نظرسنجی

کدام دو تیم فینالیست‌های لیگ قهرمانان اروپا خواهند شد؟
الهام‌سادات اصغری
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

الهام‌سادات اصغری رکورددار گینس در شنا و ملقب به بانوی دریا گفت: در کنار شنا عاشق طبیعت هستم و خیلی از طبیعت انرژی می‌گیرم.

الهام‌سادات اصغری، رکورددار گینس در شنا و ملقب به بانوی دریا در سال ۲۰۱۷ اولین رکوردش را با دست بسته رقم زد. سپس سه بار دیگر رکوردهای مردان را جابه‌جا کرد چراکه رکوردشکنی زنان برایش جذابیت نداشت. او عاشق دریاست، فضایی خارج از هیاهوی زمین و کره خاکی و آدم‌هایش. مصاحبه خواندی وی را با خبرورزشی در زیر می‌خوانید.

از کجا فکر رکوردشکنی به ذهن‌تان زد؟
من همیشه آرامش دریا را دوست داشتم. هر وقت به آب می‌زدم ساعت‌ها زمان می‌برد تا برگردم. در آن روز خاص هم این اتفاق برایم افتاد و از صبح تا ظهر شنا کردم و وقتی برگشتم این ایده را پدرم به من داد و گفت وقتی این همه توانایی داری چرا نمی‌روی اینها را در فدراسیون ثبت کنی؟

به خاطرت هست در چه سالی رکوردشکنی کردی؟
در سال ۸۷ اولین رکورد من ثبت شد اما در سال‌های قبلش داشتم به همین صورت تمرین می‌کردم. مسیر نوشهر و چیلک را شنا کردم و برگشتم که ۱۲ کیلومتر اولین رکورد شنای من در داخل ایران بود.

روتین تمرینی شما چگونه است؟
هر روز صبح یک تا دو ساعت تمرین هوازی دارم. مثل دویدن و... جدیداً به این دویدن حمل وزنه و قایق اضافه شده. تمرینات وزنه و اینها را هم دارم. اینها تمرینات روتین است که یا هر روز یا یک روز در میان انجام می‌دهم. یک روز در میان شنا هم دارم. آخر هفته هم به درکه و توچال می‌روم و قله می‌زنم و برمی‌گردم.

در این رکوردشکنی‌ها فدراسیون شنا همراهی‌تان می‌کند یا مستقل عمل می‌کنید؟
سال ۲۰۱۳ تا به امروز، یعنی از موقعی که ناامید شدم تصمیم گرفتم همه کارها را خودم انجام دهم. یادم هست آن زمان ماکسیما داشتم و آن را که ماشین زیر پایم بود فروختم و رفتم دفتر گینس را پیدا کردم. مسافرت‌های پیاپی رفتم. من در این راه اسپانسرهایی داشتم که کمکم کردند ولی هر رکوردی که ثبت می‌کنم هزینه‌های جانبی زیادی برای من دارد. من به صورت مستقل عمل می‌کنم. آن‌قدر خوشحالم و آن‌قدر انرژی می‌گیرم که باور کنید هر بار رکوردم ثبت می‌شود نمی‌گویم راحت شدم و بس است. یعنی زمانی که خاطرم از ثبت رکوردم جمع می‌شود می‌روم دنبال اینکه حالا چه رکوردی ثبت کنم یا چه آیتمی را تمرین کنم. یعنی تمام کارها را از صفر تا صد خودم انجام می‌دهم.

چطور انتخاب رکورد می‌کنید؟
من رکوردهای موجود در جهان را رصد می‌کنم. نکته خیلی جالب این است که من هر بار دارم رکوردهایم را سخت‌تر می‌کنم.

کلاً آدم ماجراجویی هستید؟
بله. خیلی. خیلی زیاد.

در این کار خانواده حمایتت می‌کند؟
خدا را شکر پدر خیلی خوبی دارم که همیشه همراهم بوده. در این مسیر اسپانسرهایی دارم که کمک کردند. این دوستان بدون اینکه تبلیغات خاصی داشته باشند کمک کردند ولی چون رکورد گینس خیلی هزینه‌بر است، از ثبت تا ارسال پولش به پوند است من شش ماه سال را کار می‌کنم و شش ماه دوم سال به کارهای متفرقه می‌پردازم.

از زندگی شما فیلمی ساخته شده با هنرنمایی ترانه علیدوستی؟
بله، داستان کامل زندگی من است. از زمانی که وارد آب شدم تا زمانی که رکورد با دست بسته را زدم که نقش من را خانم ترانه علیدوستی انجام دادند. نام فیلم اورکاست و اسم ایشان در فیلم الهام اصغری است. برای انجام شنا با دست بسته، خودم آن را به ترانه آموزش دادم. الحق که بازی ایشان بی‌نظیر بود.

در یکی از رکوردگیری‌ها در آب شور زیر عینک شما رفت و کار را سخت کرد.
بله دو هفته چشمم بسته شده بود. رکورد سرعتی بود و باید با صددرصد توانم شنا می‌کردم و سومین رکورد جهانم بود که موفق به شکستن آن شدم.

دیگر ماهی نخوردم چون سفره‌ماهی‌ها با من در مسیر شنا می کردند!/ ترانه علیدوستی نقشم را به خوبی ایفا کرد

در کنار شنا به چه ورزش‌های دیگری علاقه دارید؟
در کنار شنا عاشق طبیعت هستم و خیلی از طبیعت انرژی می‌گیرم. حالم با طبیعت خیلی خوب است و هفته‌ای یک بار تا درکه یا توچال می‌روم و کوهنوردی می‌کنم. به دوچرخه‌سواری هم خیلی علاقه دارم.

 در طول شنا با موجودات خطرناک دریایی هم برخورد کردید؟
مدتی در کیش تمرین می‌کردم و سفره‌ماهی‌ها و ماهی‌ها با من در مسیر شنا می‌آمدند و برمی‌گشتند. همین اتفاق باعث شد تا دیگر ماهی نخورم. هر چند ماهی خیلی دوست داشتم. در واقع با آبزیان همزادپنداری کردم.

شده که یک لحظه با خودتان بگویید که تمام شد و دیگر نمی‌توانم به سطح آب برگردم؟
ترس مهم‌ترین بخش زندگی هر آدمی است. جان آدم‌ها عزیز است، باید بر ترس غلبه کرد. بارها این احساس به من دست داد اما سختی و سنگینی رکورد را تحمل کردم و پرقدرت‌تر ادامه دادم.

مسیر دریا مانند خشکی مشخص نیست. تاکنون در دریا مسیر را گم کرده‌اید؟
هیچ‌وقت بی‌محابا به آب نزدم. همواره سعی کردم یک مسیر مشخص را بروم و برگردم.

آیا شنا آموزش می‌دهید؟ در کنار رکوردشکنی چه فعالیت دیگری در حوزه ورزش آبی دارید؟
مدرس نجات غریق و غواصی هستم و مربی پرورش می‌دهم و با روش من در دریا کار می‌کنند.

اگر فرزندی داشته باشید اسم آن را دریا می‌گذارید؟
اسم زیبایی است چراکه نه‌؛ یا اینکه دریاناز و دری‌ناز.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۵
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۱
  • بینام IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
    زنان افتخار آفرین نور چشم ایرانند...دست مریزاد...خداروشکر برای انرژی پاکت
  • زن کورد IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
    درود بر غیرتت ماشاالله بهت واقعا جای تأمل داره فدراسیون شنا چی میخواد دیگه ؟اگه این خانم مال کشوری دیگه بود ببین چه حمایتی که نمیشد مانا باشی دختر آبی
  • مهدی محمدی IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
    درود به شما
  • مجید IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
    ماشاالله افتخار ایران
  • ش IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
    سلام. ای کاش بانوان آیه 3 سوره نور رو مطالعه میکردن. خیلی مهم هست.خدا راه درست و روش درست رو نشون داده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

کدام دو تیم فینالیست‌های لیگ قهرمانان اروپا خواهند شد؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی