نظرسنجی

به نظر شما اراده‌ای برای مبارزه با فساد در فوتبال وجود دارد؟
دربی پایتخت در قطر؛ از شایعه تا واقعیت/ درآمدزایی به هر قیمتی!
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

خبر احتمال برگزاری دربی در کشور قطر سوژه بسیار مهمی بود، آنقدر مهم که خیلی زود نسبت به آن واکنش نشان داده شد. اما این خبر از کجا آمد؟

صبح جمعه و در حالی که ورزش ایران روزهای بی خبری را می‌گذراند اعلام امکان برگزاری دربی در کشور قطر در یک برنامه تلویزیونی موجی از حاشیه‌ها را به دنبال داشت. مدتی طول کشید تا مقامات ارشد فدراسیون و سازمان لیگ نسبت به این خبر واکنش نشان دهند، واکنشی که قابل پیش بینی بود چرا اینقدر طول کشید؟

سهیل مهدی مسئول برگزاری مسابقات در سازمان لیگ اولین مرجعی است که به واسطه جایگاهش چنین موضوعی را باید از او استعلام گرفت. مهدی که رابطه خوبی با رسانه‌ها دارد یک بار گفت که اطلاعی از این ماجرا ندارد، جای دیگر گفت که مقامات بالاتر باید در این مورد تصمیم بگیرند و یک جای دیگر هم گفته بود این موضوع چیز تازه‌ای نیست و قبلاً امکان برگزاری دربی در استانبول هم مطرح شده!

منصور قنبرزاده نایب رئیس دوم فدراسیون که سازمان لیگ زیر مجموعه اوست هم به تحقیق بیشتر احتیاج داشت و سرانجام شخص مهدی تاج که با تاخیر چند ساعته موضوع را منتفی اعلام کرد.

حقیقت این است که یکی از دو باشگاه پرطرفدار تهران مدت‌ها قبل چنین پیشنهادی به فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ داد. دلیل این کار هم صرفاً درآمدزایی بود! همه می‌دانیم پروژه حق پخش تلویزیونی هنوز به سرانجامی نرسیده در سال‌های اخیر هر از گاهی شنیده می‌شود که یک تلویزیون یا یک شبکه در خارج از کشور پیشنهاداتی برای پخش بازی‌های دو تیم پرطرفدار ارائه می‌کند. درآمد همین یک بازی با مبلغ تبلیغاتی که قبل، بین دو نیمه و بعد از بازی به همراه تبلیغات دور زمین دارد، می تواند گره‌های زیادی از مشکلات استقلال و پرسپولیس را باز کند.

در طول دهه اخیر مدیران زیادی از این دو باشگاه به سمت این تفکر رفته‌اند اما در نهایت قوانین داخلی اجازه چنین کاری نمی‌دهد. پس چرا باز این سوژه تکرار می‌شود؟ واقعیت این است که هدف از طرح این موضوع بیشتر فشار آوردن روی سازمان صدا و سیما و زنده کردن پول حق پخش و آگهی‌های تبلیغاتی است. حالا هم که این دو باشگاه بیشتر از همیشه به پول نیاز دارند! این را نیز همه می‌دانیم که در فوتبال ایران بازیکنان، مربیان و مدیران به سفرهای خارجی علاقه زیادی دارند و از هر فرصتی برای رفتن به ویژه به کشورهای خلیج فارس استقبال می‌کنند.

هر بازی در ورزشگاه‌های مجهز کشورهای حوزه خلیج فارس می‌تواند منجر به پیشنهادات دلاری خوب برای بازیکنان شود و این یعنی درآمدزایی برای باشگاه. البته که این مسافرت‌ها درآمدهای جانبی دیگری هم دارد و در نهایت بازی روی چمن‌های خوب در ورزشگاه‌های پر امکانات، آرزوی هر بازیکنی است. حالا این وسط آبرو و اعتبار فوتبال ایران به حراج می‌رود چه اهمیتی دارد! گل سرسبد بازی‌های هر فصل که ویترین فوتبال داخلی ماست، قربانی شود مهم نیست! عدالت در مسابقات برابر که برای سایرین نیست هم هیچ! و مسائلی از این دست که همیشه پشت درآمدزایی پنهان خواهد شد...

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۷
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۲
  • جهان CZ ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    عدالت در فوتبال یعنی عوامل اصلی اجرای آن بیشترین سود را برده و هواداران از لذت دیدن یک فوتبال خوب در ازای هزینه و وقتی که صرف میکنند سیراب شوند نه اینکه هوادار با سختی و مشقت به استادیومی که کمبود امکانات در آن موج میزند برود،بازیکنان روی زمین ناهموار در خطر مصدومیت قرار بگیرند و آخر بازی هوادار خسته و با اعصابی خرد به منزل بازگردد و فارغ از نتیجه سود کلان را تلویزیون با پخش رایگان دو ساعت برنامه جذاب و کسب منافع سرشار از تبلیغات به دست آورد.با برگزاری دربی در قطر حداقل دو باشگاه از بلیط فروشی و پخش تلویزیونی سود برده و تلویزیون دست خالی میماند
  • فرامرز IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    چرا برگزاری یک مسابقه را به آبروی فوتبال کشور ربط می دهید ؟ سوپر کاپ اسپانیا در عربستان برگزار شد به نظر شما آبروی فوتبال اسپانیا از بین رفت ؟ در چین شاهد برگزاری سوپر کاپ ایتالیا بودیم .آیا آبرو و حیثیت فوتبال ایتالیا نیست و نابود شد ؟ راستی فرق سرخابی ها با اسپانیایی ها و ایتالیایی ها در چیست ؟ باید راه های مشروع و جدید درآمد زایی این دو تیم که سرمایه اجتماعی بزرگی دارند را زیاد کرد و از برخی باورها و سنت های غلط دوری کرد.آبروی فوتبال ایران در قوی بودن پرسپولیس و استقلال به لحاظ مالی ست نه درگیر کردن مدیران این دو باشگاه در روزمرگی به خاطر کسب درآمد
  • مملی IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    ببین در عرض چهل و اندی سال چطور از عرش یه زیر فرش رسیدیم،بهترین ماطینهلی روز دنیا در ایران رونمایی میشد الان ماشینهای ۵ سال کرد چینی و کره ایی وارد میکنن دست کیف هم میکنن،اونوقت که صحرای عرب پر از خار و خاشاک بود زمینهای ایران حاصلخیز بود اونوقتی که در ایران شهرک اکباتان برج آزادی استادیوم میساختن در صحرای ۹۰ درصد درچادر زندگی میکردن،ببین به چه روزی افتادیم گل سرسبد بازیهارو باید در قطر انجام بدیم
  • آریا US ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    ورزشگاه به این خوبی داریم؛ چرا بریم جای دیگه؟ تازه آرسنال و منچستر هم پیشنهاد داده بودن که برن آزادی بازی کنن😂 چمن عالی؛ صندلی ها همه وی آی پی؛ سرویس بهداشتی لوکس؛ سیستم گرمایشی و سرمایشی عالی؛ خرید بلیط کاملا اینترنتی و بدون بازار سیاه؛ سیستم var داریم؛ جایگاه ویژه برای بانوان تهیه دیدن و کلی امکانات پارکینگی و ....! چرا بیان خارج بازی کنن؟ تا زمانی که تاج برکنار نشود؛ این فوتبال؛ فوتبال نشود!!!
  • بیخک جروق IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    این نظر چه مشکلی داشت؟ حرف مفته. کدوم آبرو ریزی.رئال و بارسا هم در عربستان بازی کردند.لابد اونا اعتبارشون از دست دادند.سال ها هست ال کلاسیکو در کشورهای دیگه برگزار میشه.اتفاقا اگه این کار انجام میشد به نفع فوتبال ایران بود.از همه لحاظ.
  • بیخک جروق IR ۰۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
    این نظر چه مشکلی داشت؟👇 حرف مفته. کدوم آبرو ریزی.رئال و بارسا هم در عربستان بازی کردند.لابد اونا اعتبارشون از دست دادند.سال ها هست ال کلاسیکو در کشورهای دیگه برگزار میشه.اتفاقا اگه این کار انجام میشد به نفع فوتبال ایران بود.از همه لحاظ.
  • ناشناس IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
    آبروی فوتبال ایران می رود؟ این چه حرفیه؟ الان وقتی الکلاسیکو در عربستان برگزار میشه، آبروی اسپانیا می ره؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

به نظر شما اراده‌ای برای مبارزه با فساد در فوتبال وجود دارد؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی