نظرسنجی

قهرمان جام ملت‌های فوتسال آسیا؟
حاج صفی
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

ناصر محمدخانی ستاره‌ای بود که در ۳۳ سالگی تصمیم گرفت برای همیشه با پیراهن تیم ملی خداحافظی کند.

این روزها شاهد حضور بازیکنانی در تیم ملی ایران هستیم که در ۳۴ و ۳۶ سالگی هنوز نتوانسته‌اند دل بکنند و دوست دارند دعوت شوند و بازی کنند.

احسان حاج‌صفی ۳۴ ساله به عنوان مدافع چپ برای تیم ملی به میدان می‌رود و طبیعی است در این سن و سال نتواند آن کارآیی لازم را داشته باشد. مدافع چپ در فوتبال امروز باید بسیار انرژیک باشد و مرتب در فاز تهاجمی و تدافعی مشارکت کند. رفت و برگشت‌های ممتد یکی از ویژگی‌های لازم مدافعان کناری است که کاپیتان تیم ملی کار بس دشواری در ۳۴ سالگی پیش روی دارد. همچنین باید از امید ابراهیمی یاد کنیم که در ۳۶ سالگی به تیم ملی دعوت شده و می‌توانست خودش داوطلبانه از امیر قلعه‌نویی بخواهد جلوی هنگ‌کنگ از تیم ملی خداحافظی کند اما... شاید بد نباشد به این دو ملی پوش ارزشمند و باتجربه تیم ملی یادآوری کنیم:

اگر در تاریخ فوتبال ایران بخواهیم لیونل مسی را تنها به یکی از فوتبالیست‌های ایرانی شباهت دهیم آن بازیکن احتمالا کسی نیست جز ناصر محمدخانی ستاره تیم فوتبال پرسپولیس در دهه ۶۰، که با تکنیک و سرعت و قدرت بالای تصمیم‌گیری و شم گل‌زنی‌اش باعث می‌شد برای دقایقی هم که شده  فوتبال‌دوستان ایرانی از فکر موشک و خمپاره و جنگ غافل شوند و چشم به حرکات او بدوزند. مهاجمی که در دهه ۶۰ هرگاه پا به توپ می‌شد یک ورزشگاه را نیم‌خیز می‌کرد. بازیکنی که همه چیز داشت؛ از سرعت بالا بگیرید تا دریبل‌های ویران‌کننده و ضربات کاشته‌ای که در آسیا زبان‌زد بود. اگر همین الان از علی پروین بپرسید بهترین فوتبالیست بعد از انقلاب ایران چه کسی است، جوابش ناصر محمدخانی است.

محمدخانی تنها در ۲۵ بازی ملی موفق به زدن ۱۹ گل شده است که مسلما اگر در زمانی دیگر ظهور می‌کرد می‌توانست گل‌های بیشتری را به نام خود ثبت کند. شرایط نابه‌سامان فوتبال ایران درآن برهه از زمان باعث شد که او در اوج آمادگی به الاهلی قطر برود تا جماعتی را از تماشای فوتبالش محروم کند. اما ناصر در ۱۵۲ بازی که با لباس قرمز و شماره ۸ برای تیم محبوبش به میدان رفت به اندازه کافی توانست از هواداران دلبری کند و بسیار هستند افرادی که امروز ادعا می‌کنند که صرفا برای دیدن بازی ناصر محمدخانی به ورزشگاه می‌رفتند در حالی که پرسپولیس آن دوران پر بود از بازیکنان شاخص. بی‌جهت نیست که مرتضی کرمانی‌مقدم در مورد او می‌گوید اگر ناصر امروز بازی می‌کرد ارزشش ۲۰۰میلیارد تومان بود!

از اصل مطلب دور نشویم و برگردیم به ماجرای احسان حاج‌صفی و امید ابراهیمی که اولی به امید شکستن رکورد جواد نکونام برای تیم ملی بازی می‌کند و دومی هم... اما هر چه هست شاید ناصر محمدخانی و صحبتی که هنگام خداحافظی از تیم ملی به علی پروین و دوستان نزدیکش در پرسپولیس گفت درس خوبی برای این دو ملی‌پوش پابه‌سن‌گذاشته تیم ملی باشد: «باید زمانی از فوتبال خداحافظی کنی که روی سکوها احترام داشته باشی و هو نشوی»!

ناصرمحمدخانی این جمله را پس از قهرمانی در بازی‌های آسیایی ۱۹۹۰ پکن و خداحافظی از تیم ملی به پروین و دوستان نزدیکش در پرسپولیس گفت. جمله‌ای که همین امروز هم می‌تواند پند و اندرز مهمی به دو بازیکن تیم ملی ایران باشد.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۴۱
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۱۶
  • عبدالهادی اژدری IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
    دقیقا اگر ناصر الان بازی میکرد بدون شک گرانترین بازیکن ایران بود و براحتی میتونست در اکثر تیمهای اروپایی در خواست داشته باشه ، حاج صفی و ابراهیمی و انصاری فر توی اوجشون هم پیراهن تیم ملی برایشان بزرگ بود حالا که دیگه پا به سن هم گذاشتن ، مربی تیم ملی چرا باید اینها را دعوت کند آیا ارتباطی با حساب بانکی داره ؟ یا از جایی سفارش میشن
    • شهرام NL ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
      احتمالا از جائی سفارش میشن که قبل اون سرلک سفارش شده بودیم بازیکن معمولی که درحدتیم پرسپولیس هم نیست چه برسه ملی
  • سجاد IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
    باسلام اول اینکه مثل همیشه چون نظر مخالف را برنمی تابید و به آزادی بیان اعتقادی ندارید میدانم نظرم را منعکس نمیکنید دوم اینکه در خصوص خداحافظی این بازیکنان با تیم ملی باید عرض کنم که فرمایشتان تا حدودی درست است اما چرا درخصوص وحید امیری و شجاع خلیل زاده فرمایشی نداشتید؟ نکند ایشان جوانند؟؟ سوم اینکه دعوت بازیکن به تیم ملی با اختیار و نظر خودش نیست( البته تمایل به خداحافظی با نظر خودش است) چهارم اینکه متاسفانه فوتبال ما فقیر شده و هنوز جانشین درخوری برای بازیکنان پا به سن گذاشته پیدا نشده
    • کیسه هوچی IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
      کاملا درست می فرمایید مربی هم باید شجاع باشه واز جوانها استفاده کنه شاید نتیجه نگیره ولی آینده تیم ملی ساخته میشه که متاسفانه این شجاعت درمربیان ایرانی بخاطر فوتبال نتیجه گرا وجود ندارد
  • سعید IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
    احسان حاج صفی تو لیگ اروپا داره فیکس بازی می کنه کدوم بازیکن تو ایران از ایشون بهتره نقد باید عادلانه باشه نه از روی غرض
    • Ali SE ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
      چه فیکسی هم بازی میکنه !!! آنهم در لیگ درجه ... تیم درجه .. ،فقط چون اروپاست برای او وفردی چون تو جاذبه دارد و دهن پرکن هست .
    • اکبر زارعی IR ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
      او فقط می خواهد رکورد ش بیشتر ََشو د وخداوکیلی زکی پور بهتراز او نیست در این چند بازی چکار کرده
  • نادر US ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
    این داستان،# ماموریت غیر ممکن 2( مربیگری قلعه نویی) ، این فصل_ پیرسالاران
  • حسین IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
    در اینکه ناصر فوتبالیست خوبی بود،شکی نیست اما نه آنقدر که تعریف و تمجید میکنید در دوره ایشان بازیکنان بزرگی توپ میزدن که تعاریف شما از ناصر زیر سوال ه،مثل مختاری فر،ابطحی،یکه،بیانی ها و.....پس اینقدر برا بازیکنان تیم سرخ نوشابه باز نکن.
  • مسعود IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
    چرا از لنگیا نگفت ترابی امیری اینا همه پیر شدن خلیل زاده کنعانی هم که ریده با اون دفاع کردنش
  • اس اس IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
    من استقلالی بودنمو بادیدن ناصرخان حجازی،جشن گرفتم ،مدتی بعدوقتی حدود ده سالم بودکه در تلویزیون سیاه سفید چپ پایی رو دیدم که اگه قبل ناصرخان حجازی می شناختمش احتمال لنگی شدنم بود بخدا قسم‌ از مسی کم نداشت،مگه نمیگید مسی استاد دریبل هستش،من بندرت دیدم چه در سطح ملی چه در سطح دیگه کسی می تونست توپشو بگیره ،نوددرصد یا میزدنش یا ناصرخان توپوگل میکرد،بااحترام به حاج صفی ،بخدا انگشت کوچیکه محمدخانی نمی شی..
  • طبا IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
    نه تنها پیرمردهای تیم ملی که تراکم اونها در خط دفاعی ازهمه بیشتره باید غزل خداحافظی رو از تیم ملی بخونند، بلکه جوانترهایی هم هستند که انرژی و حال و روزگارشون دست کمی از اون پیرمردها نداره و این موضوع رو سرمربی تیم باید در نظر داشته باشه و نه اینکه مردم این معضل بزرگ رو گوشزد کنند !!!!!
  • ارتش سرخ پایتخت DE ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
    شاید اول دنبال اینه که بقول ناصر محمدخانی بالاخره بعد از ۱۵۰ بازی ملی یه نیمچه احترامی روی سکوها پیدا کنه، بعد😒
  • هوادار فوتبال IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
    چه کسی بدش میاد هر سال ماشین میلیاردی پاداش‌ بگیرد ولی مقصر اصلی ابله ای هست که او را دعوت میکند. شاید چیزی نسیب سرمربی تیم میشود که از این بازیکنان پیر فرتوت زبرتی دل نمیکند وشاید هم رنگی فکر میکند که نورالهی اماده و جوانتر را دعوت مبکند خرابش مبکند و او را مجبور به ترک اردو و بعد اخراج هرکسی که بک زمانی در لیگ حاضر نشده زیر دست قلعه نویی کار کند الان دعوت نخواهد شد و اگر هم دعوت شود بازی نخواهد کرد هيچ کدام از مربیان و کارشناسان‌ فوتبال از نظر اخلاقی و فنی مخالف نورالهی نیستند پی چرا باید دعوت شود وجز هيجده نفر هم نباشد خودتان قضاوت کنید
  • Alireza IR ۰۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
    اولا که اگه نوبت به خداحافظی باشه امیری و علیل زاده زود تر باید سیک کنن دلیل اینم که از اینا نام نمیبرید کاملا مشخصه همه عاقلیم و بالغ میفهمیم عزیزم...دوما تو پست دفاع چپ میلاد محمدی و حاج صفی الان بهترینای ایرانن حالا هرجا میخاد بازی کنه نهایتش حاج صفی باید بشینه نیمکت...سوما من موندم اگه پست حاج صفی فرق میکرد چه بهونه ای میخواستید بیارید😂دلیلشم دقیقا همینه که تو متن گفته شده ...اگ تو استقلال پرسپولیس بود میگفتید اره تجربه تیمو برده بالا...😊در کل نظرم راجب حاج صفی بود ابراهیمی و علی کریمی و سرلک و انصاریفرد اینارم که سرمربی تیم ملی دلبخواهی دعوت کرده.
  • مهدی US ۰۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
    حاج صفی تیر زاقی شده تو چشم شما لنگی ها
  • شاهرخ IR ۰۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
    سن فوتبال ملی حداکثر ۳۰سال و برای دروازه بان ۳۴سال،جرج بست هم در اوج کنار رفت ،متاسفانه فوتبال نتیجه گرا باعث میشود تا بازیکنان مسن دعوت شوند،اگر برای تیم امید مربی قابلی میاوردند تیم میتوانست با حداکثر چند بازیکن فعلی مثل بیرانوند ،محبی،ترابی،آزمون،جهانبخش،طارمی به ترکیبی جوان و انرژیک و باتجربه دست پیداکنه تا برای جام جهانی بقیه بازیکنان هم کنار گذاشته شوند و از تیم زیر۱۷ساله ها که اینقدر زیبا فوتبال بازی کردند تیم ملی به معدل سنی ۲۳سال برسه،دائی افتخار فوتبال ایران بود ولی یادتونه در آخرین جام جهانی چگونه توسط مفسر فوتبال آلمان تحقیر شد و گفت تیم ایران تیم پیرمردهاست،امید ابراهیمی یا عمری؟جلالی؟آریا؟قلعه نوعی ترسوست و میخواهد به هرقیمتی در جام جهانی به شرط صعود سرمربی باشد و بعد به رستورانش برسد!!!مطمئن باشید در ملت ها بدترین دوره را خواهیم داشت!!!ازبک ها نشان دادند چقدر ضعف داریم!!!تیم نمی توانست ۹۰دقیقه بجنگد!!!کار خوب کی روش پوست اندازی تیم ملی در۸سال بود اما مطمئن باشید در جام ملتها و جهانی ۹۰درصد تیم مسن هستند و این بزرگترین ضربه به فوتبال ملی ما خواهد بود!!!
  • مجید GB ۰۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
    واما اسمی که همیشه با تلاش رسانه گفته نمیشه وحید امیری دوپینگی اعظم 😂🤫
  • نعمت‌الله ‌کیانی IR ۰۵:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
    سلام ‌اگر‌هاجسفی‌برود‌ایران‌به‌جام‌جهانی‌نخاهد‌رفت‌اگر‌تا‌به‌امروز‌موفق‌بوده‌است‌به‌خاطره‌کاپیتان‌هاجسفی‌است‌ومن‌به‌افت‌خوار‌میکنم‌‌او‌مثله‌یک‌اصفهانی‌عمل‌میکند
    • کیسه سوز IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
      منم به املای شما افتخار میکنم 😂
  • سید مرتضی علم الهدی IR ۰۶:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
    ناصر محمدخانی واقعا بازیکن عالی بود البته در اون دوران فوتبالیست های بااستعداد فراوانی بودند اما ناصر یه چیز دیگه بود.چنگیز، علیدوستی ، پنجعلی، بیانی ، پیوس، یکه، درخشان ، مختاری فر و..... واقعا نظیرشان نبود ولی ناصر فوق اینها بود.حیف شد.
  • تراختور قهرمان یا شاسین تاج AT ۰۶:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
    اینها که باید برن ولی لطفا اسم ناصر باروری اسطوره تیم بولینگ نیار که مایع ابرو ریزیه
  • خسرو IR ۰۷:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
    ای بابا چرا گیر میدین به این پیرمردها خدا را خوش نمیاد یه سفره ای پهنه دوستان بعلاوه تاج دارند یه لقمه نونی تناول می کنند، دو بازی گذشته احسان کلا چهار دقیقه بازی کرد اونم بعداز دقیقه نود، خوبیت نداره رییس فدراسیون باشی و یکی دیگه رکورددار بازی ملی باشه، به حاج صفی گفتن توو دست و پا نباشه ، راستی فدراسیون چقدر به بازیکنا میده که کسی دل نمیکنه؟ حاج صفی کدوم لیگ اروپا بازی میکنه که اسمی ازش نیست؟ فیکس بازی میکنه !!!!!!!!
  • ارتش سرخ IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
    تیم ملی کیسه
  • وحید IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
    اینکه اینا خوب نیستن درسته ولی اینکه جوری تعریف میکنید از اونا عجیبه...تومغز شماها چی میگذره
  • محمود IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
    تا وقتی چهار تا امثال شما قلم بدست ها با قصد غرض می‌نویسید جوان بیست ساله هم بیارن همین داستانه...
  • علی IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
    خداحافظی فرهاد مجیدی از تیم ملی که با اعتقاد میدان دادن به جوان ترها بود مثال زدنی تر از هر بازیکن دیگریست.
    • فرهاد مجیدی US ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
      اقا فرهاد مجیدی تو 35 سالگی خدافظی کرده ها تو جوونی نرفته که میگی مثال زدنیه😂😂انگار تو اوج خدافظی کرده. تو خود استقلال اگه یادتون باشه از ترس رو شدن دوپینگ یه روزه تو ورزشگاع خالی خدافظی کرد.
  • لنگ IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
    اینکه خبر ورزشی لنگی هست دیه شکی نمیمونه.امیری معافیت پزشکی و شجاعی که بیشترین گل خورده لیگ رو داشت تو قطر و بدترین خط دفاع با حسین اتوبوسی رو نمیگی چسبیدی به ابراهیمی.ناصر رو با مسی مقایسه‌کردن پیکان رو با پورش مقایسه کردنه توصیه ام به نویسنده خبرورزشی اینه بزنه خبر لنگی.این همه تابلو و وقیح شدین با این حجم از پررویی دارین رسالترسانه تونو میبرین زیر سوال.
    • امیر IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
      امیری که تو این اردو نبود و احتمالا دیگه هیچ وقت هم نمیاد بعضی ها به ترابی و کنعانی گیر میدن که هر دو زیر سی سال سن دارن به دلایل فنی می تونن خط بخورن مثل خیلی های دیگه نه سن! ولی سی به بالا فقط طارمی و رامین توان بازی دارن بقیه تعطیلن
  • حمیدرضا IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
    از اون جایی که مثل همیشه نظر مخالف رو اصن براش ارزش قائل نیستین شاید بیخود دارم مینویسم. ولی احسان همین الان داره لیگ قهرمانان بازی اروپا میکنه.و ما دفاع چپی به خوبی احسان نداریم چون کلا بازیکن خوب تو این پست کمیابه.دوما شما از وحید امیری یا شجاع خلیل زاده حرفی نمیزنین چرا.جوابش مشخصه چون شما لنگی هستی عزیز و برنمیتابی که احسان داره رکورد دار میشه.
  • حبی IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
    متاسفانه هیچ دفاع اخر کلاسیک و امروزی نداریم ...که بازی سازی انجام بدن ..الان ضعف دفاع کردن هم دارن
  • طرفدارفوتبال IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
    بنظرمن اول بایدیه فکری بحال سرمربی تیم ملی کردچون ابشان درحد اندازه های تیم ملی نیست وافکارش علی اصغری است وقتی که مربی شهامت نداشته باشه وبزدل باشدازترس بازیکنان پابه سن گذاشته میگذاره داخل ترکیب وگرنه حاج صفی ابراهیمی کریمی وانصاری فردیگه فوتبالشان تمام شده است درضمن نورالهی هرچه زودتربایدبرگرددهرچندتیم مای باقلعه نوعی بجای نمی رسد
  • کوروش IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
    بعدازسلطان علی پروین ناصرمحمدخانی بهمراه مرحوم حجازی وحسن روشن بهترین بازیکن تاریخ فوتبال ایران وآسیاست ، اما حاج صفی پاچه خوارترینه
  • علی IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
    من پرسپولیسی هستم ولی جلالی خیلی بهتر از پدر بزرگ حاج صفی هست
  • علیرضا US ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
    فقط می خواهید انتقاد کنید ،آیا بازیکنی که در سوپر لیگ اروپا بازی میکند کم تحرک ، بی خاصیت می‌باشد اگر کمی کم کاری میکرد بلافاصله از باشگاهش ریپورت می شد ، کمی فکر وتعامل کنید و از داشته ها خوب استفاده کنیم .درحال حاضر کدام دفاع چپ ما در اروپا بازی میکند .
  • مم IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
    اولا این بدونید که سن ملاک بازی کردن بازیکن نیست و رونالدو در سن ۳۸ سالگی دارد بازی می کند و دوما حاج صفی در فوتبال اروپا دارد بازی می کند و لیاقت پوشیدن تیم ملی دارد چرا حرفی از وحید امیری و کنعانی زادگان و شجاع خلیل زاده نمی زنید چون نمی تونید ببینید یک بازیکن غیر از لنگ و کیسه دارد رکورد تیم ملی جابجا می کند لطفا بسازید و نتونید ببینید
  • شاهین IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
    گروهبان قندلی چون با مافیا بازی سرمربی شده مجبوره این پیرو پاتارهای سفارشی رو همیشه تو تیم داشته باشه مخصوصا حاج صفی که جناب کاج سفارش کرده رکورد ملی رو بزنه البته همه اینها به بند کفش محمدخانی هم نمیشن تمام
  • حمید IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
    بازیکنان جوان و انرژیک زیادی در لیگ برتر فوتبال کشورمان وجود دارد ولی امیر قلعه نویی در مورد انتخاب شون تردید دارند باید برای مسابقات فوتبال جام ملت‌های آسیا از بازیکنان جوان و پرانرژی استفاده کنیم تا در انتخابيه جام جهانی باتجربه تر شوند حاج‌صفی شجاع خلیل‌زاده امیری کنعانی و بقیه بابابزرگ های تیم ملی فوتبال کشورمان باید برای تیم ملی انتخاب نشوند وقتی سرمربي انتخاب کرده آن‌ها میان جرات انتخاب جوانان باید در کادرفنی تیم ملی فوتبال کشورمان باشد
  • رضا IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
    به زور فقط میخوان تعداد بازی ملیش رو بالا ببرن بیاد رو دست دایی و غیره میخوان به زور استوره اش کنن وسلام
  • امیر IR ۰۵:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    بازیکنهای 30 سال به بالای تیم ملی به جز طارمی و رامین بقیه توان بازی کردن ندارن و کم میارن

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

قهرمان جام ملت‌های فوتسال آسیا؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی