نظرسنجی

کدام دو تیم فینالیست‌های لیگ قهرمانان اروپا خواهند شد؟
سه‌شنبه ۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۳
۸ |
۳
خطر بزرگ در کمین پرسپولیس؛ باز منشا بدون تیم ماند!
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

اینکه در فوتبال ایران کسی به کارنامه کاری ندارد، همیشه باعث سوء استفاده دلال‌ها شده است

در این فوتبال داشته‌ایم که بازیکنان یا مربیان خارجی توسط واسطه‌ها به تیم‌های ما معرفی و با عملکردی قابل قبول باعث شده‌اند تمام کارشناسان و هواداران از این واسطه‌ها متشکر باشند. در دنیای فوتبال واسطه یا مدیر برنامه کمک زیادی به پیشرفت می‌کند. آنها استعدادهای خوب را شناسایی و به مربیان و تیم‌ها معرفی می‌کنند. هم بازیکن پیشرفت می‌کند و به دستمزد خوب می‌رسد و هم تیم‌ها از خدمات ستاره‌ها استفاده و پیشرفت می‌کنند.

در فوتبال هیچکس با درآمد میلیون دلاری واسطه‌ها مشکلی ندارد. هیچکس آنها را زالو خطاب نمی‌کند که خون فوتبال را می‌مکند و هیچکس دنبال برخورد و حذف آنها نیست. پس چرا در کشور ما همیشه دلالیسم به فوتبال ضربه زده است؟ دلیلش را باید در یک مشکل دیگر جستجو کرد. اینکه مدیران فوتبال ما این کاره نیستند و شناختی از مربی و بازیکن ندارند. آنها نمی‌روند مشاوران سالم از بین کارشناسان انتخاب کنند تا لااقل با گوشزد کارنامه افراد آنها را از خریدهای اشتباه باز بدارند، تنها تماشاگر و تمجیدکننده می خواهند!

و در فوتبالی که اسم و رسم حرف اول و آخر را می‌زند، نتیجه این می‌شود که یک بازیکن یا مربی حتی با وجود ناآمادگی و ضعف بسیار در سال‌های اخیر باز تیم پیدا می‌کند و دستمزد می‌گیرد و به حواشی خود ادامه می‌دهد! اینجا بحث بازیکن خارجی و داخلی هم نیست. این مشکل در هر دو گروه به وفور دیده می‌شود. ربطی به مربی و بازیکن هم ندارد و می‌بینیم که یک چرخه تکراری میان تیم‌ها مدام هر سال جابجا می‌شوند اما وقتی پای بازیکن خارجی وسط باشد، اندکی حساسیت‌ها بیشتر است.

اول اینکه بازیکن خارجی به دلار دستمزد می‌گیرد. دوم اینکه دسترسی او به فیفا برای شکایت علیه فوتبال ایران بهتر است و از همه مهمتر اینکه بازیکن خارجی جای یک استعداد جوان ایرانی را پر می‌کند. درست به همین دلیل در تمام دنیا روی خریدهای خارجی حساسیت بیشتری وجود دارد. ببینید که متاسفانه در فوتبال ایران این عدم توجه به کارنامه و شایستگی و آمادگی افراد کار را به جایی رسانده که یک بازیکن خارجی در تمام سال‌های اخیر بدون هیچ کارایی مدام بین تیم‌های ما جابجا می‌شود و هیچ جا بیشتر از یک نیم فصل یا نهایتاً یک فصل دوام ندارد!

گادوین منشا نمونه‌ای از بارز از این دسته است. از همان روزی که از پیکان به پرسپولیس آمد خیلی‌ها او را در حد این تیم نمی‌دانستند. متاسفانه ما ایرانی‌ها عاطفی هستیم و گلی که منشا به الدحیل در ورزشگاه آزادی زد باعث شد کارنامه ضعیف چند ساله او در جمع سرخ پوشان نادیده گرفته شود. اما روزی سرانجام کاسه صبر مربیان سرخ لبریز شد و عذر منشا را خواستند. او در تعطیلات زمستانی به استقلال رفت، کاری که برای بسته شدن پرونده یک بازیکن در این دو تیم پرطرفدار کافیست. منشا در استقلال یک نیم فصل دوام نداشت، خیلی از بازی‌ها را بیرون بود و تنها خاطره حضور او در استقلال به درگیری‌اش در اهواز برمی‌گردد، آن هم با هواداران!

خطر بزرگ در کمین پرسپولیس؛ باز منشا بدون تیم ماند!

علی خطیر که امروز مدیرعامل استقلال است، آن روز معاون باشگاه بود. فراموش نکرده‌ایم که در مورد اخراج منشا چه حرف‌هایی زد! بازیکنی که مدتی هم از فوتبال ایران دور شد و هیچ کجای دنیا حتی در کشور خودش هم پیشنهاد نداشت. منشا به لطف دلالها دوباره به فوتبال ما برگشت. حتی یک فصل به لطف زدن ضربات پنالتی آقای گل هم شد اما در همان فصل میزان تاثیرگذاری او در بازی‌ها از یک بازیکن متوسط هم پایین‌تر بود! او هم مثل دیاباته در فصل دوم حضور در استقلال تنها پنالتی می‌زد و این حقایق از چشم کارشناسان دور نماند. نتیجه این شد که با وجود تنها نقطه قوت در کارنامه‌اش، تیمی که آنجا آقای گل شده بود هم او را نخواست! سر از تیم‌های دیگر درآورد و هر وقت هم که تیمی نداشت به خارج می‌رفت و تفریح می‌کرد.

در تمام این سال‌ها منشا برخلاف عرف حرفه‌ای در هر فصل نقل و انتقالات به باشگاه پرسپولیس پیشنهاد می‌داد که او را برگردانند. همین رفتار دلیل محکمی برای غیرحرفه‌ای بودن این بازیکن آفریقایی است اما متاسفانه مدیران فوتبال ما غیر حرفه‌ای‌تر هستند. نتیجه این شد که او باز هم تیم پیدا می‌کرد، باز هم بعد یک نیم فصل بدون تیم می‌ماند و باز برای پرسپولیس پیغام می‌فرستاد! بازیکنی که در مس رفسنجان در یک فصل حتی نتوانست دیگر از روی نقطه پنالتی هم گل بزند، اما فولاد را خواهان خود دید. فولاد که لوسیانو پریرا را در آستانه ۴۰ سالگی به دلیل پیری نخواست و حالا در ۴۲ سالگی به دنبال خود اوست؛ به جای منشا!

حالا دوباره فصل نقل و انتقالات زمستانی است و دوباره منشا بدون تیم، دوباره از فولاد کنار مانده و برای پرسپولیس پیغام می‌فرستد! شکی نیست که او دوباره تیم پیدا خواهد کرد، چون دلال‌ها در فوتبال ایران حرفه‌ای‌تر از مربیان و مدیران هستند. اما امیدواریم روزی را ببینیم که دیگر بازیکنان ناآماده و بدون کارنامه نتوانند به این راحتی هر سال در فوتبال ایران قرارداد ببندند.این بازی مهم‌ترین بازی این هفته برای کل فوتبال ماست.

بیشتر بخوانید: خروج شبانه ستاره سابق استقلال و پرسپولیس به همراه ۲ بازیکن از فولاد

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۳
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۵
  • مجید IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    بی انصاف نباشید بد هم نبود فقط حالا دیگه پیر شده و افت کرده
  • علیرضا سپاهانی IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    گادوین منشا فورا باید از کشور اخراج و دیپورت بشه
  • یاسر US ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۶
    بسیار هم تیز هوش وفرست طلب هست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

کدام دو تیم فینالیست‌های لیگ قهرمانان اروپا خواهند شد؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی