دوشنبه ۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۷
۱ |
۰
ورود مدیریت دانش به صنعت ورزش، ضرورت یا انتخاب؟
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

صنعت ورزش، یکی از سودآورترین صنایع رو به رشد در جهان است. سرعت رشد این صنعت نگاه سرمایه‌گذاران را بیش از هر زمانی به خود معطوف کرده است.

برای تایید این گفته طبق گزارش‌های جهانی، پیش‌بینی‌ می‌شود در سال جاری (سال ۲۰۲۳) حجم بازار جهانی صنعت ورزش به ۶۲۴ میلیارد دلار برسد.

اهمیت این صنعت و  ارتباط حوزه کاری ما با آن، باعث شد در این مقاله به نقش مدیریت دانش در صنعت ورزش بپردازیم تا ببینیم با پیادهسازی جامع مدیریت دانش، چه چالش‌ها و مزایایی در انتظار ما است. برای اینکار در ابتدا به عواملی می‌پردازیم که باعث رشد سریع  این صنعت شده‌اند:

  • افزایش علاقه مردم به ورزش‌های مختلف، به‌ویژه ورزش‌های پرطرف‌دار مانند فوتبال، بسکتبال، کشتی و والیبال.
  • افزایش تأثیر رسانه‌ها، به‌خصوص رسانه‌های دیجیتال و شبکه‌های اجتماعی، در پخش زنده، پوشش خبری و تبلیغات ورزشی.
  • افزایش حمایت دولت‌ها، سازمان‌های بین‌المللی و بخش خصوصی از توسعه ورزش و حمایت از آن به‌عنوان یک عامل تاثیرگذار در بهبود سلامت، آموزش و فرهنگ جامعه.
  • افزایش نوآوری و پژوهش در زمینه‌های مختلف مربوط به ورزش، مانند علوم ورزشی، فناوری ورزشی، بازاریابی ورزشی و مدیریت ورزش.

 مدیریت دانش در ورزش به چه معناست؟

مدیریت دانش در ورزش به فرایند ایجاد، اشتراک‌گذاری و به‌کارگیری دانش در داخل و بین سازمان‌های ورزشی اشاره دارد. هدف آن هم بهبود عملکرد، کارایی و نوآوری در بین مدیران ورزشی، مربیان، ورزشکاران و سایر ذی‌نفعان است. مدیریت دانش در ورزش می‌تواند شامل مدیریت انواع مختلفی از دانش سازمانی مانند دانش آشکار (مانند قوانین، رویه‌ها، اسناد)، دانش آشکارشدنی (مانند مهارت‌ها، شایستگی‌ها، به‌روش‌ها) و دانش ضمنی (مانند بینش، شهود، تجربه) شود. همچنین با به‌کارگیری این مفهوم در صنعت، سازمان‌ها و نهادهای ورزشی شاهد مزایایی می‌شوند که در ادامه به برخی از این مزایا اشاره می‌کنیم:

  • مدیریت دانش به سازمان‌های ورزشی کمک می‌کند از موفقیت‌ها و شکست‌های گذشته خود بیاموزند و از تکرار اشتباهات خودداری کنند.
  • انتقال دانش بین رویدادها، تیم‌ها یا افراد مختلف را تسهیل می‌کند و از دست رفتن دانش افراد به دلیل جابه‌جایی یا بازنشستگی را کاهش می‌دهد.
  • همکاری و ارتباط بین بخش‌ها، عملکردها یا سطوح مختلف در یک سازمان ورزشی را افزایش می‌دهد.
  • فرهنگ یادگیری و نوآوری را در سازمان ورزشی تقویت می‌کند و مشوق تولید ایده‌ها و راه‌حل‌های جدید می‌شود.
  • ارزش و تأثیر محصولات، خدمات یا رویدادهای یک سازمان ورزشی را برای مشتریان، شرکا یا جامعه افزایش می‌دهد.

چالش‌های پیش روی اجرای مدیریت دانش چیست؟

درست است که وجود مدیریت دانش در سازمان با مزایای زیادی همراه است اما برای رسیدن به این مزایا نیاز است تا سازمان‌تان را برای مواجهه با چالش‌هایی از جمله آنچه در ادامه به آن می‌پردازیم آماده کنید:

  • شناسایی، استخراج و مدون کردن دانش ضمنی که اغلب در ذهن یا رفتار افراد نهفته است؛  کاری هزینه‌بر و دشوار است.
  • ایجاد انگیزه در افراد برای به اشتراک گذاشتن دانش خود با دیگران سخت است، به‌خصوص اگر آنها آن را به‌عنوان منبع قدرت یا مزیت رقابتی خود بشناسند.
  • مدیریت کیفیت، ارتباط و دسترسی به دانش، به‌ویژه زمانی که در منابع یا پلتفرم‌های مختلف توزیع شده باشند، می‌تواند پیچیده باشد.
  • پیاده‌سازی و نگهداری یک سیستم یا برنامه مدیریت دانش، به‌ویژه برای سازمان‌های ورزشی کوچک با منابع محدود، می‌تواند پرهزینه باشد.
  • پیاده‌سازی مدیریت دانش می‌تواند تحت‌تأثیر بافت اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و تاریخی یک سازمان یا رویدادی ورزشی باشد که ممکن است بر کاربرد یا سودمندی دانش تأثیر بگذارد.

تاثیر نرم‌افزار مدیریت دانش و تکنولوژی‌های روز دنیا در صنعت ورزش

نرم‌افزار مدیریت دانش و تکنولوژی‌های جدید باعث ایجاد چهار اتفاق مهم به شرح زیر می‌شوند:

  1.         فناوری‌هایی مانند نرمافزار مدیریت دانش، می‌تواند ایجاد، ذخیره‌سازی و بازیابی حجم زیادی از داده‌ها و اطلاعات مربوط به رویدادهای ورزشی، فعالیت‌ها و مدیریت آنها را امکان‌پذیر کند. به‌عنوان مثال، پایگاه‌های داده و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها می‌توانند به سازمان‌های ورزشی در جمع‌آوری و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از منابع مختلف مانند ورزشکاران، مربیان، تماشاگران، رسانه‌ها، حامیان مالی و شرکا کمک کنند. این کار به سازمان‌های ورزشی کمک می‌کند تا تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی، ارزیابی و نوآوری خود را بهبود ببخشند. 
  2.         همچنین می‌تواند ارتباط و همکاری میان ذی‌نفعان مختلف درگیر در ورزش را تسهیل کند. به‌عنوان مثال، رسانه‌های اجتماعی، پلتفرم‌های آنلاین و اپلیکیشن‌های تلفن همراه می‌توانند به سازمان‌های ورزشی کمک کنند تا دانش و تجربیات خود را با سایر سازمان‌های ورزشی به اشتراک بگذارند و همچنین با مشتریان، طرف‌داران و جوامع خود تعامل برقرار کنند. اینکار می‌تواند به سازمان‌های ورزشی کمک کند تا اعتماد، وفاداری و شهرت ایجاد کنند و از به‌روش‌ها و بازخوردهای دریافتی بیاموزند.
  3.         فناوری می‌تواند یادگیری و مهارت‌های متخصصان و شرکت‌کنندگان ورزش را افزایش دهد. به‌عنوان مثال، آموزش الکترونیکی، واقعیت‌مجازی و گیمیفیکیشن می‌تواند به سازمان‌های ورزشی کمک کند تا برای کارکنان، مربیان، ورزشکاران و داوطلبان خود آموزش‌هایی ارائه دهند تا مهارت‌ها، شایستگی‌ها و عملکرد خود را بهبود بخشند.
  4.         در نهایت هم تکنولوژی‌های روز می‌توانند در دسترس ‌بودن فرصت‌هایی ورزشی را برای همه افزایش دهد. به‌عنوان مثال، تجارت الکترونیک، رزرو آنلاین و بازاریابی دیجیتال می‌تواند به سازمان‌های ورزشی کمک کند تا محصولات، خدمات یا رویدادهای خود را به مخاطبان بیشتری ارائه دهند و همچنین هزینه‌ها و موانع مشارکت را کاهش دهند. با اینکار سازمانهای ورزشی به بازارها، مشتریان در بخش‌هایی جدیدی دست می‌یابند.

۷ ویژگی‌ نرم‌افزار مدیریت ورزشی در صنعت ورزش

بسته به نیازها و ترجیحات هر سازمان گزینه‌های زیادی وجود دارد که سازمان‌های ورزشی باید نسبت به انتخاب درست آنها اقدام کنند. ما در اینجا تنها به برخی از ویژگی‌هایی که بهتر است به دنبال آنها باشید می‌پردازیم:

  1. وب‌سایت و ارتباطات تیم: این ویژگی به شما امکان می‌دهد تا یک وب‌سایت حرفه‌ای و جذابی برای سازمان ورزشی خود ایجاد و به‌روز کنید، جایی که می‌توانید اخبار، رویدادها، برنامه‌ها، جدول رده‌بندی‌ها، عکس‌ها، فیلم‌ها و موارد دیگر را پست کنید. همچنین شما را قادر می‌سازد تا با بازیکنان، تیم‌ها یا اعضای خود از طریق ایمیل، متن یا سایر اعلان‌ها ارتباط برقرار کنید.
  2. گزارش و تجزیه‌وتحلیل: این ویژگی به شما امکان می‌دهد عملکرد، پیشرفت و نتایج سازمان ورزشی خود را ردیابی و اندازه‌گیری کنید. همچنین به شما کمک می‌کند تا گزارش‌ها و بینش‌هایی تهیه کنید که می‌تواند به شما در بهبود تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی، ارزیابی و نوآوری کمک کند.
  3. ردیابی آمار بازیکنان: این ویژگی به شما امکان می‌دهد عملکرد، پیشرفت و دستاوردهای بازیکنان خود را نظارت و تجزیه‌وتحلیل کنید. همچنین می‌توانید بازیکنان خود را با سایرین در لیگ یا دسته خود مقایسه کنید و نقاط قوت و ضعف آنها را شناسایی کنید. این کار می‌تواند به مربیان در بهبود استراتژی‌های مربیگری، آموزش و بازخورد کمک کند.

ویژگی‌ نرم‌افزار مدیریت ورزشی

  1. مدیریت رویدادها: این ویژگی به شما امکان می‌دهد رویدادهای ورزشی خود مانند بازی‌ها، مسابقات یا اردوها را برنامه‌ریزی، سازماندهی و مدیریت کنید. همچنین می‌توانید جزئیات رویداد مانند تاریخ، زمان، مکان، قوانین، جوایز و غیره را ایجاد و منتشر کنید. با اینکار می‌توانید شرکت‌کنندگان، حامیان مالی و تماشاگران بیشتری جذب کنید و درآمد و شهرت خود را افزایش دهید.
  2. مدیریت موجودی: این ویژگی به شما امکان می‌دهد تجهیزات ورزشی، لوازم و کالاهای خود را رصد کنید. شما همچنین می‌توانید سفارش‌ها، تحویل، بازگشت و سطح موجودی خود را مدیریت کنید تا هزینه‌های خود را کاهش دهید و مدیریت موجودی خود را بهینه کنید.
  3. ذخیره و تحلیل اطلاعات بازاریابی و جذب سرمایه: این ویژگی به شما امکان می‌دهد سازمان، محصولات، خدمات یا رویدادهای ورزشی خود را برای مخاطبان هدف خود تبلیغ کنید. همچنین می‌توانید کمپین‌های بازاریابی مانند خبرنامه‌های ایمیل، پست‌های رسانه‌های اجتماعی یا تبلیغات آنلاین ایجاد و راه‌اندازی کنید و اطلاعات آن را ثبت و بررسی کنید تا دیده‌شدن، دسترسی و تعامل با ذی‌نفعان خود را افزایش دهید و درآمد و منابع بیشتری برای سازمان ورزشی خود ایجاد می‌کنید.

نتیجه‌گیری

مدیریت دانش (KM) فرآیندی حیاتی برای رویدادهای بزرگ و کوچک ورزشی است، زیرا امکان انتقال و استفاده از اطلاعات و تجربیات ارزشمند را در بین ذینفعان مختلف فراهم می‌کند. مدیریت دانش می‌تواند به بهبود کارایی، اثربخشی و پایداری رویدادهای بزرگ و کوچک ورزشی و همچنین افزایش اثرات اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی آنها کمک کند. هر چند اجرای این مفهوم در رویدادهای بزرگ ورزشی با چالش‌های زیادی مانند تنوع پیش زمینه‌های میزبانان، پیچیدگی نیازهای ذینفعان، فقدان چارچوب‌های نظری و دشواری اندازه‌گیری نتایج مواجه است. اما تاثیرات و مزایای مثبت آن باید پیشرانی برای توسعه روش‌های قوی‌تر و جامع‌تر مدیریت دانش در این صنعت پر سود باشد.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

نظرات

  • منتشرشده: ۱
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • رسول FR ۰۷:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۹
    قربان پول تو بانک ملی واریز یا لندو کارت بانک اینده؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی