نظرسنجی

کدام دو تیم فینالیست‌های لیگ قهرمانان اروپا خواهند شد؟
مضحکه هزاره سوم؛ خصوصی‌سازی به روش برره!/ ادعا و ادای خصوصی‌سازی...
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

وقتی از ظاهرسازی و گول زدن خودمان حرف می‌زنیم بهترین مثال عملکرد دولت در واگذاری استقلال و پرسپولیس است.

امیرمهدی ژوله از طنزپردازان خوب کشور ما با کارنامه‌ای که همه خبر داریم حرف‌هایش را در قالب طنز می‌گوید اما رسالت طنز گفتن معضلات اجتماعی است با زبان شوخی که ما ایرانی‌ها از دیرباز آن را پسندیده‌ایم. ژوله در یکی از مصاحبه‌هایش حرف جالبی زد و گفت: زمان ساخت شب‌های برره قرار بود ما حکومتداری دولتمردان را دستمایه ساخت طنز قرار دهیم اما حالا می‌بینیم که آن‌ها از روی سریال طنز ما دولتمردی می‌کنند!

تلخ است اما حقیقت دارد. به همین واگذاری استقلال و پرسپولیس نگاه کنید: دهه‌هاست که قرار است آن‌ها به بخش خصوصی واگذار شوند و همه می‌دانیم که این اتفاق هرگز نمی‌افتد اما باز دولتمردان از هر جناحی روی آن مانور می‌کنند!

در همه جای دنیا فوتبال خصوصی است و پول‌ساز؛ اصلا تنها راه نجات فوتبال و پیشرفت آن همین است که به دست مردم اداره شود. اداره فرهنگ، اقتصاد، هنر و ورزش به دست دولت میسر نیست و سال‌هاست که دولت‌ها دیگر از این کارها نمی‌کنند و فهمیده‌اند این مسیر بن‌بست است. اما ببینید در این دهه‌ها که در ظاهر و به کلام دولتمردان پذیرفتند که فوتبال باید به بخش خصوصی واگذار شود، در عمل چه می‌کنند! از سال قبل که داستان بورس به میان آمد مشخص بود که این پول ازطرف دولت آمده و سرمایه‌گذاری هم نخواهد شد. حالا بدهی‌های استقلال و پرسپولیس ناشی از تزریق همان ۳۵۰میلیاردِ سال قبل است.

آن پول خورده شد و تمام و حالا بلوک ۵۱ درصدی سهام دو باشگاه ارائه شده و شک نکنید که این پول هم تمام می‌شود و مشکلات کماکان پابرجاست. چرا؟ چون مسیری که می‌رویم غلط است و به قول قدیمی‌ها «این ره به ترکستان است»!

نگاه کنید به همین واگذاری اخیر، خبر را بخوانید: درخواست شستا از وزارت ورزش برای خرید باشگاه پرسپولیس! مدیرعامل شرکت شستا در نامه‌ای به وزارت ورزش و جوانان با مطرح کردن درخواست خرید باشگاه پرسپولیس خواستار تعیین تکلیف موضوع از سوی این وزارتخانه شد. در شرایطی که شستا برای خرید سهام ۵۱ درصدی پرسپولیس اعلام آمادگی کرده و پیش‌قدم شده، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس نیز طبق اطلاع قصد دارد سهامدار عمده باشگاه استقلال شود و پیشنهادش را ارائه کند.

مگر از این جیب به آن جیب کردن شاخ و دم دارد؟ استقلال و پرسپولیس فعلا زیرمجموعه وزارت ورزش هستند که یکی از وزارتخانه‌های دولت است. حالا قرار است پولی رد و بدل شود و این دو تیم از یک وزارت به وزارتی دیگر نقل مکان کنند! کیست که نداند شستا یا پتروشیمی خلیج فارس دولتی هستند و مدیران ارشد آن‌ها را دولت انتخاب می‌کند و تک‌تک اتفاقات این زیرمجموعه‌ها با نگاه حاکمیتی رخ می‌دهد؟ همین حالا رئیس پتروشیمی خلیج فارس آقای علی عسگری است که او را به عنوان رئیس سازمان صداوسیما می‌شناسیم! شستا هم که از کفر ابلیس مشهورتر است؛ یادتان هست در دولت احمدی‌نژاد انتصاب قاضی مرتضوی به ریاست این «بزرگترین هولدینگ مالی دولت» باعث برکناری وزیر کار شد؟

بیایید فرض کنیم که استقلال و پرسپولیس به این دو نهاد واگذار شدند. طبق قانون تمام فعالیت‌های ورزشی زیرمجموعه وزارت ورزش است، آن وقت تکلیف چه خواهد شد؟ اگر قرار باشد مالکیت این دو تیم به طور کامل واگذار شود باید باور کنیم که وزارت ورزش دیگر نقشی در اداره دو باشگاه ندارد؟ فراموش نکنیم که داریم از دو بال اصلی ورزش در ایران حرف می‌زنیم؛ از جایگاه و پایگاه اجتماعی این دو باشگاه در میان جامعه و مردم؛ یعنی دقیقا بزرگترین و مهم‌ترین مسئولیت وزارت ورزش! خب اگر قرار است دولت این کنترل را حفظ کند، چه نیازی است که در ظاهر آن را به شستا یا خلیج فارس بدهد؟

وزارت کار یا وزارت نفت، وزارت آموزش و پرورش یا وزارت خارجه، چه فرقی با وزارت ورزش دارند؟ دولت، دولت است دیگر! یا می‌تواند و می‌خواهد در ورزش هزینه کند یا نمی‌تواند و نمی‌خواهد! دیگر از این جیب به آن جیب کردن، این کلاه آن کلاه کردن، چه صیغه‌ای است؟ تا وقتی قرار باشد ادای خصوصی‌سازی را در بیاوریم اما سرِ نخ‌ها را دست خود نگه داریم، آش همین است و کاسه همین!

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱۲
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۱۰
  • شاهین از اهواز IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۷
    جالب تر آنجاست که این دو تیم مال دولت نیستند.در زمانیکه دولت وقت اموال این دو باشگاه را مصادره کرد و هیچ مسئولیتی در قبال انها قبول نکرد.علی پروین و منصور پورحیدری آنها را نگهداشتند.حال باز دولت برای تبلیغات به انها نیاز دارد و بهیچ وجه انها را واگذار نمیکند.
    • اشکان IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
      صدا و سیما حق پخش و حق تبلیغات این دو تیم پرداخت کنه سرخابی ها دستشون تو جیب خودشون نه با این طرح های از ریشه اشتباه از چاله در بیان بیفتن به چاه شستا که هزاران میلیارد به دولت بدهکاره نمیخواد تیم داری کنه اگر پول دارن یه فکری به حال صندوق ورشکسته بازنشستگان کنن که این بنده های خدا بعد از یه عمر کار کردن به جای استراحت هر روز واسه حقشون نیان کف خیابون
    • محمد IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
      میدونی اگه قرار باشه این تیم ها دست مردم باشه چه اتفاقی می‌افته؟ هیچ وقت بهمون پسش نمیدن. اگه دست مردم بود الان کل کل آسیایی داشتن.
  • میلاد IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۷
    مگه شرکت فولاد(سپاهان و فولاد ) و مس ( مس رفسنجان و گلگهر) و ذوب اهن دولتی نیستن ؟ یعنی باور کنیم تراکتور و ملوان و نساجی خصوصی هستن و هزینه هاشونو دولت و استانداری و .... نمیده
  • آقای رئیس جمهور دقت بفرمائید IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۷
    شستا متعلق به تامین اجتماعیست وتامین اجتماعی ماحصل دهها سال عرق جبین و خون دل هزاران هزار کارگر و بازنشسته (فوت شده و زنده ) و حق بیمه های آنان ، بازنشسته ای که امروز بعد از سالها کار و تلاش به او ۱۲ میلیون تومان وام !!! میدهند هرگز اجازه نخواهند داد تا مدیرانی که از همین حق بیمه ها و سرمایه ها حقوق دریافت می کنند و بجای پرداختن به اصل موضوع تامین اجتماعی به معنای واقعی هوس تیمداری و چهره شدن می کنند در فوتبال ورود کنند ، امروزه کوچکترین هوادار فوتبال هم میداند که فوتبال ایرانی یعنی دولتی و مفهومی جز خرج کردن میلیارد ها میلیارد تومان از جیب مستضعفان ، خوب آقای شستا از جیب که میبخشی ؟ از جیب کارگران و کشاورزان و بازنشستگان ؟؟؟!؟!! تا همین الان هم موضوع ورشستگی صندوقهای بازنشستگی نقل محافل مقامات رسمی است بعد شما هوس تیمداری میکنید ؟ اشکالی ندارد آقای مدیرعامل که احتمالا هم تعلقات فوتبالی و رنگی دارید بسم الله از جیب مبارکتان تیم بخرید
  • ارتش سرخ پایتخت DE ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۷
    دو کلوم حرف حساب👌
  • Hmmoheb IR ۰۷:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
    هر کاری میکنید یک کاری کنید دلخوشی مردم حفظ بشه ......
  • سعید IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
    حرف حق زدی ، ولی راست گفتن توی ایران تاوان داره باید سکوت کرد.
  • سعید IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
    حرف حق زدی ، ولی راست گفتن توی ایران تاوان داره باید سکوت کرد.
  • پرسپولیس ایران و ایرانی IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
    اقای حاکمیت اقای دولت. شما جیب مارو نزنید خرید پرسپولیس و استقلال پیشکشتان. با اختلاس دبش و... میشد کل ستاره های دنیا رو اورد. استقلال و پرسپولیس. فقط دارید هر لحظه مارا از کارهاتون متنفرتر میکنید.
  • هرچی IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
    آقا بحث های ورزشی خیلی در مقابل حق و حقوق کارگران و کارمندان بازنشسته و شاغلین که بصورت حق بیمه به تامین اجتماعی واریز میشه مهم نیست دوستان.شرکت شستا یک شرکت ورشکسته است که زیر مجموعه تامین اجتماعی داره چندین شرکت ورشکسته رو مدیریت میکنه و اصلا وضع خوبی نداره ، حالا چطور به خودش اجازه میده همچنین درخواست و ادعایی رو بکنه من در تعجب هستم.مدیریت شستا اول بره اونیکه زاییده بزرگ کنه.
  • روزبه IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
    متأسفانه تمامی ادارات حکایت اداره برره هست زور میگن زور میگیرن تا حرف حق بزنی وصله ارتداد بهت میچسبانن و خداحافظ.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

کدام دو تیم فینالیست‌های لیگ قهرمانان اروپا خواهند شد؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی