نظرسنجی

نتیجه بازی استقلال - شمس‌آذر قزوین؟
برای ماندن در استقلال شرط دارم/ برخی مدیران از شکست تیم خوشحال می‌شدند
منبع: ایسنا
زمان مطالعه: ۹ دقیقه

سرمربی تیم فوتبال استقلال خوزستان با بیان این که معتقدم باشگاه استقلال خوزستان در بحث پرداختی‌ به بازیکنان جزو باشگاه‌های نمونه در ایران است، گفت: البته شاید تنها کسی که در این سال‌ها در بحث قرارداد ضرر کرده باشد، خود من بوده‌ام.

استقلال خوزستان چند روز پیش موفق شد در یک دیدار حساس برابر آرمان‌گهر با برتری قاطع مهر صعود به لیگ برتر را پای کارنامه خود بزند. استقلالی‌ها که سابقه قهرمانی در لیگ برتر را در کارنامه دارند و در لیگ پانزدهم به این مهم دست پیدا کردند، به دلیل مشکلات مالی کم کم راه تنزل را در پیش گرفتند و در نهایت در لیگ هفدهم با عدم کسب امتیازات لازم به لیگ یک سقوط کردند. پنج سال از دوری استقلال خوزستان از سطح اول فوتبال حرفه‌ای ایران می‌گذرد و این تیم امسال با هدایت سید اکبر پورموسوی علی‌رغم فرازونشیب‌هایی که داشت کم‌کم مسیر پیشرفت را پیدا کرد و خود را به عنوان یک مدعی معرفی کرد. این تیم در نهایت همراه با شمس‌آذر قزوین دو تیم صعود کننده به لیگ برتر بودند و استقلالی‌ها مجدداً حضور در این رقابت‌ها را تجربه می‌کنند.

سید اکبر پورموسوی در خصوص آنچه بر استقلال خوزستان در لیگ یک گذشت پاسخ داد که در ادامه می‌خوانیم.

از روز اولی که کار با استقلال خوزستان در لیگ یک شروع کردید، صعود به لیگ برتر را برای این تیم متصور بودید؟

نسبت به توانایی موجود در مجموعه، کادر فنی و بازیکنان این باور را داشتیم که می‌توانیم به لیگ برتر صعود کنیم. البته من در جلسه‌ای که در ابتدای فصل با هیات مدیره داشتم به هیچ کسی قولی برای صعود نداده بودم و فقط به آن ها گفتم اگر می‌خواهید برای صعود فعالیت کنید من هستم، در غیر این صورت اگر هدفتان تنها ماندن در لیگ است، به درد من نمی‌خورد. از همان روز اول برنامه‌ای که به باشگاه ارائه دادم برای صعود بود.

در آخرین بازی لیگ یک با اتحاد همه خوزستانی‌ها صعود استقلال خوزستان به لیگ برتر مسجل شد، استقبالی که بی‌نظیر بود و شما قبلاً هم زمان قهرمانی استقلال خوزستان چنین استقبالی را در ورزشگاه غدیر اهواز تجربه کرده بودید.

ما در طول فصل خیلی بدشانسی آوردیم و اگر به این صورت نبود همزمان با شمس‌آذر در پنج هفته پایانی صعود به لیگ برتر را جشن می‎‌گرفتیم. در هفت، هشت بازی از دقیقه ۹۰ به بعد گل خوردیم که یا مساوی بودیم شکست خوردیم و یا برده بودیم و بازی به تساوی کشیده شد. بر همین اساس امتیازهای زیادی را از دست دادیم. در ابتدای فصل نیز با توجه به این که دچار تغییرات زیادی شده بودیم به هماهنگی تاکتیکی نرسیده بودیم و وقتی بازی‌ها شروع شد با کسب دو مساوی، بازیکنان از نظر روحی بهم ریختند اما تعطیلات لیگ به خاطر جام جهانی خیلی به ما کمک کرد.

من فکر می‌کنم موفقیت ما از بازی با خوشه طلایی در رشت شروع شد و پنج، شش برد متوالی داشتیم و از رده سیزدهم جدول جدا شدیم و به رده دوم رسیدیم. البته به نظرم صعود ما در ساوه رقم خورد. در ادامه نیز می‌دانستیم چون هواداران حامی ما هستند موفقیت رقم می‌خورد. در بازی با آرمان‌گهر استقبال بی‌نظیری را شاهد بودیم و هیچ کس فکر نمی‌کرد برای یک تیم لیگ یکی این همه هوادار به ورزشگاه بیاید. البته وقتی در تعطیلات عید برای بازی با ون‌پارس آن همه هوادار به ورزشگاه غدیر آمد به بازیکنانم گفتم من مربی استقلال خوزستان بوده‌ام و حتی در لیگ برتر هم چنین استقبالی از ما نشده بود. در این بازی و نیز دیدار با شمس‌آذر واقعا استقبال خوبی را از سوی هواداران شاهد بودیم و اوج این استقبال هم بازی با آرمان‌گهر بود.

به نظر می رسد این صعود طعم همان قهرمانی استقلال خوزستان در لیگ پانزدهم را برای مردم خوزستان داشت.

حتی یک نفر به من گفت این صعود بیشتر از سالی که استقلال خوزستان قهرمان شد به دل نشست. اگر یادتان باشد ما این فصل حتی رده‌های پایین جدول را هم تجربه کردیم و به همین خاطر ۱۰ درصد نیز جریمه شدیم. به هر حال این صعود اتفاق قشنگی بود و باعث شد هواداران آبادانی، فولادی و استقلال اهوازی‌ها و همه هواداران به ورزشگاه بیایند. ضمن اینکه شهرداری اهواز حمایت خوبی از باشگاه داشت و اطلاع‌رسانی خوب آن، در استقبال مردم تاثیرگذار بود که جا دارد از همه هواداران و همه مسئولان قدردانی کنم. در واقع مردم و مسئولان ما نشان دادند هر زمان پشت هم باشند اتفاقات خوبی برای فوتبال خوزستان رقم می‌خورد که جا دارد از تمام مربیان، پیشکسوتان و مردم خوزستان که حامی ما بودند، قدردانی کنم.

در خصوص ادامه همکاری با باشگاه استقلال خوزستان بگویید. گفته می‌شود علی‌رغم اینکه باشگاه تمایل به ادامه همکاری دارد، پیشنهادهای خوبی از تیم‌های لیگ برتری و لیگ یکی به دست شما رسیده است.

بله چندین پیشنهاد داشتم اما منتظر هستم ببینم شرایط باشگاه استقلال خوزستان به چه صورت پیش می‌رود؛ من سه اولویت برای ادامه همکاری با این باشگاه مدنظر داشتم که به مسئولان باشگاه گفته‌ام. اول اینکه با تمام بازیکنان تیم تسویه حساب شود، دوم تعیین بودجه فصل آینده و سوم مهیاکردن زمین اختصاصی برای تمرین تیم. فصل گذشته در بحث زمین برای تمرین مشکل داشتیم و متأسفانه هیچ زمینی در اهواز نیست اما با توجه به اینکه تیم وارد لیگ برتر شده است در واقع به یک کمپ تمرینی مناسب نیاز داریم و باشگاه نیز به دنبال پیداکردن یک زمین مناسب با عقد قرارداد بلندمدت است.

پس با این اوصاف به نظر می‌رسد تصمیم نهایی شما ماندن در استقلال خوزستان است؟

طبیعتاً سرمربی که با تیمش بالا می‌آید علاقه‌مند است که به همکاری خود ادامه دهد آن هم من که به استقلال خوزستان عرق دارم و حدود هشت سال است که در این تیم حضور دارم. اما انتظار دارم شرایط این حضور مهیا باشد. با توجه به شادی که در شهر ایجاد شده است مردم در لیگ برتر از ما انتظار دارند و ما هم باید پاسخگوی انتظارات آن ها باشیم. فصل گذشته یکسری مشکلات داشتیم که بخشی از آن حل نشد و اکنون که به لیگ برتر صعود کرده‌ایم باید این مشکلات حل شود که یکی از آن ها بحث تعیین بودجه است. هر چند من معتقدم باشگاه استقلال خوزستان در بحث پرداختی‌ها جزو باشگاه‌های نمونه در ایران است و البته شاید تنها کسی که در این سال‌ها در بحث قرارداد ضرر کرده باشد، خود من بودم. من به عنوان یک مربی حرفه‌ای باید به پیشنهادهای دیگر نیز فکر کنم اما واقعاً این کار را انجام نمی‌دهم. به هر حال بعد از اینکه باشگاه به اولویت‌های من پرداخت و مشکلات حل شد، دو روز از باشگاه فرصت می‌خواهم تا فکر کنم و در نهایت تصمیم بگیرم. روزی هم که از من خواسته شد که در لیگ یک با استقلال خوزستان باشم به باشگاه علی‌رغم اصرارهایی که داشت گفتم اجازه دهید ابتدا فکر کنم و به جمع‌بندی برسم و زمانی که به شما یاعلی گفتم حتی اگر پیشنهاد لیگ برتری هم برسد نمی‌پذیرم، که به همین صورت هم شد و به پیشنهادهای لیگ برتری نه گفتم.

در فصلی که گذشت مدیرعامل شرکت گروه ملی ایران حمایت بسیار خوبی از استقلال خوزستان داشت و حتی بارها اعلام کرد صعود به لیگ برتر برای او در اولویت نیست و همین که این تیم با بردهایش دل مردم خوزستان را شاد کند برایش ارزشمند است. نگاه این مدیر را به فوتبال به چه صورت می‌بینید؟

واقعاً آقای علی محمدی یک مدیر نمونه است و بارها و حتی همین الان هم به من می‌گوید شما کارتان را انجام دهید و نگران هیچ چیزی نباشید. او یک مدیر بااخلاق و کاربلد است و واقعاً هر زمان در اردوی تیم حاضر شده، هیجان و نشاط را وارد اردو کرده است. او همیشه در طول فصل به من می‌گفت نگران چه چیزی هستی نهایت این است که به لیگ برتر صعود نمی‌کنیم و حتی اگر با هدایت شما سقوط هم کنیم همین که در بازی‌هایمان برد داشته‌ایم و خوشحال شده‌ایم، خوب است. او هیچ زمانی صعود به لیگ برتر برایش ملاک نبود و اینکه یک مدیرعامل غیربومی این قدر شادکردن دل مردم خوزستان برایش اهمیت دارد ارزشمند است. در حالی که ما بعضا مدیران خوزستانی در مجموعه استقلال داشتیم که حتی این تیم را نمی‌خواستند و حتی روزی که تیم می‌باخت خدا می‌داند که خوشحال بودند اما حالا شاهدیم که آقای علی محمدی چقدر به خوزستان عرق دارد و چقدر در طول فصل به بازیکنان و تیم نزدیک شده بود و واقعا همه‌اش انرژی مثبت بود.

اگر قراردادتان با استقلال خوزستان نهایی شود فکر می‌کنید چند درصد بازیکنان فصل گذشته با شما در لیگ برتر خواهند بود؟

فکر می‌کنم برای فصل آینده ۳۰ تا ۴۰ درصد تغییرات داشته باشیم و البته تغییرات در نهایت به این برمی‌گردد که ببینیم در مذاکره با بازیکنان مدنظر به کجا می‌رسیم.

گفته می‌شود ورزشگاه غدیر هنوز به صورت صددرصدی برای لیگ برتر آماده نشده است، اطلاعی از آخرین روند بازسازی ورزشگاه دارید؟

قرار است چمن ورزشگاه همین هفته به صورت کامل برداشته شود و قرار شد این چمن به زمین تمرین در همین ورزشگاه انتقال داده شود و چمن جدیدی برای زمین اصلی در نظر گرفته می‌شود. صد درصد در فصل آینده در همین ورزشگاه میزبان حریفان خواهیم بود. باشگاه حتی بحث تجهیز گیت‌های ورزشگاه برای بلیت‌ فروشی الکترونیکی را آغاز کرده است و خوشبختانه همه در باشگاه پای کار هستند.

بعد از عملکرد خوب شما در استقلال خوزستان، عبدالله ویسی در نفت آبادان و عزیز فریسات در استقلال ملاثانی و حتی علی‌رغم سقوط نفت مسجدسلیمان، امتیازگیری خوب این تیم با ابراهیم اشکش منجر به این شد که نگاه‌ها به مربیان بومی تغییر کند. چرا در این سال‌ها چندان به مربیان خوزستانی بها داده نشد؟

تنها فرق مربیان بومی با سایر مربیان این است که ما در سخت‌ترین شرایط را هم تیم‌های استان را رها نمی‌کنیم و برویم. یعنی پول برای ما در اولویت نیست و با توجه به اینکه تیم شهرمان است مطمئناً دوبرابر انرژی می‌گذاریم. برخی از مربیان که همیشه از آنها تعریف می‌کنند هر ساله تیم‌هایشان هشتم، نهم هستند و بعد هم در دقیقه ۹۰ از دو بازیکن جوان استفاده می‌کند و می‌گویند دیدید که از بازیکن جوان هم استفاده کرد. متأسفانه مربیان خوزستانی چون به خوبی حمایت نمی‌شوند شاید در این سال‌ها بر اساس حقشان دیده نشدند. چه اشکال دارد اصلا تیم با مربی بومی بیافتد اما برای سال بعد هم به او اطمینان کنند تا خودش تیم را بالا بیاورد. مگر آن مربیانی که آن همه هزینه کردند و مقامی نیاوردند چه گلی بر سر فوتبال خوزستان زدند؟ اگر ما چیزی از این مربیان بیشتر نداشته باشیم، مطمئن باشید کمتر از آنها نیستیم. خیلی از آن هایی که به فوتبال خوزستان آمدند و مربیگری کردند و رفتند حتی از نظر مدرک مربیگری از من و ویسی پایین‌تر هستند ولی متأسفانه در برهه‌ای پشت مربیان خوزستانی را خالی کردند. من حتی معتقدم عزیز فریسات در استقلال ملاثانی بدون امکانات و دست خالی واقعا خوب نتیجه گرفت و اگر مربی دیگری بود در این شرایط سخت بی‌امکاناتی و مالی حتماً تیم را رها می‌کرد و می‌رفت اما او تا آخرین لحظه پای تیم ماند.

به عنوان سؤال پایانی فکر می‌کنید فصل آینده چقدر فوتبالیست‌های خوزستانی در استقلال خوزستان جای خواهند داشت؟

همه من را می‌شناسند که چقدر به جوان‌گرایی و بومی‌گرایی اعتقاد دارم و شاید هیچ کسی هم به اندازه من به بازیکن جوان بازی نداده باشد که نمونه آن را در آبادان شاهد بودید. زمانی که با استقلال خوزستان قرارداد بستم چون هدف صعود بود به دنبال جوان‌گرایی با استفاده از بازیکنان بومی نبودم. هر چند در جام حذفی در بازی با پیکان و حتی بازی آخرمان با آرمان‌گهر به خوبی از جوانان خوزستانی استفاده کردم. اما برای لیگ برتر طبیعتاً هر بازیکن خوزستانی که شرایط لازم را داشته باشد در اولویت ما خواهد بود و در شرایط ۵۰ - ۵۰ مطمئناً بازیکن خوزستانی را برمی‌دارم.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

نتیجه بازی استقلال - شمس‌آذر قزوین؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی