نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟
ماریا شاراپووا
منبع: The Sun
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

ماریا شاراپووا سالیان زیادی را به عنوان اسطوره تنیس سپری کرد اما بعد از ناکامی و بازنشستگی، به تاجری ثروتمند تبدیل شد.

ماریا شاراپووا در طول دهه ۲۰۰۰ قدرتمندترین زن تنیسور جهان بود. او پنج عنوان گرند اسلم را به دست آورد، از جمله قهرمانی ویمبلدون در سال ۲۰۰۴ در ۱۷ سالگی. از آن لحظه همه چیز تغییر کرد. حامیانی مانند نایک، اویان، پورشه و تگ هویر به تنیسور روسی که اکنون ۳۶ ساله است، معاملات تجاری بزرگی را پیشنهاد کردند و عکس‌هایش بر روی جلد مجله‌های مشهور رفت.

او در ۳۲ سالگی و پس از گذراندن ۱۵ ماه محرومیت به دلیل مصرف مواد مخدر راکت تنیس را کنار گذاشت و با زمین مسابقه خداحافظی کرد. ممکن است که دوپینگ حرفه او را لکه‌دار کرده باشد، اما او از زمان بازنشستگی به یک الگوی فوق‌العاده برای زنان صاحب مشاغل تبدیل شده است. شرکت شیرینی او به نام «شوگرپووا» که ۱۱ سال پیش حدود ۴۰۰۰۰۰ پوند برایش سرمایه‌گذاری کرد، اکنون ۱۵۰ میلیون پوند می‌ارزد.

این سفر طولانی جذاب‌ترین ستاره تنیس جهان و تبدیل شدنش به تاجری کارآفرین و ثروتمند است.

ماریا شاراپووا

از سوچی آغاز شد

استراحتگاه تابستانی ساحلی سوچی که در دریای سیاه وجود دارد، با دنیای ورزش عجین شده و این مکان میزبان بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۱۴ بوده است. اما اینجا همان جایی بود که شاراپووای جوان آرزوی موفقیت در تنیس را در دل پروراند. او فقط سه سال داشت که با مادرش یلنا و پدرش یوری به آنجا نقل مکان کرد. در چهار سالگی به بازی تنیس علاقه‌مند شده بود و یک راکت از الکساندر کافلنیکوف هدیه گرفت؛ پدر یوگنی که دو عنوان انفرادی گرند اسلم را به دست آورد و اولین روسی شماره ۱ جهان شد.

اولین مربی‌اش «یوری یوتکین» به او آموزش می‌داد تا اینکه سرنوشت او را به ایالات متحده فرستاد. در یک کلینیک تنیس که توسط مارتینا ناوراتیلووا در مسکو اداره می‌شد، آنقدر درخشید که این فرصت به او داده ‌شد تا به فلوریدا نقل مکان کند و با نیک بولتیری در آکادمی IMG تمرین کند؛ جایی که افرادی مانند آندره آغاسی، مونیکا سلس و آنا کورنیکووا در آن به کسب مهارت پرداختند.

یوری و ماریا در سال ۱۹۹۴ با پس‌انداز ۷۰۰ دلاری و بدون اینکه کلمه‌ای زبان انگلیسی بلد باشند به ایالات متحده مهاجرت کردند و به دلیل محدودیت‌های ویزا، یلنا دو سال بعد به آنها ملحق شد.

ماریا شاراپووا

موفقیت باعث شهرت می‌شود

شاراپووا در ۱۷ سالگی با شکست دادن مدافع عنوان قهرمانی و نفر اول جهان «سرنا ویلیامز» در فینال ویمبلدون به شهرت جهانی دست یافت. او تا سال ۲۰۰۵ شماره ۱ جهان بود و یک سال بعد دومین قهرمانی گرند اسلم خود، اوپن آمریکا، را به دست آورد. ماریا سه گرند اسلم دیگر را به رزومه خود اضافه کرد؛ اوپن استرالیا در سال ۲۰۰۸ و اوپن فرانسه در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴.

او ۳۸,۷۷۷,۹۶۲ دلار درآمد حرفه‌ای به دست آورد، تبدیل به چهارمین ورزشکار پردرآمد تمام دوران‌ها شد و ۳۶ عنوان حرفه‌ای کسب کرد. خارج از زمین مسابقه هم زیبایی او برایش قراردادی هنگفت با برند لوازم آرایشی آوون به ارمغان آورد. هفته مد نیویورک به خانه دومش تبدیل شد و در رویدادهای ورا وانگ و رالف لورن شرکت می‌کرد. او در مراسم مت گالای نیویورک درخشید. برند سوئیسی ساعت تگ هویر او را به سفیر جهانی خود تبدیل کرد و همچنین در حین رانندگی با پورشه هم دیده می‌شد که یکی از اسپانسرهای لوکس دیگرش بود.

همه اینها ثروت شخصی او را به بیش از ۳۰۰ میلیون پوند رساند.

ماریا شاراپووا

ماریا شاراپووا

محرومیت

در مسابقات آزاد استرالیا ۲۰۱۶، آزمایش شاراپووا برای ملدونیوم مثبت شد که چند هفته قبل به عنوان ماده ممنوعه طبقه‌بندی شده بود. نادیده گرفتن قوانین جدید سازمان جهانی ضد دوپینگ قابل چشم‌پوشی نبود و او در نهایت به مدت ۱۵ ماه محروم شد.

او در آن زمان در بیانیه‌ای گفت: «نامه‌ای از ITF دریافت کردم که در تست مواد مخدر در مسابقات آزاد استرالیا مردود شدم. مسئولیت کامل آن را بر عهده می‌گیرم. در ۱۰ سال گذشته توسط پزشک خانواده‌ام دارویی به نام میلدرونات به من داده شده و چند روز پیش با دریافت نامه ITF متوجه شدم که نام دیگر این دارو ملدونیوم است که من نمی‌دانستم. بسیار مهم است که شما این موضوع را درک کنید که به مدت ۱۰ سال این دارو در لیست ممنوعه سازمان ضد دوپینگ نبود و من به طور قانونی در ۱۰ سال گذشته دارو مصرف می‌کردم. اما در اول ژانویه قوانین تغییر کرده و ملدونیوم به یک ماده ممنوعه تبدیل شد که من نمی‌دانستم. این دارو توسط پزشکم برای چندین مشکل سلامتی که در سال ۲۰۰۶ داشتم به من داده شد. در طول دوران طولانی حرفه‌ای‌ام، در مورد خیلی چیزها صریح و صادق بوده‌ام و مسئولیت‌پذیری را در کارم به عهده می‌گیرم و اشتباه بزرگی مرتکب شدم. من هوادارانم را ناامید کردم. ورزشی که از چهار سالگی انجام می‌دادم و عمیقا دوست دارم را ناامید کردم. می‌دانم که با عواقبی روبرو هستم و نمی‌خواهم دوران حرفه‌ای‌ام را به این شکل به پایان برسانم و واقعاً امیدوارم فرصت دیگری برای انجام این بازی به من داده شود.»

ماریا شاراپووا

بازنشستگی

هنگامی که او در آوریل ۲۰۱۷ به مسابقات تنیس زنان بازگشت، همان بازیکن سابق نبود و تنها به یک‌چهارم نهایی اسلم رسید. آسیب‌دیدگی شانه نیز مانع از رقابت او با بهترین‌های جهان شد و با ظهور ستاره‌های جدید شاراپووا در حاشیه قرار گرفت. او در ۳۲ سالگی در سال ۲۰۲۰ بازنشسته شد، اما هنوز از کانون توجهات خارج نشده است.

اخیراً، شاراپووا در گرندپری موناکو جام قهرمانی را به مکس فرستاپن، قهرمان فرمول یک، اعطا کرد. کمپانی «شوگرپووا» هم او را مشغول نگه داشته است. او در ابتدا به دلیل تبلیغ تنقلات قندی که به طور خاص سعی در هدف قرار دادن مخاطبان جوان داشت، با انتقاد مواجه شد. شاراپووا مخالفان را نادیده گرفت و اکنون ارزش کمپانی او به ۱۵۰ میلیون دلار می‌رسد. این کمپانی با فروش شیرینی و شکلات درجه یک در بیش از ۲۲ کشور، سالانه ۱۶ میلیون دلار درآمد دارد.

اسطوره تنیس را فراموش کنید. او اکنون یک تاجر پیشرو است که بیشتر از همیشه درآمد دارد.

ماریا شاراپووا

این مطالب را هم بخوانید:

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۲
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۴
  • التای SG ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    من به تنیس علاقه دارم ومسابقات رادنبال میکنم وقتی جلوی ترقی خانم هاازادباشدبه اقتصادان کشورهم کمک میکندالان این خانم ازبی پولی مییونرشده وباعث ترقی اقتصادکشورش هم شده
  • التای SG ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    من به تنیس علاقه دارم ومسابقات رادنبال میکنم وقتی جلوی ترقی خانم هاازادباشدبه اقتصادان کشورهم کمک میکندالان این خانم ازبی پولی مییونرشده وباعث ترقی اقتصادکشورش هم شده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی