نظرسنجی

کدام دو تیم فینالیست‌های لیگ قهرمانان اروپا خواهند شد؟
لیونل مسی
منبع: Marca
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

دو کارشناس بازاریابی فرانسه مزایا و معایب جدایی لیونل مسی از پاری‌سن‌ژرمن را بررسی می‌کنند.

به گفته کارشناسان بازاریابی ورزشی با مشورت EFE، کاهش در حق پخش تلویزیونی بین‌المللی و کاهش ۱۰ درصدی فروش پیراهن، دو تأثیر منفی احتمالی بر خزانه پاری‌سن‌ژرمن در صورت تایید جدایی لئو مسی در تابستان امسال است. با این حال این متخصصان همچنین جنبه‌های مثبت خروج مورد انتظار او در ژوئن را هم نام می‌برند. به طور خاص، کاهش صورتحساب دستمزدها و بهبود وجهه خود پاری‌سن‌ژرمن که چندین بار متهم به ملایمت بیش از حد با ستاره‌هایش شده است.

یکی از اولین اثرات منفی لیگ ۱ بدون مسی می‌تواند در مورد حقوق بین‌المللی باشد که هم بر پاری‌سن‌ژرمن و هم سایر باشگاه‌های برتر تأثیر می‌گذارد. قرارداد با پخش‌کننده فعلی، «بی‌این اسپورتس» قطر، در سال ۲۰۲۴ به پایان می‌رسد. لیگ ۱ در حال حاضر ۸۰ میلیون یورو در سال از فروش خارج از فرانسه درآمد دارد که در مقایسه با قهرمانی اسپانیا و بالاتر از همه «لیگ برتر» (حدود ۲ میلیارد یورو در هر فصل) مبلغی خنده‌دار است.

ویرجیل کایله، یکی از مشهورترین مدیران بازاریابی ورزشی فرانسه در مورد تاثیر جدایی مسی اذعان می‌کند: «ممکن است بر روی مذاکره مجدد درباره حقوق بین‌المللی که در سال ۲۰۲۴ به پایان می‌رسد، تاثیر بگذارد.» ونسان شودل، یکی دیگر از کارشناسان این رشته، موافق است و می‌گوید که «مذاکره در خارج از کشور با بازارهایی مانند آسیا یا آمریکای لاتین یکسان نخواهد بود» نسبت به حضور مسی و نیمار در لیگ ۱. اگر مسی به لیگی برود که با فرانسه رقابت می‌کند، مانند اسپانیا، آسیب نهایی به لیگ ۱ بیشتر خواهد بود.

پاسخ به دو سوال مهم درباره آینده مسی در پاری‌سن‌ژرمن/ باشگاه فرانسوی با جدایی لئو چه ضررهایی می‌کند؟

فروش پیراهن‌های کمتر

اگر مسی در نهایت چمدان‌هایش را ببندد، پاری‌سن‌ژرمن حداقل می‌تواند بخش زیادی از مبلغی را که برای کاپیتان آرژانتینی (هر فصل حدود ۸۰ میلیون یورو از جمله حقوق، پرداخت‌های امنیت اجتماعی و تشویقی‌ها) صرف می‌کرد به جیب خود برگرداند. این سرمایه‌گذاری حتی اگر باشگاه حداقل به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان می‌رسید سودآور بود. اما آنها در دو دوره اخیر در مرحله یک‌هشتم نهایی از رقابت‌ها کنار رفتند.

در هر صورت، مسی حداقل ۸ اسپانسر جدید جذب کرده بود و باعث افزایش زیادی در فروش پیراهن پاری‌سن‌ژرمن، شده بود. کایله می‌گوید: «شاید کاهشی در این فروش‌ها به وجود بیاید، در حدود ۱۰ درصد.» شودل نیز این رقم را واقع‌بینانه می‌داند. کاهش درآمدی که اوضاع مالی باشگاه را چندان تکان نمی‌دهد. فقط ۲۰ درصد از قیمت پیراهن‌ها به باشگاه تعلق می‌گیرد، و مبلغ بیشتر به تولیدکننده و توزیع‌کننده می‌رسد. مسی همچنین به دیده شدن شبکه‌های پی‌اس‌جی کمک کرد که در ژانویه ۲۰۲۲ به ۱۵۰ میلیون دنبال‌کننده رسید؛ ۵۰ درصد بیشتر از سال قبل. همه اینها به تسریع درآمد باشگاه کمک کرد که بدون احتساب حق پخش تلویزیونی و بلیت مسابقات، به رکورد ۳۵۰ میلیون در سال رسید.

با این حال، هم کایله و هم شودل، جدایی نهایی مسی را کم‌اهمیت جلوه می‌دهند و حتی جنبه‌های مثبتی را نیز می‌بینند. کایله می‌گوید: «پاری‌سن‌ژرمن اغلب متهم می‌شود به اینکه زیادی با بازیکنانش نرم برخورد می‌کند و حالا با تحریم مسی پیغامی قدرتمند ارسال می‌شود.» علاوه بر این، او توضیح می‌دهد که جدایی احتمالی مسی باعث کاهش صورتحساب دستمزدها و کمک به باشگاه پاریسی می‌شود تا به پارامترهای قوانین جوانمردانه مالی یوفا نزدیک‌تر شود و بتواند در پنجره نقل و انتقالات تابستانی خریدهایی انجام دهد.

این مطالب را هم بخوانید:

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

کدام دو تیم فینالیست‌های لیگ قهرمانان اروپا خواهند شد؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی