صداوسیما زیر بار حق پخش نمی‌رود/ علی دایی پرچمدار فوتبال ایران بود/ دنبال ترانسفر مربی هم بودیم اما...
منبع: فرهیختگان
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

امیر عابدینی می گوید: باشگاه‌ها باید بدانند که با دلال‌ها نباید کار کنند بلکه با ایجنت‌های رسمی همکاری داشته باشند.

شرایط مالی اکثر باشگاه‌های لیگ برتری علی‌الخصوص پرسپولیس و استقلال اصلا مساعد نیست تا حدی که هر دو باشگاه برای فصل پیش رو با کسری بودجه سنگینی مواجه شده‌اند. مدیریت باشگاه پرسپولیس در جلسه اخیر هیات‌مدیره این باشگاه از کسر ۲۰۰ میلیارد تومان برای هزینه‌های این فصل سرخپوشان صحبت کرده بود و در سوی دیگر هم باشگاه استقلال با توجه به بدهی‌های سنگینش نزدیک به دو برابر رقیب سنتی خود کسری بودجه دارد. در چنین شرایطی اصلا نمی‌شود به آینده این دو باشگاه امیدوار بود مگر اینکه فکری جدی در مورد این مساله شود. در همین راستا خیلی از مسئولان مربوطه در فدراسیون و سازمان لیگ عقیده دارند حق پخش تلویزیونی می‌تواند مشکلات مالی باشگاه‌ها را حل کند اما سال‌هاست که این موضوع عنوان می‌شود و همچنان خبری از حق پخش تیم‌ها نیست. امیر عابدینی به‌عنوان یکی از مدیران اقتصادی و ورزشی فوتبال ایران در این مورد به سوالات مطرح‌شده پاسخ داد که ماحصل آن را می‌خوانید.

صداوسیما ۷۰ درصد بودجه‌اش را از ورزش درمی‌آورد
عابدینی در ابتدای صحبت‌هایش گفت: «متاسفانه شرایط باشگاه برای درآمدزایی محدود است و بزرگ‌ترین راه درآمدزایی آنها می‌تواند از حق پخش باشد که سهمی از آن نمی‌برند. دلیلش هم این است که صداوسیما ۷۰ درصد درآمدش از تبلیغات برنامه‌های ورزشی است و این درآمد را صرف هزینه‌های خود می‌کند. با توجه به این مساله مدعی است که در توانش نیست پرداختی به باشگاه‌ها داشته باشد. در همین راستا مهدی تاج و اطرافیانش به دنبال این بوده و هستند که از دولت مصوبه‌ای گرفته و در مجلس به تصویب برسانند، مبنی‌بر اینکه بودجه‌ای ثابت برای فوتبال مشخص شود و به صورت حقوق به باشگاه‌ها پرداخت شود. در واقع حق پخش باشگاه‌ها از این طریق از دولت گرفته شود.»

درآمد از اسپانسرینگ محدود است
وی با تاکید بر اینکه باشگاه‌ها نمی‌توانند از اسپانسرینگ هم درآمد زیادی داشته باشند، یادآورشد: «یکی از راه‌هایی که باشگاه‌ها برای درآمدزایی روی آن حساب می‌کنند اسپانسرینگ است. در این بخش هم سازمان لیگ خودش یک سهم‌ می‌برد. ورزشگاه‌های محل برگزاری بازی‌ها هم سهمی جداگانه دارند. نیروی انتظامی به خاطر برقراری امنیت در ورزشگاه‌ها هزینه می‌کند و طبیعی است که سهمش را از بازی‌ها می‌خواهد. با این تفاسیر باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس شاید روی ۲۰۰ میلیارد درآمدزایی در یک فصل حساب کنند اما با در نظر گرفتن موارد اشاره‌شده درآمدشان به ۱۵۰ میلیارد و ۱۲۰ میلیارد تومان می‌رسد که این رقم شاید یک‌سوم هزینه‌های یک فصل‌شان شود.»

سهام واقعی را به مردم بفروشند
مدیرعامل سابق پرسپولیس همچنین تاکید کرد: «سال گذشته بخشی از سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به شکلی که قربانزاده می‌خواست فروخته شد و یک رقم‌ نه‌چندان زیاد به این دو باشگاه تزریق شد در حالی که اگر به شکل واقعی این کار انجام شود رقم زیادی را در اختیار این دو باشگاه قرار خواهد داد که می‌توانند با آن سرمایه‌گذاری‌های کلان داشته باشند. سهام باید به‌صورت کلی و به شکلی واگذار شود که یک دانش‌آموز علاقه‌مند به باشگاه هم بتواند سهام خریده و امیدوار باشد که سود کند. در این صورت مطمئن باشید در مدت کوتاه رقم سنگینی به حساب هر دو باشگاه خواهد آمد.»

دنبال ترانسفر مربی هم بودیم اما...
وی با تاکید بر اینکه راه ترانسفر بازیکنان به اروپا توسط او باز شد، اضافه کرد: «بالطبع یکی از راه‌های درآمدزایی باشگاه‌ها ترانسفر کردن بازیکنان‌شان است که اگر به شکل خوبی انجام شود می‌تواند بخشی از مشکلات این باشگاه‌ها را حل کند. زمانی دنبال این بودم که کار را به شکلی جلو ببریم که بتوانیم غیر از ترانسفر بازیکن، مربی هم ترانسفر کنیم که متاسفانه نه‌تنها این اتفاق رخ نداد بلکه باشگاه‌های ما ترانسفر بازیکن را هم فراموش کرده و به دنبال بازگرداندن لژیونرها هم هستند که این اصلا اتفاق خوبی نیست. در حقیقت به شکل معکوس داریم عمل می‌کنیم. البته این موضوع را باید در نظر گرفت که سیاست بازیکنان هم نسبت به نفرات گذشته تغییر کرده است. بازیکنان فعلی حاضر نیستند بیشتر از یک فصل با باشگاه‌ها قرارداد امضا کنند و به باشگاه می‌گویند یک فصل برایتان بازی می‌کنم و بعد از آن با بررسی شرایط تصمیم می‌گیرم بمانم یا به پیشنهاد بهتر باشگاه دیگر جواب مثبت دهم. درحالی‌که مدیریت باشگاه باید قرارداد سه‌ساله با بازیکن امضا کرده و از او حق ترانسفر هم بگیرد. بعد از فصل دوم هم این بازیکن را با رقم خوب بفروشد. همین الان باشگاه‌های اروپایی هستند که دنبال جذب بازیکن ایرانی زیر ۲۱ سال و حتی ۱۹ سال هم هستند. در این مورد به‌زودی اقداماتی را انجام خواهم داد. این نفرات حتی اگر ملی‌پوش هم نباشند مهم نیست بلکه اگر استعداد داشته باشند برای آنها مشتری اروپایی هست.»

دایی پرچمدار بود
کارشناس فوتبال ایران عنوان کرد: «زمانی علی دایی را به آلمان ترانسفر کردیم و چون او در آنجا درخشید تیم‌های دیگر دنبال بازیکنان ایرانی آمدند که متعاقب آن خداداد، کریم باقری، زنده‌یاد مهرداد میناوند، چند بازیکن استقلال و... توانستند راهی فوتبال آلمان و دیگر کشورها شوند. بدون شک اگر دایی پرچمدار فوتبال ایران نمی‌شد امکان ترانسفر بقیه نفرات ممکن نبود. دایی را آن موقع ۳ میلیون فرانک ترانسفر کردیم که به پول ما یکصد میلیون می‌شد اما الان می‌شود بازیکنی را دو میلیون دلار فروخت که یکصد میلیارد می‌شود! این یعنی اینکه الان با ترانسفر بازیکن خیلی درآمدزایی می‌شود کرد. منتها باید این کاره باشند تا بتوانند به این شکل درآمدزایی کنند. البته این را بگویم که بازیکنان ایرانی نباید در ترانسفر دنبال پول باشند. از این جهت که ممکن است در سال اول قرارداد معمولی ببندند اما با کمی درخشش در سال بعد با پیشنهادات خیره‌کننده‌ای مواجه می‌شوند. زمانی یکی از بازیکنان ایرانی از جنوا سه میلیون دلار پیشنهاد داشت اما ترجیح داد راهی تیم بزرگ‌تر شود و با درخشش در آنجا رقمش را بالاتر ببرد. یا کریم باقری که راهی چارلتون شد شاید قرارداد سنگینی نبست اما برای سال بعدش می‌توانست درآمد وحشتناکی داشته باشد اما خودش خواست که به ایران برگردد.»

صداوسیما زیر بار حق پخش نمی‌رود/ علی دایی پرچمدار فوتبال ایران بود/ دنبال ترانسفر مربی هم بودیم اما...

باشگاه‌ها با دلال‌ها کار نکنند
وی در بخشی دیگر از صحبت‌هایش افزود: «باشگاه‌ها باید بدانند که با دلال‌ها نباید کار کنند بلکه با ایجنت‌های رسمی همکاری داشته باشند. تفاوت آنها در این است که دلال به فکر درآمد خودش است تا پیشرفت بازیکن اما ایجنت ابتدا به حق و حقوق بازیکن و آینده او فکر می‌کند بعد حق انتقال خودش. از این لحاظ توصیه من به مدیران باشگاه این است که با ایجنت‌های رسمی که ارتباطات قوی دارند همکاری کنند.»

باشگاه باید عقبه داشته باشد
عابدینی در پایان گفت: «هر باشگاهی در مقطعی ممکن است با مشکلات اقتصادی زیادی مواجه شود. من بارسا را مثال می‌زنم که در این چند سال چطور از عقبه خود استفاده کرده است. در همین بازی سه‌شنبه شب این تیم با تاتنهام همه دیدیم که چند بازیکن جوان زیر ۱۸ سال چطور سرنوشت بازی را عوض کرده و تاتنهام را زمین‌گیر کردند. این یعنی داشتن عقبه قوی. باشگاه‌های داخلی ما هم باید آنقدر در بازیکن‌سازی قوی عمل کنند که در شرایطی که نیاز به بازیکن جدید دارند سرمربی بتواند روی جوان‌های باشگاه حساب باز کند. این‌طوری نباشد که برای جذب بازیکن زیر ۲۳ سال دنبال بازیکن خارجی باشیم.»

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۲
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۲
  • مملی IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
    عده محدودی از قشر جامعه تلوزیون و برنامه های آبدوغ خیاری نگاه میکنن و اگر صداو سیما تعطیل هم بشه هیچ اتفاق خاصی نخواهد افتاد
  • کیان IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
    اکثر مردم فقط برنامه های ورزشی را از صدا و سیما می شنوند و می بینند !!! چرا حق فوتبال را نمی دهند !!؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی