نظرسنجی

زیباترین گل هفته از نظر شما؟
کلوب| فینالی برای نباختن!/ متخصص لیگ مقابل استاد پیروزی در فینال‌ها
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

چهارشنبه شب دیدار نهایی لیگ اروپا در فصل جاری، میان تیم‌های رم و سویا از ساعت ۲۲:۳۰ به میزبانی ورزشگاه پوشکاش آرنا و قضاوت آنتونی تیلور انگلیسی، برگزار می‌شود.

تقابل این دو تیم جذابیت‌های خاص خودش را دارد؛ متخصص لیگ اروپا مقابل استاد پیروزی در فینال‌ها، صف آرایی می‌کند.

در ابتدا، نگاهی به مسیر دو تیم در طی رسیدن به فینال می‌اندازیم. رم در گروه C رقابت‌ها قرار گرفت و توانست به عنوان تیم دوم پس از رئال بتیس، به مرحله حذفی صعود کند. پسران مورینیو، در ادامه راه خود، از سد رئال سوسیداد، فاینورد و بایرن لورکوزن گذشتند و برای دومین فصل متوالی، به فینال یک جام تورنمنت اروپایی راه پیدا کردند.

سویا هم ترک عادت نکرد و بعد از حذف در مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا، به پلی آف مرحله حذفی لیگ اروپا رفت. شاگردان مندلیبار در گروهی که منچستر سیتی و دورتموند، تیم‌های صعود کننده از گروه لقب گرفتند، به رتبه سوم در گروه G رضایت دادند. سویا بعد از کنار زدن آیندهوون، به ترتیب، فنرباغچه، منچستریونایتد و یوونتوس را از پیش روی خود برداشت تا آنها برای هفتمین بار، پا به فینال لیگ اروپا بگذارند. مردان آندلس، همیشه در لیگ اروپا سابقه درخشانی از خود به جا گذاشتند. حضور در شش فینال و قهرمانی در هر شش دیدار، حاکی از این موضوع دارد که سویا، هر چقدر در لالیگا، بد بازی کند و بد نتیجه بگیرد، از انگیزه‌های زیادی در لیگ اروپا برخوردار هستند و اوضاع حسابی فرق می‌کند. سویا در دو مقطع از هزاره سوم، عملکرد خیره کننده ای در جام دوم یوفا داشته است. سویا دو فصل پشت سر هم در فینال حاضر شد و برای قهرمانی به ترتیب دو تیم میدلزبورو انگلیس و اسپانیول را در فصل‌های ۲۰۰۵/۰۶ و ۲۰۰۶/۰۷، بردند و در واقع، دبل کردند. دوره بعدی، مربوط به سه فصل ۲۰۱۳/۱۴،۲۰۱۴/۱۵ و ۲۰۱۵/۱۶ می‌شود. سویا پس از دبل، به سراغ سه جام متوالی در همین رقابت رفت. بنفیکا، دنیپرو اوکراین و لیورپول، تیم‌هایی بودند که در فینال مغلوب پادشاهان جنوب اسپانیا شدند. آخرین قهرمانی سویا در لیگ اروپا، به سه فصل پیش بر می‌گردد که لوپتگی و تیمش، اینتر کونته را به زانو درآوردند.

با ذکر چنین اوصافی، سویا تخصصی ویژه در فتح این جام دارد. آنها ژن قهرمانی در این تورنمنت را از گذشته با خود به همراه دارند؛ولو در وضعیت نه چندان جالب لالیگا، لیگ اروپا برای آندلسی‌ها رنگ و بوی خاصی داشته است.

اما در آنسوی میدان، تیم ایتالیایی هم تیم دست و پا بسته ای نیست. ژوزه می‌داند که فینال‌ها برای بردن هستند نه برای زیبا بازی کردن! مورینیو به غیر از رم، تجربه چهار فینال لیگ اروپایی دیگر را در کارنامه خود دارد که هر چهار دیدار را با برد پشت سر گذاشته؛ قهرمانی در لیگ اروپا با پورتو مقابل سلتیک و فصل بعد، فتح لیگ قهرمانان اروپا با برتری قاطع سه بر هیچ برابر موناکو! با اینتر هم سه گانه معروفی در فصل ۲۰۰۹/۱۰ کسب کرد. ضمن اینکه او، آخرین جام اروپایی را برای شیاطین سرخ در لیگ اروپا، به ارمغان آورد. یکی از نکات جالب فصل، راه یابی اینتر به فینال لیگ قهرمانان اروپا است‌؛ افعی‌ها، سیزده سال پیش، با مورینیو، به عنوان شایسته ترین و بهترین تیم، قهرمان لیگ قهرمانان شدند.

گلادیاتورها، چهارمین فینال اروپایی خود را بازی می‌کنند. رم، فصل ۱۹۸۳/۸۴ در جام باشگاه‌های اروپا مقابل لیورپول و در فصل ۱۹۹۱/۹۲ رفت و برگشت برابر اینتر میلان، هر دو بازی را واگذار کرد تا به مقام نایب قهرمانی دست پیدا کند.

هر دو تیم چهار مرتبه رو به روی یکدیگر قرار گرفتند که دو برد سهم سویا، یک برد نصیب رم و یک دیدار هم با نتیجه مساوی، به اتمام رسیده است.

چهارشنبه شب، شطرنج تاکتیکی مورینیو و لوییس خوزه مندلیبار، بسیار جذاب و هیجان انگیز خواهد بود. نبرد آقای خاص فینال‌ها با تیم خاص لیگ اروپا، در نوع خودش تماشایی است. فتح لیگ کنفرانس اروپا و حالا در سودای کسب دومین جام اروپایی! مورینیو، با پورتو و منچستریونایتد، فاتح این رقابت‌ها شده و طعم قهرمانی را در لیگ اروپا چشیده است! می‌تواند با سومین جام، هت تریک در لیگ اروپا را به عنوان یک رکورد تاریخی پس از اونای امری برای خود، به ثبت برساند. شاید او پس از هت تریک احتمالی در قهرمانی لیگ اروپا، به فکر سه گانه ای در لیگ قهرمانان اروپا باشد!

مورینیو، شخصیت برنده ای دارد؛ حتی تیم‌های او توانایی این را دارند که بدون هیچ شوتی در چهار چوب، به فینال رقابت‌ها صعود کنند! او بارها و به دفعات مکرر ثابت کرد که داستان فینال برای او تفاوت‌های زیادی با بازی‌های دیگر فصل دارد. ژوزه بیش از هر فرد دیگری، راه و روش برنده شدن در فینال را بلد است! به هر روی، این فینال از همه لحاظ، خاص می‌باشد؛ فینالی خاص برای خاص‌های فوتبال قاره سبز!

معین احمدوند| باشگاه خبرنگاران آزاد

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

زیباترین گل هفته از نظر شما؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی