نظرسنجی

کدام دو تیم فینالیست‌های لیگ قهرمانان اروپا خواهند شد؟
با قانون سقف بودجه و قرارداد باید خواب قهرمانی در آسیا را ببینیم!/ خرید گلر ذخیره مناسب برای پرسپولیس واجب است
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

رضا جباری ستاره سابق خط میانی پرسپولیس معتقد است قانون جدید سقف بودجه و قرارداد کمکی به رشد فوتبال باشگاهی ایران نمی‌کند.

در آستانه لیگ بیست و سوم اخبار مختلف و متنوعی از دور زدن قانون سقف بودجه و قرارداد توسط برخی تیم‌ها به گوش می‌رسد.

اینکه برخی تیم‌ها با ترفندهای مختلف قانون را دور می‌زنند و با ارقامی نجومی بازیکن می‌خرند. فدراسیون فوتبال هم تهدید می‌کند قراردادها را به ثبت نخواهد رساند.

رضا جباری ستاره خط میانی پرسپولیس در دهه ۸۰ در این رابطه می‌گوید: به شخصه معتقدم تصویب چنین قوانینی در فوتبال بیشتر زمینه را برای رد و بدل شدن پول‌های زیرمیزی و کارهای پنهانی فراهم می‌کند. دوستان پیش از آن که این قانون را وضع کنند، اول باید چند سرمربی لیگ برتری یا چهره فوتبالی را دعوت کرده و نقطه نظرات آنها را جویا می‌شدند و سپس دست به این اقدام می‌زدند.

او ادامه می‌دهد: من شنیده ام یکی از افرادی که در تصویب این قانون نقش داشت و حالا در یکی از باشگاه‌های متمول مسئولیت دارد گفته است که این قانون باید تغییر کند و کلی هم ظاهرا جنجال به راه انداخته است! این اخبار همه ما را شگفت زده می‌کند که چرا باید حتی نوشتن قوانین فوتبال به افرادی غیرفوتبالی واگذار شود؟ مگر می‌شود یکی خودش این قانون را به همراه چند نفر بنویسد و بعد به آن اعتراض کند.

پیشکسوت پرسپولیس ضمن اشاره به لیگ عربستان و خریدهای گرانقیمت تیم‌های باشگاهی این کشور، یادآور می‌شود: به نظر من تیم‌های باشگاهی ایرانی دیگر باید خواب قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا را ببینند. عربستانی‌ها با خرید کریستیانو رونالدو پای ستاره‌های بزرگ دنیای فوتبال نظیرکریم بنزما، آنگولو کانته و خیلی‌های دیگر را به لیگ باشگاهی خود باز کردند و حتم بدانید باز به قهرمانی آسیا خواهند رسید. آنها به دنبال تبلیغ برای لیگ خود هستند و با این ستاره‌ها نوجوانان و جوانان عربستانی را به سمت ورزش و فوتبال می‌کشند و اینجا ما با قوانین دست و پا گیر خود فقط جلوی رشد فوتبال را می‌گیریم.

رضا جباری خاطرنشان می‌کند: من نمی‌گویم فیرپلی مالی نداشته باشیم اما ابتدا باید ابزار آن را فراهم کرد. همه ما شنیدیم که ارقام ۵۰ یا ۶۰ میلیارد تومانی برای یک فصل را برخی تیم‌ها با بازیکنان خود بسته اند. آپارتمان در ترکیه یا دلار و زیر میزی و تزریق پنهانی پول از طریق اسپانسر و ده‌ها راه دیگری که برای دور زدن قانون پیدا کرده و می‌کنند. بنابراین وقتی در فوتبال نظارت دقیق نمی‌توان داشت چرا باید قانونی وضع کرد که فقط دو، سه تیم پولدار از آن سود ببرند. آقای مدیری که در یک باشگاه پولدار، تیم خودش را کامل بسته حالا مدعی شده این قانون اشتباه است! چرا زودتر چنین حرفی نزد؟ چون به سودش نبود و حالا که تیمش کامل شده می‌آید و حرف از اصلاح قانون می‌زند.

با قانون سقف بودجه و قرارداد باید خواب قهرمانی در آسیا را ببینیم!/ خرید گلر ذخیره مناسب برای پرسپولیس واجب است

هافبک سال‌های نه چندان دور پرسپولیس در خصوص ثبت نشدن قرارداد برخی بازیکنان جدید تیم‌ها به دلیل عدم توجه به قانون سقف قرارداد نیز تصریح می‌کند: من نمی‌دانم ملاک چیست؟ همان طور که اشاره کردم سازمان لیگ یا هر نهاد فوتبالی دیگری از کجا متوجه می‌شود به فلان بازیکن در ترکیه آپارتمان داده اند یا نه؟ اینکه دلار به بهمان بازیکن پرداخت شده یا اینکه سند آن کجا به ثبت رسیده است؟ به نظر من این قانون از ابتدا اشتباه بود. به هر حال در فوتبال حرفه‌ای هر بازیکن یک قیمتی دارد و باشگاهی هم که او را می‌خرد حتما با دقت و وسواس این کار را انجام خواهد داد. ما در حال حاضر مشکل داوری، نبود کمک داور ویدئویی (VAR) را داریم و هزار مشکل دیگر از لحاظ زیرساخت‌ها و زمین مناسب بازی و تمرین و ... اما چسبیده این به سقف بودجه و قرارداد!

رضا جباری در خصوص نقل و انتقالات تیم پرسپولیس در تابستان نیز عنوان می‌کند: چند بازیکن از پرسپولیس جدا شدند و سه بازیکن هم با نظر یحیی گل محمدی به تیم پیوستند. این نقل و انتقالات طبیعی است اما به نظر من خرید گلر ذخیره مناسب برای علیرضا بیرانوند از نان شب هم واجب تر است. یک قانون جدید دیگر که تیم‌های ایرانی به ویژه نمایندگان ما در لیگ قهرمانان آسیا از جمله پرسپولیس را اذیت می‌کند، حق استفاده از تنها ۱۹ بازیکن بزرگسال است. این قانون باعث شده مربیان به جای داشتن دو بازیکن سرحال و رقیب در هر پُست بیایند اولویت بندی کنند و به طور نمونه احمد گوهری گلر دوم پرسپولیس چون سهمیه بزرگسال محسوب می‌شود به تیم دیگری قرض داده شود. یکسری قوانین واقعا کارشناسی شده نیستند. در ظاهر این کار برای جوانگرایی تیم‌ها بوده اما در عمل ما تیم‌های بزرگ خود را با دردسر مواجه خواهیم کرد.

ستاره سابق پرسپولیس در پایان در مورد خرید مهاجم خارجی برای این تیم نیز می‌گوید: واقعا خریدن مهاجم با کیفیت آن هم با قیمت‌های فعلی در ایران غیر ممکن یا حداقل بسیار سخت و دشوار است. پرسپولیس نمی‌تواند کریم بنزما بخرد و همه این را می‌دانیم اما برای رقابت آبرومندانه در لیگ قهرمانان آسیا نیاز به مهاجم بالای یک میلیون دلار دارد. فروارد خارجی باکیفیت زیر یک میلیون دلار قیمت ندارد و تازه این مبلغ هم برای مهاجمان پا به سن گذاشته یا تازه از بند مصدومیت رهایی پیدا کرده است. انشالله پرسپولیس هم بتواند در فرصت پیش رو خرید مناسبی برای تقویت خط حمله خودش داشته باشد. البته به همان نسبت هم امیدوارم شهاب زاهدی پس از بازگشت از اروپا به یک مهاجم ششدانگ تبدیل شده و در ترکیب پرسپولیس خوش بدرخشد. شهاب چپ پاست و ضربه به چارچوب خوبی دارد. او می‌تواند با درخشش در پرسپولیس یک فصل برد- برد را برای خودش و این تیم راه انداخته و گل‌های زیادی هم به کمک مهدی عبدی وهافبک‌ها و سایر بازیکنان پرسپولیس به ثمر برساند.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۲
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • 🚴‍♂️🚴‍♂️🚴‍♂️ IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
    یحیی بهتره به جای مهاجم پیر و چاق و مصدوم و کند خارجی روی عبدی و زاهدی و بقیه مهاجمین ما تمرکز کنه و با اونا تمرین اختصاصی گلزنی، شوتزنی، سرزنی و پنالتی‌زنی و... کار کنه. بهترین کار ممکن استفاده از پیوس و ممدخانی که بهترین گلزنای تاریخ ما بودن تو کادر فنیه. مهاجمین ما رو باید بسپرن به اینا تا تجربیاتشونو بهشون منتقل کنن. سپردن مدافعین به پنجعلی و محرمی و سیدجلال که بهترین مدافعین تاریخ ما بودن هم میتونه به خط دفاع ما کمک کنه. اینا میتونن به عنوان تمرین‌دهنده صرف با بازیکنای خطوط دفاع و حمله به طور اختصاصی کار کنن و باعث پیشرفتشون بشن. طارمی و علیپور تا روزی که تو پرسپولیس بودن مشکل گلزنی داشتن حتی زیر نظر برانکو ولی از وقتی رفتن خارج و زیر نظر یه سرمربی کاربلد قرار گرفتن پی به ایراداشون برده شد و انقد با اینا اختصاصی کار کردن تا شدن یه گلزن تاپ. متاسفانه یحیی و کادرش هنوز که هنوزه متوجه ایرادات فنی بازیکنایی نظیر ترابی، گولسیانی، عالیشاه، رفیعی و... نشدن. ما از قاب تلویزیون کاملا این ایراداتو می‌بینیم که هنوز پابرجاست. واسه اینه که میگم مربی باید فیلم بازی قبل رو ببینه و آنالیز کنه.
  • زیگزاگ IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
    انگار تا الان یک سال درمیان ما قهرمان باشگاههای آسیا میشدیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

کدام دو تیم فینالیست‌های لیگ قهرمانان اروپا خواهند شد؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی