نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟
پنجشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۱
۰ |
۰
راکت پیکلبال
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

پیکلبال یک ورزش راکتی در فضای بسته و یا باز است که در آن دو بازیکن (تک‌نفره) یا چهار بازیکن (دونفره) با استفاده از راکت صاف به توپ توخالی سوراخ‌دار ضربه می‌زنند. این ورزش هرچند تقریبا مشابه تنیس است اما تفاوت‌های اساسی با آن دارد.

محبوبیت ورزش پیکلبال در چند سال گذشته رو به افزایش بوده است. پیکلبال نه تنها یک ورزش تفریحی و اجتماعی سرگرم‌کننده است، بلکه می‌تواند کاملا رقابتی نیز باشد. قوانین این ورزش از انواع ورزش‌های راکتی قرض گرفته شده اما شیوه منحصر به خود را نیز دارد. برای کمک به درک بهتر این ورزش آن را با تنیس مقایسه می‌کنیم.

پیکلبال چیست؟

پیکلبال یک ورزش راکتی است که ترکیبی از تنیس، پینگ‌پنگ و بدمینتون است. این بازی از ترکیب قوانین بازی‌های راکتی دیگر به وجود آمده و می‌توان آن را به صورت انفرادی یا دونفره بازی کرد، اما بیشتر به صورت دو نفره مرسوم است.

ورزش پیکلبال در سال ۱۹۶۵ به عنوان بازی کودکان در ایالات متحده، در جزیره برین‌بریج در واشنگتن، ساخته شد. پیکلبال در سال ۲۰۲۲ به عنوان ورزش رسمی واشنگتن معرفی شد.

پیکلبال

وسایل موردنیاز برای ورزش پیکلبال

برخلاف تنیس یا سایر ورزش‌هایی که از راکت زهی استفاده می‌کنند، در پیکلبال از راکت صاف استفاده می‌شود. همان‌طور که راکت تنیس سایز و اندازه‌های متفاوتی دارد، راکت پیکلبال هم سایزهای متفاوتی دارد و ضخامت راکت بسته به سبک بازی شما قابل تغییر است.

به جای استفاده از توپ‌های نمدی تنیس، در پیکلبال از توپ‌های پلاستیکی سوراخ‌دار استفاده می‌شود. این توپ‌ها بسیار راحت‌تر از توپ تنیس در هوا حرکت می‌کنند زیرا بسیار سبک‌تر هستند و سوراخ‌ها کشش کمتری ایجاد می‌کنند.

تورهای زمین پیکلبال کمی کوتاهتر از زمین تنیس هستند. اندازه توری پیکلبال در مرکز زمین ۳۴ اینچ (۸۶٫۴ سانتی‌متر) و در کناره ۳۶ اینچ (۹۱٫۴ سانتی‌متر) است، در حالی که یک تور تنیس در مرکز ۳۶ اینچ و در کناره ۴۲ اینچ (۱٫۰۶ متر) است. تورها باریک‌تر هم هستند زیرا زمین پیکلبال به اندازه زمین تنیس پهن نیست.

راکت و توپ پیکلبال

تفاوت امتیازگیری در پیکلبال و تنیس

قوانین نسبتا مشابه تنیس هستند اما تفاوت‌های قابل توجهی هم وجود دارد. تفاوت اصلی در اندازه زمین بازی است؛ در حالی که یک زمین تنیس معمولی ۲۴ متر طول و ۱۰ متر عرض دارد (برای بازی دونفره)، یک زمین پیکلبال ۱۳ متر طول و ۶ متر عرض دارد.

در پیکلبال هم مانند تنیس برای سرویس زدن باید به لبه خارجی زمین رفت. اما با دست از پایین باید سرویس زد و نقطه تماس راکت با توپ باید زیر مفصل ران باشد.

نحوه کسب امتیاز هم در پیکلبال متفاوت است. اولین تیمی که به امتیاز ۱۱ برسد برنده است اما اختلاف امتیاز باید ۲ باشد؛ بازی آن‌قدر ادامه پیدا می‌کند تا اختلاف امتیاز به این عدد برسد.

برخلاف تنیس یا بدمینتون، شما فقط زمانی می‌توانید امتیاز بگیرید که تیم شما در حال سرویس زدن است.

زمین پیکلبال دونفره

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی