نظرسنجی

به نظر شما اراده‌ای برای مبارزه با فساد در فوتبال وجود دارد؟
دیگو مارادونا - سوفیا لورن
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

هنگامی که سوفیا لورن ستاره مشهور ایتالیایی که خیلی‌ها او را به عنوان ملکه زیبایی می‌شناختند دستش را میان گوی‌های حاوی نام تیم‌های حاضر در جام جهانی ۱۹۹۰ چرخاند کسی فکرش را نمی‌کرد دیگو مارادونا او را به تقلب متهم کند.

۹ سپتامبر سال ۱۹۸۹ قرار بود قرعه‌کشی جام جهانی در شهر رم برگزار شد. میزبانی این رقابت‌ها به ایتالیا سپرده شده بود و مردمان سرزمین چکمه انتظار داشتند بعد از ورود جام به کشورشان آن را به مدت چهار سال نگه دارند.

مقامات برگزارکننده جام جهانی برای مراسم قرعه‌کشی از سوفیا لورن بزرگ‌ترین ستاره سینمای آن سال‌ها که ایتالیایی بود، دعوت کردند تا او یازده روز قبل از تولدش اجرای مراسم قرعه‌کشی را به عهده بگیرد و با دستان ظریفش گوی‌ها را از ظروف شیشه‌ای بیرون بکشد. انتخاب لورن که خودش فوتبالی بود و جزو طرفداران تیم ناپولی به حساب می‌آمد، می‌توانست بینندگان تلویزیونی زیادی را به مراسم قرعه‌کشی جذب کند. این بازیگر سینما در کنار سپ پلاتر که بعدها ریاست فیفا را برعهده گرفت مراسم را برگزار کردند.

سوفیا لورن با لباس قرمز رنگی که تا روی زانو می‌رسید مقابل دوربین‌های تلویزیونی و پشت گوی‌های آبی‌رنگ قرار گرفت. او حلقه‌ جالب توجهی به دست داشت و اتفاقا همان حلقه ماجراهای عجیب و غریبی را به وجود آورد. در اولین گویی که لورن خارج کرد نام ایالات متحده درج شده بود و سوفیا این تیم را به گروه اول فرستاد. جایی که ایتالیای میزبان به همراه چکسلواکی و اتریش حضور داشتند. لورن در ادامه آرژانتین قهرمان دور قبل را راهی گروه دوم که گروه سختی بود، کرد. یاران مارادونا با کامرون و رومانی و شوروی همگروه شدند. مدتی بعد از انجام قرعه‌کشی مارادونا - کسی که آرژانتین را به قهرمانی جام جهانی ۱۹۸۶ رهنمون کرده بود - موضعی اتخاذ کرد که تا مدت‌ها دامان او را گرفت و سرنوشتش را به کلی تغییر داد. اظهارنظری که پای سوفیا لورن را هم وسط می‌کشید. او که ناپولی را به قهرمانی سری آ رسانده بود و در شهر ناپل پرستیده می‌شد، مدعی شد در قرعه‌کشی مسابقات تقلب شده است. اظهارنظری که خشم مقامات فیفا را برانگیخت. مارادونا با اشاره به حلقه مشکوکی که در دست سوفیا لورن قرار داشت، گفت آن انگشتر برای جذب توپ‌های خاصی دارای خاصیت مغناطیسی شده بود و به همین دلیل توانست ایتالیای میزبان را راهی آسان‌ترین گروه ممکن کند. او به خبرنگاران در شهر کالیاری گفت: «همه‌ چیز از پیش تعیین شده بود.»

بعد از اظهارنظر جنجالی مارادونا اوضاع واقعا به هم ریخت. مارادونا از دشواری گروه آرژانتین در مقایسه با ایتالیا و در مجموع سخت‌تر بودن بازی‌های تیم‌های امریکای جنوبی در قیاس با تیم‌های اروپایی گفت. او گفت چرا ما باید با شوروی و رومانی و کامرون بازی کنیم و ایتالیا با اتریش و امریکا؟ سخنان او که در آن زمان بزرگ‌ترین و معروف‌ترین فوتبالیست جهان بود به طرز عجیبی یک توفان بین‌المللی به راه انداخت. این موضع‌گیری نخستین جرقه‌های برخورد انضباطی از سوی فیفا و فدراسیون فوتبال ایتالیا را برای مارادونا به همراه داشت. سپ پلاتر که در آن زمان دبیرکل فیفا بود، اظهارات مارادونا را «اتهامات بدخواهانه» خواند و او به جریمه تهدید شد.

عجیب‌ترین اتفاق ممکن در آن زمان رخ داد. در حالی که انگشت اتهام به سمت ایتالیایی‌ها بود و آنها را متقلب نشان می‌داد، روزنامه ایتالیایی کوریره دلا سرا پشت مارادونا درآمد و نوشت: «از مدت‌ها قبل مشخص بود که قرعه‌کشی‌های جام جهانی به طرز ماهرانه‌ای از پیش تعیین شده است. اما هیچ کسی اعتراضی نمی‌کرد. اکنون که مارادونا آشکارا این را بر زبان‌ آورده حمله به او بسیار آسان است.»در سال ۱۹۸۹ یک بازی دوستانه میان ایتالیا و آرژانتین برگزار شد و مارادونا بعد از آن بازی گفت همچنان سر حرف‌های خود هست. او گفت: «اگر مجبور باشم به خاطر اظهاراتم عذرخواهی کنم، عذرخواهی خواهم کرد اما من قصد ندارم حرفم را پس بگیرم. من همان چیزی را گفتم که بسیاری دیگر قبلا نوشته و گفته بودند.»آرژانتین در جام جهانی ۱۹۹۰ در گروه خود بعد از شکست ناامیدکننده مقابل کامرون با دو گل شوروی را شکست داد و بعد از تساوی یک بر یک برابر رومانی به عنوان یکی از سه تیم برتر راهی دور حذفی شد. آنها توانستند با درخشش مارادونا تا فینال جام جهانی صعود کنند. آلبی سلسته در نیمه‌نهایی ایتالیا را در ناپل آن هم با ضربات پنالتی شکست داد. پنالتی آخر آن بازی را مارادونا وارد دروازه ایتالیا کرد. اتفاقی که عشق و نفرت را در ناپل به اوج رساند. یاران مارادونا در فینال اما به آلمان غربی باختند و نایب قهرمان شدند.

ادعای تقلب در قرعه‌کشی آن جام جهانی هرگز ثابت نشد و سوفیا لورن هم توضیح خاصی در مورد اظهارات مارادونا ارایه نکرد. اما نام این دو ستاره که زمانی به همراه محمدعلی کلی مشهورترین آدم‌های روی زمین بودند و عکس‌شان بیشتر از هر شخصیتی در رسانه‌ها منتشر می‌شد به هم رسید. تقریبا ۱۰ سال پیش مارادونا گفت می‌خواهد سوفیا لورن را ملاقات کند اما نه به خاطر ماجرای قرعه‌کشی جام جهانی ۱۹۹۰. او می‌خواست بفهمد چطور می‌توان از شر ماموران مالیاتی خلاص شد!مارادونا در آن زمان به فرار مالیاتی ۳۹ میلیون یورویی به دولت ایتالیا متهم شده بود، اما او در یک برنامه تلویزیونی وقتی داشت در این مورد توضیح می‌داد ژست زشتی خطاب به مقامات ایتالیا گرفت که خشم آنها را برانگیخت. او گفت دوست دارد با سوفیا لورن ملاقات کند تا بفهمد او چطور قدرت لازم را برای رام کردن هیولای مامور مالیات پیدا کرده.

سوفیا لورن از سال ۱۹۷۴ درگیر پرونده مالیاتی در ایتالیا بود و در سال ۱۹۸۲ به همین خاطر ۱۷ روز به زندان رفت. او متهم بود اظهارنامه مالیاتی‌اش را به درستی ارایه نکرده. با این حال لورن موفق شد در آن پرونده پیچیده به پیروزی برسد و به همین دلیل مارادونا معتقد بود او بهترین فرد برای کمک به او در پرونده مالیاتی‌اش است.

سوفیا لورن امروز تولد ۸۸ سالگی‌اش را جشن می‌گیرد در حالی که دیگو مارادونا سال گذشته و در ۶۰ سالگی درگذشت. 

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • Night IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
    سوفیا لورن بازیگر محبوب سلطان مشهد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

به نظر شما اراده‌ای برای مبارزه با فساد در فوتبال وجود دارد؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی