نظرسنجی

قهرمان جام ملت‌های فوتسال آسیا؟
نقش تمرکز در موفقیت هالند/ آمار ویژه‌ای که ستاره نروژی را از دیگر ستاره‌ها متمایز می‌کند
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

آمار ارلینگ هالند آن قدر عجیب و غریب است که خیلی از حقایق پنهان در آن مخفی می‌ماند!

رسانه‌ها معمولاً به مقایسه بازیکنان بزرگ می‌پردازند و آمار و ارقام آنها را با یکدیگر مقایسه و خیلی از طرفداران فوتبال نیز از این کارها خوششان می‌آید. اصولاً اگر تقاضایی وجود نداشته باشد، عرضه‌ای نیست!

همه می‌دانیم که مقایسه بین بازیکنان و تیم‌ها یا نسل‌های مختلف کار علمی نیست اما گاهی از دل همین مقایسه‌ها یا آمار و ارقام هم می‌توان آنالیزی علمی به دست آورد. حتماً دیده‌اید که به مناسبت ۲۳ سالگی ستاره نروژی منچسترسیتی آمار او را با رونالدو و مسی مقایسه می‌کنند و ارلینگ هالند از هر دو ابرستاره فوتبال از نظر گلزنی جلوتر است.

کاری به این مقایسه نداریم چرا که شرایط فوتبال در ۲۳ سالگی رونالدو و مسی با حال حاضر بسیار متفاوت بود. آنها در تیم‌های دیگری بازی می‌کردند و نوع لیگ و رقبا نیز متفاوت بود. این آمار صرفاً رسانه‌ای است و ارزش علمی ندارد اما به این آمار دقت کنید؛ ارلینگ هالند در این فصل ۱۷۴۵ دقیقه بازی کرده و فقط ۱ بار در تله آفساید گیر افتاده است.

یعنی مهاجمی در آن سطح بالای فوتبال چقدر باید باهوش باشد که در این همه مسابقه و آن شرایط سخت و سنگین، تنها یک بار تمرکزش را از دست بدهد و در تله آفساید گیر کند؟

همین یک مثال می‌تواند درس بزرگی برای بازیکنان ما باشد. اینکه فوتبال بازی لحظه‌هاست و یک بازیکن حرفه‌ای حق ندارد حتی برای یک لحظه تمرکز خود را درون زمین از دست بدهد. وقتی هالند در بالاترین سطح فوتبال حرفه‌ای می‌تواند چنین کند، وقتی آن همه حاشیه و آن بی‌پروایی رسانه‌ها در دنیای غرب را تحمل می‌کند دیگر تکلیف برای بازیکنان داخلی ما خیلی مشخص است!

و نکته دیگر اینکه برای رسیدن به سطح ستارگان بزرگ تنها آمادگی جسمانی، تغذیه مناسب و استراحت کافی ملاک نیست. بازیکن باید از نظر ذهنی و هوشی نیز بسیار متمرکز باشد. دقیقاً نکته‌ای که باشگاه‌ها و تیم‌های بزرگ از علم برای آن کمک می‌گیرند. نقش روانشناس و اساتید دانشگاه که به تیم‌های بزرگ مشورت می‌دهند در همین جا مشخص می‌شود و البته که در نهایت خود بازیکن باید بخواهد تا دیگران بتوانند به او کمک کنند!

بیشتر بخوانید: تاریخ‌سازی هالند برای سیتیزن‌ها/ رکوردی که بعد از ۱۰۰ سال شکست

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

قهرمان جام ملت‌های فوتسال آسیا؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی