نظرسنجی

کدام دو تیم فینالیست‌های لیگ قهرمانان اروپا خواهند شد؟
از هر دو تیم استقلال و پرسپولیس پیشنهاد داشتم/ فقط روی میز ۲۰-۱۵ میلیارد می‌گرفتم/ اگر با این شرایط به جام‌جهانی نرویم باید فوتبالمان را تعطیل کنیم
منبع: فرهیختگان
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

ابراهیم میرزاپور، گلر سابق تیم ملی فوتبال ایران می‌گوید از هر دو تیم استقلال و پرسپولیس پیشنهاد داشته و اگر امروز بازی می‌کرد ارقام ۱۵، ۲۰میلیاردی را به راحتی می‌گرفت.

قرعه‌کشی مرحله دوم انتخابی رقابت‌های جام‌جهانی ۲۰۲۶ در منطقه آسیا بهانه‌ای شد تا با ابراهیم میرزاپور، گلر سابق تیم ملی فوتبال ایران در این خصوص دقایقی به گفت‌وگو بنشینیم. در این بین درباره آخرین وضعیت فنی تیم ملی و همچنین شرایط دوست صمیمی‌اش یعنی علیرضا بیرانوند سوالاتی را مطرح کردیم که در ادامه می‌خوانید.

حریفان تیم ملی ایران در رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۲۶ مشخص شدند که ازبکستان سرآمد حریفان تیم ملی محسوب می‌شود. صحبت را از همین جا آغاز کنیم.
گروه ما و گروه کره‌جنوبی، دو گروهی هستند که به نظر می‌رسد از سایر گروه‌ها دشوارتر باشند. ما اگرچه ازبکستان را پیش از این در رقابت‌های کافا هم شکست داده بودیم اما قبل از این‌که تیم ملی وارد این رقابت‌ها شود حرف و حدیث‌ها درباره این مسابقات زیاد شنیده می‌شد؛ از سطح کیفی مسابقات تا شرایط برگزاری اما در هر صورت با توجه به مسائلی که همواره وجود دارد و مشکلاتی که فدراسیون فوتبال برای برگزاری دیدارهای بزرگ با آن‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کند؛ به نظر من حضور در تورنمنت کافا تجربه بدی برایمان نبود. درنهایت هم توانستیم در خانه حریف قهرمان این رقابت‌ها شویم. در هر صورت بزرگ‌ترین حسن هم‌گروهی با ازبکستان در رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی این است که با این تیم به‌تازگی بازی کردیم و از آن‌جایی که آشنایی خوبی از شرایط حریف وجود دارد این موضوع می‌تواند در ادامه کار، مسیر را برای ما هموارتر کند. بنابراین به نظر من حضور در تورنمنت کافا تجربه خوبی برای ما بود از این جهت که می‌تواند از لحاظ شرایط فنی این امر به کادرفنی ما کمک شایانی کند. ما حالا نقاط‌ضعف و قوت ازبک‌ها را بهتر می‌دانیم هرچند آن‌ها هم از این قاعده مستثنی نیستند.

با همه این احوالات، مشکلات همیشگی تیم ملی اعم از نداشتن برنامه‌ریزی مشخص و سازماندهی مطلوب همچنان وجود دارد.
بله درست است. این مشکلات همیشگی در تیم ملی هستند. متاسفانه ما الان نمی‌توانیم بازی‌های تدارکاتی خوبی را برای تیم ملی تا آغاز رقابت‌ها تدارک ببینیم. آقای قلعه‌نویی هر زمانی به‌عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب می‌شود این مشکلات همیشه در کنار تیم ملی وجود داشته است. به‌خوبی به یاد می‌آورم زمانی که از جام‌جهانی ۲۰۰۶ برگشتیم و ایشان به‌عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شد همین مشکلات هم وجود داشتند. آن زمان آقای دادکان هم رفته بود و من این مشکلات را از نزدیک می‌دیدم. ما نمی‌توانستیم اردوهای خوبی داشته باشیم و از برگزاری دیدارهای تدارکاتی مناسب عاجز بودیم اما به هر صورت با آن شرایط به جام ملت‌ها رفتیم و این تیم با قلعه‌نویی موفق شد صعود مقتدرانه‌ای را تجربه کند. درنهایت هم با بدشانسی در ضربات پنالتی از کره باختیم و آن شرایط را برای سرمربی تیم ملی به وجود آوردند.

اما از لحاظ شرایط کلی، وضعیت فدراسیون و فوتبال کشور بسیار متفاوت از آن زمان دنبال می‌شود.
بله همین‌طور است. الان آقای تاج به‌عنوان رئیس فدراسیون دارد همه تلاش خود را می‌کند تا بهترین اردوها و بازی‌ها را برای تیم ملی در نظر بگیرند اما در هر صورت از قدیم مشکلات اقتصادی و بحث تحریم‌ها همیشه کار را برای بازی با تیم‌های بزرگ سخت کرده و این شرایط همچنان وجود دارد. در هر صورت تیم ملی ما تیم بسیار خوبی به شمار می‌رود که از بازیکنانی بهره می‌برد که در لیگ‌های معتبری بوده‌اند. در لیگ خودمان هم بازیکنانی که دعوت می‌شوند جزء بهترین‌های باشگاه‌های خود هستند که به تیم ملی راه پیدا می‌کنند. فکر می‌کنم با این وضعیت می‌توانیم امسال شرایطی را پیش بیاوریم که در جام ملت‌ها بعد از ده‌ها سال به‌عنوان قهرمانی دست پیدا کنیم.

با این ظرفیت و بازیکنانی که داریم می‌توانیم در جام ملت‌های آسیا به توفیقی دست پیدا کنیم؟
با توجه به بازیکنان خوبی که در اختیار قلعه‌نویی و کادرفنی‌شان قرار دارند چراکه نه؟ آن‌ها هم فوتبال را خوب می‌فهمند و خوب بازی می‌کنند. در مقاطعی که اردوهای دو، سه روزه‌ برگزار می‌شود بعد از آن در خلال دیدارهایی که برگزار می‌شود می‌بینیم که این نفرات چقدر در کنار هم خوب بازی می‌کنند. این یعنی آن‌ها خیلی زود با تاکتیک‌ها و برنامه‌هایی که مربیان تیم ملی از آن‌ها می‌خواهند خودشان را وفق می‌دهند و این موضوع می‌تواند کمک زیادی به تیم ملی بکند. البته از این موضوع هم نباید بگذریم که قدرت‌های سنتی قاره مانند عربستان، کره، ژاپن و چند تیم مدعی دیگر هم این شانس را دارند که به‌عنوان قهرمانی دست پیدا کنند. با شرایط فعلی، قهرمانی آسیا چیزی نیست که دور از دسترس باشد. امیدوارم اشتباهی که ۴ سال پیش مقابل ژاپن متحمل شدیم و مقابل این حریف شکست خوردیم دیگر تکرار نشده و تیم ملی بتواند به این عنوان دست پیدا کند.

علاوه‌بر این بحث می‌توانیم در جام‌جهانی هم انتظار شانس صعود به دور دوم جام‌جهانی را داشته باشیم؟
درحال حاضر ۸ تیم به‌صورت سهمیه ثابت راهی جام‌جهانی می‌شوند و اگر در این وضعیت دغدغه صعود داشته باشیم اصلا نمی‌تواند خوشایند باشد. اگر تیم ملی با این شرایط صعود نکند پس چه تیمی می‌خواهد به جام‌جهانی برود! سطح فوتبال ما از بسیاری از تیم‌های آسیایی فراتر است و ما باید واقعیت‌ها را هم ببینیم و باید جزء اولین تیم‌هایی باشیم که به جام‌جهانی صعود می‌کنیم. بنابراین اگر با این شرایط و این تعداد سهمیه به جام‌جهانی نرویم باید فوتبال‌مان را تعطیل کنیم.

زمزمه‌های حضور قلعه‌نویی تا جام جهانی ۲۰۲۶ شنیده می‌شود. شما بودید این موضوع را منوط به موفقیت در جام ملت‌ها نمی‌کردید؟
ایده من این است که همان‌طور که یک مربی خارجی مثل کیروش می‌آوریم و به وی چند سال فرصت می‌دهیم باید وقتی سرمربی و کادرفنی ایرانی را در راس تیم ملی می‌گذاریم این عدم امنیت خاطر و دغدغه را نداشته باشد که با یک باخت یا ناکامی در یک تورنمنت به آخر راه برسد. این خوب نیست. اگر این اعتماد را به کادرفنی ایرانی کرده‌ایم پس باید فضا و فرصتی که به مربی خارجی می‌دهیم را به مربیان وطنی هم بدهیم و نباید این‌طور باشد که اگر این مربی نتیجه نگرفت هجمه و انتقادات زیادی به وی وارد شود و با برکناری‌اش دوباره یک گام به عقب برداریم. قلعه‌نویی مربی شناخته‌شده‌ای محسوب می‌شود و باید تا جام‌جهانی هم به او فرصت داد. قهرمانی در جام ملت‌ها آرزوی همه فوتبال‌دوستان ایرانی هست اما اگر این اتفاق هم رخ نداد حالا که به مربی ایرانی اطمینان کرده‌ایم می‌شود تا جام‌جهانی هم به او مهلت داد.

نظرتان درباره دوران حضور اسکوچیچ روی نیمکت تیم ملی و نحوه قطع همکاری با او چیست؟
برخورد خوبی با ایشان انجام نشد. در آن شرایط اسکوچیچ بهترین نتایج را با تیم ملی کسب و این تیم را با بهترین رکوردها راهی جام‌جهانی کرد و این حقش نبود که به این شکل با وی برخورد شود. کیروش هم بالاخره زحمت خود را کشید و مربی شناخته‌شده‌ای بود اما این برخورد قشنگی نبود که با اسکوچیچ انجام شد.

علیرضا بیرانوند یک ماه سخت را گذراند. از مصدومیت در کافا تا مسائلی که در زمان نقل‌وانتقالات پیش آمد. به‌عنوان همشهری و دوست علیرضا که ارتباط خوبی با وی دارید، این شرایط را چطور ارزیابی می‌کنید.
بعد از مصدومیت در کافا، علی شرایط صحبت کردن نداشت و ناگهان آن وضعیت هم برایش به وجود آمد. خودتان شاهد هستید که فوتبالیست‌ها و به‌خصوص گلرها کار بسیار پرخطری دارند و علیرضا هم شاید در آن موقع در وضعیت خوبی نبوده و حتما از باشگاهش انتظار داشته که شرایطی که از قبل به او قول داده بودند را برایش فراهم می‌کردند که درنهایت آن مسائل به وجود آمد. با همه این تفاسیر به نظرم باز او بهترین کار را کرد که دوباره به پرسپولیس برگشت و امیدوارم امسال هم بتواند فصل خوبی داشته باشد و در جام ملت‌ها هم موفق باشد.

به نظر می‌رسد مذاکرات بی‌نتیجه با استقلال بیشترین آسیب را به این تیم زد.
به هر صورت وقتی علی فسخ کرد هر باشگاهی می‌توانست با او به‌عنوان بازیکن آزاد با او مذاکره کند. استقلال هم اگر این شرایط را داشت و قدم پیش گذاشت. واقعا از پشت پرده خبر ندارم اما استقلال هم که به دنبال دروازه‌بان بود حق طبیعی‌اش بود که با بیرانوند مذاکره کند. دیگر آن ارقام و مسائل دیگر را خبر ندارم که درباره‌اش نظر بدهم اما وقتی علی قراردادی نداشت این حق دو طرف بود که با هم مذاکره کنند.

شنیده می‌شود علی با کمردرد شدیدی دست‌وپنجه نرم می‌کند.
بله می‌دانم. الان بنده خدا یکی دو سالی هست که درگیر این مشکل است. همیشه به من می‌گوید که در برخی بازی‌ها با درد و فشار بازی می‌کنم. ان‌شاءالله برایش اتفاقی نیفتد و در اولین فرصت بتواند به درمان این آسیب‌دیدگی‌اش برسد. در گلری یک درد کوچک هم تمرکز شما را به هم می‌زند و روی عملکرد تاثیر می‌گذارد اما باز هم خداراشکر علی با آن کنار آمده است. در هر صورت یکی دو سال است که کمردرد دارد او را اذیت می‌کند و چند وقت پیش هم با او صحبت کردم می‌گفت کمرم خیلی اذیتم می‌کند. اما دم او گرم که با همین شرایط هم بهترین دروازه‌بان لیگ انتخاب شد.

برای علیرضا از لحاظ اخلاقی توصیه‌ای ندارید؟
اخلاقش خوب است و مشکلی ندارد!

اگر امروز بازی می‌کردید، رقم قراردادتان چقدر بود؟
همان سال‌هایی که بازی می‌کردم از هر دو تیم استقلال و پرسپولیس پیشنهاد داشتم که قسمت نشد به این دو تیم بیایم اما اگر امروز بازی می‌کردم فکر می‌کنم همین ارقام ۲۰، ۱۵ میلیاردی که راحت اعلام می‌کنند را فقط روی میز می‌گرفتم.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • علی IR ۰۶:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۸
    اینم خدا خیلی دوستش داشت توی مقطعی بود که فقر وحشتناک گلر داشتیم وگرنه لیگ 2 هم بازیش نمی دادند . من کلا یادم نمیاد این یه توپ گرفته باشه .مثل همین حسینی استقلال بود. کلا اینها یه سری گلر هستند که شرح وظیفشون اینه که بعد از گل خوردن فقط توپ رو از تو دروازه دربیارن و بدن وسط زمین که بازی دوباره شروع بشه و برای توپ گرفتن گلری نمی کنن من که فقط تیتر رو خوندم ولی جوانها خوندند حرفهاشو باور نکنن

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

کدام دو تیم فینالیست‌های لیگ قهرمانان اروپا خواهند شد؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی