نظرسنجی

کدام دو تیم فینالیست‌های لیگ قهرمانان اروپا خواهند شد؟
یکشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰
۳ |
۰
کلوب| ریشه مشکلات سپاهان کجاست؟
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

باشگاه فوتبال سپاهان که این فصل مرکز حواشی فوتبال ایران بوده، به تازگی توسط کنفدراسیون فوتبال آسیا هم جریمه و نتیجه دیدار این تیم مقابل تیم الاتحاد ٣-٠ شد تا دومینوی اتفاقات ناگوار علیه این تیم تکمیل شود.

تا پیش از اعلام رای بازی پر حاشیه الاتحاد، حاشیه اصلی پیرامون سپاهان در این فصل ماجرای سقف قرارداد بود و تا همین چند هفته پیش این تیم به دلیل رعایت نکردن دستورالعمل ناظر بر قراردادها و سقف بودجه، ‌موفق نشده بود قرارداد برایان دابو و عیسی آل کثیر، ۲ بازیکن جدید خود را در سازمان لیگ به ثبت برساند.

لازم به ذکر است درخواست باشگاه سپاهان در ابتدای فصل برای افزایش سقف بودجه از ۳۲۵ به ۶۰۰ میلیارد تومان ، توسط کارگروه نظارت بر قراردادها رد شده بود، ساکت نیز به عنوان مدیرعامل این باشگاه به ترفند عجیبی روی آورد تا قانون سقف بودجه را دور بزند؛ آن‌ها بخش اعظم مبلغ قرارداد چندین بازیکن گرانقیمت خود را به سال دوم منتقل کردند تا به این شیوه، از زیر بار جریمه فرار کنند و بتوانند بازیکنان بیشتری را جذب کنند اما سازمان لیگ مچ ساکت را گرفت و این باشگاه محکوم به کسر ۴ امتیاز و جریمه ۴۰ میلیارد تومانی شد. علاوه بر این باشگاه سپاهان موظف شد که قرارداد ۶ بازیکنی که بر خلاف دستورالعمل اعلامی منعقد شده را اصلاح کند.

موضوع بعدی پرداخت رقم حیرت آور ۱۷ میلیارد تومان بابت کمیسیون برای انتقال هادی محمدی مدافع تراکتور به سپاهان بود. البته ساکت در برنامه تلویزیونی این موضوع را تکذیب و اعلام کرد که اشتباه تایپی بوده و یک صفر اضافه در گزارش ثبت شده است اما در مقابل، سازمان لیگ بازهم دست مدیر سپاهان را با سند و افشاگری رو کرد و به کمیسیون پنج میلیاردی در قرارداد کاوه رضایی اشاره کرد که دیگر قابل کتمان و پنهان‌کاری نبود.

بعد از اینکه این حاشیه‌ها کم کم در حال حل شدن بود، باشگاه سپاهان توانست قراردادهای خود را اصلاح کند و کارت بازی آل کثیر و دابو نیز صادر شد اما انگار این فصل سپاهان نباید روی خوش ببینند!

دیدار تیم‌های فوتبال سپاهان اصفهان و الاتحاد عربستان در هفته دوم لیگ قهرمانان آسیا، با حاشیه‌های عجیب و غریبی همراه شد و میهمان عربستانی حاضر به ورود به زمین مسابقه نشد تا در نهایت با تصمیم ناظر AFC این بازی لغو شود و تصمیم‌گیری در خصوص این موضوع به جلسه کمیته اجرایی لیگ قهرمانان ۲۰۲۳ آسیا ارجاع داده شود.

عدم برگزاری این بازی در هفته‌های اخیر حواشی بسیاری را به همراه داشت و حتی مسوولان سیاسی ایران هم در این خصوص اظهار نظر کرده بودند. حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، پیشتر گفته بود تهران و ریاض بر سر تکرار این مسابقه با یکدیگر توافق کرده و از مسئولان کنفدراسیون فوتبال آسیا خواسته‌اند این بازی بار دیگر برگزار شود. با این حال رای اعلام شده از سوی AFC نشان می‌دهد خوش‌بینی‌های وزیر امورخارجه کشورمان، چندان درست نبوده و کنفدراسیون فوتبال آسیا باشگاه سپاهان اصفهان را نقره‌داغ کرده است. 

بر اساس حکم کنفدراسیون فوتبال آسیا، سپاهان علاوه بر شکست در آن مسابقه و پرداخت جریمه ۲۰۰ هزار دلاری، در سه بازی آینده آسیایی هم حق میزبانی از رقبای خود را در ورزشگاه نقش جهان نخواهد داشت. ضمن اینکه تیم اصفهانی باید مبالغی را که کنفدراسیون فوتبال آسیا برای برگزاری این دیدار به سپاهان پرداخت کرده بود مسترد کند. 

حالا و با این رای، شانس صعود سپاهان از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا نیز تا حد زیادی کاهش پیدا کرده و کار برای تیم اصفهانی بسیار سخت شده است.

نفوذ و اعمال قدرت سعودی‌ها در AFC و حکم ناجوانمردانه این نهاد علیه باشگاه سپاهان به جای خود اما مقصران اصلی که باید جلوی رخ دادن چنین اتفاقاتی را در ورزشگاه نقش جهان می‌گرفتند چه کسانی هستند؟

قطعا در صف اول مقصران این مشکلات محمدرضا ساکت ایستاده،عدم انجام وظایف درست و اصولی او، نقش بسیار زیادی در اتفاقات چند ماه اخیر باشگاه سپاهان داشته است. باشگاهی که اغلب پرخرج‌ترین تیم ورزش و فوتبال ایران است و طی چند سال اخیر هم با مدیریت محمدرضا ساکت با وجود هزینه‌های نجومی در کسب عنوان قهرمانی ناکام مانده است.

به نظر می‌رسید ساکت مدیر بازنشسته ای که یکبار به همین دلیل از فدراسیون فوتبال استعفا داده بود و البته نامش در گزارش تحقیق و تفحص مجلس در پرونده فساد فولاد مبارکه هم آمده بود، اینبار تسلیم حقیقت شود و اشتباهش را بپذیرد و در صدد اصلاح قراردادها بربیاید و پول مردم را به خزانه برگرداند اما در کمال تعجب این اتفاق رخ نداد؛ در حالی که محمدرضا ساکت این فصل چنین دسته گل‌هایی را برای تیم سپاهان به آب داده، همین چند مدت پیش و در تاریخ ٢۴ مهر ماه، در مجمع عادی سالیانه تیم سپاهان، از محمدرضا ساکت و پرسنل باشگاه به دلیل صورت‌های مقبول تقدیر هم شد!

شاید اگر این اتفاقات در هرجای دنیا به جز ایران رخ می داد، هواداران تیم نسبت به مالکین تیم ابراز انزجار می کردند و خواهان اخراج آن‌ها می‌شدند که اینطوری قانون را دور زدند و تخلف کردند؛ ضمن اینکه با این کار آن‌ها وجهه باشگاه خراب شده، نمونه اش آلمان و بایرن مونیخ که هواداران خواهان برکناری هوینس شدند. در قضیه فرار مالیاتی، این مدیر به زندان افتاد و جریمه اش را پرداخت کرد اما خب اینجا ...

همین چندسال پیش نیز وقتی در ماجرای شرکت فولاد مبارکه و تخلفاتش، نام آقای ساکت در ردیف متهمان دیده شد ،دیدیم که او حتی بر صندلی مدیریتی خود پر قدرت تر از همیشه نشست و اتفاقا بی پرواتر قانون را دور زد.

نمی توان چشم به واقعیت‌ها بست و چیزی از این حجم تخلف آشکار نگفت. حال باید دید نهادهای نظارتی چه تصمیمی برای این مدیر اتخاذ خواهند کرد.

محمدرضا رحیم‌پور| باشگاه خبرنگاران آزاد

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۲
  • سپاهان قهرمان IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
    ریشه تمام مشکلات مربوط به آسیا ساکت و تاج هست تمام.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

کدام دو تیم فینالیست‌های لیگ قهرمانان اروپا خواهند شد؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی