نظرسنجی

کدام دو تیم فینالیست‌های لیگ قهرمانان اروپا خواهند شد؟
خانم‌ها سالی ۸۵۰ میلیون تومان می‌گیرند، آقایان ۱۹ میلیارد!/ قراردادهای اغلب دختران فوتبالیست ۵۰ میلیون تومان است
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

وقتی سری به لیگ فوتبال زنان می‌زنیم‌، با رقم‌های عجیب و غریبی روبه‌رو می‌شویم که باورکردنی نیست.

فوتبال زنان در سال‌های اخیر رشد و محبوبیت فوق‌العاده‌ای را در جهان تجربه کرده و در حالی که این ورزش از لحاظ تاریخی تحت سلطه مردان بوده، فوتبال زنان به عنوان یک نیروی مهیب ظاهر شده و تماشاگران را در سراسر جهان مجذوب خود می‌کند. از آنجایی که این ورزش همچنان به رسمیت شناخته می‌شود، شکاف دستمزد جنسیتی، فوتبال را نیز از این قاعده مستثنی نکرده است. این شکاف را می‌توان به ترکیبی از عوامل، از جمله هنجارهای اجتماعی، تفاوت‌های ساختاری بین فوتبال مردان و زنان و نابرابری در پوشش رسانه‌ای آن دانست که در نتیجه قراردادهای حمایتی کمتری به همراه دارد.

میانگین حقوق فوتبالیست‌های بانوان از باشگاه‌ها

میانگین دستمزد سالانه بازیکنان فوتبال زنان بسته به لیگی که در آن شرکت می‌کنند، به ‌طور قابل ‌توجهی متفاوت است. در انگلستان، سوپرلیگ زنان (WSL) به عنوان بالاترین سطح لیگ فوتبال زنان میانگین دستمزد سالانه بین ۲۵۰۰۰ تا ۲۷۰۰۰ پوند دارد. لیگ ملی فوتبال آمریکا هم به پرسودترین قراردادها در فوتبال زنان سطح جهان مشهور است. کارلی لوید، بازیکن نیویورک‌نی‌جی گاتهام، مقام پردرآمدترین فوتبالیست زن جهان را دارد و طبق گزارش‌ها، سالانه ۳۷۷۰۰۰ پوند حقوق می‌گیرد. اعضای تیم ملی ایالات متحده، الکس مورگان و مگان راپینو، نیز از دستمزد قابل توجهی برخوردار هستند. مورگان هنگام بازی برای اورلاندو پراید ۳۲۷۰۰۰ پوند به دست می‌آورد. نکته‌ای که لیونل مسی ستاره سرشناس آرژانتینی بعد از پیوستنش به لیگ آمریکا سالانه ۵۰ میلیون یورو دریافت می‌کند. در اروپا نیز آدا هگربرگ پردرآمدترین فوتبالیست زنان است. مهاجم لیون طبق گزارشات ۳۴۳۰۰۰ پوند دستمزد دارد. لیگ چین هم به خاطر پرداخت سخاوتمندانه به بازیکنان خارج از کشور معروف است. هنگامی که کریستین مهاجم برزیلی به چانگچون ژویو پیوست و اسیسات اوشوآلا مهاجم نیجریه‌ای در سال ۲۰۱۷ با دالیان کوانجیان قرارداد امضا کرد، آنها در میان پردرآمدترین فوتبالیست‌های زن سراسر جهان به حساب می‌آمدند و حقوق آنها حدود ۵۸۰۰۰۰ پوند در سال بود. در حال حاضر سامانتا کر [۵۲۵۰۰۰ دلار]، الکس مورگان [۴۵۰۰۰۰ دلار]، مگان راپینو [۴۴۷۰۰۰ دلار]، جولی ارتز [۴۳۰۰۰۰ دلار]، آدا هگربرگ [۴۲۵۰۰۰ دلار]، مارتا ویرا [۴۰۰۰۰۰ دلار] [۴۰۰۰۰۰ دلار] و...  پردرآمدترین زنان فوتبال جهان محسوب می‌شوند. البته لئونل مسی در همین لیگ فوتبال آمریکا و در تیم اینترمیامی ۵۰ میلیون یورو در ماه می‌گیرد.

خانم‌ها سالی ۸۵۰ میلیون تومان می‌گیرند، آقایان ۱۹ میلیارد!/ قراردادهای اغلب دختران فوتبالیست ۵۰ میلیون تومان است

برابری حقوق زنان و مردان در آمریکا تصویب شد

اما تلاش زنان فوتبالیست آمریکا که سرآمد آن مگان راپینو و الکس مورگان است، سرانجام نتیجه داد و مجلس نمایندگان آمریکا لایحه دریافت برابر تیم‌های ملی فوتبال مردان و زنان را به تصویب رساند و این قانون، نهاد مسئول در امر ورزش کشور را ملزم می‌کند به تمامی ورزشکاران حرفه‌ای که زیر پرچم ایالات متحده در هر مسابقاتی شرکت می‌کنند، بدون در نظر گرفتن جنسیت، دستمزدی برابر پرداخت کند. قانونی که بیش از ۵۰ رشته ورزشی را دربر می‌گیرد که تیم ملی فوتبال زنان سرآمدترین آنهاست.

تفاوت فاحش قیمت قراردادها در فوتبال زنان و مردان ایران

در حالی که این روزها قراردادهای دو تیم فوتبال استقلال و پرسپولیس رسانه‌ای شده است و میانگین قراردادهای بازیکنان ملی‌پوش این دوباشگاه بین ۱۲ تا ۱۵ میلیارد تومان است و علیرضا بیرانوند هم به عنوان دروازه‌بان تیم ملی ۱۹ میلیارد تومان به همراه آپشن‌های متفاوت آن قرارداد بالایی دریافت می‌کند، ملی‌پوشان زنان نه تنها نصف آن دریافتی ندارند بلکه با پول قرارداد یک بازیکن مرد، یک تیم فوتبال زنان در کل فصل اداره می‌شود. البته این مبالغ در تیم‌های صنعتی به ۳۰ تا ۳۵ میلیارد تومان هم می‌رسد، حتی سرمربیان آنها مبالغ قراردادهای سرمربیانشان دو برابر مبالغ سرمربیان تیم‌های محبوبی چون پرسپولیس و استقلال است. یحیی گل‌محمدی و جواد نکونام مبلغی حدود ۲۴ میلیارد دریافت می‌کنند. ولی وقتی از این قیمت‌های میلیاردی سری به لیگ فوتبال زنان می‌زنیم‌، با رقم‌های عجیب و غریبی روبه‌رو می‌شویم که باورکردنی نیست. طبق شنیده‌ها قراردادها از ۵۰ میلیون شروع و تا ۸۵۰ میلیون تومان که متعلق به ملی‌پوشان مطرح است، بسته می‌شود. در بانوان تنها ۱۰ بازیکن هستند که از ۵۰۰ تا ۹۵۰ میلیون تومان می‌گیرند! سرمربیان مطرح نیز حداکثر تا یک میلیارد تومان قرارداد می‌بندند. البته حداکثر قیمت هم متعلق به سه تا چهار باشگاه چون سپاهان، خاتون بم، شهرداری سیرجان و ایلام است که بیشترین ملی‌پوش را در خود دارند.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۴
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • ناتنی IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
    مگه شماها این همه مهریه میگیرین کسی چیزی گفته!!
  • کامل IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۹
    حداقل قراردادی معادل جهیزیه باهاشون ببندند
  • وینگر IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
    زیادشون هم هست
  • Amir IR ۰۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
    حقیقاً هیچ کس فوتبال زنان را دنبال نمی کنه و هیچ شور شوقی ام نداره نه تو جام جهانی و نه تو لیگ فقط حدود سه چهار ساله که فوتبال زنان روی کار اومده اونم به خاطر فریاد های فمنیست های چپگرا قبلاً تو کاور فیفا طرح رونالدو و مسی بود الان عکس اون اوسطوره ها نیست دیگه به جاش ی سری بازیکن چرت و پرتی گذاشتن که واقعاً هیچ کسم اونارو نمی شناسه خیلی هاشونم زنن بدترین قسمتشم اینه تو لوگوی جدید ترین سری فیفا دیگه خبری از رونالدو بین اون همه فوتبالیست نبود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

کدام دو تیم فینالیست‌های لیگ قهرمانان اروپا خواهند شد؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی