نظرسنجی

قهرمان جام ملت‌های فوتسال آسیا؟
استفاده از ۷ داور برای فینال جام‌حذفی اشتباه محض است/ داور اضافه هیچ‌وقت جایگزین VAR نمی‌شوند/ داوران ایرانی یک سروگردن از خارجی‌ها بهترند
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

پیشکسوت داوری فوتبال کشورمان گفت: داور پشت خط سالها قبل در اروپا و حتی کشور خودمان مورد استفاده قرار گرفت اما دیدیم که هرگز نتیجه درستی نداد و در نهایت این روش ادامه پیدا نکرد.

نوذر رودنیل، کارشناس داوری فوتبال کشورمان در گفت‌وگو با خبر ورزشی، درباره صحبت‌های اخیر خداداد افشاریان رئیس کمیته داوران که اعلام کرده قصد دارد فینال جام حذفی را با حضور ۷ داور مورد قضاوت قرار دهد تا هیچ اتفاقی از چشم آنها پنهان نماند، اظهار داشت: بکارگیری کمک داور پشت خط یک شیوه صددرصد اشتباه است. قبلاً در اروپا این اقدام صورت گرفته و در نهایت متوجه شدند که این نمی‌تواند کمکی به فوتبال بکند. حتی خود ما هم در ایران این روش را مدتی انجام دادیم اما متوجه شدیم که عملی نیست.

وی افزود: من شخصاً مسابقه ای را در شهر جم نظارت می‌کردم که داور وسط کرمانشاهی بود. در آن دیدار داور پشت خط یا همان دروازه داشتیم که روی یک صحنه داور اعلام ضربه پنالتی کرد. آقای کرمانشاهی هرچقدر رفت و به او گفت که مطمئن هستی، داور پشت خط تاکید کرد که پنالتی بوده! اما بعداً در برنامه‌های تلویزیونی مشخص شد که به هیچ وجه پنالتی رخ نداده و همان موضوع یک جنجال بزرگ را به راه انداخت. نمی‌خواهم اسم آن فرد را ببرم اما این را متذکر می‌شوم که داور پشت خط به درد کار قضاوت نمی‌خورد.

پیشکسوت داوری فوتبال کشورمان ادامه داد: تنها در یک صورت میتوان از چنین شرایطی استفاده کرد که به داور پشت خط اختیار تام داده شود که مثلاً با دیدن صحنه‌هایی مثل خطای پنالتی روی نظر داور وسط تاثیرگذار باشد. اما داوری که فقط قرار است پشت خط بایستد تا ببیند توپ از خط عرضی رد شده یا نه و جرأت پنالتی گرفتن ندارد حضورش به چه دردی می‌خورد.

استفاده از ۷ داور برای فینال جام‌حذفی اشتباه محض است/ داور اضافه هیچ‌وقت جایگزین VAR نمی‌شوند/ داوران ایرانی یک سروگردن از خارجی‌ها بهترند

رود نیل در پاسخ به این پرسش خبر ورزشی که آیا افشاریان قصد داشته با استفاده از ۷ داور کمبود VAR را جبران کند توضیح داد: قطعا اگر VAR وجود داشته باشد می‌تواند کوچکترین اتفاقات را مورد بازبینی دوباره قرار بدهد. البته من خودم با VAR مخالفم چون آن هم مشکلات خاص خودش را دارد اما به طور کلی استفاده از ۷ داور نمی‌تواند جای خالی VAR را پر کند.

وی ادامه داد: مهمترین نکته در رابطه با بحث داوری این است که مربیان و بازیکنان به علاوه تماشاگران باید اجازه بدهند داوران در آرامش کار خودشان را انجام بدهند. وقتی مربی لب خط مثل گندمِ روی آتش بالا و پایین می‌پرد، تمرکز داور هم از بین می‌رود.

رود نیل در پایان تاکید کرد: من شدیداً با حضور داور خارجی برای مسابقات لیگ هم مخالفم. ما تجارب استفاده از داور خارجی را داریم. داوران خودمان یک سر و گردن از آنها بهتر هستند اما باید فشار را از روی آنها برداریم تا تمرکزشان بیشتر شود. برای قضاوت یک مسابقه هم نهایتاً یک کمک داور اضافه کفایت می‌کند مثل همین بازی اخیر که کمک داور دچار مشکل تنفسی شد.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱۱
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۱
  • رضا IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    سالهاست دارم فوتبال و دنبال میکنم هنوز نفهمیدم نوذررودنیل از کجا اومد شد کارشناس داوری
    • میلاد IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
      7 تا داور که هیچ ،شما var هم بیارید ، اصلا ساپینتو رو داور کنید ولی اگه استقلال ببازه دوباره میگن وزیر وداور
  • پوریا DE ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    ۱۰ تا داور ایرانی با ۱۰تا داور خارجی هم بذارن. باز کیسه کشا مدعی ناعدالتی ناداوری حق خوری میشن. تنها زمانی صدای هوچیگری کیسه کشا قطع میشه جام حذفی تقدیمشون کنن با سهمیه پنالتی با استاد دایو زدن قائدی. اون موقع دیگه ناعدالتی ناداوری و مسائل بیرونی دست های پشت پرده تموم میشه.
    • لنگ IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
      تو که اصلا حساب نیستی پوریا. روشنفکران تیمتم نفهمیدن که منظور از داوری درست و عادلانه پیروزی تاج کبیر نیست منظور قضاوت عادلانه است حالا با یه داور یا 10 تا داور مهم عدالته که واقعا تا الان نبوده البته هر تیمی مکتبی داره و از مکتب تیم لنگ توقعی بیش از این نیست
  • عامیرزا IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    ترکشهای خمپاره هوچیگری و گنده لاتی،70تا داور هم بیارین بازم تهش همینن ومحاله که بپذیرن شخصیت و اصالت ندارن.مکتب دود و دروغ ودوپینگ بدون عوامفریبی وچسناله نمیتونه خیمه شب بازیهاشو برای هواداراش اجرا کنه که صد البته اون هوادارها هم لایق همین مکتبن!برید منطق وشعور وتحلیلهاشون رو ببینین تا بفهمین درب وتخته چجوری با هم جفت وجور میشن!.یادتون باشه عستقلال یک تیم نیست یک فلسفه ست!! یک هزارتوی تاریک ونمور ویک هژمونی و اژدهای هزارسر در سیاست وفوتبال که مطمئن باشین تمام توانش در تبانی و تهدید و رفتارهای فراقانونی رو بکار گرفته ولی همیشه قدرت وشخصیت برتر پرسپولیس مانع موفقیت این شبه تیم مخصوصن در سالهای اخیر ودوران پسا مموتی شده.دقت کنین صحبت وار نمیکنن!! چون بخاطرشفافتر بودن جای نفوذ و جنگ روانی نداره وفعلن صلاحه داور خارجی بیارن چون بنا به تجربه های ماضی، راحت تر میتونن جیبشو با دلارهای سهمیه بیت العابی! ته صندوقچه حکومت پرکنن یواش ازمرز ردش کنن بره و دم دست فضولها نباشه با چیزی لو بده یا یهویی با یه انگولکی چیزخورش کنن و تفتیشش کنن ناخوسته مقر بیاد!و رسوایی بیشتری ببار بیاره.کیسه کش بتاز.الخ
    • لنگ IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
      عامیرزا درست میگه علی یبار دستش خورده به جام واقعی و جامو تقدیم تیم ژاپنی کرده وبقیه لنگیا حتی جام واقعی رو لمسشم نکردند حالا دلشون خوشه که یه زمانی 6 تا گل زدند و 10 تا جام اسنپی گرفتند البته این دلخوشی 2 روز بیشتر نیست چون وقتی این جامهای دوزاری رو با جام واقعی مقایسه میکنند باز حالشون خراب میشه وتازه میفهمند که کجا قرار داند دقیقا زیر تاج
  • ۱۱ IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    آقای رودنیل برای چی واضح تر حرف نمیزنی با اینا. بگو چوپ خشک از اینا بهتره . راس میگی .این حرف همه مردمه .بجز اونایی که هنوز دارن هوچیگری می کنن. بجای ۷ داور ۷۰ داور هم بذارن افشارخان کار خودشو میکنه.چون آدمیه که تحت تاثیر قرار گرفته و خلاص. همه دیدند که چطور امسال سر چند تا تیمو گوش تا گوش بریدند الانم هنوز دارن توجیه میکنن که کارمون درسته .وسط زمین یه خطایی شده.کمک داور پنالتی میگیره.اینو با کدوم فرمول حساب کنم و کجای دلم بذارم‌. اصلا تو برو یه دستگاه فوق پیشرفته از ناسا بیار بجای وار ...وقتی یکی بخواد عدالت رعایت نکنه نمیکنه.کاش فوتبال یه دونه جهان پهلوان تختی داشت.
  • افشین دست کج IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    کارشناس تمام لنگی
  • رضازاپاتای پرسپولیسی IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    اشتباه داوری همه جای دنیاهست توخارجیهابیشترولی وی ای آرباعث شده اونهادرست قضاوت کنندولی اشتباه وی ای آرهم میکنندولی تیم بایدانقدرباکیفیت باشه که به وسیله کیفیت اشتباه داورجبران کنه پرسپولیس ازاستقلال۷امتیازجلوبودولی بااشتباه داوری تو۴تابازی عقب افتاداگه استقلالیهانمیدونندبدونندولی باکیفیت تیم وکادرفنی همه جبران شدوجام گرفت ولی استقلالیهاچون کیفیت ندارن همش گریه میکننددرحالیکه هیچ ضرری ازداوری نبرده است تازه بازی نستاجی نمونش پنالتی اصلان نبودولی ۲تاپنالتی برای پرسپولیس گرفتن هیچ کدوم پنالتی نبود
  • رضا IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    این به اصطلاح کارشناس حقوق بگیر لنگه.
  • محمد IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
    سلام یه سروگردن احتمالا منظورش چیزی دیگه هست. ننگ داوری پاک نمیشه اگه طرفداری و به نفع تیم سوگولی در خفا و یواشکی انجام میشد. آقای ظهیری و داور وسط بدون شک وشبه عیانش کردند. با اخراج ساپینتو و شرکت در جام.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

قهرمان جام ملت‌های فوتسال آسیا؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی