نظرسنجی

نتیجه بازی استقلال - ذوب آهن؟
سه‌شنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۰
۰ |
۰
کلوب| ساندرو تونالی؛ نگین سنت جیمز پارک
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

شاید یکی از انتقالات جالب توجه در تابستان ۲۰۲۳، خرید ساندرو تونالی توسط نیوکاسل بود.

مدیران کلاغ‌ها، برای به خدمت گرفتن هافبک ایتالیایی میلان، دست به جیب شدند و هفتاد میلیون یورو پرداخت کردند. با نگاهی موشکافانه، به این نتیجه دست پیدا می‌کنیم که چنین رقمی برای ساندرو تونالی، بیش از پیش می‌ارزد و به طور قطع، با شروع لیگ برتر انگلیس از توانایی‌های او بیشتر حرف به عمل خواهد آمد.

هنگامی که در اکتبر ۲۰۲۱، باشگاه نیوکاسل به وسیله کنسرسیوم عربستان خریداری شد، طرفداران این تیم و اهالی فوتبال حدس می‌زدند که با توجه به تمکن مالی بسیار بالای آنها، امباپه، مسی، نیمار، هالند و ستارگان سرشناس زمین و بیرون زمین، به خدمت این تیم در می‌آیند و نیوکاسل به شکل پاری‌سن‌ژرمن اداره و تبدیل به یک تیم کلکسیونی خواهد شد. اما چنین اتفاقی رخ نداد و ادی هاو، با خریدهای منطقی و اصولی و پوشاندن نقاط ضعف، توانست با این تیم در رده چهارم جدول بایستد و سهمیه لیگ قهرمانان اروپا را به صورت مستقیم دریافت کند. در ادامه همان تفکر و سیاست در بازار نقل و انتقالات و جلوگیری از ریخت و پاش‌های عجیب و غریب، ادی هاو در این تابستان به سراغ تونالی رفت.

ولی چرا تونالی برای سیاه و سفیدها، از هر لحاظ خرید باارزشی محسوب می‌شود؟

کارشناسان و روزنامه نگاران فوتبال ایتالیا، اکثر اوقات تونالی را با آندره پیرلو مقایسه می‌کنند. داشتن موهای بلند و لَخت، توپ زدن در تیم برشا و پست بازیساز در میانه زمین، از ویژگی‌های مشترک پیرلو و تونالی می‌باشد. این قیاس زمانی به خود قوت گرفت که تونالی به میلان پیوست. طولی نکشید که ساندرو، در ترکیب تیم استفانو پیولی جا افتاد و از مهره‌های بسیار تاثیرگذار روسونری در راه فتح اسکودتو پس از یازده سال بود.

تونالی چندین سال پیش در مصاحبه‌ای با روزنامه کوریره دلا سرا اذعان کرده بود: «مقایسه من با پیرلو به دلیل شبیه بودن مدل موهایمان آغاز شد. چنین مسائلی مرا اذیت نمی‌کند اما هیچ علاقه ای به شنیدن و صحبت درباره‌ی آن ندارم. پیرلو یک استثنا در فوتبال بود و نمی‌دانم چه کسی می‌تواند به قله‌های افتخار او در قالب فردی و تیمی برسد. او به مراتب کیفیت فوق العاده ای داشت.» پیرلو در همان برهه به صحبت‌های تونالی اینگونه واکنش نشان داد: «تونالی شباهتی به من ندارد. او از نظر دفاعی و هجومی‌بسیار بهتر و کامل تر از من است. ساندرو قطعاً در آینده ای نزدیک، به فوتبالیست بزرگی تبدیل خواهد شد. تونالی وارث من نیست ولی سبک بازی او خیلی متفاوت است.»

تونالی در فصل قهرمانی میلان در سری آ، سی و شش بازی در زمین حضور داشت و کمربند خط میانی میلان، با تشکیل زوج فرانک کسیه و تونالی، فصل ۲۰۲۱/۲۲ را با بهترین شکل ممکن، به اتمام برد. ساندرو با پنج گل و دو پاس گل، آمار خوبی در اولین فصل خود برجای گذاشت. پیولی حساب ویژه ای بر روی هافبک مستعد خود باز کرد و با اعتماد و اعتقاد راسخ، بیشتر از هر بازیکن دیگری، به او میدان و بها داد.

در فصل سپری شده، تونالی در ایجاد موقعیت گل توانایی اش را به رخ همگان کشید. او آمار خلق موقعیت خود را به عنوان یک بازیکن بیست و سه ساله، از ۴۴ موقعیت در فصل گذشته به ۶۲ موقعیت گل نزدیک کرد. همچنین تعداد پاس‌های او افزایش داشت ولی دقت پاس‌هایش با افت محسوسی رو به رو شد. درصد پاس‌های سالم تونالی از هشتاد و پنج و نیم به هشتاد و یک کاهش یافت.

به همین خاطر، تصور برخی از کارشناسان ایتالیا این بود که او، از دوران اوجش فاصله گرفته اما تونالی بار دیگر اثبات کرد که تأثیرات بازی او بر سبک فوتبال میلان، فراتر از حد تصورات است.

او بیشتر از دی بروینه در فصل جاری لیگ قهرمانان اروپا، دست به ایجاد نه موقعیت گل صد در صدی زد. همچنین با خلق ۲۲ شانس گلزنی، بعد از جک گریلیش با ۳۵ و زیلنسکی با ۲۳، سومین بازیکن خلاق این فصل لیگ قهرمانان اروپا را به خود اختصاص می‌دهد.

تونالی در قیاس با خط میانی نیوکاسل و بازیکنانی همانند جو ویلاک، گیمارش و لانگستاف، نرخ خلق موقعیت بسیار بالایی دارد ولی در پاس، از دقت پایین تری در برابر هم‌تیمی‌های جدید خود، برخوردار است.

علاوه بر عملکرد هجومی، تونالی از حیث فاکتورهای تدافعی مثل نبرد موفق در دوئل‌ها، جنگ‌های تن به تن و تکل‌های درست، راندمان چشم گیری در سری آ داشته و این امکانات در بازی او، مزیت بزرگی است و به مأنوس شدن او با لیگ برتر انگلیس در کمترین زمان ممکن، کمک فراوانی می‌کند. 

تونالی در مسابقات جام ملت‌های اروپا زیر بیست و یک سال در یک ماه اخیر، علیرغم عدم صعود و بازماندن ایتالیا از رسیدن به مرحله حذفی، در سه دیدار، دو پاس گل برای هم تیمی‌های خود ارسال کرد.

از تونالی به عنوان لی کلارک یا راب لی بعدی در سنت جیمز پارک یاد می‌شود و هواداران به او و البته تیم و سرمربی، بسیار امیدوار هستند.

تونالی، سوبوسلای، مک آلیستر، انکونکو، کای هاورتس و دکلان رایس در زمرهٔ خریدهای بزرگ لیگ برتر قرار می‌گیرند و از حالا می‌توانیم این بازیکنان جدید را در لیست شگفتانه‌های پریمر لیگ ببینیم. باید صبر کرد و دید که ادی هاو، مربی جوان، با انگیزه و با دانش نیوکاسل، چگونه می‌تواند تونالی را با خط میانی تیم، هماهنگ و از او یک فوق ستاره بسازد. کاری که ادی هاو، در آن تبحر و مهارت ویژه و خاصی دارد و به دفعات نشان داده که از پس اینچنین عمل مشکل و دشواری، برمی‌آید.

معین احمدوند| باشگاه خبرنگاران آزاد

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

نتیجه بازی استقلال - ذوب آهن؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی