موضع کمیته بین‌المللی المپیک در مورد ورزشکاران اوکراینی، روسیه و بلاروس
منبع: BBC
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

کمیته بین‌المللی المپیک از دخالت دولت‌ها در مورد ورزشکاران اوکراینی و روسی شاکی است و هنوز موضع مشخصی در مورد آنها اعلام نکرده است.

کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) هشدار داده که دخالت دولت‌ها برای تصمیم‌گیری در مورد ورزشکارانی که می‌توانند در مسابقات شرکت کنند، پایان ورزش بین‌المللی خواهد بود.

این سازمان می‌گوید که برای ورزشکاران اوکراین، روسیه و بلاروس حد وسط تعیین می‌کند اما مقامات روسیه و اوکراین با طرح‌های آن مخالفت کرده‌اند. کمیته بین‌المللی المپیک گفت: «اینکه کدام ورزشکاران می‌توانند شرکت کنند نباید ربطی به دولت‌ها داشته باشد.»

این سازمان در بیانیه‌ای که روز پنجشنبه منتشر شد، موضع خود را در مورد ورزشکاران روسیه و بلاروس به روز کرد. کمیته بین‌المللی المپیک تحت فشار قرار گرفته تا پس از حمله به اوکراین، ورزشکاران روسیه و بلاروس را از حضور در رقابت‌ها، حتی با پرچم بی‌طرف، منع کند. در ماه مارس به فدراسیون‌های ورزشی گفته بود که باید به ورزشکاران این کشورها اجازه دهند به عنوان بی‌طرف رقابت کنند.

با توجه به اینکه المپیک ۲۰۲۴ پاریس قرار است تا یک سال دیگر آغاز شود، کمیته بین‌المللی المپیک همچنان در حال بررسی موضع خود در مورد ورزشکاران روسی و بلاروسی است و اعلام کرد که هنوز تصمیمی برای حضور آنها در بازی‌های سال آینده نگرفته است. با این حال، کمیته ملی سازماندهی روسیه و بلاروس هیچ نقشی در بازی‌ها ایفا نخواهند کرد.

این بیانیه تاکید کرد که مشارکت «کارساز» است، و چندین ورزش را نام برد که در آن ورزشکاران کشورهای متخاصم بدون مشکل به رقابت پرداختند، هرچند برخی از ورزشکاران این موضوع را زیر سوال برده‌اند. همچنین بر حکم شورای حقوق بشر سازمان ملل تأکید کرد که می‌گوید ممنوعیت ورزشکاران روسی و بلاروسی تبعیض‌آمیز و نقض آشکار حقوق بشر است.

ویمبلدون همچنین طی چند هفته گذشته به ورزشکاران این دو کشور اجازه رقابت داد، اگرچه ویکتوریا آزارنکا که دارای پاسپورت بلاروسی است، پس از شکست مقابل الینا سویتولینا از اوکراین توسط هواداران هو شد.

وزیر ورزش اوکراین، وادیم گوتسایت، کمیته بین‌المللی المپیک را به دلیل اجازه به ورزشکاران روسی و بلاروسی برای رقابت در پاریس متهم به «استانداردهای دوگانه» کرد، در حالی که اوله نمچینوف، وزیر دولت اوکراین در آوریل اعلام کرد که اگر روس‌ها شرکت کنند، ورزشکاران اوکراینی نباید در مسابقات مقدماتی المپیک ۲۰۲۴ پاریس شرکت کنند. کمیته بین‌المللی المپیک، اوکراین را به دلیل محروم کردن ورزشکاران خود از شانس حضور در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس و افتخارآفرینی برای مردم اوکراین مورد انتقاد قرار داد و این نکته را در سند به روز شده خود تکرار کرد.

کمیته بین‌المللی المپیک گفت: «با وجود چنین ورزش سیاسی، بازی‌های جهانی المپیک دیگر امکان‌پذیر نخواهد بود.» همچنین از کشورهایی که از مواضع اوکراین یا روسیه حمایت می‌کنند انتقاد کرد. بریتانیا از جمله کشورهایی است که از ممنوعیت ورزشکاران روسی حمایت کرده است.

همچنین افزود: «اکثریت قاطع ورزشکاران جهان به رویکرد IOC احترام می‌گذارند یا از آن حمایت می‌کنند.»

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی