نظرسنجی

قهرمان جام ملت‌های فوتسال آسیا؟
مویسس کایسدو
منبع: The Sun
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

مویسس کایسدو با انتقال ۱۱۵ میلیون پوندی به چلسی آمد و رکورد جدیدی را به نام خود ثبت کرد. اما این بازیکن اکوادوری راهی سخت و پر پیچ و خم را از سر گذراند تا به این نقطه برسد.

مویسس کایسدو، ستاره اکوادوری، از زمان پیوستن به برایتون در سال ۲۰۲۱ سرسختی و پختگی خاصی از خود نشان داد. به همین دلیل است که چلسی با پرداخت مبلغ رکوردشکن ۱۱۵ میلیون پوندی برای جذب این هافبک موافقت کرد و او را از چنگ لیورپول درآورد.

کایسدو که تنها ۲۱ سال دارد، رویای خود را در زادگاهش سانتا دومینگو آغاز کرد و برای بازی در زمین‌های خاکی باشگاه محلی خود مجبور به قرض گرفتن کفش می‌شد. رویای او این بود که تبدیل به بازیکنی حرفه‌ای شود و همچنین به عنوان کوچکترین عضو خانواده‌ای با ده فرزند بتواند زندگی خوبی برای تک تک اعضای خانواده فراهم کند.

بیشتر بخوانید: چلسی رکورد نقل‌وانتقالات را شکست؛ بازیکن اکوادوری سومین بازیکن گران تاریخ شد/ رونمایی جالب از بازیکنی که از بچگی آبی‌دوست بود! +ویدیو

داستان باورنکردنی زندگی مویسس کایسدو/ از بازی در زمین‌های خاکی منطقه خلافکارها تا رشد فوق‌العاده سریع

تحصیل در مدرسه

مهارت‌های کایسدو ابتدا در مدرسه فوتبال مویر ترابایادورا برجسته شد. زمینی خاکی که اطرافش را خانه‌ها و جاده‌ها احاطه کرده بودند. بسیاری از مردم در این منطقه در فقر زندگی می‌کنند و خیلی‌ها هم به راه خلاف کشیده می‌شوند. باندهای خلافکار زیادی در این منطقه وجود دارند و دزدی با دوچرخه هم اتفاقی روزمره است.

اما همانجا بود که کایسدو مربی خود «ایوان گوئرا» را دید و او استعداد این پسربچه را در ۵ سالگی تشخیص داد. گوئرا به نشریه تایمز گفت: «ما دروازه نداشتیم و بچه‌ها محدوده دروازه را با سنگ مشخص می‌کردند، و گاهی اوقات بدون کفش بازی می‌کردند. استعداد او را می‌دیدم و بنابراین او را به مدرسه دعوت کردم. بچه‌ها اگر توانایی پرداخت داشتند هزینه پرداخت می‌کردند. خانواده او بسیار فقیر بود. هر وقت در شهر دیگری بازی می‌کردیم، او همیشه ردیف آخر اتوبوس می‌نوشت چون دوست داشت بخوابد، اما بیشتر به این دلیل که پول کرایه را نداشت. من هزینه را تقبل می‌کردم و به او می‌گفتم بیا برویم. او کفش نداشت و گاهی دوستانش به او قرض می‌دادند و گاهی من برایش تهیه می‌کردم. اما او بهترین بود. می‌توانست هرجایی بازی کند، چپ، راست، هافبک. اگر داشتیم می‌باختیم می‌گفت: من را در دروازه بگذار. او همیشه می‌خواست در هرچیزی مشارکت کند.»

داستان باورنکردنی زندگی مویسس کایسدو/ از بازی در زمین‌های خاکی منطقه خلافکارها تا رشد فوق‌العاده سریع

شروع موفقیت

زمانی که کایسدو به سن نوجوانی رسید راه‌های خوبی سر راهش قرار گرفت. او برای بازی در تیم منتخب سانتا دومینگو انتخاب شد. در حالی که اسپولی که به باشگاه آماتور جایپادیدا وابسته بود، از او می‌خواست که برای آنها بازی کند. اما زمانی که اسپولی سقوط کرد این وابستگی قطع شد و آینده کایسدو در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت. این موضوع باعث شد که او و هم‌تیمی‌هایش پولی برای خرید لباس یا هزینه ثبت‌نام نداشته باشند.

اما یک روز والدین یکی از دوستان کایسدو با مدیر جایپادیدا، «داروین کاستیلدو» مذاکره کرد و کایسدو در باشگاه پذیرفته شد. زمان بزرگی برای کایسدو بود. پنج زمین، هشت مربی و ۳۵۰ بازیکن.

او در حین تمرین با جایپادیدا دورانی آزمایشی را در باشگاه حرفه‌ای موشوک رونا گذراند. اما یک هفته بعد او را به خانه فرستادند زیرا قادر به پرداخت هزینه‌ها و غذا نبود. در سال ۲۰۱۶ سرانجام باشگاه ایندیپندینت دل والی او را ثبت‌نام کرد.

رفتن به ایندیپندینت در ابتدا برای کایسدو سخت بود. گالو رودریگس که سرمربی تیم زیر ۱۶ ساله‌ها بود گفت: «بیشتر این بچه‌ها از محله‌های بسیار فقیرنشین می‌آیند. شهرهایی که مواد مخدر، دزدی، خشونت بخشی از زندگی روزمره است. وقتی به ایندیپندینت می‌رسند ناگهان خود را در محیطی ایده‌آل برای زندگی می‌بینند، سه وعده غذایی در روز، ساختار منظم. مقابله با این موضوع به خودی خود یک چالش بزرگ است. مویسس غمگین بود و می‌خواست به خانه برگردد. نمی‌توانست با شرایط سازگار شود. خیلی از بچه‌هایی که در شرایط سخت بزرگ شدند حالتی تهاجمی برای دفاع از خود می‌گیرند اما مویسس بسیار درونگرا، ساکت و خجالتی بود. همه سعی کردیم به او کمک کنیم اما خودش باید بر این احساسات غلبه می‌کرد.» کایسدو حتی به مادرش التماس کرد که اجازه دهد به خانه برگردد، اما مادرش به او گفت: «نمی‌توانی، اینهمه راه را تا اینجا آمده‌ای.»

داستان باورنکردنی زندگی مویسس کایسدو/ از بازی در زمین‌های خاکی منطقه خلافکارها تا رشد فوق‌العاده سریع

درخشش آنی

کایسدو با عزم راسخ برای موفقیت، برای تیم زیر ۲۰ ساله‌های باشگاه در کوپا لیبرتادورس بازی کرد. بازی خوب او با پیراهن شماره ۵ باعث شد تا سیاه و آبی‌ها به فینال برسند و در آنجا بر ریورپلاته غلبه کردند. در سال ۲۰۲۰ نام و آوازه کایسدو در آمریکای جنوبی پیچیده بود.

برایتون، تحت مربیگری گراهام پاتر، سریعتر از منچستریونایتد و چلسی حرکت کرد تا او را با مبلغ ناچیز ۴.۵ میلیون پوند به خدمت بگیرد. تنها سه سال بعد، و پس از درخشش در لیگ برتر، این مائوریسیو پوچتینو است که معتقد است کایسدو برای چالش برانگیز شدن دوباره چلسی ضروری است.

هنگامی که او پیراهن آبی را در استمفوردبریج به تن کند و همهمه تماشاگران را در اطرافش ببیند قطعا به مسیری که طی کرده فکر خواهد کرد. کایسدو هرگز ریشه خود را از یاد نخواهد برد.

داستان باورنکردنی زندگی مویسس کایسدو/ از بازی در زمین‌های خاکی منطقه خلافکارها تا رشد فوق‌العاده سریع

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

قهرمان جام ملت‌های فوتسال آسیا؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی