نظرسنجی

نظر شما درباره برکناری علی خطیر؟
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

آماندا استیولی که پیش از این مدل بوده می‌خواهد خریدار جدید باشگاه نیوکاسل باشد.

خانم استيولی رقيب شيخ منصور و آبراموويچ

به گزارش خبرورزشی، بيدليل نيست ليگ برتر را جذابترين ليگ دنيا مينامند. ليگي كه پول در آن حرف اول و آخر را ميزند و ستارگاني از سرتاسر دنيا همه يك جا در انگليس جمع ميشوند تا براي تيمهاي مختلف بازي كنند. پولي كه از طريق مالكان ثروتمند به تيمهاي مختلف تزريق شده سرنوشت باشگاه را در عرض چند سال عوض ميكند. ظاهراً داستان انگليس و تاجران متمول تمامي ندارد و اين بار نيوكاسليها در حال فروش باشگاهشان به يك شخص ثروتمند هستند.

ثروتمندان در جزيره

داستان ليگ برتر و پول تقريباً از سال ابتداي قرن بيست و يكم شروع شد. جايي كه رومن آبراموويچ روس سرمايهاش را به باشگاه چلسي آورد و اين تيم را در عرض چند سال به قطب اصلي فوتبال جزيره تبديل كرد. بعد از آن پاي شيخ منصور اماراتي هم به منچسترسيتي باز شد و توانست از يك تيم متوسط، يكي از مدعيان قهرماني در ليگ قهرمانان اروپا را بسازد. گليزرهاي آمريكايي هم كه با منچستريونايتد در اين چند سال اخير كم ولخرجي نكردند. به اين ليست بايد حضور دانيل لوي در تاتنهام را اضافه كرد كه تيم شمال لندني را به سمت قهرماني در ليگ برتر هدايت كرده است. آخرين چهرهاي كه با حضور در فوتبال انگليس سر و صدا به پا كرد فرهاد مشيري بود. مالك ايرانيالاصل باشگاه اورتون با تكيه بر سرمايه و هوش مديريتي خود ميخواهد اورتون را به يكي از قطبهاي جزيره تبديل كند و امسال هم در اولين گام خود كلي پول در نقل و انتقالات هزينه كرده اما مشيري آخرين نفري نبوده كه پولش را به جزيره آورده است. اكنون پاي يك خانم تاجر به باشگاه نيوكاسل باز شده و به احتمال زياد با پولش سهام اين تيم را مال خود خواهد كرد.

مدلي كه تاجر شد

اما چه كسي ميخواهد باشگاه نيوكاسل را خريداري كند؟ آماندا استيولي خانم 44 سالهاي است كه در زمان جواني در زمينه مدلينگ فعاليت داشت. او پس از اينكه پا به سن گذاشت، پولي كه از كار مدلينگ به دست آورده بود را در بيزينس به كار انداخت و با تكيه بر هوش خود توانست سرمايهاش را چندبرابر كند. او كمكم در تجارت براي خودش اسم و رسم پيدا كرد و تنظيمكننده اكثر قراردادهاي مهم انگليس شد.

رابط شيخ منصور و سيتي

شايد برايتان جالب باشد بدانيد آماندا در وصل كردن شيخ منصور و باشگاه منچسترسيتي نقش داشت. او كه رابط باشگاه و شيخ منصور بود، مالك اماراتي فعلي سيتي را به خريد اين باشگاه ترغيب كرد و با تكيه بر استدلالهاي مديريتي، شيخ منصور را متقاعد كرد خريد سيتي برايش سودآور خواهد بود. كاري كه او يك دهه بعد خودش همراه با نيوكاسل ميخواهد انجام دهد.

رد كردن پيشنهاد ازدواج شاهزاده آندرو

اتفاق جالبي كه در دوران جواني آماندا رخ داد و ميتوانست مسير زندگياش را به كلي عوض كند داستان آشنايي با شاهزاده آندرو بود. فرزند سوم ملكه اليزابت دوم در سال 2001 با آماندا در امارات آشنا شد و اين دوستي دو سال بيشتر دوام نياورد. آماندا در حالي پيشنهاد ازدواج شاهزاده آندرو را رد كرد كه ميتوانست در دربار ملكه اليزابت به يك چهره بانفوذ تبديل شود. خانم استيولي اما به دليل اينكه اين ازدواج او را از فعاليتهاي تجارياش بازميداشت، قيد شاهزاده آندرو را زد. او در سال 2011 با يك ايراني ثروتمند به نام مهرداد قدوسي كه در شركت خودش كار ميكرد ازدواج كرد. حاصل اين پيوند تا اينجا يك فرزند به نام الكساندر بوده است.

پيشنهاد 300 ميليون پوندي به نيوكاسل

مايك اشلي مالك فعلي باشگاه نيوكاسل ظاهراً ديگر قصد تيمداري ندارد و ميخواهد سهام اين باشگاه را به فروش برساند. با حضور آماندا استيولي در ورزشگاه سنت جيمز پارك براي تماشاي بازيهاي نيوكاسل شايعه خريد اين باشگاه توسط او قوت گرفت. گفته ميشود او پيشنهادي 300 ميليون پوندي به اشلي ارائه كرده و اين شرط را گذاشته كه اشلي باشگاه را تمام و كمال به او واگذار كند. با توجه به اينكه مايك اشلي قصد دارد باشگاه را تا قبل از كريسمس به فروش برساند و فعلاً خانم استيولي تنها مشتري جدي اين باشگاه است به نظر ميرسد دير يا زود اين انتقال نهايي شود و ملكه جديد فوتبال انگليس با ثروت خود به جنگ رقبا برود.

جزيره بهتر از لاليگا و سري A

اما چرا تاجران اخيراً براي تيمداري در فوتبال انگليس اين همه علاقهمند شدهاند؟ پاسخش ساده است. پولي كه در ليگ برتر يافت ميشود را در هيچكدام از ليگهاي معتبر اروپايي نميتوان پيدا كرد. فوتبال رخوتزده ايتاليا به درد سرمايهگذاراني بهتر از شرق آسيا نميخورد، در اسپانيا قوانين مالياتی آنقدر سخت است كه كسي جرأت نميكند سرمايهاش را آنجا بياورد (آن هم جايي كه رئال و بارسا قدرتهاي اصلي لاليگا هستند)، فرانسه هم تحت تأثير همين قوانين مالياتي است و ساير كشورها هم ليگ معتبري ندارند. ضمن اينكه داستان حق پخش در انگليس با ساير ليگها متفاوت است. اين ليگ بيشترين دريافتي را از حق پخش تلويزيوني دارد و همه تيمها تقريباً به فاصله كمي از هم حق پخش را دريافت ميكنند. اين در شرايطي است كه به طور مثال در اسپانيا بيشترين حق پخش به رئال و بارسلونا ميرسد و پولي كه تيمهاي ديگر دريافت ميكنند اختلاف فاحشي با دو قطب اصلي فوتبال اين كشور دارد. البته دليل اصلي سرمايهگذاري در جزيره پاسخ مثبتي بوده كه تاجران قبلاً دريافت كردهاند. به دليل اينكه ليگ برتر هميشه رقابتي بوده و مثل اسپانيا دو قطبي نبوده است، رومن آبراموويچ و شيخ منصور توانستند از سرمايهگذاري در تيمهاي چلسي و منچسترسيتي پاسخ مثبت بگيرند و به يكي از تيمهاي بزرگ جهان تبديل شوند. همين كافي است تا پاي ديگر تاجران هم به فوتبال باز شود، حتي از نوع خانمش.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

نظر شما درباره برکناری علی خطیر؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی