منبع: ورزش۳
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

خشم هادی چوپان و ترک صحنه پس از نایب قهرمانی جنجال بسیاری به پا کرده اما هنوز فاصله زیادی تا جنجالی‌ترین رقابت مستر المپیا دارد.

به نظر می‌رسد که مسابقات مستر المپیا قرار است هر سال حداقل با یک جنجال خاص به پایان برسد تا در یاد و خاطره همه بماند. 

سال گذشته همه تصور می‌کردند که بیگ رمی قرار است همچنان به روند پر قدرتش ادامه دهد اما این ستاره مصری در جایگاه پنجم قرار گرفت و هادی چوپان توانست جایش را بگیرد و قهرمانی مستر المپیای ۲۰۲۲ را از آن خود کند. 

بسیاری از هواداران و کارشتاسان معتقد بودند که گرگ ایرانی امسال هم این عنوان را تکرار خواهد کرد و با وجود رقابت سخت با درک لانسفورد، سمسون داودا و دیگر ورزشکاران این رشته قرار است از عنوان قهرمانی دفاع کند اما این اتفاق رخ نداد. 

لانسفورد سال گذشته برای اولین بار در این مسابقات شرکت کرد و با وجود ورود به کلاس وزن آزاد توانست درخشان ظاهر شود و عنوان نایب قهرمانی را از آن خود کرد اما پس از یک سال تمرین تحت نظر هنی رامبد که مربی چوپان هم بود، توانست امسال مقام قهرمانی را از آن خود کند. 

با این وجود جنجال بسیاری پس از این تصمیم ایجاد شد و چوپان پیش از این که فینالیست‌ها بتوانند عکسی در کنار هم به رسم همیشه بگیرند، صحنه را با عصبانیت ترک کرد که واکنش بسیاری را هم به همراه داشت. 

این حرکت درست مشابه حرکت مایک منتزر در سال ۱۹۸۰ و پس از این بود که آرنولد شوارتزنگر توانست این عنوان را از آن خود کند و این موضوع عصبانیت او را به همراه داشت، هرچند که کمتر کسی انتظار داشت چوپان چنین رفتاری را از خود نشان دهد.

آیا این اتفاق درست مشابه اتفاق سال ۱۹۸۰ بود؟ 

در حالی که مستر المپیای ۲۰۲۳ در لحظات پایانی با جنجال به اتمام رسید، این مسابقات در سال ۱۹۸۰ از همان ابتدا با جنجال شروع شد. آرنولد در لحظات آخر اعلام کرد که قصد دارد در این مسابقات حاضر شود و در جلسه پیش از مسابقات هم با بویر کو و مایک منتزر درگیری لفظی پیدا کرد. 

او همچنین سعی کرد بعضی از قوانین در لحظات آخر تغییر دهد. در حالی که هواداران پس از حضور او روی صحنه شروع به تشویق و فریاد کشیدن کردند اما بسیاری معتقد بودند که او فقط سایه‌ای خودش پس از وقفه پنج ساله و دوری از میادین است. 

فرانک زین که قهرمان سال قبل و منتزر که نایب قهرمانی ۱۹۷۹ بود، اطمینان داشتند که او قرار است برنده شود. بنابراین وقتی نتایج اعلام شد و عنوان قهرمانی به او اهدا شد، سایرین بسیار ناراحت و عصبانی شدند و نسبت به این اتفاق واکنش تندی نشان دادند. 

منتزر به حدی عصبانی شد که صحنه را ترک کرد و اعلام کرد که دیگر در این رقابت‌‎ها حاضر نخواهد شد. زین هم در پشت صحنه جایزه‌ای که دریافت کرده بود را به زمین کوبید و شکست. 

به نظر می‌رسد که واکنش چوپان در مقایسه با این اتفاق بسیار آرام و بدون حاشیه بوده است. او صرفا صحنه را ترک کرد اما جنجالی به این بزرگی به همراه نداشت. 

هواداران او از سراسر دنیا با انتشار پست‌هایی در شبکه‌های اجتماعی نسبت به این اتفاق واکنش نشان دادند و اعتراض کردند و حتی مدعی شدند که گرفتن جام قهرمانی از او در واقع سرقتی بزرگ بوده است. هواداران لانسفورد هم مشغول خوشحالی از قهرمانی اسطوره محبوب‌ خودشان بودند. 

در واقع این حاشیه حتی در اندازه حاشیه مستر المپیای سال ۱۹۸۱ هم نبوده است. فرانکو کلمبو، دوست شوارتزنگر، با وجود این که از روزهای اوجش دور بود توانست عنوان قهرمانی این مسابقات را از آن خود کند. 

اما نکته مهمی که وجود دارد این است که رقابت امسال به حدی نزدیک بود که هر یک از طرفداران لانسفورد و چوپان می‌تواند ادعا کند که پیروزی حق ورزشکار محبوب او بوده است اما در سایر موارد چنین اتفاقی رخ نداده بود. 

در سایر مواردی که جنجال بسیاری به همراه داشت، به طور مثال آرنولد یا کلمبو در بهترین شرایط ممکن قرار نداشتند و حتی این موضوع را می‎‌توان در پیروزی جی کاتلر در سال ۲۰۰۶ برابر رونی کولمن هم به خوبی دید. 

شاید رفتارهای چوپان در مستر المپیای ۲۰۲۳ مورد تایید افراد بسیاری نباشد اما بدون شک نمی‌توان رقابت‌های امسال را جنجالی‌ترین رقابت ممکن نامید چون این اتفاقات هنوز فاصله زیادی با اتفاقاتی که در دوره‌های گذشته رخ داده است دارد. 

بیشتر بخوانید: حق هادی چوپان در فینال خورده شد؟/ آنالیز داوری مسترالمپیا با نایب رئیس جهانی

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی