نظرسنجی

زیباترین گل هفته از نظر شما؟
یک ادعای جنجالی در حریم سلطان؛ اولین شماره ۷ پرسپولیس من بودم نه پروین!/ مادرم گفت اگر به استقلال بروی عاقت می‌کنم
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

فریدون ممبینی پیشکسوت باشگاه پرسپولیس می گوید: با افتخار اولین شماره هفت تاریخ باشگاه پرسپولیس من هستم که بعد از اینکه شاهین تهران منحل شد به پرسپولیس رفتیم.

فریدون ممبینی اولین شماره هفت تاریخ باشگاه پرسپولیس است که پس از او علی پروین این شماره را گرفت. سال‌ها با آن درخشید اما اولین صاحب این شماره هم مردی پرافتخار است که در اهواز متولد شد و در جوانی بعد از درخشش در شاهین اهواز و پس از آن شاهین تهران در پرسپولیس هم تبدیل به چهره‌ای پرفروغ شد. به بهانه صحبت با اولین شماره ۷ پرسپولیس که شماره‌ای ماندگار برای تیم قرمزپوش پایتخت محسوب می‌شود با ممبینی مصاحبه‌ای ترتیب دادیم.

اولین شماره ۷ تاریخ باشگاه پرسپولیس شما هستید؟
بله با افتخار اولین شماره هفت تاریخ باشگاه پرسپولیس من هستم که بعد از اینکه شاهین تهران منحل شد به پرسپولیس رفتیم. بچه خوزستان و متولد شهر اهواز هستم و مرحوم دهداری مرا در پرسپولیس در پست فوروارد و هافبک راست بازی داد. البته من سابقه مدیریت در فوتبال را هم دارم و مدیر عامل باشگاه کشاورز تهران هم هستم. تیمی که در آن زمان بازیکنانی مانند باقری، شاهرودی، شاه محمدی، علیدوستی، امیر افتخاری، نادر محمدخانی و چند بازیکن دیگر را در اختیار داشت و یکی از بهترین تیم‌های آن زمان بود.

چه اتفاقی افتاد که شما شماره ۷ را به پروین دادید؟
وقتی پایم خراب شد من شماره ۷ را به علی پروین دادم چون واقعاً اوضاع پایم به گونه‌ای شده بود که تا شش ماه قادر به بازی نبودم و سال ۱۳۵۱ یا ۱۳۵۲ بود که از پرسپولیس به پیکان رفتم و از آنجا هم به تیم پیام تهران رفتم. البته در تیم ملی جوانان هم توسط رایکوف به‌عنوان اولین کاپیتان تیم ملی جوانان انتخاب شدم که بعد از آن و پس از مدتی رایکوف، غلامحسین مظلومی را جای من آورد.

رابطه‌تان با علی پروین چگونه بود؟
رابطه خیلی نزدیکی با علی پروین داشته و دارم. من شش ماه از علی پروین به لحاظ سنی بزرگتر هستم و خیلی خوشحالم در تیمی بازی کردم که بهترین تیم ایران بود و هست. در آن تیم بزرگانی مانند صفر ایرانپاک بهترین گلزن دربی که هوش بالایی داشت و از کمترین فرصت‌ها موقعیت گل می‌ساخت و ایرج سلیمانی که هافبکی استثنایی بود و شوت‌هایش هر دروازه‌بانی را با مشکل مواجه می‌ساخت خوزستانی بودند.

در دربی معروف شش تایی حضور نداشتید؟
نه اما در ورزشگاه حاضر بودم و برای اینکه به بچه‌ها تبریک بگویم به رختکن تیم در ورزشگاه آزادی رفتم. مربی‌مان آلن راجرز و همه بچه‌ها بسیار خوشحال بودند چون روز بسیار خوبی را سپری کرده بودند. بازیکنان استقلال در آن دیدار خوب نبودند و خودمان هم تعجب کردیم که چرا اشتباه زیاد داشتند و در حد خودشان ظاهر نشدند. در آن دیدار از دروازه‌بان تا بقیه بازیکنانشان همگی کمتر از حد خود ظاهر شدند در حالی که همه بازیکنان ما عالی بودند و روز بسیار خوبی را سپری کردند و همگی در بهترین فرم خودشان ظاهر شدند. با همه بازیکنان استقلال دوستی نزدیکی داشتیم اما همیشه در میدان با همدیگر مبارزه سختی داشتیم.

گویا یک‌بار هم در آستانه استقلالی شدن قرار داشتید؟
بله سال ۴۴ تیمسار خسروانی می‌خواست مرا به استقلال ببرد. در آن زمان من در شاهین اهواز بودم که مادرم گفت اگر به استقلال بروی عاقت می‌کنم و حق نداری به استقلال بروی چون ایشان هم طرفدار سرسخت شاهین بودند به همین دلیل بود که پیشنهاد خسروانی را رد کردم و پس از آن به شاهین تهران آمدم و بعدش هم همگی از شاهین به پرسپولیس رفتیم و آن تیم استثنایی تاریخ پرسپولیس را ساختیم.

از نظر شما بهترین بازیکن تاریخ پرسپولیس و ایران چه بازیکنانی هستند؟
به نظرم پرویز قلیچ‌خانی و همایون بهزادی بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال ایران هستند

‌ علی پروین دیگر شماره هفت پرسپولیس هم اعتقاد داشتند که قلیچ‌خانی بهترین بازیکن تاریخ ایران هستند؟
پرویز شاید تنها بازیکنی بود که در همه پست‌ها بازی می‌کرد و کیفیت بالایی هم در تمامی پست‌هایی که بازی می‌کرد از خود ارائه می‌داد اما همان‌طور که گفتم بهزادی و قلیچ‌خانی بهترین بازیکنان تاریخ ایران و پرسپولیس هستند. در این بین همایون بهزادی بهترین سرزن فوتبال ایران هم به نظرم محسوب می‌شوند.

اما از دید بعضی‌ها خصوصاً نسل ما مرحوم کریم باوی بهترین سرزن ایران است.
کریم هم واقعاً سرزنی قهار بود که ضربات سرش پتک گونه بود اما من باز هم به لحاظ قدرت سرزنی و بعضی از فاکتورهای دیگر همایون را بهترین می‌دانم.

خاطره‌ای از مرحوم بهزادی دارید؟
بله واقعاً ایشان بهترین گلزن و سرزن تاریخ فوتبال ایران هستند. من بازیکنی همیشه ساکت و آرام بودم. یادم هست اولین روزی که ایشان مرا دیدند به من گفتند چرا این قدر ساکتی؟ آن روز هم روز اولی بود که به تهران آمده بودم و ۱۸-۱۹ سال بیشتر نداشتم از این‌رو ایشان کلی به من روحیه دادند و در ادامه هم به من گفتند که چیزی از بقیه کمتر نداری و اصلاً کم نمی‌آوری. از این‌رو کلی روحیه دادند و در بالا رفتن شرایط روحی روانی و فنی‌ام مؤثر بودند.

چه مدت در پرسپولیس بودید و چقدر در آن زمان نسبت به تیمتان تعصب داشتید؟
واقعاً به تیم تعصب داشتم. نه من بلکه همه بازیکنانمان با همه وجود برای تیم می‌جنگیدیم چون می‌دانستیم پرسپولیس پرهوادارترین تیم ایران است و خیلی‌ها همه حواس‌شان به پرسپولیس معطوف است. از این‌رو با همه وجود می‌جنگیدیم و هر چه داشتیم در زمین خرج می‌کردیم.

گویا تیم شاهین را هم راه انداختید؟
بله با همت همه دوستان تیم شاهین را راه انداختیم و من هم به جای مرحوم جاسمیان فعالیتم را به‌عنوان عضو هیأت مدیره شروع کردم. تیم شاهین هم از دسته سوم لیگ ایران فعالیتش را آغار خواهد کرد ضمن اینکه مدرسه فوتبال و بقیه بخش‌های باشگاه را هم راه‌اندازی کرده‌ایم تا دوباره شاهین تهران تیمی که یکی از بهترین تیم‌های تاریخ ایران بوده به فعالیت خودش ادامه دهد.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۶
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۲
  • آریا US ۰۷:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    یکی از شاهدان ۶ تایی😂 اسم مربی و داور و تماشاچیان رو داره میگه😅😅 باز معرفت داره و میگه که تیم رقیب خوب نبود؛ نمیگه ما قوی بودیم! اون موقع سلطانی فر هم نبود؛ کمیته ی فعلی داوران هم نبودن که بهانه کنید و بگید فلانی کمک کرد😂😂 زنده باد ارتش سرخ❤❤❤🏆🏆🏆
  • حمید IR ۰۷:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    سرزن فقط سلطان علی دایی
    • Gaber IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
      خوب شما نبودی اونزمان و نظر درستی ندادی لطفا وقتی ندیدی قضاوت نکن .بودی؟
    • محمدرضا IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
      بهترین سرزن تاریخ با احترام به علی دایی "کریم باوی بود
  • جعفر IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    کسی که آنجا نبود همه را خالی بند گفت
  • امیر IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    فریدون معینی نه ممبینی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

زیباترین گل هفته از نظر شما؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی