نظرسنجی

قهرمان جام ملت‌های فوتسال آسیا؟
۱۷
همه ایرانی‌های سری‌آ ایتالیا؛ از مهاجم محبوب استقلال تا مدافع خشن پرسپولیس و سردار/ مهدی طارمی؛ گران‌ترین و بزرگ‌ترین؟
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

مهدی طارمی چهارمین ایرانی حاضر در سری آ خواهد بود و اولین بازیکن ایرانی هم هست که پیراهن اینتر را می‌پوشد.

پیوستن مهدی طارمی به اینترمیلان آن قدر خبر مهمی بود که در بحبوحه جام ملت‌های آسیا هم توجه رسانه‌ها را جلب کند. هم مهدی طارمی ستاره بزرگی است و هم باشگاه اینترمیلان و مهمتر از آن حضور یک بازیکن آسیایی در یکی از بهترین تیم‌های دنیا بود. حالا تا طارمی چهارمین ایرانی در سری آ خواهد بود. یکی از رقابتی‌ترین لیگ‌های دنیا با پیراهن یکی از پرافتخارترین‌ها...

همین ابتدا تکلیف یک موضوع را روشن کنیم. منظور ما سری آ و سطح اول فوتبال سرزمین چکمه است. شاید ایرانیانی در گذشته دور یا حتی همین حالا بازیکنان دورگه‌ای متولد یا بزرگ شده اروپا باشند که سابقه بازی در ایتالیا را داشته باشند اما ما از بازیکنانی صحبت می‌کنیم که از لیگ ایران برخاسته و به عنوان ملی پوش ایرانی لژیونر و راهی این سرزمین شده باشند.

بهترین لیگ دنیا

لیگ سطح اول ایتالیا را از قدیم با نام کالچو می‌شناختند. روزگاری این لیگ بهترین لیگ دنیا بود و در دهه‌های ۷۰، ۸۰ و ۹۰ میلادی تیم‌های ایتالیایی در فوتبال قاره سبز آقایی می‌کردند. بزرگترین ستاره ها آرزوی بازی در ایتالیا راداشتند و توجه همه فوتبالدوستان به سرزمین چکمه بود.

اما چه قبل و چه بعد از آن سری آ ایتالیا همواره یکی از سه لیگ برتر کره زمین و بالاترین سطح فوتبال بوده است، در کنار لیگ برتتر انگلیس و لالیگا اسپانیا و اگرچه امروزه از بوندس لیگا آلمان و لیگ ۱ فرانسه هم در کنار این سه لیگ، به عنوان ۵ لیگ معتبر دنیا نام می‌برند اما در هر آمار و با هر متر و معیاری این لیگ همواره یکی از سه لیگ برتر دنیاست.

پس حضور هر بازیکن یا مربی در این رقابت‌ها باعث افتخار آن فرد و کشورش خواهد شد. افتخاری که حالا نصیب مهدی طارمی و فوتبال ایران می‌شود، اما با یک فرق بزرگ!

نفر چهارم

مهدی طارمی چهارمین ایرانی حاضر در سری آ خواهد بود. پیش از او علی سامره، رحمان رضایی و سردار آزمون بازی در این سطح را تجربه کرده‌اند اما او یک تفاوت بزرگ با سه نفر قبلی دارد.

طارمی اولین ایرانی است که به یکی از بزرگان فوتبال ایتالیا می‌پیوندد. «نراتزوری» که طرفداران بیشماری در سراسر دنیا و در کشور خود ما دارد، یکی از تیم‌های ایتالیایی است که سابقه قهرمانی در اروپا را در کارنامه دارد.

مهدی طارمی در اینتر

هفت خواهران

بعد از لیگ برتر جزیره، سری رقابتی‌ترین لیگ دنیاست. جایی که هر فصل تیم‌های زیادی مدعی قهرمانی هستند و هیچ مسابقه‌ای را از قبل نمی‌توان به راحتی پیش‌بینی کرد. جایی که بزرگترین تیم‌ها هم سابقه سقوط به دسته پایین‌تر را دارند!

ایتالیا بعد از انگلستان بیشترین تعداد باشگاه قهرمان اروپا را دارد. شهرهای بزرگ این کشور سمبل فوتبال دو قطبی هستند و خلاصه همه چیز فوتبال در این کشور در بالاترین استاندارد است.

در فوتبال ایتالیا هفت باشگاه به هفت خواهران معروفند. باشگاه‌هایی که بیشترین طرفدار و رقابت را با یکدیگر دارند و به طور سنتی همیشه مدعی قهرمانی هستند. دو تیم شهر تورین یعنی یوونتوس و تورینو، دو تیم شهر میلان یعنی اینتر و میلان، دو تیم پایتخت یعنی رم و لاتسیو و در نهایت ناپولی که از دهه ۸۰ با مارادونای بزرگ به این جمع وارد شد...

برتری طارمی نسبت به سردار

اتفاق خوبی که در فصل آینده خواهد افتاد تنها حضور طارمی در یک باشگاه بزرگ و پرافتخار نیست. او این فرصت را دارد که با زوج خود در خط حمله تیم ملی در لیگ ایتالیا رقابت کند و چه لذتی برای ما ایرانی‌ها بالاتر از این! طارمی در رکوردهای گلزنی ما در تعقیب سردار است و حالادر یک لیگ بااو رقابت می کند.

رم و اینتر هر دو از بزرگان فوتبال ایتالیا و مدعی قهرمانی هستند اما شاید تفاوت بزرگ نراتزوری با گرگ‌های جالوروسی در سابقه قهرمانی اروپا باشد. اینتر دوبار در سال‌های ۱۹۶۳ و ۱۹۶۹ فاتح جام باشگاه‌های اروپا شد و در سال ۲۰۱۰ نیز با مورینیو لیگ قهرمانان اروپا را فتح کرد. همان مربی که سردار را در ابتدای این فصل برای رم انتخاب کرد آخرین قهرمانی اینتر در اروپا را به ارمغان آورده و نام خود را در این باشگاه جاودانه کرده است!

راهی که سامره باز کرد

علی سامره در فوتبال ایران با پیراهن فجر سپاسی مشهور شد. در آخرین فصل لیگ آزادگان پیراهن استقلال را به تن کرد و به عنوان آقای گل لیگ، به تیم ملی رسید. مدیر ابتدایی این فصل استقلال که حالا استعفا داده و رفته، اولین فوتبالیست تاریخ ما بود که به سری آ رسید. سامره مستقیم از استقلال لژیونر و در فصل ۲۰۰۱-۲۰۰۲ برای یک نیم فصل به شکل قرضی پیراهن پروجا را به تن کرد. البته که این تیم جز تیم‌های قوی و مدعی ایتالیا نبود اما راهی که سامره باز کرد حالا به سردار و طارمی ختم شده است. سامره تنها ۶ بار در سری آ به زمین رفت و گلی هم نزد.

علی سامره

یک مدافع در سرزمین گلادیاتورها

رحمان رضایی دومین ایرانی حاضر در سری آ بود. مربی فعلی تیم ملی فوتبالش را به عنوان مهاجم آغاز کرد و به پیراهن ذوب آهن اصفهان در دهه ۷۰ رسید. وقتی ناصر حجازی سرمربی او در اصفهان شد، رحمان را به خط دفاعی آورد و همو بود که این بازیکن را به بلازویچ تازه وارد معرفی کرد. مربی تیم سوم جام جهانی ۱۹۹۸ ماموریت داشت ایران را به جام جهانی ۲۰۰۲ برساند. او رحمان را به تمرینات دعوت و به او لقب پرنده آسمانی داد. رحمان ستاره تیم شیرو شد و اگرچه ایران به جام جهانی نرسید اما او با درخشش در مسیر این مسابقات به ایتالیا رفت.

فوتبال ایتالیا در طول تاریخ به داشتن دفاع بتنی سیستم‌های دفاعی مشهور بوده و حضور یک مدافع آسیایی در بالاترین سطح فوتبال دفاعی دنیا افتخاری بزرگ در دهه ۸۰ شمسی برای ما بود. به خصوص که رحمان برخلاف سامره سال‌های زیادی در ایتالیا ماند و به ترتیب پیراهن تیم‌های پروجا، مسینا و لیورنو را به تن کرد. رحمان سال ۱۳۸۰ از ذوب آهن به پروجا رفت. او به همراه تیم پروجا ۲ فصل در سری آ جمعا ۳۸ بازی و ۵ گل هم زد. سال ۱۳۸۲ به مسینا رفت و همراه این تیم ۱ فصل در سری بی و ۲ فصل در سری آ جمعا ۱۰۸ بازی کرد و ۲ گل زد. سال ۱۳۸۵ به لیورنو رفت و ۲ فصل در سری آ حضور و در ۲۱ بازی یک گل زد. وی مجموعاً طی ۷ سال ۶ فصل در سری آ و ۱ فصل در سری بی حضور داشته است.

رحمان رضایی

تاریخ سازی سردار

ایران برای دیدن سومین لژیونر خود در سری آ بیش از دو دهه صبر کرد. سرانجام این طلسم توسط سردار آزمون شکست. بازیکنی که به رکورد شکنی عادت داشت. مهاجمی جوان که بدون سابقه بازی در لیگ برتر فیکس تیم ملی شد و در اوج جوانی برای ۸ سال در لیگ روسیه بازی کرد و درخشید. سردار پس از قهرمانی با زنیت به بوندسلیگا رفت تا پیراهن لورکوزن را به تن کند. باشگاهی که برای ایرانی‌ها یادآور خاطرات تلخی است. سردار هم مصدوم شد و در سال بد جام جهانی نتوانست جایگاه خود را در تیم درخشان ژابی آلونسو پیدا کند.

پس در آخرین روزهای فرصت نقل و انتقالات اروپا در تابستان به درخواست مورینیو به شکل قرضی راهی پایتخت ایتالیا شد تا پیراهن رم را به تن کند. سردار اولین ایرانی می‌شد که پیراهن یک تیم مدعی با سابقه قهرمانی در ایتالیا را می‌پوشید. او با مصدومیت شروع کرد و با تلاش بسیار خود را به ترکیب اصلی رساند، کنار پائولو دیبالا و روملو لوکاکو... سردار در ۱۴ بازی تا امروز یک گل زده و آن قدر خوب بود که جانشین مورینیو او را به فهرست اروپایی رم برگرداند.

سردار آزمون

و حالا ستاره بوشهری

مهدی طارمی به شکلی دراماتیک در فوتبال ایران چهره شد. بازیکن یک تیم بوشهری در دسته دوم بعد از خدمت سربازی فیلمی از بازیش را برای علی دایی فرستاد و مستقیم از پرسپولیس سر درآورد. طارمی در سن بالا پله‌های ترقی را به سرعت پیمود و خود را به تیم ملی رساند. او بعد از یک اشتباه و انتخاب تیم ریز اسپر ترکیه و پذیرش محرومیت چهار ماهه در بازگشت به پرسپولیس، ابتدا به قطر رفت اما قید پول کلان و تمدید قرارداد را زد تا با مبلغی ناچیز به اروپا و لیگ پرتغال برود. در ریواوه آنقدر گل زد تا پورتو او را خواست. حالا با پورتو سابقه آقای گلی و قهرمانی پرتغال را دارد و در لیگ قهرمانان اروپا به تیم‌های بزرگ گل زده است. طارمی آنقدر در سال‌های اخیر خوش درخشیده که همیشه پای ثابت گمانه زنی‌های رسانه‌ای برای انتقال به تیم‌های بزرگ بود و حالا بالاخره این اتفاق افتاد.

امکان میلان

طارمی تاژوئن ۲۰۲۴ با پورتو قرارداد دارد. طبق قانون ۶ ماه قبل از پایان قرارداد می‌توانست با تیم بعدی خود مذاکره کند. در هر تابستان و زمستان این سال‌ها صحبت پیوستن او به یک تیم بود، حتی همین اینتر اما طارمی و اینتر ترجیح دادند این انتقال را به تابستان امسال واگذارند تا او به عنوان بازیکن آزاد راهی میلان شود. و زمانی که تیم ملی در جام ملت‌های آسیا بود خبر رسید که توافق نهایی انجام و طرفین بر سر جزئیاتی مثل دستمزد هم به توافق رسیدند و حالا هم خبر رسیده که او برای تست پزشکی و امضای رسمی قرارداد راهی میلان شده است.

قرارداد طارمی با نراتزوری دو ساله تا ژوئن ۲۰۲۶ و با امکان تمدید یک سال دیگر با دستمزد ۳ میلیون یورو در سال خواهد بود. آن هم در ۳۱ سالگی که معمولاً در اروپا حتی باشگاه‌های کوچک هم ریسک خرید چنین بازیکنانی را به جان نمی‌خرند.

...و همه این حقایق تنها یک حرف در دل خود دارد و آن شایستگی ستاره ایرانیست.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱۳
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۴
  • Azzurri IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    من خودم طرفدار اینتر هستم،و اصلا خوشحال نیستم که طارمی خریداری بشه برا تیم،دلیلشم مشخصه!کافیه بازیهای ایران تو کاپ آسیا دیده بشه و قبلشم تو فصل جدید بازیهاش تو تیم پورتو!اصلا گزینه خوبی نیست با بازیهای فصل جدید و کاپ آسیا!
    • رمضانی IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
      امیرخان تیکی تاکا را در تیم ملی بنیان نهاد، شما ناسپاسید، امیرخان تنها با اختلاف یک گل باخت در حالی که برانکوی مورد علاقه ی شما در ۲۰۰۶ با اختلاف دو گل آن هم در دو بازی باخت، در ضمن دستیاران امیرخان هم خوبند. مثل سعید خان الهویی که پدر علم آنالیز در ایران
    • مهدی IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۴
      اون موقع که شد ستاره ی اینتر هم بیا و دقیقا همین جمله ات رو بگو
  • محمدطاها IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    خب رفتن طارمی به اینتر قمار بزرگیه، اونجا فضا برای بازی کردنش خیلی سخت میشه خط حمله این تیم با زوج مارتینز و تورام خیلی جذاب و آماده ست،شایدم طارمی رو برای نیمکت خریدن همین پوشیدن لباس اینتر میتونه براش یه افتخار بزرگ باشه، لابد رفتنش به این تیم خیریتی توش هست ما که نمیدونیم:)))
  • دایی بچه ها IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    سلام به همه ، نظر من ، من که گفتم طارمی بخاطر تست پزشکی اش با قطر خوب بازی نکرد و قبل از آن که اخراج شد
  • Ali IR ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    کابر رمضانی :حتما مادر علم آنالیز هم خودت هستی ! ! وضمنا درمورد امیرخانت : بقول خداداد شب دراز است و قلندر بیدار .
  • محمد IR ۰۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    استاد رحمان رضایئ در پرسپولیس هم بازی کرده
  • ایرانی IR ۰۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    طارمی داداش گلم موفق باشی
  • مهدی.... IR ۰۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    سردار توی تیم روسیه خوب بود .تیمش را عوض کرد خراب شد مهدی هم همین طور میشه
  • سیدعلی شاهزاده IR ۰۶:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    درود بر مهدی طارمی سلطان کس که اگر دوگل را بانگلیس و. پاس گل را درولز و باعث اخراج. درواره بان ولز نسده بود تاریخ 6هیچ با نگلیسرا فراموش نمیکرد واز این متن جالب که لدون غرض یک مشت بی سواد مغرض چاپ شده هم از نویسنده وهم از چاپ نطرات بینهایت سپاس گذارم درود بر شما و پهلوان مهدی شاهزاده قم
    • دو ستاره واقعی IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
      داداش یه کم دیکته کار کن سلطان چی؟
  • M....g IR ۰۷:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    طارمی۵۰میلیون دلارهم که بشه،به دردتیم ملی نمیخوره،فقط به دردجیب خودش میخوره،پس زیادی بزرگش نکنید
    • مهدی IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۴
      اگر مقابل سوریه اون پنالتی رو نزده بود الان سوریه صعود میکرد و اصلا حرف بازی با ژاپن و قطر نبود و زبون تو وامثال تو اینقدر برای این مهاجم عالی دراز نبود. واقعا قدر نشناسی طارمی که تا همین یکی دو ماه پیش ستاره ی تیم بود دو گل مقابل انگلیس و یک پاس گل در مقابل ولز در جام جهانی گل صعود به جام جهانی تو بازی با عراق رو به همین زودی فراموش کردی؟؟ حالا آزمون با دو ساعت بازی کردن تو رم و چهار پنج تا گل تو شش هفت بازی اخیر شد ستاره خخخخ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

قهرمان جام ملت‌های فوتسال آسیا؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی