اتهام، اتهام و باز هم اتهام سنگین/ آیا تمام بازی‌های فوتبال ایران تبانی است؟
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

اتهام «راه‌ دادن» به سرمربیان لیگ برتر مربوط به امسال و یکی دو هفته گذشته نیست. در سال‌های گذشته نیز این مسأله وجود داشته اما مدتی است شدت بیشتری گرفته است.

شائبه تبانی در مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران و به‌خصوص بازی‌هایی که یک سر آن استقلال یا پرسپولیس هستند، هرگز از بین نمی‌رود؛ بلکه از هفته‌ای به هفته دیگر منتقل می‌شود. این وسط رقبای سرخابی‌ها و برخی مربیان که تنها جرم‌شان سابقه فعالیت در یکی از دو باشگاه است، قربانی توهین‌ها و فحاشی‌های مجازی می‌شوند.

فوتبال در همه جای دنیا برای لذت بردن است. در ایران اما هواداران به‌قدری که از حواشی و توهین‌های مجازی در فضای فوتبال لذت می‌برند، با خود آن ارتباط برقرار نمی‌کنند. این مسأله در چند سال گذشته با توجه به فراگیر شدن شبکه‌های اجتماعی و فعالیت بسیاری از افراد در صفحات هواداری بسیار بیشتر به چشم آمده است. توهین‌ها و ادبیات زشتی که برخی ادمین‌های کانال‌ها و صفحات در طرفداری از تیم‌های خود در قبال افراد شاغل در فوتبال به‌کار می‌برند یکی از موضوعات عجیبی است که ظاهرا قرار نیست هیچ اقدامی هم برای کاهش این مسأله انجام داد.

موضوع عجیب اما شائبه‌هایی است که درباره تبانی رقبا با استقلال و پرسپولیس طی چند هفته گذشته مطرح شده است. برخی طرفداران استقلال و پرسپولیس ظاهرا عادت کرده‌اند قبل از هر مسابقه تیم رقیب با شایعه تبانی به اعضای تیم مقابل فشار بیاورند و آنها را متهم به تبانی کنند و بعد هم اگر آن تیم مقابل استقلال یا پرسپولیس شکست خورد، به شائبه ایجادکرده دامن بزنند. این مسأله در هفته‌های گذشته با توجه به رقابت شدید استقلال و پرسپولیس برای کسب عنوان قهرمانی لیگ برتر با جدیت بیشتری در صفحات اجتماعی دنبال می‌شود و البته که به رسانه‌ها نیز کشیده شده است!

گناه سرمربیان، فعالیت در استقلال یا پرسپولیس!

اصلی‌ترین موضوعی که در سال‌های گذشته سبب شده اتهام بزرگ تبانی به سرمربیان برخی تیم‌ها زده شود، سابقه فعالیت آنها در یک تیم است. تیم‌های لیگ برتری اکثرا سرمربیانی روی نیمکت خود دارند که به‌عنوان بازیکن یا مربی در گذشته با استقلال یا پرسپولیس همکاری کرده‌اند. همین مسأله سبب می‌شود که هروقت استقلال با سرمربیان اصطلاحا استقلالی‌ بازی دارد، هواداران پرسپولیس اتهام زدن را شروع کردند و هر بار پرسپولیس با سرمربیانی که در گذشته در این تیم فعالیت کردند، بازی دارد، این موضوع برعکس شود.

هم‌اکنون از جمع سرمربیان شاغل در لیگ برتر مهدی تارتار، مازیار زارع و مجتبی حسینی در گذشته به‌عنوان بازیکن یا مربی در پرسپولیس فعالیت داشته‌اند و سیدمهدی رحمتی، ساکت الهامی و علیرضا منصوریان این شرایط را در استقلال امتحان‌ و به تناوب اتهام‌هایی از این دست را تجربه کرده‌اند.

اتهام، اتهام و باز هم اتهام سنگین/ آیا تمام بازی های فوتبال ایران تبانی است؟

از گذشته تا امروز

اتهام «راه‌ دادن» به سرمربیان لیگ برتر مربوط به امسال و یکی دو هفته گذشته نیست. در سال‌های گذشته نیز این مسأله وجود داشته اما مدتی است شدت بیشتری گرفته است. یکی از نخستین قربانی‌های این مسأله مهدی تارتار، سرمربی کنونی ذوب‌آهن است که دو سال متوالی تیم‌هایش در هفته آخر لیگ با پرسپولیس بازی کردند. او در پارس‌جنوبی و پیکان در شرایطی که از لحاظ بودجه‌ای و مهره‌ای هرگز تیمی در قواره‌های پرسپولیس در اختیار نداشت، در هفته پایانی مغلوب شد تا سرخ‌پوشان جشن قهرمانی بگیرند. این مسأله انبوهی از توهین‌ها و اتهام‌ها را به سمت تارتار آورد و همین حالا هم هروقت تیم‌های تحت هدایت او مقابل پرسپولیس قرار می‌گیرند، این موضوع دوباره مطرح می‌شود. این در شرایطی است که در مجموع بازی تیم‌های تارتار و پرسپولیس، این مربی چندبار هم در عین ناباوری شگفتی ساخته و مقابل پرسپولیس نتیجه مطلوبی کسب کرده است. امسال اما با توجه به اینکه رقابت برای سر قهرمانی تا روز آخر احتمالا ادامه دارد، اتهام‌ها بیشتر شده است.

قبل از دربی و شروع یک اتفاق زشت

استقلال در هفته قبل از دربی پایتخت مقابل هوادار تهران به برتری ٦بر یک رسید تا موجی از شایعات شکل بگیرد. ساکت الهامی، سرمربی هوادار که سابقه مربیگری و بازی در استقلال را دارد، مورد اتهام قرار گرفت و در نهایت این مسأله وقتی شکل جدی‌تری به‌خود گرفت که سپهر حیدری، بازیکن سابق پرسپولیس در عین ناباوری در اینستاگرام خود به تبانی دامن زد! این در حالی بود که هیچ سند و مدرکی دال بر تایید چنین اتهامی وجود نداشت اما جنگ طرفداران دو تیم در فضای مجازی بالا گرفت و این شروع یک جریان زشت بود.

اتهام، اتهام و باز هم اتهام سنگین/ آیا تمام بازی های فوتبال ایران تبانی است؟

حالا همه فشارها روی مجتبی حسینی است!

در فاصله سه هفته تا پایان رقابت‌های لیگ برتر حالا اتفاق مشابهی برای تیم پیکان و شخص سیدمجتبی حسینی افتاده است. حسینی به‌عنوان سرمربی پیکان هرگز سابقه بازی برای استقلال و پرسپولیس را نداشته، اما به‌واسطه اینکه چندین سال دستیار یحیی گل‌محمدی بود و نیم‌فصل همراه این مربی در پرسپولیس فعالیت کرده، خیلی‌ها او را یک مربی پرسپولیسی می‌دانند. در چنین فضایی تیم پیکان در دو هفته آینده لیگ برتر باید به‌صورت متوالی مقابل پرسپولیس و سپاهان قرار بگیرد و حالا انگشت‌های اتهامی به سمت سرمربی بازیکن‌ساز فوتبال ایران گرفته شده است.
جوان‌ترین تیم لیگ برتر با هدایت مجتبی حسینی در نیم‌فصل اول لیگ برتر هم استقلال و پرسپولیس را در ورزشگاه‌ آزادی متوقف کرده و سپاهان را هم شکست داده و حالا فشارها روی نفرات این تیم به حدی زیاد است که صدای اعتراض سرمربی خودروسازان هم در آمده است. طرفداران بی‌شماری از استقلال که تیم‌شان در دربی مقابل پرسپولیس شکست خورده، حالا جوی سنگین علیه مجتبی حسینی ایجاد کردند که این مربی قصد دارد به پرسپولیس بازنده شود!
بعد از بازی پیکان و نساجی در جام حذفی، حسینی در شرایطی که از باخت تیمش عصبانی بود، با سؤالی از سوی یکی از خبرنگاران قائمشهری در این خصوص مواجه شد و اینطور پاسخ داد: «مگر تیم ما مقابل نساجی بد بازی کرد که ۳ بر صفر باختیم؟ این یعنی ما به نساجی راه دادیم؟ چرا باید این کار را انجام بدهیم؟ این حرف‌های بی‌شرمانه یک بدعت است. مگر می‌شود یک مربی بخواهد تیمش را مقابل مربی دیگر ضعیف کند؟ ما با توجه به بضاعت خودمان بازی می‌کنیم و نتیجه در پایان مشخص می‌شود. مگر می‌شود فرصت بازی مقابل استقلال و پرسپولیس را از دست بدهم؟ اگر مقابل پرسپولیس نتیجه خوب بگیرم، بهترین اعتبار را برای خودم به‌دست می‌آورم.»

اتهام، اتهام و باز هم اتهام سنگین/ آیا تمام بازی های فوتبال ایران تبانی است؟

چرا استقلال و پرسپولیس کاری نمی‌کنند؟

بازی پیکان و پرسپولیس هم تمام می‌شود؛ اگر پیکان بازنده باشد، اتهام‌ها در فضای مجازی ادامه دارد و حتی اگر این تیم کم‌بضاعت بتواند پرسپولیس را متوقف کند، چنین اتهام‌هایی را از سوی طرفداران این تیم به مجتبی حسینی و شاگردانش خواهیم شنید. قطعا این جنجال مجازی آخرین باری نیست که در فوتبال ایران پیش می‌آید و در آینده هم چنین مسائلی را شاهد خواهیم بود. این سه هفته هم می‌گذرد و ٢٨اردیبهشت یکی از سه تیم استقلال، سپاهان یا پرسپولیس جام را بالای سر می‌برد اما ماجرای اتهام زدن به مربیان و افراد شاغل در فوتبال تمام نخواهد شد.

مسأله مهم اما این است که هیچ فرهنگسازی یا واکنشی را از سوی مقامات فوتبال برای بهبود وضعیت آشفته در فضای مجازی و شرایط طرفداری در کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی شاهد نیستیم. بدون شک مقامات دو باشگاه استقلال و پرسپولیس نقش ویژه‌ای در کاهش این تنش‌ها در فضای مجازی میان طرفداران خود دارند. بخش رسانه‌ای و روابط‌عمومی سرخابی‌ها در هفته‌های اخیر آنقدر درگیر بیانیه‌های تند علیه یکدیگر و ایجاد فضای تنش‌زا علیه داوری بوده‌اند که فراموش کرده‌اند جلوی بازی کردن با آبروی افراد را بگیرند. این دقیقا همان موضوعی است که مجتبی حسینی، سرمربی پیکان و یکی از موارد اتهام طرفداران در فضای مجازی به آن پرداخته است: ‌«من باشگاه‌ها را مقصر می‌دانم که بیانیه نمی‌دهند. وقتی هوادار ٦گل از استقلال می‌خورد، پرسپولیس باید بیانیه بدهد و بگوید این چیزها (تبانی) در فوتبال نیست.»

در سال‌های گذشته اکثر باشگاه‌های پرطرفدار، کانون هواداران تاسیس کرده‌اند و این مسأله در استقلال و پرسپولیس جدی‌تر دنبال می‌شود. یکی از وظایف کانون هواداران باشگاه‌ها مبارزه با فساد و ایجاد فرهنگسازی برای سالم شدن فضای فوتبال است. حالا اما شاهد آن هستیم که باشگاه‌ها به جای مبارزه با چنین اتهام‌های عجیبی خودشان با راه‌اندازی جنگ‌های رسانه‌ای بی‌دلیل به بیشتر شدن تنش‌ها دامن می‌زنند و به ایجاد فضای مسموم در شبکه‌های طرفداری کمک می‌کنند. در نتیجه در موقعیت‌های حساس رقبای استقلال و پرسپولیس و شاید سایر تیم‌ها با فشاری عجیب‌وغریب که از قبل متحمل شدند، وارد مسابقه می‌شوند و استرس ناشی از این مسأله در برخی مواقع حتی جلوی بهترین عکس‌العمل را نیز از آنها می‌گیرد!

در همین ارتباط بخوانید: واکنش تند سرمربی پرسپولیسی به یک سوال زشت/ ما متهم نیستیم، استقلال و پرسپولیس متهم‌اند

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۴
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۲
  • قرمزته IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
    توهمات این کیسه کشا تمومی نداره
  • آبیته IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
    هنوز نتیجه بازی پیکان و پیروزی مشخص نیست این مسائل رو شما لنگیا با حمله به ساکت الهامی شروع کردید خودتی و خودت رو به اون راه نزن
    • محمد IR ۰۷:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
      از زمانی که تارتار مربی شد این جریان شروع شد مربی ایکه در دهه اخیر پرسپولیس از استقلال بیشتر امتیاز گرفته تا تیمهای تحت هدایت تارتار
  • هومن US ۰۴:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
    نصف نتایج این فوتبال ، بیرون زمین تعیین می شود. مثلا یک هو بازی یک تیم بی تماشاگر می شود ، مقابل تیم دیگر با تماشاچی ، در یک بازی به دلیل ترقه زدن هواداران ا، یک تیم ۲ امتیاز از یک تیم کم می کنند و تیم قهرمان نمی شود ، در بازی دیگر تماشاچی ها مانور جنگ جهانی سوم برگزار می کنند و بازیکن را با سنگ و کلوخ له می کنند ، انگار نه انگار. در یک بازی جنگ ستارگان با لیزر برگزار می شود ، در دیگری چراغ قوه هم باعث قطع بازی می شود . همه برای این که یک تیم نتیجه بگیرد ،چون یک عده در دولت روی تیم تعصب دارند !! رئیس خصوصی سازی و لوله کشی هوا فضا وارد می شوند تا یک تیم ببازد ، مدیر عامل را انقدر عوض کردند تا ول کند برود ، ولی وقتی صحبت از دادن پول فوتبال از تلویزیون می شود ، همه گم می شوند. رئیس خصوصی سازی چنان از مدیریت حرف می زند ، من فکر کردم استاد هاروارد و آکسفورد است و الان رئیس آمازون، بعد یک نگاه به اوضاع بورس و فرابورس انداختم ، نمی دانم از شدت خنده گریه ام گرفت یا از شدت گریه ، خنده. لازم نیست مربی ها و بازیکن ها تبانی کنند ، وقتی شرایط مسابقه از اول برابر نیست ، احتیاجی به تبانی نیست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی