نظرسنجی

کدام دو تیم فینالیست‌های لیگ قهرمانان اروپا خواهند شد؟
با آزمون قهر نبودیم که بخواهیم آشتی کنیم/ تیم ملی به تمرین‌دهنده خارجی نیاز دارد
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

سرمربی شهرداری سیرجان گفت: تا مدتی طولانی منتظر پیشنهاد سپاهانی‌ها برای ادامه همکاری ماندم ولی چون صحبتی نشد با سیرجانی‌ها پای میز مذاکره نشستم.

مریم ایراندوست از آن دسته مربیانی است که هر تیمی می‌رود شاگردانش را مدعی فتح جام می‌کند، او از ملوان انزلی؛ سرزمین قوهای سفید به طلایی‌پوشان سپاهان پیوست و با نایب قهرمانی نصف جهان را ترک کرد و حالا در سیرجان به همراه تیم شهرداری می‌خواهد قهرمانی را تجربه کند. هر چند با تغییر و تحولات زیادی که در آن تیم اتفاق افتاد بالاجبار باید از صفر شروع می‌کرد اما توانست بعد از طلسم شدن دروازه ملوان و شکستی که پذیرفت مسیر را برای ادامه راه هموار کند و الان یکی از تیم‌های مدعی تلقی شود که از حالا سپاهانی‌ها ترس‌ بر دل‌شان افتاده تا مبادا به سرمربی سابق خود ببازند. اتفاقی که هر تیمی به محض روبه‌رو شدن با مریم ایراندوست در سر می‌پروراند چون او مربی‌ای است که تیم ملی ایران را به جام ملت‌ها برد و حالا هم می‌خواهد شهرداری سیرجان را به جام باشگاه‌های آسیا ببرد.

چطور شد سپاهان را ترک کردید و به شهرداری سیرجان رفتید؟
 
می‌توانم بگویم تنها پیشنهادی بود که داشتم. در واقع در آن مقطع تنها گزینه من بود. البته باید بگویم تا مدتی طولانی منتظر پیشنهاد سپاهانی‌ها برای ادامه همکاری ماندم ولی چون صحبتی نشد با سیرجانی‌ها پای میز مذاکره نشستم و بعد از توافقاتی که در خصوص برنامه‌ها داشتیم همکاری‌مان آغاز شد.

سپاهانی‌ها بحث بومی‌گرایی داشتند و بواسطه آن بازیکنان و خود شما از این تیم رفتید. ولی الان می‌بینیم که باز هم سرمربی غیر بومی دارند؟
 
خودم هم در نهایت نفهمیدم چه موردی بود. هنوز یک علامت سؤال بزرگ برایم مطرح است.

شهرداری سیرجان فصل گذشته حاشیه‌های زیادی داشت که منجر به رفتن سرمربی و دو بازیکن از این باشگاه شد. این حواشی لطمه به یارگیری‌ها در فصل جدید نشد؟
 
من و کادرم حرفه‌ای هستیم و کاری به حواشی نداشتیم ولی زمانی که به این تیم آمدم سیرجان خالی از بازیکن شده بود که علت رفتن کادر سابق و بازیکنان آن مربوط به من نبود. اما من بر اساس وظیفه‌ای که داشتم سعی کردم ساختار تیم را درست کنم. طبق صحبت‌هایی هم که با مسئولین باشگاه، شهردار و اعضای شورای شهر داشتم برنامه‌ریزی خود را انجام دادیم. اکنون هم شهرداری سیرجان ۴ تیم خوب دارد.

 شهرداری سیرجان الف که اکنون هفته چهارم لیگ را پشت سر گذاشته است. تیم ب در دسته یک بازی می‌کند، امید شهرداری و تیم آکادمی سیرجان که در مسابقات استانی شرکت دارند. در واقع با این کار ۱۵۰ نفر مشغول فعالیت شده‌اند؛ از بازیکن تا کادر. خوشحالم که مجموعه شهرداری نگاه ویژه‌ای به تیم‌های فوتبال بانوان دارند و امیدوارم این روند حمایتی همچنان ادامه داشته باشد.

این ۴ تیم زیر نظر خودتان هستند؟
 
بله، کاملاً تمرینات آنها را زیر نظر دارم و فقط در مسابقات کادر فنی جداگانه‌ای دارند.

در تیم‌های نوجوانان‌تان استعدادهای ویژه‌ای پیدا می‌شود که بتوان به تیم ملی معرفی کرد؟
 
حتماً. باید بگویم ۵ تا ۶ نفر استعداد ناب کشف کردیم که بزودی آنها به تیم‌های نوجوانان و جوانان دعوت می‌شوند. البته تا اینجای کار را ما انجام دادیم ولی بعد از آن مربوط به بازیکنان می‌شود که خود را باور کرده و با تلاشی که می‌کنند بتوانند جایگاه خوبی در تیم ملی و باشگاه‌های‌شان پیدا کنند چرا که موارد زیادی داشتیم که بازیکن خودش را به تیم ملی رساند و بعد از آن دیگر تلاش نکرد تا جایش را ثابت کند.

فکر می‌کنید در سیرجان هم بتوانید شرایط خوبی مثل ملوان را ایجاد کنید؟
 
ان‌شاءالله. مهم این است که هر جا حضور پیدا می‌کنی بتوانی تأثیر مثبت بگذاری و نام نیکی از خود بر جای گذاشته باشید. من در هر باشگاهی که فعالیت می‌کنم به وجدان کاری خیلی اعتقاد دارم و از اینکه می‌بینم دختران فوتبالی را به آرزوهای خود می‌رسانم باید بگویم که حال دلم را هم خوب می‌کند.

در ۴ هفته گذشته لیگ برتر صحبت‌های زیادی در خصوص داوری شده است، آیا تیم شما هم نسبت به داوری اعتراضی دارد؟ از اشتباهی متضرر شده‌اید؟
 
بله، ما هم از اشتباه داوری متضرر شده‌ایم اما باید ببینیم برای داوران‌مان چه شرایطی فراهم کرده‌ایم. آیا هر فصل دوره‌های خوب برای پیشرفت آنها برگزار کرده‌ایم یا از نظر امکانات داوری ایران مرفه است یا اینکه آنها را با اتوبوس و مسیر ۱۵ ساعته راهی محل برگزاری کرده‌ایم. چه بسا داوران عزیزمان با خستگی بسیار به مسابقه رسیده‌اند که قطعاً تمرکز لازم را نخواهند داشت.

باید گفت از وقتی فوتبال‌مان پیشرفت کرده که سازمان لیگ مسابقات را بطور منظم برگزار کرده و به دنبال آن هواداران و اسپانسرها حمایت ویژه‌ای از فوتبال دختران‌مان کرده‌اند. اما در زمینه داوری وقتی می‌توانیم انتظار بالایی داشته باشیم که حمایت ویژه‌ای از آنان شود. دیگر زمانی را نبینیم که داوران خوب و متبحری را از دست داده و خداحافظی کنند. همچنین داوران خوب را باید پرورش داد و حفظ کرد.

نیلوفر اردلان مربی جوانی است که به تازگی در لیگ تصمیم به مربیگری گرفته است. چقدر فکر می‌کنید بتواند موفق شود؟
 
اول فصل وقتی نیلوفر خواست تصمیم بگیرد با او در کارگروه مطرح کردم که باید تصمیم قطعی خود را بگیرد؛ یا فوتسال یا فوتبال. اگر گاهی فوتسال باشد و سری هم به فوتبال بزند رشد نخواهد داشت و همانند خیلی‌ها محو می‌شود. قطعاً اگر نیلوفر در همین فوتبال بماند می‌تواند مربی خوبی شود.

دربی کرمان جذاب درآمد ولی تساوی راضی کننده بود؟
 
این مسابقه واقعاً جذاب بود و خیلی دوست داشتم تجربه این دربی را داشته باشم. هر چند از باخت اصلاً خوشم نمی‌آید و میدانستم مثل بازی‌های دیگر نخواهد شد ولی خوشحالم که هواداران، بازیکنان دو تیم و کادر فنی از تک‌تک لحظات آن لذت بردند. اتفاقی افتاد که فراتر از یک مسابقه عادی لیگ بود. همانطور که مربیان اروپا در طول بازی حواس‌شان به کار خودشان هست، این رقابت آنقدر عاری از حاشیه بود که ما هم تنها به کار فنی پرداختیم؛ با اینکه دو تیم به دنبال سه امتیاز بازی بودند. ولی یک نکته جالب بگویم، مرضیه ابتدای بازی استرس داشت و به گفته خودش تا صبح نخوابیده بود، این بحث برای من نیز بود اما به او پیشنهاد دادم هر دو به هتل برویم و در اتاق‌های‌مان استراحت کنیم. مطمئناً بازیکنان‌مان بازی خود را به نحو احسن انجام می‌دهند، بدون اینکه اتفاق خاص و بدی بیفتد. رفاقت بین ما دو مربی به بازیکنان هم منتقل شده بود. در ضمن این بازی سرعت بسیار بالایی داشت که همه به آن اذعان داشتند.

گفته می‌شود آشتی‌کنان بزرگی در این دربی رخ داد و رابطه شما و مریم آزمون حسنه شد؟
 
ما قهر نبودیم که دوباره بخواهیم آشتی کنیم و بچگانه است که وارد این فضا بشویم. هر نقدی دارم را مستقیماً به خود طرف می‌زنم. برای اولین بار بود که من آزمون را در مسابقه‌مان دیدم. پایین آمد و به سمت هم رفتیم و گفت و گو داشتیم.

صحبت‌هایی شنیده می‌شود در خصوص اینکه احتمال دارد کادر فنی تغییر کند، شما نظرتان در این مورد چیست؟
 
من در کارگروهی که هستیم گفتم هر تیمی می‌خواهد موفق شود حداقل باید سه سال با سرمربی‌اش قرارداد ببندد. خود من هم در سیرجان دو ساله بستم. تا مربی و بازیکن با هم شناخت پیدا کنند زمان می‌برد. خدا را شکر مریم آزمون حدود ۱۲ سال است در تیم‌های ملی فعالیت می‌کند و این خیلی خوب است. معتقدم به غیر از قرارداد مدت‌دار با مربی، بازی‌های بین‌المللی می‌تواند به تیم ملی خیلی کمک کند.

 شما اگر عملکرد تیم ملی را دیده باشید می‌بینید بعد از بازی‌های رسمی، در مرحله دوم انتخابی چقدر اعتماد به نفس بازیکنان بیشتر شده بود. اگر بتوانیم در فیفادی با تیم‌های قدرتمندتری چون چین، ژاپن و حتی اروپایی‌ها بازی کنیم می‌تواند به رشد بیشتر ما کمک کند.

صعود به جام ملت‌ها چقدر روی تفکرات میدانی دختران ملی‌پوش ما تغییر ایجاد کرد؟
 
این صعود و بازی‌هایی که داشتند باعث شد اعتماد به نفس‌ها برگردد. در کل برای تیم دختران مربی تمرین دهنده خوب باید جذب کرد. حالا نمی‌گویم آقا که حساسیت بوجود بیاورد. ما نباید فقط هدف را حضور در مسابقات بگذاریم و باید مترصد کارهای بزرگ باشیم. از زمانی که منظمی آمده مرتب جلسه می‌گذارد و نظرات را می‌گیرد، این روندی است که خیلی به فوتبال زنان کمک می‌کند. به طور مثال او طبق نظرات خانم جعفری را به ترکیب کادر اضافه کرد و این مسأله خودش را در استرالیا نشان داد. اثرات به لحاظ فنی مثبت از آب درآمد. صحبت از جذب مربی خارجی در رده پایه نیز هست.

فکر نمی‌کنید اگر بازی‌ها پخش زنده شود خیلی بهتر خواهد شد؟
 
با روبیکا صحبت شد و قرار بود دربی کرمان را هم پخش کنند ولی نشد. دیدارهای لیگ بزودی توسط آنتن و ۳۶۰ پخش زنده می‌شود. مطمئناً کمک شایانی خواهد کرد.

از عملکرد شهرداری سیرجان راضی هستید؟
 
در تیم سیرجان تغییر و تحولات زیادی داشتیم و می‌شود گفت تیم منهدم شده بود. در تایم کمی مجبور به هماهنگی شدیم و به نظرم یک دوره کوتاه‌مدت دیگری لازم داریم تا به لحاظ فنی تیم راه خودش را پیدا کند.

بازگشت شما به سپاهان و بازی جمعه برابر تیم سابق‌تان را چطور می‌بینید؟
 
هر مسابقه‌ای شرایط خاص خودش را دارد. در بازی با بم به بازیکنانم گفتم که جای هیچ اشتباهی وجود ندارد، مقابل سپاهان هم باید امتیاز کامل را گرفت. با تمام احترامی که برای حریف قایل هستم روی نقاط ضعف آنها کار کرده‌ایم و امیدوارم بازی خوب و با سرعت بالا باشد.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۱
  • حقیقت‌گو IR ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۳
    با آرزوی بهترین‌ها و قعرمانی🌹

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

کدام دو تیم فینالیست‌های لیگ قهرمانان اروپا خواهند شد؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی