دوشنبه ۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۴
۰ |
۰
راهنمای جامع انتخاب و خرید تصفیه آب خانگی
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

امروزه پیشرفت فناوری و ابداعات جدید به خدمت بشر درآمده تا سطح رفاه و آسایش او را در زندگی ارتقاء دهند. به جرأت می‌توان گفت که انواع دستگاه تصفیه آب، ازجمله مهمترین فناوری‌های تولید شده به دست بشر در سالیان اخیر هستند.

همچنین مدل‌های متنوعی از تصفیه آب خانگی راهی بازار جهانی گردیده که در بسیاری از نقاط دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بعلت ظهور شرکت‌های بزرگ و معتبر در صنعت تصفیه، شاهد تنوع روز افزون در تولید انواع مختلف از این تجهیزات سودمند هستیم. موضوعی که شاید در حین خرید تصفیه آب، تصمیم گیری و انتخاب بهترین مدل‌ها را برای شما عزیزان سخت و دشوار نموده باشد. در ادامه قصد داریم به ذکر مهمترین نکات جهت انتخاب و خرید دستگاه تصفیه آب خانگی بپردازیم، پس با ما همراه باشید.

معرفی دستگاه تصفیه آب خانگی

قبل از بررسی نکات مهم جهت خرید تجهیزات تصفیه، لازم است به معرفی دستگاه تصفیه آب خانگی و نحوه عملکرد آن بپردازیم. آب تصفیه کن خانگی از مجموعه‌ای فیلتر خاص تشکیل گردیده که هر یک وظیفه جذب یک یا چند نوع از آلاینده‌های موجود در آب را به عهده دارند. تصفیه آب خانگی با توجه به نوع و تعداد مراحل فیلتراسیون تعبیه شده در آن، قادر به حذف انواع آلاینده فیزیکی، شیمیایی و میکروبی داخل آب می‌باشد.

سیستم اسمز معکوس یا RO بعنوان محبوب‌ترین روش فیلتراسیون در میان تجهیزات تصفیه آب خانگی شناخته می‌شود. زیرا با استفاده از این روش، دستگاه قادر به پالایش انواع آلاینده‌های موجود در آب لوله‌کشی بوده و قابلیت‌هایی چون تغییر PH اسیدی، تولید آب یونیزه قلیایی و یا ساخت آب معدنی را دارا خواهد بود. فیلتراسیون اسمز معکوس در ساختار دستگاه‌های صنعتی و نیمه صنعتی نیز به کار گرفته می‌شود.

از سوی دیگر انتخاب و خرید تصفیه آب خانگی جهت دسترسی دائمی به آب شرب بهداشتی، بسیار مقرون بصرفه‌تر از انواع برندهای آب آشامیدنی می‌باشد. خرید بطری‌های آب آشامیدنی به عقیده اکثر کارشناسان و به دلایلی چون قیمت بالا، وجود مواد نگهدارنده جهت افزایش ماندگاری، ایجاد مواد سرطان‌زا بر اثر برخورد نور خورشید به پلاستیک، مشکلات حمل و نقل و آسیب زباله‌های پلاستیکی به محیط زیست، گزینه مطلوبی نیست.

خرید تصفیه آب خانگی

عملکرد تصفیه آب خانگی چگونه است؟

همان طور که اشاره شد، یکی از مهمترین اجزاء هر دستگاه تصفیه آب خانگی را فیلترهای آن تشکیل داده‌اند. در واقع این فیلترهای تعبیه شده در دستگاه هستند که وظیفه اصلی پالایش و حذف آلودگی‌های آب را به عهده خواهند داشت. به همین دلیل توصیه می‌کنیم قبل از خرید تصفیه آب، با انواع فیلترهای بکار رفته در آن آشنایی کامل داشته باشید. انواع فیلترهای تشکیل دهنده ساختار اولیه تصفیه آب خانگی بشرح ذیل می‌باشند:

  1. فیلتر الیافی پلی پروپیلن

نخستین فیلتر بکار رفته در دستگاه تصفیه آب خانگی، فیلتر الیافی پلی پروپیلن است. این فیلتر در واقع وظیفه جداسازی ذرات معلق در آب تا قطری معادل ۵ میکرون را به عهده دارد. ذرات مضری چون شن، ماسه، گچ، آهک، گل و لای، براده و زنگ زدگی در این مرحله از آب جدا خواهند شد. فیلتر پلی پروپیلن در اولین محفظه یا هوزینگ دستگاه قرار می‌گیرد.

مدت زمان ایده‌آل جهت تعویض فیلتر الیافی، هر ۵ تا ۶ ماه یکبار است. در صورت عدم تعویض این فیلتر در بازه زمانی ذکر شده، بعلت ایجاد افت شدید فشار آب در سیستم، امکان بروز آسیب در پمپ آب و سایر قطعات مرتبط وجود خواهد داشت. فیلتر الیافی پلی پروپیلن یکبار مصرف بوده، همچنین شسشتو و استفاده مجدد از آن امکان پذیر نمی‌باشد.

  1. فیلترهای کربن فعال و کربن جامد

فیلتر کربن فعال یا کربن گرانول، پس از فیلتر پلی پروپیلن و در هوزینگ دوم دستگاه تصفیه آب خانگی قرار می‌گیرد. این فیلتر قدرت حذف رنگ، مزه و بوی نامطبوع آب را دارا می‌باشد. همچنین فیلتر کربن فعال می‌تواند گازهای محلول در آب مانند گاز کلر را نیز جذب نماید. این فیلتر به دلیل دارا بودن خاصیت جذب سطحی، قادر است تا نقشی مهم در از بین بردن عوامل خطر آفرین برای سلامت انسان ایفا نماید.

جالب است بدانید کربن به کار رفته در ساختار فیلترهای دستگاه تصفیه آب خانگی استاندارد، کاملاً گیاهی بوده و از زغال پوسته نارگیل تهیه می‌شود. این کربن باکیفیت‌ ترین نوع کربن ممکن بوده که هیچگونه خطری برای سلامت بدن انسان نخواهد داشت. فیلتر کربن جامد نیز بعنوان سومین فیلتر، در واقع به نوعی مکمل فیلترهای کربن فعال به شمار می‌رود. این فیلتر راندمان حذف گازهای محلول در آب مانند کلر را افزایش می‌دهد.

تصفیه آب اسمز معکوس

  1. فیلتر ممبران یا اسمز معکوس

فیلتر ممبران یا همان فیلتر اسمز معکوس، بعنوان اصلی‌ترین فیلتر تصفیه آب خانگی به شمار رفته و در مرحله چهارم فرآیند پالایش آب قرار می‌گیرد. فیلتر ممبران قلب تپنده سیستم بوده و انواع آلاینده شیمیایی محلول در آب را تا قطری معادل ۰.۰۰۰۱ میکرون جداسازی و بصورت پساب دفع می‌نماید. در اثر حذف چشمگیر املاح شیمیایی موجود در آب، میزان سختی آب عبور نموده از این فیلتر بشدت کاهش خواهد یافت.

فیلتر ممبران با کمک فرآیند اسمز معکوس، نسبت به پالایش و تصفیه آب وارد شده اقدام می‌نماید. خاصیت اسمزی آب به فرآیندی اطلاق می‌شود که طی آن ملکول‌های آب از مکانی با غلظت کم به سمت قسمت غلیظ‌تر حرکت نموده تا میزان غلظت برابر شود. در سیستم‌های پالایش آب بعلت وجود پمپ، فرآیند مذکور به شکل معکوس انجام می‌شود. به همین دلیل آب آلوده با غلظت بالا، به سمت قسمت رقیق‌تر منتقل خواهد شد.

در هنگام این انتقال، ذرات شیمیایی توسط غشاء اسمزی فیلتر جذب گردیده و آب خروجی عاری از هرگونه آلاینده خواهد بود. در ازای تولید ۱ لیتر آب تصفیه شده توسط ممبران، ۳۰۰ میلی لیتر آب بعنوان پساب دفع می‌گردد. میانگین طول عمر فیلتر ممبران بین ۱ تا ۲ سال بوده و پس از طی این مدت زمان، حتماً باید تعویض شود. عدم تعویض بموقع فیلتر اسمز معکوس، عملکرد کل سیستم را مختل خواهد نمود.

خرید تصفیه آب

خرید تصفیه آب خانگی از شرکت آبگونه

پس از معرفی و تشریح عملکرد سیستم‌های تصفیه، به موضوع نحوه انتخاب و خرید تصفیه آب خانگی خواهیم پرداخت. انتخاب سیستم فیلتراسیون دستگاه، از مهمترین اقدامات جهت انجام خرید ایده‌آل به شمار می‌رود. همانطور که اشاره شد، بهترین گزینه جهت دسترسی به آب شرب سالم و نامحدود در منزل، انتخاب سیستم اسمز معکوس می‌باشد. دومین مرحله از خرید، انتخاب برند دستگاه و تعداد مراحل فیلتراسیون آن خواهد بود.

در هنگام خرید تصفیه آب، توجه به چند نکته و رعایت آنها ضروری خواهد بود. لازم است بدانید هرچه کیفیت قطعات و فیلترهای بکار رفته در این تجهیزات بالاتر باشد، کیفیت تصفیه افزایش یافته و دستگاه طول عمر بالاتری خواهد داشت. در این صورت هزینه پرداختی شما افزایش یافته اما در مقابل دستگاهی بسیار باکیفیت، استاندارد و با طول عمر بالا در اختیار خواهید داشت. جهت تعیین تعداد مراحل فیلتراسیون دستگاه، لازم است از میزان سختی آب منطقه و نوع آلاینده‌های موجود در آن اطلاعات کافی داشته باشید.

شرکت آبگونه با سالها سابقه درخشان در زمینه واردات و تولید انواع دستگاه تصفیه آب خانگی، بعنوان یکی از برترین شرکت‌های فعال در این حوزه، در حال خدمت رسانی به هموطنان عزیز می‌باشد. توصیه می‌کنیم قبل از خرید تصفیه آب خانگی، نسبت به اخذ مشاوره رایگان از کارشناسان فروش آبگونه اقدام فرمایید. مشاوران ما با کمک بانک اطلاعاتی جمع‌آوری شده از میزان سختی و نوع آلاینده‌های موجود در آب لوله‌کشی مناطق مختلف کشور، شما را در جهت خرید تصفیه آب مناسب یاری خواهند نمود.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی