نظرسنجی

کدام دو تیم فینالیست‌های لیگ قهرمانان اروپا خواهند شد؟
دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۱
۰ |
۰
کلوب| نقش فوتبالی‌ها در ترویج یک رشته پول‌ساز!
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

این روزها ورزشی جدید در جهان خیلی سریع بین افراد مشهور در حال فراگیرشدن است.

چند سال پیش، کارل رابینسون - مدیر وقت باشگاه لیگ یکی آکسفورد یونایتد انگلیس، در تعطیلات در اسپانیا بود که گروهی از بچه‌ها را دید که در حال انجام ورزشی بودند که او نمی‌شناخت؛ یک زمین، یک چوب و یک توپ وجود داشت. خیلی شبیه تنیس به نظر می‌رسید، ولی به‌وضوح تنیس نبود. همچنین بسیار شبیه کدوحلوایی بود اما مشخصاً کدوحلوایی هم نبود.

برای رابینسون، این مشاهده شروع یک علامت سؤال در ذهن او بود. در بازگشت به بریتانیا، او توانست پدل را به کارکنان آکسفورد معرفی کند و زمانی که فصل گذشته به عنوان دستیار سام آلاردایس به لیدز یونایتد پیوست، یکی از اولین کارهایی که انجام داد اجاره یک زمین پدل برای کارکنان بود.

پدل به صورت دو و چهار نفره بازی می‌شود و سیستم امتیازدهی مشابهی با تنیس دارد، ریشه آن اسپانیایی است که در سال ۱۹۶۹ توسط انریکه کورکوئرا، تاجر مکزیکی که فضای کافی در خانه تعطیلات خود در آکاپولکو برای ساختن زمین تنیس نداشت، اختراع شد. در عوض او فضایی را طراحی کرد که ۲۵ درصد کوچکتر بود و دیوارها مانند اسکواش به بخش مهمی از رفت‌وبرگشت‌های بازی تبدیل شدند.

از زمان همه‌گیری کرونا، زمانی که فوتبال و بسکتبال ممنوع شد و سالن‌های ورزشی و استخرها تعطیل شدند، پدل در جنوب اروپا رونق گرفت. تنها در ایتالیا، تعداد زمین‌های پدل در این کشور از سال ۲۰۲۰ تا کنون ۵۰۰ درصد افزایش‌یافته است و به تقریباً ۵۰۰۰ زمین رسیده است. تنها کشوری که به نظر می‌رسد هنوز عاشق پدل نشده، ایالات متحده است.

برعکس، پدل در بریتانیا هم در حال رونق است. زمین‌های تنیس کم استفاده به زمین پدل تبدیل می‌شوند و برخی زمین‌های فوتبال پنج‌نفره نیز تغییر کاربری داده‌اند. پیش‌بینی می‌شود که در پنج سال آینده بیش از یک میلیون بریتانیایی می‌توانند پدل بازی کنند. بااین‌حال، این یک جنون کوچک در سطوح پایین هرم فوتبال انگلیس نیست! این ورزش، یک پدیده جهانی است که برخی از بزرگ‌ترین نام‌های فوتبالی  را به خود جذب کرده است.

لیونل مسی زمانی که در بارسلونا زندگی می‌کرد، پدل بازی می‌کرد و کریستیانو رونالدو و نیمار نیز طرفداران این ورزش هستند. در حالی‌که یورگن کلوپ و پپ لیندرز، محمد صلاح و تیاگو از لیورپول هم پیرو این ورزش شدند. ناصر الخلیفی، مالک پاری سن ژرمن، آن‌قدر طرفدار این رشته است که شرکت سرمایه گذاری ورزشی قطر (QSI) او ماه گذشته کنترل رده های حرفه ای پدل را به دست گرفت.

حتی می‌تواند ادعا کرد که پدل دومین ورزش موردعلاقه فوتبال است و رابینسون پیش‌بینی می‌کند که این ورزش جایگزین تنیس به عنوان یک روش ترجیحی برای سرگرمی در جلسات تمرینی خواهد شد. او همچنین فکر می‌کند که این رشته ورزشی پتانسیل رقابت با گلف به عنوان سرگرمی موردعلاقه فوتبالیست‌ها را دارد، زیرا می‌تواند آرامش‌بخش و فراگیرتر باشد.

رابینسون در مرکز دهکده  بیستر، در نزدیکی خانه خود، بین ۲۲ تا ۳۰ پوند برای اجاره زمین بسته به زمان روز پرداخت می‌کند که به‌اندازه یک بازی پنج‌نفره ارزان است. فوتبال. او معتقد است این ورزش پتانسیل بالایی دارد. او می‌گوید: این ممکن است از نظر مشارکت، پنج طرف را به چالش بکشد.

ناصر الخلیفی، در نشست اتحادیه باشگاه‌های اروپا که در بوداپست در ماه مارس مصادف با ماه رمضان برگزار شد هم رأس ساعت ۲ بامداد، برای استراحت پدل بازی کرد. خلیفی که از افراد ذی‌نفوذ در کشور قطر است و این علاقه بالا او باعث شده تا قطر میزبان مسابقات قهرمانی پدل جهان در سال ۲۰۲۲ شود.

قطر جام جهانی فوتبال را برگزار کرد و یک ماه بعد، الخلیفی یک مسابقه پدل "افسانه‌ای‌ها" را در هتل والدورف در لوسیل ترتیب داد. رقبا شامل فوتبالیست‌های حرفه‌ای سابق مانند رونالدو و کاکا برزیلی، ایکر کاسیاس دروازه‌بان اسپانیایی و جان تری کاپیتان سابق انگلیس بودند. این مسابقات با شرکت وینسنت کاندلا، برنده جام جهانی فرانسوی، شریک خالد سالدون، مارکو ماتراتزی، برنده جام جهانی ایتالیا و محمد عبدالله، به اوج هیجان رسید.

الخلیفی فرصت بزرگی را برای سرمایه‌گذاری در پدل احساس کرد و در ماه اوت اعلام شد که از سال آینده QSI لیگ حرفه‌ای  پدل را اجرا خواهد کرد. او این تصمیم را "تاریخی" برای "رشدکردن ورزش در جهان" توصیف کرد. در ادامه روند سرمایه‌گذاری‌ها، ویرژیل ون دایک از لیورپول به اندی ماری  قهرمان سابق تنیس ویمبلدون ملحق شد و در شرکتی به نام Game۴Padel سرمایه‌گذاری کرد.

فراموش نکنیم تنیس ورزشی است که در بین عامه مردم همچون ورزش گلف به ورزش پول‌دارها معروف شده است و اکثر سلبریتی‌ها و افراد ثروتمند دنیا، هر ساله به تماشای این مسابقات مشغول می‌شوند و برای همین است که اکثر برندهای لاکچری دنیا مثل رولکس، لاکوست و... در این رشته برای تبلیغات حاضر می‌شوند اما  به نظر می‌رسد در چند سال آینده، پدل به یک‌رشته بسیار محبوب و پول‌ساز میان تمام افراد مشهور تبدیل شود و تهدیدی جدی برای ورزش محبوب تنیس محسوب شود.

محمدرضا رحیم‌پور| باشگاه خبرنگاران آزاد

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

کدام دو تیم فینالیست‌های لیگ قهرمانان اروپا خواهند شد؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی