تاریخچه شماره ۹های بایرن‌مونیخ
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

کاپیتان انگلیس به بایرن مونیخ پیوسته و پیراهن شماره ۹ را بر تن خواهد کرد. این پیراهن پیش از این بر تن بزرگانی چون گرد مولر و یورگن کلینزمن بوده است. وبسایت بوندس‌لیگا نگاهی به تاریخچه بهترین بازیکنانی که این پیراهن را پوشیده‌اند می‌اندازد.

هری کین، خرید جدید بایرن‌مونیخ به صف طولانی بازیکنانی که پیراهن شماره ۹ این باشگاه را پوشیده‌اند، می‌پیوندد. وبسایت بوندس‌لیگا نگاهی به شش مورد از بهترین‌هایی که این پیراهن را از آن خود کرده بودند انداخته است.

این مطالب را هم بخوانید:

گرد مولر

تعداد حضور: ۵۸۰
تعداد گل: ۵۲۳

چه کسی بهتر از مولر جاودانه برای شروع؟ «بمب‌افکن» نه تنها احتمالاً بهترین شماره ۹ بایرن است، بلکه مسلماً بهترین بازیکنی است که تا به حال در فوتبال آلمان دیده شده و غول واقعی فوتبال است. او اولین بازی خود را در ۱۸ سالگی در سال ۱۹۶۴ انجام داد، زمانی که بایرن مونیخ هنوز در لیگ منطقه‌ای جنوب غربی (یک دسته پایین‌تر از بوندسلیگا) بازی می‌کرد، گل‌های مولر در ۱۵ سال بعدی او و هم‌تیمی‌هایش را به صدر جدول داخلی، قاره‌ای و بین‌المللی رساند.

او هفت بار بهترین گلزن آلمان شد و حداقل ۲۵ گل در هر دوره‌ای به ثمر رساند. جای تعجب نیست که او یکی از اجزای کلیدی تیم بسیار موفقی بود که چهار جام قهرمانی و سه جام اروپایی را بالای سر برد. در حالی که یکی دیگر از اعضای این لیست رکورد ۴۰ گل مولر را در یک فصل بوندسلیگا شکست، پیشی گرفتن از تعداد ۵۲۳ گل بایرن و ۳۶۵ گل بوندسلیگا توسط بازیکن اهل نوردلینگن تقریبا نشدنی به نظر می‌رسد.

تاریخچه بزرگ‌ترین شماره ۹های بایرن‌مونیخ/ از بمب‌افکن تا لِوای پرافتخار و حالا... کاپیتان انگلیس

یورگن کلینزمن

تعداد حضور: ۸۴
تعداد گل: ۴۸

دوران حضور کلینزمن به عنوان بازیکن در پایتخت باواریا کوتاه اما شیرین بود. در حالی که او قبل از انتقال به سمپدوریا فقط دو سال را در باشگاه گذراند، دو جام به دست آورد و محبوب دل هواداران شد. او مسئولیت شماره ۹ بایرن را فقط برای یک فصل (۱۹۹۵-۱۹۹۶) بر عهده گرفت، اما همین یک فصل فوق‌العاده پیش رفت. اگرچه آنها در کسب عنوان قهرمانی بوندسلیگا از دورتموند شکست خوردند، اما یورگن با ۱۶ گل در رتبه دوم جدول گلزنان لیگ قرار گرفت؛ با یک گل کمتر از فردی بابیچ از اشتوتگارت.

با این حال، در جام یوفا بود که او واقعاً درخشید. او تنها در ۱۲ بازی ۱۵ گل زد و رکوردی را ثبت کرد که تا سال ۲۰۱۱ در دست خودش باقی ماند تا اینکه توسط رادامل فالکائو از پورتو شکست. اگر کلینزمن کمی زودتر در دهه ۱۹۹۰ به بایرن ملحق می‌شد، احتمالاً در دورانی که طبق استانداردهای آنها بی‌ثمر بود الهام‌بخش بایرن می‌شد تا به جام دسترسی پیدا کنند، اما حضور دو ساله او همواره در خاطرات باقی خواهد ماند.

تاریخچه بزرگ‌ترین شماره ۹های بایرن‌مونیخ/ از بمب‌افکن تا لِوای پرافتخار و حالا... کاپیتان انگلیس

جیووانی البر

تعداد حضور: ۲۶۶
تعداد گل: ۱۳۹

کلینزمن پیراهن شماره ۹ را برای فصل ۱۹۹۶-۱۹۹۷ خالی گذاشت و در عوض شماره ۱۸ را بر تن کرد، به این معنی که البر که در سال ۱۹۹۷ به بایرن رفت، نفر بعدی بود که مسئولیت این پیراهن را بر عهده گرفت. به غیر از یک فصلی که ۲۱ گل او کمتر از ۲۳ گل کارستن یانکر بود، او در هر فصل بهترین گلزن بایرن شد و درنهایت در انتهای فصل ۲۰۰۳-۲۰۰۲ از این تیم جدا شد.

او شایسته تمام مدال‌هایی بود که به دست آورد، زیرا مونیخ با کمک او به چهار عنوان قهرمانی بوندسلیگا و سه جام حذفی رسید. او در فینال لیگ قهرمانان اروپا در فصل ۱۹۹۸-۱۹۹۹ با شکست ۲-۱ از منچستریونایتد ناکام ماند، اما آنها در نهایت دو فصل بعد با هنرنمایی او بالای سکوی اروپا ایستادند.

او با وجود اینکه برای باشگاه جدیدش لیون در پیروزی ۲-۱ لیگ قهرمانان اروپا مقابل بایرن گلزنی کرد، پس از بازگشت به المپیاشتادیون، استادیوم آن زمان بایرن، با استقبال گرمی از سوی هواداران مواجه شد.

تاریخچه بزرگ‌ترین شماره ۹های بایرن‌مونیخ/ از بمب‌افکن تا لِوای پرافتخار و حالا... کاپیتان انگلیس

لوکا تونی

تعداد حضور: ۸۹
تعداد گل: ۵۸

جشن گل تونی نمادین شده بود و هواداران بایرن آن را در طول دو سال حضور بازیکن ملی‌پوش ایتالیایی در آلیانتس آرنا به وفور مشاهده کردند. تونی در فصل ۲۰۰۷-۲۰۰۸، ۲۴ گل در ۳۱ بازی زد، پنج گل بیشتر از هر بازیکن دیگری در این بخش، و بایرن با ۱۰ امتیاز اختلاف عنوان قهرمانی را به دست آورد. او ۱۱ گل در ۱۰ بازی جام یوفا و پنج گل در چهار بازی جام حذفی آلمان به کارنامه اضافه کرد، که دو تای آنها در فینال مقابل دورتموند به ثمر رسید، تا مجموع گلهای او را به ۳۹ برساند.

فصل بعد چندان موفقیت‌آمیز نبود زیرا ولفسبورگ مردان کلینزمن را از مقام اول بوندسلیگا دور کرد، اما تونی همچنان ۱۸ گل در تمام رقابت‌ها به ثمر رساند. او در ژانویه ۲۰۱۰ در حالی که به ندرت در نیمه اول فصل ۲۰۱۰-۲۰۰۹ بازی کرد، از باشگاه جدا شد، یک خروج بدون تشریفات برای بازیکنی که تماشای بازی‌هایش لذت‌بخش بود.

تونی آنقدر در بایرن محبوب بود که کمدین آلمانی «متس ناپ» آهنگی را به افتخار او منتشر کرد!

تاریخچه بزرگ‌ترین شماره ۹های بایرن‌مونیخ/ از بمب‌افکن تا لِوای پرافتخار و حالا... کاپیتان انگلیس

ماریو مانژوکیچ

تعداد حضور: ۸۸
تعداد گل: ۴۸

ماریو مانژوکیچ رکورد گلزنی مشابهی با تونی داشت. او برای جبران نتایج پس از قهرمانی پشت سر هم دورتموند تحت هدایت یورگن کلوپ، به میدان آمد و به خوبی انتظارات را برآورده کرد. این بازیکن کروات در فصل ۲۰۱۳-۲۰۱۲ موفق به زدن ۲۱ گل شد، از جمله گل اول فینال لیگ قهرمانان اروپا مقابل دورتموند، و بایرن موفق به کسب سه‌گانه شد. ۱۸ گل بوندسلیگای او تحت هدایت پپ گواردیولا در فصل ۲۰۱۴-۲۰۱۳ ثبت شد، و تنها لواندوفسکی ستاره آن زمان دورتموند با ۲۰ گل بالاتر از او قرار گرفت. تنها آندری کراماریچ بازیکن هوفنهایم با ۲۰ گل زده به عنوان یک بازیکن کروات عملکرد بهتری نسبت به مانژوکیچ در یک فصل بوندس‌لیگا داشت.

با این وجود، ورود لواندوفسکی در اواخر همان تابستان، پایان دوره دو فصلی او را به‌عنوان مهاجم بی‌نظیر بایرن رقم زد.

تاریخچه بزرگ‌ترین شماره ۹های بایرن‌مونیخ/ از بمب‌افکن تا لِوای پرافتخار و حالا... کاپیتان انگلیس

روبرت لواندوفسکی

تعداد حضور: ۳۷۵
تعداد گل: ۳۴۴

اگر قرار بود کسی رکوردهای مولر را چه در بایرن و چه در بوندسلیگا بشکند، او لواندوفسکی بود. اگرچه او قبل از اینکه بتواند هر دو رکورد را بشکند راهی بارسلونا شد اما ۴۱ گل او در فصل ۲۰۲۱-۲۰۲۰ در لیگ رکوردی است که تا زمانی نامعلوم دست نخورده باقی خواهد ماند.

قبل از آن، ملی‌پوش لهستانی برای سه فصل حداقل ۳۰ گل بوندسلیگا ثبت کرد، و او هرگز کمتر از ۲۵ گل در تمام رقابت‌ها در هیچ دوره‌ای به ثمر نرساند. دوران لواندوفسکی در بایرن مصادف شد با تسلط داخلی این باشگاه، و در حالی که این تیم در تمام مدت حضور لوا تیمی پر از کیفیت بود، تصور اینکه آنها بدون گل‌های اسطوره لهستانی به عنوان قهرمانی بوندسلیگا دست پیدا کنند، سخت است.

آخرین دوره او با ۵۰ گل در ۴۶ بازی و یک قهرمانی در لیگ به پایان رسید. هری کین به عنوان جانشین تاج و تخت لواندوفسکی، کار سختی در پیش دارد.

تاریخچه بزرگ‌ترین شماره ۹های بایرن‌مونیخ/ از بمب‌افکن تا لِوای پرافتخار و حالا... کاپیتان انگلیس

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی