نظرسنجی

نظر شما درباره برکناری علی خطیر؟
سقف قرارداد در فوتبال ایران کشک است/ یک باشگاه آپارتمان به بازیکن می‌دهد، آن یکی زیرمیزی و دیگری اسپانسر!/ آقای تاج! با ایجنت ۱۲۷ میلیارد تومانی برخورد کنید
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

پایان رافت پیشکسوت پرسپولیس گفت: متأسفانه یک عده آدم غیرفوتبالی یا مدیران خاص با افکار خاص می‌نشینند و چنین قوانین من درآوردی وضع می‌کنند که به فوتبال ایران آسیب می‌زند.

در آستانه لیگ برتر شنیده می‌شود برخی باشگاه‌ها درخواست افزایش بودجه از سازمان لیگ کرده یا اینکه برخی نیز خریدهای آنچنانی انجام می‌دهند. با این وجود دو باشگاه استقلال و پرسپولیس ظاهرا از این موهبت برخوردار نبوده و اجبار به رعایت قانون سقف بودجه و قرارداد دارند.

برای نخستین بار در لیگ برتر قانون سقف بودجه برای باشگاه‌ها اعمال شده است و برای باشگاه‌هایی که در لیگ قهرمانان آسیا حضور دارند سقف بودجه ۳۲۵ میلیارد تومانی و برای سایر باشگاه‌ها سقف بودجه ۲۵۰ میلیارد تومانی برای خرید بازیکن و مربی در نظر گرفته شده است. از سویی دیگر برخی منتقدان این قانون می‌گویند امکان اجرایی شدن قانون سقف بودجه وجود ندارد ولی رئیس فدراسیون فوتبال حتی از تغییر نتایج مسابقات تیم‌هایی که سقف بودجه را رعایت نکنند سخن گفت. در نهایت بر اساس دستورالعمل سقف بودجه، برای فصل بیست‌وسوم لیگ برتر، باشگاه‌ها اجازه دارند حداکثر ۲۵۰ میلیارد تومان به‌عنوان بودجه‌ای که در یک‌فصل می‌توانند در نظر بگیرند. لازم به‌ذکر است قرار گرفتن در بین چهار تیم برتر فصل گذشته، سهمیه آسیایی، اخذ مجوز حرفه‌ای و حتی درآمد حاصل از ترانسفر بازیکن وجود دارد جزو عواملی بود که سقف بودجه یک باشگاه را تا ۴۰۰ میلیارد تومان افزایش دهد اما عبور از مرز ۴۰۰ میلیارد تومان برای هیچ تیمی مجاز نیست.

با این حال پیگیری‌ها نشان می‌دهد اهرم جدید نظارتی برای اجرای محکم قانون سقف بودجه در نظر گرفته شده است. به این ترتیب اگر سقف بودجه باشگاهی براساس قراردادهای ثبت شده در سازمان لیگ به پایان برسد بعد از آن قرارداد بازیکنان جدید در سازمان لیگ ثبت نخواهد شد مگر اینکه مبلغ قراردادهای بازیکنان اصلاح شود تا قانون سقف بودجه رعایت شود. در واقع باشگاه‌ها باید براساس سقف بودجه مصوب اقدام به خرید بازیکن بکنند و به این ترتیب احتمال دارد برخی از بازیکنان ذخیره فصل گذشته که مبلغ قراردادهای زیادی داشته اند از تیم‌ها کنار گذاشته شوند تا قانون سقف بودجه به درستی اجرا شود.

پایان رأفت مهاجم سابق پرسپولیس در این رابطه می‌گوید: علی آقا پروین استاد ما درباره مدیرفنی یک اصطلاحی به کار می‌برد و می‌گفت که کشک است! حالا به نظر من سقف قرارداد و بودجه هم در این فوتبال کشک است. همین الان هم من شنیدم که برخی باشگاه‌ها به راحتی این قانون را دور زده می‌زنند. شنیدم یک باشگاه آپارتمان به بازیکن داده است که در قراردادش لحاظ نشده یا بازیکن دیگر دلار یا پول زیرمیزی گرفته است. تازه شنیدم که از طریق اسپانسر به بازیکن جدید جداگانه پول می‌دهند که جایی هم ثبت نمی‌شود! این موارد را کنار هم بگذارید متوجه اشتباهی وضع شدن این قانون می‌شوید.

او ادامه می‌دهد: از آن گذشته شما می‌بینید برخی افراد در تعیین قانون سقف بودجه دست داشته اند که خودشان ذی نفع بوده و در باشگاه متبوع خودشان اصلا سقف رعایت نمی‌شود! چه طور می‌شود چنین قانونی را گذاشته و بعد خودشان رعایت نمی‌کنند. این قانون به اعتقاد من بیشتر به ضرر دو باشگاه بزرگ پرسپولیس و استقلال است. این دو تیم با چنین قانونی ضعیف تر می‌شوند در حالی که آبرو و اعتبار فوتبال ایران هستند. متأسفانه یک عده آدم غیرفوتبالی یا مدیران خاص با افکار خاص می‌نشینند و چنین قوانین من درآوردی وضع می‌کنند که به فوتبال ایران آسیب می‌زند.

سقف قرارداد در فوتبال ایران کشک است/ یک باشگاه آپارتمان به بازیکن می دهد، آن یکی زیرمیزی و دیگری اسپانسر!/ آقای تاج! با ایجنت ۱۲۷ میلیارد تومانی برخورد کنید

مهاجم سال‌های نه چندان دور پرسپولیس و ملوان انزلی خاطرنشان می‌کند: دوستان یک چیزی یاد گرفته اند و می‌گویند فیرپلی مالی در اروپا هم تجرا شده و باشگاه‌های بزرگ در صورت تخلف جریمه می‌شوند. بله، حرف درستی است اما در اروپا شما ۱۰۰ دلار در حساب شخصی خود داشته باشید اداره مالیات و نهادهای دیگر درجریان بوده و دقیق می‌دانند. آیا در ایران وقتی پولی به حساب یک بازیکن یا مربی می‌رود کسی رقم آن را می‌داند؟ شما نمی‌توانید فیرپلی مالی در فوتبال اروپا را به ایران بیاورید. به نظر من این قانون بیشتر برای تضعیف پرسپولیس و استقلال است!

پایان رأفت ضمن اشاره به صحبت‌های اخیر رئیس فدراسیون فوتبال، یادآور می‌شود: آقای تاج! روی سخن من با شماست. شما خودتان مدعی شدید ایجنتی را می‌شناسد که سال گذشته ۱۲۷ میلیاردتومان از لیگ برتر سود برده است. اینها بالاخره قدرت دارند و به ارکان فدراسیون فشار می‌آورند. در همه جا آدم دارند. این رقمی‌که رئیس فدراسیون فوتبال درباره درآمد سالانه یک ایجنت در فوتبال ایران اعلام کرده حتما با واقعیت همخوانی دارد. این رقم آنقدر بزرگ هست که بتواند یک نفر را تبدیل به پردرآمدترین فرد فوتبال ایران کند و ظاهرا این آقا در همه تیم‌ها و حتی نهادهای فوتبالی آدم دارد! این شخص و اشخاص برای فوتبال ایران خطرناک تر از سقف بودجه و قرارداد هستند. به جای قوانین عجیب و غریب بهتر است با چنین ایجنت‌ها و افراد سودجویی برخورد کنید که جیب باشگاه‌ها و بازیکنان را خالی می‌کنند. این افراد نرخ فوتبال را بالا می‌برند و حتی می‌توانند روی نتایج مسابقات تأثیربگذارند اما راست راست راه می‌روند و کسی هم به خود اجازه نمی‌دهد با این افراد برخورد کند.

پیشکسوت فوتبال ایران در پایان به نکته جالبی هم اشاره می‌کند و می‌گوید: من مانده ام چرا آقایان دنبال حق پخش تلویزیونی نیستند. اگر حق پخش تلویزیونی پرسپولیس را بگیرند چه بسا ۲ هزار میلیارد تومان سود به این باشگاه برسد و بتواند مثل تیم‌های عربستانی بازیکنان بزرگ بخرد. پرسپولیس دوبار در سال‌های اخیر به فینال لیگ قهرمانان آسیا رسیده و کافی بود یک مهاجم یا بازیکن اسمی‌و با کیفیت خارجی داشت. شک نکنید در هر دو دوره می‌توانست قهرمان آسیا شود اما به دلیل کمبود بودجه و نداشتن بازیکن خارجی با کیفیت به این مهم نرسید. به نظرم دوستان به جای این کارها و تضعیف تیم‌های پرطرفدار دنبال زنده کردن حق پخش تلویزیونی باشند.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۲
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۲
  • لنگ مافیای حکومتی IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    بیرانوند که در ماشین خود در کوچه پس کوچه ها گشت میزد تا علی پروین لنگ را ترک کند (تا مبادا رودررو شوند و مثلا پروین کوچک شود) و بعد وارد لنگستان شود ۲۵۰ سکه تمام بهار و یک ویلای دوبلکس ۷۰۰ متری در کردان کرج گرفت (تا اینجا را کاملا در جریانم و شاید بیشتر هم گرفته باشد) و سپس قرارداد جدید با لنگ و درویش بست ... بله این واقعیت لنگ حکومتی حقیر است ... خودش ام الفساد است بعد به تراکتور و سپاهان و فولاد و نساجی و استقلال و ... گیر می کند ... بی شک لنگ ۴۰ الی ۵۰ درصد بیشتر از چیزی که اعلام می کند هرساله خرج میکند
  • رضایاک اصلی IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    اقا پایان فقط تضعیف استقلال لنگ را وارد این مقوله نکن که رقم قرارداد بیرانوند ترابی امیری وگولسیانی از همه باشگاهها بیشتره

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

نظر شما درباره برکناری علی خطیر؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی