نظرسنجی

زیباترین گل هفته از نظر شما؟
لیونل مسی
منبع: The Guardian
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

جاناتان ویلسون در نشریه گاردین در مورد سود و زیان حضور مسی در زمین مسابقه در ایالات متحده آمریکا صحبت می‌کند.

اینتر میامی در حال حاضر پنجمین باشگاه ورزشی آمریکایی با بیشترین دنبال‌کننده در اینستاگرام است و تعداد آن‌ها از ۹۰۰٬۰۰۰ به تقریبا ۹میلیون افزایش یافته. آن‌ها باید استادیوم خود را گسترش دهند و قیمت بلیت‌های باقی مانده بازی‌های خانگی آن‌ها در این فصل به ۳۵۰ دلار می‌رسد؛ همه این‌ها برای تیمی که در انتهای جدول کنفرانس شرق قرار دارد. لیونل مسی تأثیر زیادی در باشگاه جدید خود دارد و همانطور که دان گاربر، کمیسر MLS گفت، انتقال مسی به ایالات متحده یک «فرصت مالی بزرگ» است.

اغوا شدن آسان است. به آسانی می‌شود خیال همه راحت باشد از این که بزرگترین بازیکن این نسل در میان کسانی نخواهد بود که اصالت خود را با یک گونی پول نقد عربستان معامله می‌کنند، به راحتی می‌توان مسی را به عنوان مُبلغ مذهبی در نظر گرفت، پله امروزی، که فوتبال را به بی‌ایمان‌ها می‌رساند.

تقریبا تمام صحبت‌ها در مورد انتقال او بر روی این موضوع متمرکز شده که او برای باشگاه و لیگ چه خواهد کرد، چگونه بین ۵۰ تا ۶۰ میلیون دلار در سال دستمزد دریافت می‌کند و حقی در باشگاه به او داده می‌شود از جمله بخشی از درآمد MLS از آدیداس و اپل. همچنین یک ساندویچ جدید به افتخار انتقال او در کافه هارد راک درست کردند. چیزی که در این میان گم شده، که شاید حتی مطرح کردن آن هم مشکل باشد، صحبت در مورد فوتبال واقعی است. آیا او و جوزف مارتینز می‌توانند با هم بازی کنند؟ او چگونه با بن کرماشی در سمت راست ارتباط برقرار خواهد کرد؟ اینتر با دفاع چهار نفره بهتر است یا سه نفره؟

لیونل مسی واقعاً چه چیزی برای باشگاه آمریکایی به ارمغان می‌آورد؟/ همه‌چیز پول و جایگاه نیست!

اما بیایید یک لحظه بازی کنیم. بیایید وانمود کنیم که این یک امضای عادی است. مسی به عنوان بازیکن چه چیزی به اینترمیامی می‌آورد؟ او در حقیقت چندین سال قبل از پیوستن به پاری‌سن‌ژرمن در سال ۲۰۲۱ برای بارسلونا مشکل‌ساز بود، نه فقط به خاطر درخواست‌های عجیبش، اگرچه واقعا شگفت‌انگیز بودند.

جاشوا رابینسون و جان کلگ در کتاب خود «مسی در مقابل رونالدو» فاش کردند که چگونه پدر مسی در سال ۲۰۱۷ به جوزپ بارتومئو، رئیس وقت بارسا، پیشنهاد داد که آنخل دی‌ماریا، دوست صمیمی پسرش، را از پاری‌سن‌ژرمن به خدمت بگیرند. بارسا واقعاً او را نمی‌خواست، اما یک پیشنهاد ۳۰ میلیون یورویی ارائه کرد، با علم به اینکه این پیشنهاد رد خواهد شد. خورخه مسی از آنها خواست این ۳۰ میلیون یورو را به لئو بدهند. بارتومئو با درک اینکه قدرت در باشگاه در کدام سمت است، رعایت کرد و پذیرفت.

از زمان جدایی پپ گواردیولا در سال ۲۰۱۲، همکاری مسی با مطبوعات بارسا کاهش یافت. او در اطراف چرخید، حریفان را شناسایی کرد، نقاط ضعف آنها را جست‌وجو کرد و سپس از آنها استفاده کرد. او در بازی دوستانه ماه گذشته برای آرژانتین مقابل استرالیا در پکن، در ۷۹ ثانیه آغازی بازی از فاصله ۲۰ یاردی به گوشه بالای دروازه گل زد،پ و این اولین باری بود که در دو دقیقه اول بازی گل به ثمر رساند، در دورانی که ۸۳۴ بار گل زده است.

چیزی مسحورکننده در مینیمالیسم او وجود دارد. بزرگترین استعداد او شاید توانایی‌اش برای انتخاب گزینه با کمترین تعرفه لازم در هر موقعیتی باشد. هر کاری که او در زمین انجام می‌دهد ماورایی است، موفقیت او ریشه در محاسبات سرد و بی سر و صدا دارد.

اما عدم کار دفاعی در بازی مدرن مشکل‌ساز است. از سال ۲۰۱۵، زمانی که آنها آخرین قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا را به دست آوردند، تا سال ۲۰۲۱، زمانی که مسی به پاری‌سن‌ژرمن رفت، بارسلونا در رقابت‌های اروپایی با شکست‌های ناگهانی و کوبنده مواجه شد: ۴-۰ مقابل پاری‌سن‌ژرمن و سپس ۳-۰ مقابل یوونتوس در فصل ۲۰۱۷-۲۰۱۶. ۳-۰ مقابل رم در فصل ۲۰۱۸-۲۰۱۷، ۴-۰ مقابل لیورپول در فصل ۲۰۱۹-۲۰۱۸، ۸-۲ مقابل بایرن در ۲۰۲۰-۲۰۱۹، ۴-۱ مقابل پاری‌سن‌ژرمن در فصل ۲۰۲۰-۲۰۲۱.

بارسلونا با توپ خوب بود، اما به محض اینکه مالکیت توپ را از دست می‌داد، خط میانی پیر آنها نمی‌توانست آنطور که باید ایستادگی کند. پی‌اس‌جی با مسی دو بار در مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا حذف شد.

مسی با آرژانتین قهرمان جام جهانی شد. اما تا حدی به این دلیل که بقیه اعضای تیم به شدت متعهد به کمک به مسی برای قهرمانی در جام جهانی بودند و کمبود دفاعی او را جبران می‌کردند. و تا حدی به این دلیل که فوتبال بین‌المللی، به دلیل کمبود نسبی زمانی که بازیکنان و مربیان در کنار هم می‌گذرانند، با ساختارهایی با پیچیدگی‌های کمتری نسبت به فوتبال باشگاهی مدرن عمل می‌کند.

لیونل مسی واقعاً چه چیزی برای باشگاه آمریکایی به ارمغان می‌آورد؟/ همه‌چیز پول و جایگاه نیست!

گفتن این که تمام این موارد چه معنایی برای اینترمیامی دارند بسیار سخت است. ناامیدکننده است که اخراج فیل نویل امکان کمدی خارق‌العاده‌ای را از ما سلب کرده است، نوعی وارونه از تد لاسو. انتصاب تاتا مارتینو به عنوان انتقالی به نفع مسی منطقی است، با توجه به اینکه او نیز اهل روزاریو است و در آرژانتین و بارسلونا مربیگری او را بر عهده داشته است، اگرچه نمی‌توان گفت که هیچ کدام از این دوره‌ها موفقیت خاصی داشتند.

اما دلیلی وجود ندارد که فرض کنیم اینتر به طور ناگهانی شروع به تسلط بر بازی‌ها خواهد کرد به گونه‌ای که کمبود ویژگی دفاعی مسی را پوشش دهد. شاید جذب سرخیو بوسکتس به آنها کمک کند خط هافبک را کنترل کنند، اما او ۳۴ ساله است و هرگز سریع نبوده است.

با وجود بازیکنان با استعداد کمتری در اطراف او نسبت به بارسلونا، این امکان وجود دارد که او سخت بتواند با شرایط فیزیکی MLS کنار بیاید. شاید همین حضور مسی الهام‌بخش اطرافیانش باشد؛ مطمئناً باید برای دیگران فضا ایجاد کند. با این حال این احتمال وجود دارد که، به استثنای هجوم بازیکنان جدید یا مارتینو که تأثیری واقعاً متحول‌کننده داشته باشد، مسی در تیمی که واقعاً تهدیدکننده کسب افتخارات بزرگ نیست، چند بازی هیجان‌انگیز انجام دهد.

و شاید این واقعاً مهم نباشد. این انتقال در مورد بالا بردن شهرت اینترمیامی و MLS و ارتقای جایگاه مسی در ایالات متحده است. و مسی را ثروتمندتر می‌کند. اما نکته‌ای را در مورد شرایط فوتبال مدرن بازگو می‌کند که پتانسیل بازاریابی این انتقال، معنای فوتبال را در زمین تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. فوتبالی که قبلاً صرفاً یک ورزش بود.

این مطالب را هم بخوانید:

لیونل مسی واقعاً چه چیزی برای باشگاه آمریکایی به ارمغان می‌آورد؟/ همه‌چیز پول و جایگاه نیست!

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

زیباترین گل هفته از نظر شما؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی