نظرسنجی

کدام دو تیم فینالیست‌های لیگ قهرمانان اروپا خواهند شد؟
پنجشنبه ۲۹ تیر ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۰
۱۸ |
۱
کلوب| آقای میثاقی! دنبال چه چیزی هستی؟!
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

دوشنبه شب ها که عادت داشتیم برنامه و مجری دیگری را از قاب شبکه سه ببینیم، اما حالا شرایط عوض شده و آقای میثاقی، در برنامه این هفته در مورد حق پخش و ضایع نشدن حقوق صدا و سیما، دست به خلط مبحث زد!

جالب اینجاست که وقتی موضوع حق پخش بر زبان قربان زاده جاری شد، میثاقی از خود بیخود شد و به قدر زیادی تلاش کرد تا حرف تقریباً درست رئیس سازمان خصوصی سازی را به تحریف بکشاند و به گفته خود «آدرس غلط» به مخاطب دهد!

در حقیقت، نه تنها در فصل گذشته بلکه در طی بیست و دو سال سپری شده از لیگ برتر، یک ریال به پرسپولیس و استقلال بابت حق پخش تعلق نگرفت! نکته قابل تامل در این باب است که همه اهالی فدراسیون، سازمان لیگ، کمیته انضباطی و هزاران شخص و نهاد پیدا و پنهان، اطلاع دارند که بیشترین درآمد باشگاه های فوتبال در هر نقطه ای از کره خاکی، از طریق فروش حق پخش رقم می خورد. هیچ وقت به شخصه ندیده ام که تاج و دوستان، جلسه ای در زمینه حل حق پخش، ترتیب دهند؛ هرچند که در این یک ماه اخیر،سخنان رئیس فدراسیون فوتبال، به صورت غیر مستقیم، بوی تهدید و تعلیق فیفا و AFC را می داد.

باید اقرار کرد که در طی این دو دهه، به تیم های زیادی در لیگ برتر از لحاظ مالی، ظلم شد؛ چه بسا که اگر حق پخش آن باشگاه ها، به موقع پرداخت می شد، آن تیم ها سقوط نمی کردند یا حتی به سوی منحل شدن، قدم بر نمی داشتند! در واقع همه ارگان های دخیل در این امر، مقصر هستند.

وضعیت این روزهای استقلال و نکونام را می توان با ضرب المثل «مشت نمونه خروار است» توصیف کرد. تصور کنید که استقلال فقط از راه فروش حق پخش، به چه درآمد هنگفتی می رسید و چه پول عظیمی را به جیب می زد! کسب پول از روش های مختلف اعم از فروش پیراهن، تبلیغات محیطی، تبلیغات روی پیراهن، انتقال بازیکنان به باشگاه های خارج از کشور که بماند و به جای خود!

هر ساله سایت و منابع موثقی در دنیا، بیشترین درآمد تیم ها و لیگ های معتبر اروپایی را زیر ذره بین قرار می دهند که حق پخش، فاصله معناداری با سایر موارد دارد. اکثر باشگاه ها، به یک مالک خصوصی تعلق پیدا می کنند و از وجود دولت برای اداره و چرخاندن یک تیم، خبری نیست!

چنین مسائلی در دنیای امروز فوتبال، حل شده و بسیار تلخ است که تیم هایی همچون استقلال و پرسپولیس، درگیر این مشکلات خنده‌دار شوند و بخواهند هر فصل، با این مصائب بجنگند! باتوجه به سخت گیری نمایندگان حقوقی و مالی AFC بابت بحث مالکیت و همچنین حق پخش، نمی توان به آینده مبهم و تاریک این دو تیم، دلخوش و امیدوار بود.

حق پخش ربطی به کوچه دولت و ملت و...ندارد. چاره و علاج این مشکل، تنها یک خصوصی سازی اصولی و حساب شده و فروش دو تیم به مالکان مورد اعتماد و اطمینان است. در آن هنگام، باید به فکر حق پخش، حامی مالی، ورزشگاه های اختصاصی و دیگر گزینه های درآمد زایی بود.

چطور ممکن است که دو تیم در یک کشور، زیر نظر یک سازمان، به فعالیت خود ادامه دهند؟ چرا مسئولان وزارت ورزش، با اعمال و نمایش تصمیمات غیر معقول از خود، به تبعیض و تفاوت میان سرخابی ها دامن می زنند؟ چگونه امکان دارد که صدا و سیما به خاطر پخش تبلیغات بازرگانی و ساخت سریال های خاص به دستور افراد خاص، بودجه کلانی به آنها می پردازد؟ آیا حق هواداران تیم های پرطرفدار و ریشه دار، زجر و عذاب و شکنجه روحی و روانی است؟ تا چه زمانی باید اندر خم یک کوچه بود؟ چرا بعضی از نفرات همانند بچه‌ها، آقازاده‌ها و اراذل و اوباش ها، باید برای یک باشگاه تصمیم بگیرند؟

مشکلات اکثر تیم ها مثل استقلال، به طرز عجیبی آنقدر فراوان هست که می توان آن را به عنوان یک پروژه ناموفق و شکست خورده در مدیریت و اقتصاد ورزشی، به تمامی دانشجویان تدریس کرد!

شاید بهتر باشد روز اتمام و پایان بحران های اقتصادی پرسپولیس و استقلال را با نام«تعطیلی رسمی» در تقویم ملی ثبت و ضبط کرد! شاید اصلا آن روز، دیگر من و شما به هر دلیلی وجود خارجی نداشته باشیم! آیا می شود روزی، خبر صفر شدن بدهی های استقلال و پرسپولیس را بشنویم؟ صبر ایوب و عمر نوح، در چنین شرایطی از نان شب واجب تر است!

و اما آقای میثاقی! شاید شما از همان ابتدا، آدرس های درست را، نادرست تشخیص دادید یا بالعکس! شاید شما، لایق صندلی و جایگاه اشخاص قبل نیستید!

معین احمدوند| باشگاه خبرنگاران آزاد

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱۵
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۳
  • ارتش سرخ پایتخت DE ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
    با سپاس برای این مقاله و پرداختن به این موضوع 👍
    • سامی IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
      یک سوال از میثاقی : صدا و سیما برای تهیه یک سریال از مجلس میخواد که تبدیل به قانونش کنه و ردیف بودجه براش در نظر بگیره؟ آیا صدا و سیما مثلا به عوامل سریال گیل دخت پولی نداده تا این سریال ساخته و پخش شود؟ فوتبال هم یک اثر ورزشی هست که اتفاقا از پر مخاطب ترین سریال های امروز تلویزیون ، بیننده بیشتری دارد با تعرفه 365 میلیون برای هر ثانیه پخش آگهی در زمان مسابقات فوتبال سرخابی که حساب کنیم و 20 دقیقه تبلیغ از قبل و وسط و بعد از بازی در نظر بگیریم ، میشه حدود 400 میلیارد تومن که برای هر بازی به جیب صدا و سیما میره از این 400 میلیارد اگر فقط 20 درصدش رو به سازنده اثر که سرخآبی ها هستند ، بدهند ، میشه 80 میلیارد برای هر بازی اگر صدا و سیما نمیخواد این پول رو به سرخآبی ها بده ، پس حق نداره دوربیناش رو به ورزشگاه ببره و مفت و مجانی پخش کنه و پول تبلیغات رو تنهایی به جیب بزنه راه حل برای درآمد زایی حداقل 2000 میلیاردی سرخآبی ها: چند تا دوربین بخرن و بذارن بجای دوربین های صدا و سیما و چندتا تجهیزات مخابراتی که به اندازه ی پول یک بازیکن هم نمیشه ... بعد از طریق پلتفرم خصوصی اقدام به پخش کنی
  • ممد IR ۰۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
    شخص قبلی هم حتی یکبار اشاره ای ب حق پخش نکرد.
  • احمدرضا IR ۰۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
    همش تقصیر وزیر پرسپولیسی و حکومت پرسپولیسی هست مخفیانه میلیارد تومان به پرسپولیس میدهد ولی استقلال مظلوم همیشه حق ش خورده میشود
    • 🚴‍♂️🚴‍♂️🚴‍♂️ IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
      دست بردار از این همه مظلوم‌نمایی و تهمت زدن و هوچیگری. خسته نشدی از این همه دروغی که به خودت و بقیه گفتی!! اگه وزیرم پرسپولیسی باشه و تیمت تیم نباشه قهرمان که هیچ سوم هم نمیشی. پرسپولیس یه تیم یکدل و یکصدا و جنگنده است. پرسپولیس با همه جنگیده. با استقلال جنگیده، با هفت هشت تیم کیسه‌ای جنگیده، با داورا جنگیده، با پنجره‌های بسته جنگیده، با فیفا و ای اف سی جنگیده، با مدیرای ابلهی چون انصاریفرد و رسول پناه و عرب جنگیده، با بی‌پولی جنگیده. پول همه چیز نیست. شما این همه پول بی‌حساب و بی‌کتاب خرج کردین چی شد. بعده ۹ سال جام گرفتین. استقلال اگه هوادار عاقل داشت و اگه به جای سلطانیفر و سجادی و قربانزاده از مدیرا و مسئولین و بازیکناش بازخواست میکرد به این روز سیاه نمی‌افتاد. کانالهای هواداری که توسط مدیرای باشگاه گردونده میشن یه ریز میگن وزیر، پرسپولیس، قربانزاده، مافیای سرخ و... تا شما دنبال مسئول اصلی بدبختیهاتون که کسی نیست جز خودشون نباشید. دیدید که قربانزاده چه چیزایی از مدیراتون رو کرد. کاش قربانزاده مدیرعامل پرسپولیس بود.
  • ارتش سرخ اسیا IR ۰۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
    اگر یک بار ی خبر خوب ودرست زدید همین بود،هیچی سر جای خودش نیست،فردوسی کجایی که فرمونو ببخشید فوتبالو کشتند
  • تا نباشد چوب تر فرمان نبرد گاو و خر: IR ۰۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
    صداوسیما (گداوسیما) سالهاست با توجیهات مسخره‌ای چون دولتی بودن باشگاهها و نبود قانون حق پخش، از پرداخت حق پخش باشگاهها طفره رفته. میثاقی چند شب پیش با ذکر این مسئله خواست جلوی بحث قربانزاده رو بگیره اما قربانزاده زرنگتر از او بود و گفت پرسپولیس و استقلال چون بودجه دولتی نمیگیرند بنابراین باید از حق پخش برخوردار باشند. او گفت اگه استدلال دولتی بودن پرسپولیس و استقلال رو قبول کنیم پس چرا به باشگاههای خصوصی (تراکتور و نساجی) حق پخش نمیدین!! اینجا بود که میثاقی عقب‌نشینی کرد و گفت با کلیت مسئله مشکلی نداره اما مجلس باید در این خصوص قانون وضع کنه و عدد و رقم بده. از اونجا که درآمد ۳۲ هزار میلیارد تومنی برای صداوسیما قابل گذشت نیست به همین دلیل تمایلی برای پرداخت حق پخش نداره. تنها بهونه صداوسیما برای عدم پرداختن حق پخش هم خلاء قانونیه. طبق صحبت قربانزاده ماده ۹۱ قانون برنامه ششم تکلیف درآمد ناشی از تبلیغات مسابقات ورزشی رو روشن کرده و صداوسیما موظف به پرداخت اونه. فشار فیفا و ای اف سی مگه بتونه مقاومت چندین ساله صداوسیما رو بشکنه.
  • حامی US ۰۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
    درود چه عجب خبرورزشی یک مطلب شجاعانه و کاملا بجا رو منتشر کرد اگر حق پخش به سرخابی ها تعلق بگیره سپاهان میتونه میلیاردها تومان بریز بپاش کنه؟ تیمی که در خود اصفهان از استقلال و پرسپولیس کمتر هوادار داره مگر فیفا و ای اف سی به داد این دو تیم برسند اما در مورد میثاقی این شخص اگر غیر این رفتار میکرد جای تعجب داشت
  • تا نباشد چوب تر فرمان نبرد گاو و خر: IR ۰۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
    حذف باشگاههای ایرانی از لیگ قهرمانان آسیا به خاطر ندادن حق پخش بالاخره مجلس رو مجبور میکنه به تدوین قانون پرداخت حق پخش و صداوسیما رو به پرداخت سهم باشگاهها. هر چی تا حالا خوردین نوش جونتون ولی از این به بعد باید شیتیل ۷۰ درصد بدین وگرنه با فیفا طرفین. به قول معروف تا نباشد چوب تر فرمان نبرد گاو و خر.
  • فرامرز IR ۰۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
    کدام رفتار حاکی از تبعیض بر ضد استقلال بوده؟ یا ترجیح پرسپولیس ؟ نویسنده نیت خوانی کرده نویسنده که دقیقاً از یک تشکل می آید مانند دوستانش بدون آوردن مصداق مشخص کلی گویی کرده که نمونه روشنی از پوپولیسم است . مثلاً حسین قربان زاده از دادن دو بار مجوز به مدیر عامل استقلال برای پرداخت طلب استراماچونی سخن رانده که در هر دو بار مدیر عامل وقت استقلال از پرداخت استنکاف کرده .یا قربان زاده دروغ گفته که مدیر عامل وقت یعنی حاج فتح الله زاده یا آجورلو باید می گفتند چنین نبودهح یا راست گفته که در سازمان های دولتی هر بودجه‌ای باید صرف خرج مشخص بشود اگر نشود تخلف انجام شده و مرتکب باید به مجازات برسد پس اینجا اتفاقاً تبعیض به سود استقلال صورت گرفته چون سه بار برای پرداخت طلب استراماچونی مجوز صادر شده و دربار سوم پرداخت انجام شده .یا بالا بردن بی رویه قرارداد بازیکنان استقلال که الان مجبورند کاهشش بدهند این مصداق تبعیض بر ضد این تیم بوده انجام دهنده این کار که شخص مدیر عامل بوده . راستی نویسندگان این تشکل دنبال یک مزیت ویژه و کار فرا قانونی دیگر به سود استقلال هستند که این گونه جو سازی می کنند
  • sam US ۰۵:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
    Very Nice
  • رضا IR ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
    وقتی جایگاه هایه مهم به آدم هایی که حقشون هست برسه وقتی امثال میثاقی ها نباشن مطمئنن خیلی چیزها درست میشه یکیش داستان پرسپولیس و استقلال
  • مهران IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
    چه تبعیضی؟چرا به حواشی دامن میزنین؟همین استقلال زمان شاه سوگولی بود، بعد انقلابم اسمشو عوض کرد و اسمی انتخاب کردن که انگاری به سمت حکومت جدید غش کرده، مگه یکی از ستارگان قلابی در زمان همین رژیم اتفاق نیفتاد؟ مگه همین رژیم تمام تلاششو نکردن با اوردن تیام و جپاروف و مربی المانی تیمو تو بهترین و بالاترین سطح نبستن؟چقدر دیگه میخواد به پرسپولیس ظلم بشه؟چرا برای استقلال مظلوم نمایی میکنید، مگه پرسپولیس یک ریال از این حق پخش گرفته؟سوگولی حکومتی تیمیست که چندین قهرمانی در حذفی و یه قهرمانی در اسیا گرفته باشه و اسم خیابان رو بنام اسطورشون بزنن و علنی تبعیض برقرار کنن
  • شیذر IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
    دورود بر عادل فردوسی پور ♥️♥️♥️♥️♥️♥️
  • انتی اس تق لول نمره 4در6 IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
    این خبرنویس هم نشان داد که پيروزى بیش نیست و در لابلای دلایل درستش باز نتونست سوزش و عقده حقارت رنگی شده توسط رنگ ابی را نشان نده و تیکه انداخت که تبعیض بین رنگ ابی و قرمز هست. مشکل اصلی که حامیان اصلی این تیم را هم سرخورده کرده که عسل حامیانشان را تا ته میخورن و بعد دست انها را گاز میگیرن الان در فصل قبل بیشترین هزینه را برای خرید بازیکن داشتن هر بازیکنی که پرسپولیس دست میذاشت اینها بدون اینکه احتیاج داشته باشند حداقل دوبله بهش میدادن. طی فصل هم انفدر فشار روی داوری گذاشتن که داورها مجبور بودن به نفعشان بگیرن هر مدیر عاملی را هم براشون گذاشتن شعار حیا کن و رها کن بر علیهش دادن و وقتی انهامجبور به فرار میشدن فریاد ننه من غریب و بی بابام و ثبات مدیریت ندارم و من تاجم و دشمن میخواد منو نابود کنه چون تاجم و متخصص اسیا هستمشان به یک سناریوی تهوع اور تبدیل شده تا جایی که الان میگن ما را بزور هم شده باید قهرمان کنن اگر نه بازی را بهم میزنن. بزرگترین دشمن این تیم متوهم خودشان هستن که تیشه به ریشه خودشان میزنن تا وقتی فهمیده های این تیم مفلوک امثال احمدوند دوزاریه روز به روز وضعشان بدتر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

کدام دو تیم فینالیست‌های لیگ قهرمانان اروپا خواهند شد؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی