نظرسنجی

قهرمان جام ملت‌های فوتسال آسیا؟
نیمه نهایی جام ملت‌ها قتلگاه بزرگان استقلال و پرسپولیس/ به آنها گفتند باید از تیم ملی بروید!
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

تیم ملی دوباره در مرحله نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا حذف شد تا داستان نرسیدن ما به فینال پس از ۴۸ سال همچنان تداوم داشته باشد و بزرگان استقلال و پرسپولیس در کنار سایر ملی پوشان همچنان حسرت به دل بمانند.

حالا به جرات می‌توان گفت مرحله نیمه نهایی جام ملت‌ها به بزرگ‌ترین طلسم فوتبال ایران تبدیل شده است. چهارشنبه شب برای هفتمین مرتبه از سال ۱۳۵۹ تا به امروز در نیمه نهایی شکست خوردیم تا واقعا خرافات ما را قلقلک بدهد که  طلسم شده‌ایم و نمی‌توانیم از این مرحله خودمان را به فینال برسانیم. بدون هیچ شک و تردیدی حتی اگر یکی از نیمه نهایی‌هایی که طی این سال‌ها واگذار کرده‌ایم با پیروزی تیم ملی به پایان می‌رسید، شرایط تغییر در زندگی ورزشی و حتی عادی بازیکنان آنها به معنای واقعی کلمه فراهم می‌شد اما....

دیگر در تیم ملی نباشید!

جام ملت‌های ۱۹۸۰ در حالی آغاز شد که تیم ملی فوتبال ایران به واسطه ۳ قهرمانی متوالی در سه دوره گذشته مدعی اول قهرمانی مجدد محسوب می‌شد و تا نیمه نهایی هم مقتدرانه بالا آمد ولی دقیقاً پیش از جدال ایران و کویت در مرحله نیمه نهایی جنگ تحمیلی آغاز شد و در جریان هستید که چه بلایی بر سر روحیه ملی‌پوشان کشورمان در کویت آمد و میزبان برای پیروز شدن خودش چه کارهایی کرد. بازی را با نتیجه ۲ بر یک واگذار کردیم و در نهایت سوم شدیم اما ماجراهای اصلی پس از پایان جام ۱۹۸۰ به وقوع پیوست. در فوتبال ما طرحی عجیب  به نام ۲۷" ساله‌ها" تصویب شد که عملاً تعداد قابل ملاحظه‌ای از بازیکنان مطرح به ویژه ستارگان آن زمان استقلال را از تیم ملی دور کرد. مرحوم ناصر حجازی و نصرالله عبداللهی با همین طرح از تیم ملی کنار گذاشته شدند و حسن روشن، مرحوم ایرج دانایی فرد و حسن نظری هم بعد از جام ملت‌های ۱۹۸۰ دیگر برای تیم ملی بازی نکردند چون عملاً دیگر دعوت نشدند. نکته اینجاست که نیمه نهایی جام ملت‌های ۱۹۸۰ برابر کویت در واقع آخرین بازی ملی ناصر خان حجازی هم به حساب می‌آید.

گلزنی برادران

در جام ۱۹۸۴ سنگاپور به نیمه نهایی رسیدیم و شانس اول قهرمانی بودیم. ابتدا شاهرخ بیانی برای ما گلزنی کرد و تا آخرین دقایق از حریف جلو بودیم ولی گل اشتباهی که شاهین بیانی وارد دروازه ایران کرد، همه چیز را به تساوی کشاند. ما در پنالتی بازی را باختیم و در نهایت تیم پر امید ایران رتبه‌ای بهتر از چهارم کسب نکرد تا ناصر ابراهیمی جای خود را به مرحوم پرویز دهداری بدهد و در نهایت زمینه برای استعفای معروف ۱۴ نفره ملی پوشان پس از بازی‌های آسیایی ۱۹۸۶ سئول فراهم شود.

شکست غریبانه

تیم ملی فوتبال ایران در مرحله نیمه نهایی  ملت‌های ۱۹۸۸ که به میزبانی همین قطر برگزار می‌شد، شکستی غریبانه را تجربه کرد. تیمی که پس از کناره‌گیری ستارگان به واسطه اختلاف با شادروان دهداری دچار پوست اندازی شده و بازیکنان جدیدی مانند: عابدزاده، مرفاوی محرمی و... را به چشم می‌دید، در جدال نیمه نهایی جامع ۱۹۸۸ با یک گل به عربستان باخت تا راهی رده بندی شود و در نهایت سوم شویم.

ناکامی به لطف داور

فوتبال ایران در جام ملت‌های ۱۹۹۶ امارات نیز تا مرحله  نیمه نهایی بالا آمد و به واسطه پیروزی‌های تاریخی برابر عربستان و کره جنوبی شانس اول قهرمانی محسوب می‌شد اما در جدال مجدد با عربستانی‌ها، لطف "جمال الغندور" داور مصری به سعودی‌ها موجب شد تا آنها از شکست در وقت قانونی خلاص شوند. پنالتی روی حمید استیلی گرفته نشد و گل خداداد عزیزی را هم مردود اعلام کردند تا کار به ضربات پنالتی کشیده شود و آنجا با شکست خوردیم تا در نهایت با مقام سومی به کشور برگردیم.

ضربه تاریخی گل محمدی

قبل از آغاز جام ملت‌های ۲۰۰۴ ،کارشناسان حساب زیادی روی تیم ملی ایران باز نمی‌کردند اما شاگردان برانکو ایوانکوویچ که در مرحله گروهی حتی کتک کاری میان نفرات خودی را هم به چشم دیده بودند، پس از تساوی با ژاپن و شکست دادن کره جنوبی، به نیمه نهایی رسیدند و در آنجا به مصاف تیم ملی چین یعنی میزبان مسابقات رفتند در آن بازی هم داوری به نفع میزبان بود و کار در نهایت پس از تساوی در پایان ۱۲۰ دقیقه به ضربات پنالتی کشیده شد تا در شبی که یحیی گل محمدی آن ضربه چیپ معروفش را زد و دروازه‌بان چین آن را مهار کرد، از رسیدن به فینال محروم شویم و دوباره به عنوان سومی بسنده کنیم. البته انصافاً نباید همه بار شکست برابر چین در نیمه نهایی ۲۰۰۴ را بر گردن گل محمدی انداخت و سرمربی سابق پرسپولیس را در این قضیه مقصر اصلی جلوه داد همانطور که بی‌انصافی است اگر بار ناکامی در نیمه نهایی جام ۱۹۸۴ را تمام و کمال بر روی دوش شاهین بیانی قرار بدهیم.

تلخ‌ترین ناکامی مقابل ژاپن

۵ سال قبل در جام ملت‌های ۲۰۱۹ نیز تا نیمه نهایی بالا آمدیم و پیش از جدال با ژاپن اصلاً در جام ملت‌های آن دوره گل نخورده بودیم اما همین گل نخوردن بلای جان ما شد چون وقتی ژاپنی‌ها در آن صحنه عجیب دروازه علیرضا بیرانوند را باز کردند، اغلب ملی‌پوشان کشورمان تصور کردند کار تمام شده و شکست آنها قطعی شده است. همین تصور اشتباه و حملات کورکورانه موجب شد در نهایت با نتیجه ۳ بر صفر بازی را به سامورایی‌ها ببازیم و با جام ملت‌های آسیا در عین امیدواری، وداع کنیم.

سرنوشت تلخ ستارگان استقلال و پرسپولیس

...و بالاخره رسیدیم به جام ۲۰۲۳ دوباره نیمه نهایی و دوباره شکست. در مورد اتفاقات بازی با قطر به اندازه کافی نوشته‌ایم ولی به جرات می‌توان گفت یک قدم مانده به فینال همیشه برای ما در نیم قرن اخیر دردسرساز شده و ستارگان استقلال و پرسپولیس در کنار سایر ملی‌پوشان کشورمان حالا این مسئله را با تمام وجود احساس می‌کنند.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۶
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • رضایی ۰۲۱ IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
    🟢آمار ۲۰ بازی اخیر علیرضا بیرانوند : ۲۱ گل خورده و ۵ کلین شیت !! 1-پرسپولیس ۲ _ نفت آبادان ۲ 2-پرسپولیس ۱_ استقلال تاجیک ۱ 3-پرسپولیس ۰ _ سپاهان ۱ 4-ایران ۴ _ هنگ کنگ ۰ 5-ایران ۲ _ ازبکستان ۲ 6-پرسپولیس ۰ _ النصر ۰ 7-پرسپولیس ۱ _ الدحیل ۲ 8-پرسپولیس ۱ _ هوادار ۰ 9-پرسپولیس ۱ _ استقلال ۱ 10-پرسپولیس ۲ _استقلال خوزستان ۲ 11-پرسپولیس ۲_ شمس آذر ۱ 12-پرسپولیس ۱ _ نساجی ۰ 13-پرسپولیس ۱ _ مس رفسنجان ۱ 14-ایران ۲_ بورکینافوسو ۱ 15-ایران ۴ _ فلسطین ۱ 16-ایران ۱ _ هنگ کنگ ۰ 17-ایران ۲ _ امارات ۱ 18-ایران ۱ _ سوریه ۱ 19-ایران ۲ _ ژاپن ۱ 20-ایران ۲ _ قطر ۳ 🆔
  • Omid IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
    دیگه واسه جام جهانی و جام ملت ها بعدی حتی به بازیکنان بالای ۲۸ یا ۲۹ سال فعلی هم نباید امید بست . با توجه به شیوه جدید جام جهانی صعود از مقدماتی خیلی راحت شده و بازیکن جوان هم میشه صعود کرد و بنابراین ابراهیمی و حاج صفی و. خلیل زاده که بماند دیگه باید از همین الان دور امثال طارمی بیرانوند کنعانی چشمی جهانبخش و میلاد محمدی و ... هم خط کشید
  • محمود IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
    تیم ۹۶ اگه زرینچه و پاشازاده را داشت، در نیمه نهایی نمی باخت.اونجا چوب نبودن استقلالی ها را خورد
    • خلیج همیشه فارس IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
      فراموشکار . تو قطر بازی کرریم بین ۴۰ هزار قطری و ۱۱ بازیکن . از فحش و درگیری گرفته تا توهین به خلیج فارس . اینا عادین ؟
  • مارال عظیمی IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
    بزرگان استقلال که نبودندبزرگان پرسپولیس هم بغیرازکنعانی که تو این بازیهاضعیف بود،وقتی مربی با دانش نداشته باشند هیچ کاری ازآنهابر نمی آید،، بازیکنی مثل قایدی یاترابی چکار کنندازروی نیمکت،انسانهای بزرگ اگرکینه ای نباشند بزرگی میکنندبرعکس قلعه نویی ودشمنی که بااستقلال وقائدی داردچون شاگرد مجیدی هست.
  • ناشناس IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۰
    کشورهای آسیایی همه درتورنمتتهای بین المللی داور دارن ازشرق آسیا تا عرب آسیا زمین چمن خوب وشرایط میزبانی خوب دارن جام جهانی کره وژاپن قطر وبعدش عربستان ولی ما نه داورداریم نه نماینده ای اف سی همیشه ازداوریها صررمیکنیم مالزی اندونزی سنگاپور هنگ کنگ عمان کویت وبقیه کشورها اصلا فوتبال خوب ندارن اینهمه داوردارن مااستعدادفوتبال بی نظیر داریم حیفه داریم ازآسیاعقب میوفتیم امارات اردن قطر وبقیه جمعیت اندک دارن فوتبالشون داره پیشرفت میکنه امیدوارم ماهم داور تربیت کنیم شرایط میزبانی داشته باشیم حداقل یک تورنمنت آسیایی فوتبال رومیزبانی کنیم تیم ملی کشورمون قهرمان شه تاحقمون رونخورن

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

قهرمان جام ملت‌های فوتسال آسیا؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی