعد که تیم‌ ملی رو نابود کردن،حداقل تجربشو تو ایندشون استفاده میکنن یجا دیگه بدرد میخورن(بلانصبت اقا یحیی،اقا خادم،اقا باقری و بقیه مربیا زحمتکش)
  • محمود IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۷
    مربی جنتلمن و با شخصیت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی