نظرسنجی

کدام دو تیم فینالیست‌های لیگ قهرمانان اروپا خواهند شد؟
۲۰
محمد مایلی کهن
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

بازیکن و مربی اسبق پرسپولیس ۲۸ سال قبل یعنی ۲۸ بهمن ماه مهمترین حکم زندگی ورزشی‌اش را دریافت کرد و به سرمربی‌گری تیم ملی فوتبال ایران رسید.

پس از این‌که تیم ملی فوتبال کشورمان در بازی‌های آسیایی ۱۹۹۴ هیروشیما نتایج ضعیفی گرفت و در همان مرحله گروهی از گردونه مسابقات حذف شد، امیر عابدینی رئیس وقت فدراسیون فوتبال از سمت خود برکنار شده و داریوش مصطفوی به عنوان رئیس جدید انتخاب شد. استانکو پابلوکوویچ سرمربی وقت تیم ملی هم برکنار شد و ایران در اتفاقی که طی ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه تلقی می‌شود، بالغ بر ۱۶ ماه سرمربی نداشت و هیچ دیدار رسمی و تدارکاتی نیز برگزار نکرد!

از ابتدای زمستان سال ۷۴ بحث انتخاب سرمربی جدید برای تیم ملی جدی شد و نام‌هایی همچون ناصر حجازی، محمود یاوری و حسن حبیبی در کنار چند اسم بزرگ خارجی به عنوان کاندیداهای هدایت ملی‌پوشان کشورمان در رسانه‌ها مطرح شدند ولی روز ۲۸ بهمن سال ۷۴ ناگهان اعلام شد محمد مایلی‌کهن سرمربی اسبق تیم ملی فوتسال ایران که سابقه ۱۴ سال بازی در پرسپولیس و مربی‌گری در این تیم و همچنین تیم ملی را داشت، به عنوان سرمربی جدید تیم ملی ایران انتخاب شد!

این تصمیم باعث تعجب جامعه فوتبال شد چون مایلی‌کهن اگرچه با تیم ملی فوتسال عنوان چهارمی جام جهانی را به دست آورده بود ولی تا قبل از این‌که سرمربی تیم ملی شود، هدایت هیچ تیم فوتبال مطرحی را بر عهده نداشت. از طرف دیگر شایعه بود که همه چیز برای سرمربی‌گری ناصرحجازی فقید در تیم ملی فراهم شده ولی سازمان تربیت بدنی در آخرین لحظه با آن مخالفت کرد.

از همان روزهای نخست مشخص بود که رابطه محمد مایلی‌کهن با داریوش مصطفوی رئیس وقت فدراسیون فوتبال خوب نیست و بعدا این مسئله خودش را به وضوح نشان داد. محمد مایلی‌کهن تیم ملی ایران را در دی ماه سال ۱۳۷۵ به مقام سومی جام ملت‌های ۱۹۹۶ امارات رساند و تا آستانه رسیدن به جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه هم جلو رفت اما اتفاقاتی به وقوع پیوست که در نهایت آبان سال ۱۳۷۶ از سمت خود برکنار شد.

حالا ۲۸ سال از آن انتخاب می‌گذرد و سرمربی اسبق تیم ملی با وجود این‌که یکی از منتقدان جدی امیر قلعه‌نویی تلقی می‌شود ولی همین چند روز قبل در گفت‌وگو با خبرورزشی صراحتا عنوان کرد ترجیح می‌دهد یک مربی ایرانی سرمربی تیم ملی کشورمان باشد حتی اگر آن فرد دشمن او باشد.

در همین ارتباط: مایلی‌کهن: این روزها روسای هیئت فوتبال استان‌ها، بوقچی و تماشاچی کارشناس می‌شوند/ به ما می‌گفتند حتی نیاز نیست آنالیزور ببری!

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱۰
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۱۰
  • فرامرز US ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
    این نخستین تجربه مایلی کهن در مقام سرمربی گری بود پیش از آن تنها سرمربی تیم فوتسال شده بود نه هیچ تیم فوتبال نه در سطح باشگاهی و نه در سطح ملی یعنی این که نوشتید سرمربی هیچ تیم مطرحی نبود غلط است .مایلی کهن به همراه مجید جهان پور کمک مربیان تیم ملی جوانان بودند که سر مربیش بهمن صالح نیا بود مستقیما از کمک مربی بودن در تیم ملی جوانان سرمربی تیم ملی شد کمک مربی بودن مایلی کهن از سال 1368 شروع شد یعنی فقط 6 سال کمک بود و بس البته سرمربی شدن مایلی کهن حاصل اعمال نفوذ شخص سعید فائقی معاون فنی وقت سازمان تربیت بدنی بود که مایلی کهن کارمند همان سازمان بود اما نظر داریوش مصطفوی روی سر مربی شدن آلفرد ریدل اتریشی بود که با مخالفت سازمان تربیت بدنی به ناچار به مایلی رضایت داد.امیدوارم این کامنت را چاپ کنید
    • Jimmy US ۰۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
      بله، یادمه کیهان ورزشی تیتر زده بود، دستیاران تیم ملی‌ جوانان، مربیان تیم ملی‌ بزرگسالان شدند. ولی‌ مایلی کهن انصفا با نتایجی‌ که تو جام ملت‌های ۹۶ گرفت، اعتبار تازه ایی برای فوتبال ملی‌ به ارمغان آورد و باعث شد فوتبال دوستان ایرانی‌ در سر تا سر جهان امیدوار به حضور این تیم در جام جهانی‌ ۹۸ بشوند و این اتفاق شیرین هم رخ داد.
    • فرامرز IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
      در پاسخ Jimmy برداشت درباره‌ی هر مربی در هر کجای جهان که باشد مربوط به همه کارنامه او ست نه تنها یک مقطع.یعنی درست که کار مایلی کهن در جام ملتهای 1996 عالی بود اما همین شخص با دو تیم امید که می توانستند در المپیک 2004 و2012 حاضر باشند هم تا موفق بود یا پیشینه سقوط با پنج تیم باشگاهی و یک صعود نکردن با ملوان به لیگ برتر را هم دارد همه ابعاد کارنامه مایلی‌کهن را اگر منصفانه بررسی کنیم خیلی خوش بینانه باید گفت مربی متوسطی بود بیشتر از این که در مستطیل سبز خودش را عملا ثابت بکند در مصاحبه با رسانه ها فعال بود
  • ع ق QA ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
    راستی حجازی راست راستی شیمی درمانی می کرد یا ؟!؟!
    • ایران مقتدر IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
      بعنوان یه پرسپولیسی عاشق فوتبال و ایران بهتون میگم با هر کی شوخی میکنین با اعتبار و آبرو امثال ناصر خان حجازی بازی و شوخی نکنین. هیچکدام از فوتبالیست های الان و حتی خیلی از گذشته گان در مرام و مردم دوستی و ایران دوستی به گرد پای ناصر خان نمیرسن.
  • اکبراسکندری نسب IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
    فقط اینو میتونم بگم آقای مایلی کهن مرد باشرفی است
  • عدالت خواه IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    تو فوتبال خیلیا حق ناصر خان حجازی رو خوردن،،، اینم روش، روحش و شاد یادش گرامی .💙💙⚘💙💙
  • زیبا IR ۰۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    مایلی کهن به گفته بازیکنان ساعت چهار صبح بچه ها را از خواب بیدار میکرد که نماز بخوانند ولی این ریاکاری او که تظاهر بود جواب نداد و بازیکنان خواب آلود در میدان شکست خوردند و مایلی کهن پس از چندین شکست پی در پی برکنار شد فقط شعار بلده ضعیفترین مربی تاریخ.
    • حسین IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
      مایلی کهن نتایج بسیار خوبی گرفت و تیم هم به جام جهانی رفت. بازیکنان بزرگ مول دایی، خداداد، میناوند و... همه و همه محصول اعتماد مایلی کهن بود. شما یا سنت به اون موقع نمیخوره یا اینکه فقط قصد تخریب داری
  • مسیح اله پایکاری مربی فوتبال IR ۰۴:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    سلام به محمد اقا ان زمان من سر کار می رفتم تو خیابان ترکیب تیم را میچیدم که مایلی. کهن استادم بود و سرمربی تیم ملی هرگز ارنج و ترکیب را جابجانکرد این قهرمان همان عابدزاده دایی و کریم باقری مهدوی کیا و عزیزی من با چشمان بسته ترکیب تیم فوتبال ایران را میچیدم من مربی فوتبال هستم و عاشق مربی گری از دوران جوانی چون شم مربی گری در خونم بود حسن روشن و حمید درخشان و پروین و الگوی من پرسپولیس و استقلال بود و انسانیت فوتبالیست های ایران مانند ناصرخان حجازی انسانیت و تکنیک مهم بود استادم مارادونا هست چون او یک فرشته بود در قلبم هرگز ابی و قرمز را از خودم جدا نکردم بگویم پرسپولیس یا تاجی هستم نه برای من انسانیت مهم است چون فوتبال یک دانشگاه بود و هست برای منمن همه ورزشکاران جهان و ایران را دوست دارم و دوست دارم پرچم ایران در همه رشته های ورزشی قهرمان بشوند در جهان و پرچم مقدس ایران بالا برافراشته باشد و سجده کنم خدا را و گریه کنم بهترین حالم همین موقع است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

کدام دو تیم فینالیست‌های لیگ قهرمانان اروپا خواهند شد؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی