نظرسنجی

کدام دو تیم فینالیست‌های لیگ قهرمانان اروپا خواهند شد؟
محمد محبی
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

در ترکیب ۱۱ نفره تیم ملی مقابل ترکمنستان ۳ بازیکن سابقه حضور در کشور روسیه و آشنایی به این زبان را داشتند.

برای قرن‌ها خطه ترکمنستان جزئی از خاک کشورمان بود که در زمان پادشاهان قاجار و دو جنگ ایران و روس با عهدنامه‌های ننگین گلستان و ترکمانچای از مام میهن جدا و به خاک همسایه شمالی منضم شدند. از زمان پادشاهی تا انقلاب بلشویکی و پس از آن برای ۷۰ سال در اتحاد جماهیر شوروی، این خطه به عنوان یکی از استان‌های پهناورترین کشور جهان جزئی از خاک روس‌ها و متکلم به زبان روسی بود که باشگاه‌های ورزشی آن نیز با سایر اشگاه‌های این خطه در این کشور رقابت می‌کردند.

از ابتدای دهه ۹۰ میلادی و با فروپاشی شوروی، ترکمنستان نیز استقلال پیدا کرد و حالا به عنوان یک کشور مستقل در آسیا حضور دارد اما کماکان زبان روسی زبان اصلی مردمان این کشور است و باشگاه‌های روسیه مقصد اصلی برای استعدادهای ورزشی از جمله فوتبال.

در ترکیب اولیه تیم کشورمان مقابل ترکمنستان ۳ بازیکن حضور داشتند که سابقه حضور در لیگ برتر روسیه و زندگی در این کشور را داشته و آشنا به زبان روسی و نوع فوتبال حاکم بر ترکمنستان بودند. محمد محبی فصل قبل به لیگ روسیه پیوست. محمد قربانی نیز در همین نیم‌فصل نقل و انتقالات زمستانی از سپاهان راهی این کشور شد و سعید عزت‌اللهی نیز در سال‌های گذشته سابقه حضور در لیگ روسیه را داشت و به زبان روسی آشناست.

البته که مهم‌ترین چهره فوتبال ما در روسیه یعنی سردار آزمون در این بازی حضور نداشت. سردار ۸ سال در روسیه با پیراهن‌های روستوف و زنیت به بالاترین افتخارات ممکن رسید، قهرمان و آقای گل شد و از آن‌جا به بایر لورکوزن رفت. او که اصالتی ترکمن دارد، در بازی رفت گل زد و مصدوم شد اما آن‌قدر به به این خطه علاقه داشت که با وجود مصدومیت همراه کاروان تیم به این کشور رفت.

به این ترتیب در میان بازیکنان تیم ملی ۴ بازیکن آشنا به زبان روسی و فوتبال ترکمنستان حضور داشتند که سه نفر از آن‌ها به زمین رفتند و بازی کردند.

بیش‌تر بخوانید: عکس| تشکر عجیب سردار آزمون از ترکمنستانی‌ها!

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • مسعود IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۸
    روسها بیشترین خیانتها را به کشور ومردم ایران کرده اند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

کدام دو تیم فینالیست‌های لیگ قهرمانان اروپا خواهند شد؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی