نظرسنجی

نظر شما درباره برکناری علی خطیر؟

نظرسنجی

طرح مالک جدید استقلال برای تغییر نام این تیم به «استقلال خلیج فارس» را مناسب می‌دانید؟
آندره اونانا
منبع: The Sun
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

آندره اونانا به جمع شیاطین سرخ پیوست؛ دروازه‌بان آفریقایی که به انجام کارهای خیر مشهور است و دورانی پر فراز و نشیب را پشت سر گذاشت.

منچستریونایتد جذب دروازه‌بان را در اولویت قرار داد و شخص مورد نظرشان کسی نیست جز آندره اونانا. شیاطین سرخ ۴۷ میلیون پوند به بازیکن کامرونی که جانشین داوید دخئا می‌شود پرداخت کردند. این بازیکن ۲۷ ساله قراردادی ۵ ساله با حقوق حدود ۶.۲ میلیون پوند در سال امضا کرد.

او ثروت به دست آمده از شهرت خود را با وطن خود تقسیم می‌کند. در سال ۲۰۲۰ گزارش شد که اونانا بخشی از حقوق خود را برای تامین مالی شبکه برقی که برق یک شهر کوچک آفریقایی را تامین می‌کند، اختصاص داد. این فوتبالیست سخاوتمند همچنین بنیادی دارد که به کودکانی که زندگی دشواری دارند کمک می‌کند.

او دوران جوانی خود را در بارسلونا آغاز کرد، اما با رد پیشنهاد باشگاه برای پیوستن به آژاکس در ۱۸ سالگی، غول‌های کاتالان را آزار داد. با این حال، این تصمیم به وضوح تصمیم درستی بود، زیرا اونانا به یکی از بهترین دروازه‌بانان اروپا تبدیل شده است.

کارهای خیریه

اونانا که در کامرون به دنیا آمد، قصد حمایت از زادگاه مادرش منگوئم را نداشت. اما پس از امضای قراردادی ۲۰۰۰۰ پوندی در هفته در سال ۲۰۱۹ در آژاکس، به این نتیجه رسید که باید چیزی را پس بدهد. اونانا از پول خود به خوبی استفاده کرد و هزینه شبکه برق آن منطقه را تامین کرد. او مردم منگوئم را از تاریکی بیرون آورد و اتکای آنها به لامپ‌های نفتی را محدود کرد.

و این تنها کمک خیریه او نیست. در سال ۲۰۱۶، اونانا بنیادی برای کمک به کودکان آفریقایی راه‌اندازی کرد، به آنها وسایلی برای آموزش بهتر، دسترسی به مراقبت‌های پزشکی و همچنین کمک به افرادی که تحت تأثیر حملات تروریستی قرار گرفته‌اند، ارائه کرد. او عنوان کرد: «من به خوبی می‌دانم که بسیاری از کودکان در کشور من از چه رنج می‌برند. در درونم احساس می‌کنم که باید به آنها کمک کنم تا آینده بهتری داشته باشند.»

آندره اونانا

اهمیت ساموئل اتوئو

موفقیت اونانا تا حدی مربوط به ساموئل اتوئو ستاره سابق بارسلونا است. او که اعجوبه آکادمی مهاجم افسانه‌ای در کامرون بود، در ۱۴ سالگی با آکادمی لاماسیا پیوند خورد. اونانا به اومااسپرت‌تی‌وی گفت: «من از کارهایی که او برای من انجام داد بسیار سپاسگزارم.»

اما حضور اونانا در کاتالونیا خیلی خوب نبود. در سال ۲۰۱۴، بارسلونا به دلیل زیر پا گذاشتن قوانین جذب بازیکنان جوان خارجی، با محرومیت فیفا مواجه شد. به این معنا که پیشرفت جوانان بارسا متوقف شد زیرا آنها نمی‌توانستند هیچ بازی رقابتی را برای ۱۸ ماه انجام دهند. هنگامی که او با بازی برای بارسلونا در برابر آژاکس در بازی زیر ۱۹ ساله‌های لیگ جوانان یوفا بازگشت، بهترین بازیکن مسابقه شد و توجه کادر مربیگری آژاکس به او جلب شد.

ناامیدی

اونانا در ۱۸ سالگی از اینکه شانسی در نوکمپ داشته باشد ناامید شده بود. او باور داشت که به تیم B بارسلونا تعلق دارد و با ورود کلودیو براوو و مارک آندره تراشتگن در آن تابستان، راه رسیدن به تیم اول را مسدودشده می‌دید. بارسلونا به او پیشنهاد قرارداد داد، اما پیشنهاد آژاکس جذاب‌تر بود. او به آمستردام نقل مکان کرد تا بازی خود را بیشتر توسعه دهد.

آندره اونانا

شانس‌های از بین رفته

اگرچه او اکنون به انتقال رویایی به لیگ برتر دست یافته، اما شانس پیشرفت در یک باشگاه بزرگتر می‌توانست زودتر اتفاق بیافتد. پس از فصل موفقیت‌آمیز ۲۰۱۷-۲۰۱۶ و کمک به آژاکس برای رسیدن به فینال لیگ اروپا، یک باشگاه ناشناخته بزرگ مذاکره با او را آغاز کرد. با این حال، این دروازه‌بان فاش کرد که به او گفته شده بود که رنگ پوست او برای هواداران مشکل‌ساز خواهد شد و این انتقال لغو شد. اونانا به نشریه هلندی Het Parool گفت: «برای یک دروازه‌بان سیاه‌پوست رسیدن به قله آسان نیست. آنها تصمیم گرفتند با من قرارداد نبندند زیرا دروازه‌بان سیاه‌پوست برای پیروان آنها مشکل ایجاد می‌کرد.»

رستگاری در اینتر

در سال ۲۰۲۱، حرفه اونانا پس از محرومیت ۱۲ ماهه از بازی به دلیل مثبت شدن آزمایش ماده ممنوعه «فوروسماید» تیره و تار شد. او مدعی شد که این داروی همسرش بوده و اشتباهاً آن را مصرف کرده و با حمایت آژاکس محرومیت او توسط دادگاه داوری ورزش به ۹ ماه کاهش یافت. اونانا بعد از هفت سال و نیم حضور در آمستردام، به اینتر رفت تا حرفه خود را از سر بگیرد.

او در ژانویه ۲۰۲۳ سوپرکاپ ایتالیا را در برابر میلان برد و همچنین قهرمان کوپا ایتالیا شد و فیورنتینا را در فینال شکست داد. این بازیکن آفریقایی همچنین نقش مهمی در راهیابی تیمش به فینال لیگ قهرمانان داشت، جایی که آنها با اختلاف اندکی از منچسترسیتی عقب افتادند.

آندره اونانا

این مطالب را هم بخوانید:

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

نظر شما درباره برکناری علی خطیر؟

نظرسنجی

طرح مالک جدید استقلال برای تغییر نام این تیم به «استقلال خلیج فارس» را مناسب می‌دانید؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی