۲
پیام زهرا کریمی به مردم: سالمم، زنده‌ام!/ این ویدیو ۲۰ میلیون بار دیده شد!
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

زهرا کریمی دختر کبدی‌کار ایران با انتشار یک ویدیوی جالب در اینستاگرام یک شبه چندین برابر شهرت پیدا کرد.

به جرات می‌توان گفت تقریبا نصف کاربران ایرانی اینستاگرام، ویدیو بامزه و البته ترسناکی که زهرا کریمی عضو تیم ملی کبدی ایران از خودش منتشر کرده را دیدند. داستان از این قرار است که زهرا کریمی حین انجام یک حرکت خاص نمایشی پایش می‌لغزد و با سر می‌رود توی دیوار و گچ دیوار فرو می‌ریزد! اما کریمی خدا را شکر دچار مشکل خاصی نشد و بعد آن ویدیو را در صفحه شخصی‌اش به اشتراک گذاشت با این مضمون که آدم همیشه نباید موفقیت‌هایش را به نمایش بگذارد.

این ویدیو در عرض دو، سه روز و تنها در صفحه شخصی این ورزشکار به بازدید باورنکردنی بیش از ۲۰ میلیون نفر رسید (شاید حالا که این متن را می‌خوانید بیشتر هم شده باشد) . اما این نخستین‌بار نیست که نام زهرا کریمی اینقدر در فضای مجازی و رسانه‌ای شنیده می‌شود. ۵ سال پیش و در بازی‌های آسیایی جاکارتا تیم ملی کبدی زنان ایران موفق به انجام یک کار تاریخی شد. زهرا و هم‌تیمی‌هایش توانستند برای اولین‌ بار با شکست هند قدرتمند قهرمان بازی‌های آسیایی شوند و تنها طلای کاروان زنان ایران در اندونزی را هم کسب کنند. آن تیم به همراه زهرا کریمی این روزها سخت مشغول تمرین هستند تا آن طلای تاریخی را دوباره تکرار کنند.

در حال حاضر مشغول تمرین هستی؟

بله در اردو هستیم و برای بازی‌های آسیایی آماده می‌شویم.

شرایط اردو چطور است؟

شرایط اردویی ما بسیار خوب است. از آبان ماه در اردو هستیم و داریم برای بازی‌های آسیایی تمرین می‌کنیم. الان هم که دیگر تقریبا ماه‌های آخر است و تقریبا در فاز هماهنگی هستیم و مشغول انجام تمرین‌های حرفه‌ای. ان‌شاءلله بتوانیم نتیجه طلایی دفعه پیش را تکرار کنیم.

امکانات، شرایط اردو و خوابگاه مرتب است؟

بله خدا را شکر. ما خوابگاه مخصوص به خودمان را داریم در مجموعه ورزشی بعثت. ریاست فدراسیون این را برای ما هماهنگ کرده و اوضاع خوب است.

از طلای ۴ سال پیش بگو. کار بسیار بزرگی انجام دادید و آیا می‌توانید آن را تکرار کنید؟

ما چهار سال پیش تاریخ‌سازی بزرگی کردیم. هم زنان و هم مردان. کاری کردیم که تا قبل از آن در بازی‌های آسیایی اتفاق نیفتاده بود. زنان تیم ملی کبدی تنها طلای کاروان ورزشی زنان ایران در بازی‌های آسیایی را کسب کردند. این خیلی افتخار بزرگی بود. من خیلی خوشحال بودم از اینکه توانستم در تیمی باشم که چنین افتخار بزرگی را کسب کرده. واقعا تکرار آن طلا کار بسیار سختی است. به خاطر اینکه رقبای ما خیلی تمرین کردند و خیلی حرفه‌ای‌تر شدند. اما ما متاسفانه در آن دو سال کرونا از لحاظ روند تمرینی دچار عقب افتادگی شدیم. ولی خدا را شکر ما استارت قوی زدیم. ما از سال پیش اردوها را شروع کردیم اما چون بازی‌های آسیایی به تعویق افتاد دوباره از آبان استارت زدیم. تمرینات زیادی کردیم. هم از لحاظ بدنسازی هم از لحاظ تکنیک و تاکتیک. امیدوارم دوباره بتوانیم آن نتیجه درخشان و طلایی را تکرار کنیم.

واکنش هندی‌ها به آن شکست و از دست دادن جایگاه همیشگی‌شان چطور بود؟

هندی‌ها که هم پسرانشان و هم دخترانشان گریه می‌کردند از این باخت. آنها در بخش آقایان در نیمه‌نهایی مقابل ایران شکست خوردند و در بخش زنان در فینال مقابل ما. هیچ‌وقت فکر نمی‌کردند چنین اتفاقی برای آنها بیفتد. چون چندین سال است که سکوی قهرمانی را در اختیار داشتند و در بازی‌های آسیایی ما توانستیم این سکوی قهرمانی را از آن خودمان کنیم. قطعا هندی‌ها الان خیلی قوی‌تر برمی‌گردند به امید اینکه دوباره قهرمانی را پس بگیرند. ولی ما هم خیلی تلاش کردیم و زحمت کشیدیم که بتوانیم جایگاه خودمان را روی سکوی قهرمانی حفظ کنیم.

از تمرینات تخصصی رشته کبدی برای ما بگو.

رشته کبدی رشته‌ای است که تمام فاکتورهای آمادگی جسمانی را در خودش دارد. ورزشکاری که وارد این رشته می‌شود باید قدرت خوبی داشته باشد، سرعت خوبی داشته باشد، انعطاف خوبی داشته باشد، سرعت عمل و عکس‌العمل بالایی داشته باشد. هماهنگی عصب و عضله قابل توجهی داشته باشد. در کنار اینها ورزشکارانی در کبدی موفقند که هوش ورزشی بالایی دارند. یعنی بتوانند خیلی سریع استراتژی‌های مد نظر را انجام دهند. خیلی باهوش عمل کنند در موقعیت‌های حساس و با توجه به شرایط، تکنیک و تاکتیک خود را تغییر بدهند. به خاطر همین ما در کنار خود تمرینات کبدی، تمرینات زیاد دیگری هم انجام می‌دهیم. تمرینات قدرتی، چابکی و سرعتی انجام می‌دهیم. تمرینات استقامتی هم داریم. چون بازی ما ۳۰ دقیقه است و باید حتما استقامت بالایی داشته باشیم. در کنار این سیستم‌های سرعتی و انفجاری هم باید انجام دهیم چون هر حمله ما ۳۰ ثانیه است. حرکات انفجاری خیلی زیاد داریم.

چه شد وارد کبدی شدی؟

من قبل از کبدی کاراته کار می‌کردم. خیلی اتفاقی سال ۹۳ برای مسابقات شهرداری برای نیروی کمکی به تیم کبدی اضافه شدم. به مربی ما گفته بودند چند تا ورزشکار آماده و قد بلند را معرفی کن. من رفتم سر تمرینات کبدی و مقداری تمرین کردیم و رفتیم مسابقات. با اینکه خیلی مبتدی بودم آنجا خیلی خوب کار کردم. من کاراته را حرفه‌ای انجام می‌دادم و حتی مدال برنز آسیا را هم داشتم. هدفم هم همیشه تیم ملی بود. آنجا مربی خودم یعنی خانم دانش در استان تهران به من گفت بیا این رشته را ادامه بده و قطعا موفق می‌شوی و به تیم ملی می‌رسی. من هم چون می‌خواستم به تیم ملی برسم ادامه دادم. سال‌های سختی را پشت سر گذاشتم و توانستم به تیم ملی برسم.

همین قدر اتفاقی؟ واقعا؟

اولش بله! واقعا همین قدر اتفاقی. (با خنده)

دلت برای کاراته تنگ نشد؟

برای کاراته چرا! هنوز دلم برای این رشته تنگ می‌شود، چون ۶ سال و نیم در این رشته کار کرده بودم و خیلی دوستش داشتم. ولی خب من واقعا اعتقاد دارم که قسمتم این بود که وارد کبدی شوم.

ورزش‌های دیگر را دنبال می‌کنی؟ فوتبالی هستی؟

نه اصلا! طرفدار فوتبال نیستم.

اصلا؟ پرسپولیس؟ استقلال؟

تیم ملی! (با خنده)

برسیم به ویدئوی پربازدید این روزهای فضای مجازی. چه شد تصمیم گرفتی آن ویدئو را به اشتراک بگذاری؟

خیلی اتفاقی شد. آن ویدئو به نظرم یک جورهایی هم بامزه بود هم اینکه من واقعا تلاش می‌کردم برای اینکه آن حرکت را بزنم ولی موفق نشدم. این موضوع در ذهن من بود که آن شکستی که آدم می‌خورد دلیل بر این نمی‌شود که دیگر نتواند آن کار را انجام دهد. من بعد از آن چند بار آن حرکت را زدم و موفق شدم ولی من حرکتی را پست کردم که در آن شکست خورده بودم. چون می‌خواستم این پیام را به مردم بدهم که قطعا قبل از هر موفقیتی کلی شکست وجود دارد. من کلی شکست خوردم و زمین خوردم تا توانستم آن حرکت را یاد بگیرم و انجام دهم. مردم همیشه نباید آن موفقیت را ببینند. دوست دارم آنها بدانند به جز آن موفقیتی که از من دیده می‌شود شکست‌هایی خوردم که هرگز دیده نشده.

آن لحظه برخورد با دیوار خیلی ترسناک هم بود؟ مشکل خاصی به وجود نیامد؟

خدا را شکر اتفاق خاصی نیفتاد. دقیقا هم به خاطر همین منتشرش کردم. چون خدا را شکر خطر از سرم گذشته بود. فیلمش را خودم هم می‌بینم برایم خیلی ترسناک است، اما واقعا در آن لحظه حتی یک آسیب ریز هم برنداشتم. فقط یک خط به خاطر گچ دیوار افتاده بود روی صورتم که الان بعد از دو- سه روز از بین رفته. به جز این نه دماغم، نه صورتم و نه پیشانی‌ام خدا را شکر دچار مشکل نشد.

ویدئو را بامزه درست کرده بودی. فکر می‌کردی اینقدر بازخورد بگیرد؟

بله بامزه شده. ولی راستش انتظار داشتم چون ویدئو بامزه است یک مقداری بازخورد داشته باشد. چون ویدئوهایی که مقداری بامزه‌تر هستند طرفدار بیشتری دارند. ولی اینقدر نه. واقعا توقعش را نداشتم و متعجب شدم.

الان شما یک چهره شناخته شده در اینستاگرام به حساب می‌آیی.

من هیچ‌وقت دنبال این چیزها نبودم. به این چیزها فکر نمی‌کردم. ولی خب به عنوان یک ورزشکار سعی کردم همیشه آن چیزی که بلدم را به مردم انتقال بدهم اگر بتوانم از طریق پیج اینستاگرامم مباحث علمی را به مردم انتقال بدهم خوب است. من دانشجوی کارشناسی فیزیولوژی ورزش دانشگاه تهرانم و اگر بتوانم چه از لحاظ تمرین چه تغذیه مردم را راهنمایی کنم که سبک زندگی سالمی داشته باشند و ورزش کردن را تزریق کنم به زندگی مردم خیلی خوب می‌شود. تمام تلاش من در اینستاگرام در این زمینه است و مرسی از مردم که حمایت می‌کنند.

قول طلای بازی‌های آسیایی را به مردم می‌دهی؟

واقعا تمام تلاشمان را می‌کنیم. دلم نمی‌خواهد قول بدهم ولی چرا قول می‌دهم. چون ما خیلی تلاش کردیم برای این. من قول می‌دهم تا آخرین قطره خون و با تمام توان در بازی‌های آسیایی بجنگیم و تمام تلاشمان را برای تکرار طلا می‌کنیم. به مردم این قول را می‌دهم که با همه توان تلاش می‌کنیم.ابزارک تصویر

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی