نظرسنجی

به نظر شما اراده‌ای برای مبارزه با فساد در فوتبال وجود دارد؟
کلوب| کوچ یک مربی کاربلد ایرانی به آمریکا؛ ترکیبی از افتخار و حسرت
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

یکی از مربیان سابق فوتبال ایران که تا همین چند سال پیش در لیگ برتر فعالیت می‌کرد اکنون صاحب یک سمت مهم در کشور آمریکا شده است.

مجید صالح مربی اسبق تیم‌های پیکان و استقلال که تا تیرماه ۱۳۹۸ در ایران حضور داشت، اکنون مدیر بخش افزایش عملکرد در فوتبال در دانشگاه UCI آمریکاست و موظف است بازیکنانی که در مسابقات دانشگاهی شرکت می‌کنند را به باشگاه‌های حرفه‌ای لیگ آمریکا معرفی کند و درباره مسائل تکنیکی و تاکتیکی و بدنسازی با باشگاه‌های فوتبال آمریکا تعامل کند.

شاید در خلوت خودتان بگویید که چقدر جای چنین اتفاقات و چنین ایده‌هایی در فوتبال ما خالی است و ما چقدر از فوتبال روز دنیا عقب هستیم؛ ناگفته نماند که بنده هم زمانی که این خبر را خواندم، جز آه و افسوس چیزی برای گفتن نداشتم، اما این آه و افسوس تنها برای رابطه باشگاه‌های آمریکا و دانشگاه UCI نبود؛ بلکه برای کوچ کردن مربیان آینده‌دار و کاربلدی مثل مجید صالح هم بود.

ما در داخل ایران مربیانی داریم که دانش مناسب و تجربه کافی را در مربیگری دارند و افراد قابل احترامی هستند مثل یحیی گل‌محمدی، وحید هاشمیان، مهدی مهدوی‌کیا و... اما مسئله اصلی اینجاست که چرا مدیران فوتبال و تصمیم‌گیران عرصه ورزش راه را برای پیشرفت فوتبال و پیشرفت مربیان می‌بندند و با بی‌تدبیری تمام استعدادهای ناب مربیگری را فراری می‌دهند؟

بلاشک مجید صالح اولین کسی نیست که کار در غربت را به خدمت در وطن ترجیح داده و آخرین نفر هم نخواهد بود. در این زمینه هم می‌توان فرهاد مجیدی را مثال زد که پس از چند سال فعالیت در فوتبال ایران چمدانش را به مقصد امارات بست و ترجیح داد مربیگری را در جایی غیر از ایران ادامه دهد.

کوچ کردن مربیان وطنی و فعالیت آنها در غربت بیش از اینکه مایه افتخار برای فوتبال‌دوستان باشد، مایه حسرت و افسوس است؛ چون مربیان به این پی می‌برند که در فوتبال ایران جایی برای پیشرفت نیست و فقط باید درجا زد. تصور می‌کنم با ادامه این روند در آینده نه چندان دور ممکن است شاهد کوچ تعداد دیگری از مربیان کاربلد و آینده دار این کشور باشیم.

فرهنگ دانش| باشگاه خبرنگاران آزاد

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

به نظر شما اراده‌ای برای مبارزه با فساد در فوتبال وجود دارد؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی