نظرسنجی

کدام دو تیم فینالیست‌های لیگ قهرمانان اروپا خواهند شد؟
کریم انصاری فرد - احسان حاج صفی
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

کاپیتان‌های اول و دوم تیم ملی کشورمان با حضور در جام ملت‌های آسیا به یک افتخار بزرگ دیگر رسیدند.

در سال‌های اخیر احسان حاج‌صفی و کریم انصاری‌فرد کاپیتان‌های اول و دوم تیم ملی فوتبال ایران بودند که اگرچه در مواقعی جایی در ترکیب اصلی تیم ملی نداشتند اما همیشه به عنوان بازوهای باتجربه سرمربیان در فهرست تیم ملی در تورنمنت‌های مختلف حضور داشتند.

احسان و کریم سال قبل با حضور در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر به رکورد مسعود شجاعی رسیدند. تا پیش از این دوره شجاعی تنها بازیکن ایرانی بود که در سه دوره جام جهانی حضور داشت؛ ۲۰۰۶، ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ که اتفاقا خود او هم در دوره آخر بازی نکرد و به عنوان عضو باتجربه تیم را همراهی کرد. البته علیرضا جهانبخش هم چهارمین ضلع این مربع شد؛ بازیکنی که با سن کمتر این شانس را هم دارد که در جام جهانی بعدی به رکورد حضور در چهار جام جهانی برسد که در قاره آسیا بازیکنان کمی چنین افتخاری دارند.

باشگاه صدتایی

همه فکر می‌کردند پس از جام جهانی دوران حضور انصاری‌فرد و حاج‌صفی در تیم ملی به پایان برسد اما این چنین نشد و برعکس، حاج‌صفی جای خود در ترکیب اصلی را پس گرفت و در تمام بازی‌های تیم کیروش و قلعه‌نویی حضور داشت. او در حال حاضر با ۱۳۱ بازی ملی پس از جواد نکونام با ۱۵۲ و علی دایی با ۱۴۹ بازی ملی سومین بازیکن تاریخ ماست. کریم انصاری‌فرد هم تاکنون ۹۷ بار پیراهن تیم ملی را پوشیده و تنها سه بازی با باشگاه صدتایی‌ها فاصله دارد. باشگاهی که در فوتبال ایران تنها ۷ عضو دارد: نکونام، دایی، حاج‌صفی، کریمی، مهدوی‌کیا، سیدجلال حسینی و آندو تیموریان که کریم می‌تواند نفر هشتم باشد.

رسیدن به رکورد حضور

حالا هر دو نفر در لیست ۲۶ نفره تیم ملی ما برای جام ملت‌های ۲۰۲۳ هستند و حتی اگر وارد زمین چمن هم نشوند، به یک رکورد دیگر در تاریخ فوتبال ایران رسیده‌اند.

تا امروز طی ۱۴ دوره حضور ایران در جام ملت‌های آسیا -که لیست بلندبالایی از بازیکنان بزرگ تاریخ این کشور تجربه حضور در این تورنمنت را دارند- تنها دو بازیکن در صدر این فهرست با حضور در ۴ دوره جام ملت‌های آسیا بودند. دو اسطوره بزرگ استقلال و پرسپولیس، دو بازیکن بزرگ که دو تورنمنت مشترک هم داشتند و در جام جهانی هم کنار هم بازی کرده بودند اما به دو مسیر متفاوت رفتند؛ هر دو سرمربی شدند اما یکی بعد از تجربه تیم ملی امید به اروپا برگشت و دیگری در ایران ماند و در لیگ برتر کار کرد و حالا سرمربی تیم محبوبش یعنی استقلال است.

  • موشک هامبورگ اولین ۴جامه

مهدی مهدوی‌کیا اولین بازیکن تاریخ فوتبال ایران بود که به رکورد بازی در ۴ جام ملت‌ها رسید. او در دو جام جهانی هم بازی کرد، طلای بازی‌های آسیایی را گرفت اما از رسیدن به المپیک با جاماند. مهدوی‌کیا پس از ۱۱ سال حضور در بوندسلیگا به پرسپولیس برگشت و با کوله‌باری از تجربه و افتخارات فوتبال را کنار گذاشت. نام او در تاریخ جام ملت‌ها بالاتر از تمام نام‌ها قرار گرفت تا این‌که همبازی او در دو جام ملت‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۷ آمد و کنارش ایستاد.

  • جواد لالیگایی

جواد نکونام هم کوله‌باری از سابقه و افتخار در فوتبال دارد. او در دو جام جهانی ۲۰۰۶ و ۲۰۱۴ بازی کرد و مثل مهدوی‌کیا در جام جهانی بازوبند کاپیتانی بست. مثل او مدال طلای بازی‌های آسیایی را گرفت و مثل او از رسیدن به المپیک جا ماند. نکونام بعد از خط‌خوردن به عنوان آخرین نفر از فهرست جام ملت‌های ۲۰۰۰ لبنان ناامید نشد و در چهار دوره جام ملت‌های بعدی یعنی ۲۰۰۴، ۲۰۰۷، ۲۰۱۱ و ۲۰۱۵ حضور داشت. او از نظر تعداد بازی هم به مهدوی‌کیا رسید و حالا این دو بزرگ در صدر رکوردداران تاریخ جام ملت‌ها دو مهمان تازه دارند!

دوقلوهای کاپیتان

حاج‌صفی و انصاری‌فرد خیلی جاها کنار هم بوده‌اند؛ مثل سه دوره اخیر جام ملت‌ها یعنی ۲۰۱۱، ۲۰۱۵ و ۲۰۱۹ و اینک چهارمین دوره را تجربه می‌کنند. اما با رکورد برابر حضور در چهار دوره جام ملت‌ها، تکلیف این چهار نفر در سایر ویژگی‌ها چیست؟

۶ بازی فاصله تا رکورد

مهدوی‌کیا و نکونام با پوشیدن پیراهن تیم ملی در ۱۷ مسابقه از دور نهایی جام ملت‌های آسیا رکورددار تاریخ هستند. احسان حاج‌صفی تاکنون در ۱۱ مسابقه در جام ملت‌ها برای ایران بازی کرده و البته در این دوره شانس افزایش رکوردش را خواهد داشت. امیدواریم ایران به فینال برسد واگر احسان این ۶ بازی را بازی کند، به این رکورد می‌رسد. اما کریم انصاری‌فرد تنها در ۷ بازی جام ملت‌ها حضور داشته و تحت هیچ شرایطی به سه نفر دیگر نخواهد رسید.

مدافعان گلزن

در این جمع مهدوی‌کیا هرگز در جام ملت‌ها گل نزد. جواد نکونام با زدن ۴ گل بهترین آمار را دارد. کریم انصاری‌فرد دو گل زده و احسان حاج‌صفی یک گل. البته که از یک مدافع توقع گل‌زنی نیست و مهدوی کیا و حاج‌صفی این تورنمنت را به عنوان دفاع راست و چپ تجربه کرده‌اند. هم نکونام هم انصاری‌فرد تجربه گلزنی در بیش از یک جام ملت‌ها را دارند.

نکونام هدف حاج‌صفی

به عنوان کاپیتان هم جواد نکونام بهترین آمار را در این جمع دارد. او در ۷ مسابقه جام ملت‌ها با بازوبند کاپیتانی پیشاپیش سایرین وارد زمین شده و پس از او مهدی مهدوی‌کیا با ۴ بار بستن بازوبند کاپیتانی قرار دارد. کریم انصاری‌فرد تاکنون در جام ملت‌های آسیا بازوبند کاپیتانی نبسته اما احسان که پیش از این دو بار کاپیتان تیم ملی در جام ملت‌ها بوده در همین تورنمنت می‌تواند رکورد و جایگاه مهدوی‌کیا را بگیرد و اگر تیم ملی به فینال برسد، حتی می‌تواند از نکونام هم عبور کند.

اخطار، وجه اشتراک ۴ بزرگ

این چهار بازیکن بزرگ جملگی تجربه گرفتن اخطار در جام ملت‌ها را داشته‌اند؛ تنها آیتمی که هر چهار نفر در آن حضور دارند! نکونام با ۴ اخطار صدرنشین است و حاج‌صفی با دو اخطار دوم، مهدوی‌کیا و انصاری‌فرد هر کدام یک‌بار کارت زرد گرفتند.

و بالاخره در تجربه کارت قرمز، مهدی مهدوی‌کیا یکی از معدود بازیکنان تاریخ فوتبال ماست که با دریافت کارت قرمز در جام ملت‌های آسیا از زمین اخراج شده است. مهدوی‌کیا در دیدار رده‌بندی جام ملت‌های ۲۰۰۴ که دیدار انتقامی با بحرین بود، در ثانیه‌های آخر بازی اخراج شد. خوشبختانه تیم ملی ۴-۲ برد و به عنوان سوم رسید.

بیشتر بخوانید:

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱۲
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۵
  • محمد آبی IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    آمار رو داشتین لنگیهای بی کلاس!!!؟جواد لالیگایی یکه تاز هرچی رکورد تو تیم ملی،بعد این لنگیهای بی کلاس میگن سروریان تاج کبیر بازیکن بزرگ ملی پوش نداره،همه ی اونایی که فوتبال می‌فهمن خبر دارن دهه ۷۰ و ۸۰ فساد ممد مایلی عقده ای و فدراسیون لنگی اجازه نمی‌داد بازیکنای بزرگ استقلال مثل، زرینچه، پاشازاده، فکری،نامجومطلق،طباطبایی، برادران بیانی،مرفاوی،موسوی،سامره و......تو تیم ملی بدرخشن
    • رضا DK ۰۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
      والله کی روش شارلاتان اول کریمی و باقری را گذاشت کنار تا نکونام به عنوان ادم خودش توی زمین براحتی بتواند بازی کند. هر چند همه این را متوجه شدند. بعد هم انقدر بازی دوستانه و تشریفاتی و خداحافظی بی اثر برای جواد گذاشت تا به رکورد شهریار دایی برسد. همه اینها مال همین ۶. ۷ سال پیش است و مجله ها و برنامه های تلویزیونی ان هست و به شش تایی ها ربطی ندارد که بگید ما بچه بودیم و ما بدنیا نیامده بودیم. می تونید کمی به گذشته نزدیک برگردید و جریان چگونگی این رکوردهای جواد پاسی را ببینید. البته حیف تیم پاس اخلاق محور که جواد هوچی گر را پاسی بدانیم.
    • هوشنگ IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
      نکونام اسطوره پاس هست خبر ورزشی نمی تونه اون را اسطوره استقلال جا بزنه
  • کاربرجدید IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    نکونام که بازیکن پاس بود
  • حسین IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    اینا خوبن از علی اقا کریمی هم بگو
  • علی IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    این تیم که شده تیم پیشکسوتان.هر چی پیر پاتاله جمع کرده.البته تبریک میگم به تیم ملی که تونسته یه رکورد توی این مسابقات بزنه .رکورد سنگین ترین و چاق ترین تیم ملی.افتخار بیافرینید برای ایران
  • ۳چرخه سوارکیسه کش۳پایه ها IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
    درجواب محمدآبی؛این جوادلالبگایی چرایک باربهترین بازیکن فوتبال نشدآقای نسبتامحترم یا۱بارتوجام باشگاههای اروپابازی نکرد(طارمیومهدوی کیا)داری بنده روکیسه روشنفکرالبت شماهاافسانه های مارم خودی میبینیدچونکه اسساسخته افسانه یااسطوره جددی نداشتومیاین میگین دایی که استقلالیه بیرانوندم بهمین صورتوجادوگرفوتبالم(سلطان کریمی)هم که طبق روایت ازحاج فتل ازبچگی آبی بوده اندخخخخخخ
  • ۳چرخه سوارکیسه کش۳پایه ها IR ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
    آخه ممل آبی برادران بیانی درزمان محمدمایلی کهن بودن توکه پرسپولیسیهارومتهم به بیسوادیوجهل میکنی خودت الفبای فوتبالم نمیدونی چیه که حاج عبداله صمنامیدونم نطرموچاپ نمیکنیدولی اینوگفتم شماهم که ادعای بیطرفیوبین المللی دارین بدونین
  • ali IR ۰۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
    هیچ کدام ازین بازیکنان که کاپیتان تیم ملی بودن نه محبوبیت عابدزاده رو دارند نه ابهت کاپیتانی، فقط احمد عابدزاده
  • علی..... IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
    دوستان کری حال بهم زن استفاده نکنید، اینکه بگین پیشکسوت پاس اونور یکی به مهدوی کیا بگه پیشکسوت داماش یکی به کریمی بگه پیشکسوت تراکتور اینا خوب نیست اینا بده به این فکر کنید اون زمان بازیکنای تیم ملی کی بودن الان کی هستن! از نکونام و مهدوی کیا و کریمی و آندو و دایی و زندی و... رسیدیم به انصاری فر و حاج صفی! این بده
    • ایرانی IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
      دمت گرم امثال این دونفرمثل زشت نام همه باجیره خواری بازبکن شدندوحق دیگران خوردند اسمی ازاینهاباقی نمی مونه
  • تاجی IR ۰۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
    حال که صحبت اومد بالا اسطوره تون که شده آقا گل دنیا همش تو بازی های آسیایی که ایران 14 تا گل مثلا به افغانستان و... میزده شده آقا بلبل بشین لونگی بابا مسعود و اسنپی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

کدام دو تیم فینالیست‌های لیگ قهرمانان اروپا خواهند شد؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی