نظرسنجی

به نظر شما اراده‌ای برای مبارزه با فساد در فوتبال وجود دارد؟
علی دایی
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

فیفا که مطابق با مراسم هرساله‌اش دوباره از علی دایی دعوت به عمل آورده، چشم‌انتظار حضور چهره اسطوره‌ای فوتبال ایران در این مراسم باشکوه است.

علی دایی، اسطوره فوتبال ایران، در چهار ماه اخیر کاراکتری کاملا متفاوت با چهره همیشه ورزشی‌اش داشته است. او اگرچه پیش‌تر هم در رخدادهای اجتماعی و سیاسی تلاش کرده جانب مردم را نگه دارد و همواره با گوشزدکردن به مسئولان بخواهد شرایط جامعه بهتر شود، در ماه‌های اخیر سیاست‌های خبرسازتری در پیش گرفته و بارها در صفحه مجازی‌اش در اینستاگرام تلاش کرده درباره اتفاقات ایران صحبت کند.

واضح است که وقتی شخص محبوبی مثل علی دایی وارد چنین جریانی می‌شود همیشه عده‌ای ناراحت شوند و در تلاش باشند علیه او جبهه‌گیری کنند. درباره علی دایی تا به حال یکی، دو اتفاق جنجالی رخ داده که هرکدام در نوع خود، سروصدای زیادی به پا کرده است. اولی مربوط به اوایل اعتراضات در ایران است. او که به همراه خانواده از استانبول در حال بازگشت به تهران بود، با ضبط پاسپورتش در فرودگاه امام خمینی مواجه شد. اتفاقی شوکه‌کننده که باعث ناراحتی بیش از اندازه علی دایی شد.

اگرچه قرار شده بود او برای پیگیری ضبط پاسپورتش به دادگاه برود، ولی چند روز بعد، مقامات قضائی به این مورد واکنش نشان داده و گفتند که رفتار مناسبی با علی دایی نشده است. در نتیجه پاسپورت او بدون آنکه علی دایی نیاز داشته باشد به دادگاه برود، در اختیارش گذاشته شد. آن زمان در آستانه برگزاری جام جهانی بود و انتظار می‌رفت که دایی به عنوان یکی از چهره‌های سرشناس از سوی فیفا به قطر دعوت شود، اتفاقی که رخ داد، ولی علی دایی با انتشار یک بیانیه در اینستاگرامش نوشت که دعوت به قطر را رد کرده و در چنین اوضاعی تصمیم گرفته کنار مردم ایران حضور داشته باشد.

همان متنی که در اینستاگرام گذاشت، رکورد لایک در این شبکه اجتماعی بین کاربران ایرانی را شکست تا مردم هم نشان دهند حمایت خاصی از او دارند.

با این حال، پای علی دایی بعدها بیشتر به ماجراهای خبرساز کشیده شد. اظهارنظر او درباره مرگ اسرا پناهی باعث شد رسانه‌های جریان خاص علیه او شوند و حتی خواستار برخورد با این چهره بین‌المللی هم شدند. موضوعی که اگرچه به صورت علنی رخ داد، ولی برای علی دایی و خانواده‌اش بدون عواقب نبود. این یکی مربوط به خروج همسر و فرزند علی دایی از ایران بود. آن‌ها اگرچه سوار بر هواپیما تهران را به مقصد امارات ترک کرده بودند، ولی هواپیمای آن‌ها در اقدامی بحث‌برانگیز به کیش برگردانده شد و خانواده دایی را به تهران برگرداندند.

این یکی حسابی سروصدا به پا کرد و حتی رسانه‌های جهان هم با جزئیات زیادی به آن پرداختند. اگرچه مسئولان امر در آن برهه این‌طور عنوان کردند که خانواده علی دایی به همراه خودش ممنوع‌الخروج است، ولی ابهامات پابرجا بودند چراکه اگر آن‌ها ممنوع‌الخروج بودند اصلا نباید از گیت خروجی رد می‌شدند.

به هر حال آن موضوع بازتاب زیادی داشت و یکی از مجریان خبرساز تلویزیون هم در توییتر با کنایه به علی دایی نوشت که «دوران بزن‌دررو تمام شده است». از آن برهه تا به الان اتفاق چندانی درمورد علی دایی و خانواده‌اش نیفتاده است. یعنی هنوز مشخص نیست که حکم ممنوع‌الخروجی آن‌ها پابرجاست یا اتفاق دیگری رخ داده است. گو اینکه فضایی که جریان خاص برای علی دایی به وجود آورده‌اند، بعید است حکم به راحتی علی دایی داده باشند.

این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که به تازگی فدراسیون جهانی فوتبال با ارسال ایمیلی به علی دایی، از اسطوره فوتبال ایران و آسیا دعوت کرده تا ضمن اعلام انتخاب‌های خود برای دریافت جوایز برترین‌ها در بخش‌های مختلف، در مراسم The Best حضور پیدا کند. در این ایمیل از علی دایی درخواست شده تا گزینه‌های خود را برای انتخاب برترین بازیکن، مربی، دروازه‌بان، زیباترین گل، بهترین تیم و جایزه بازی جوانمردانه در هر دو بخش زنان و مردان طی یک سال گذشته انتخاب و ارسال کند و روز دوشنبه هشتم اسفندماه در تالار برگزاری این مراسم در کنار سایر ستاره‌های فوتبال جهان حضور یابد.

اینجا همان بحث جنجالی دوباره مطرح می‌شود و در کنارش یک پرسش خبرساز ذهن را درگیر می‌کند: علی دایی از ایران برود یا نه؟ فیفا که مطابق با مراسم هرساله‌اش دوباره از علی دایی دعوت به عمل آورده، چشم‌انتظار حضور چهره اسطوره‌ای فوتبال ایران در این مراسم باشکوه است. از سوی دیگر، بدش هم نمی‌آید با ارزیابی شرایط علی دایی بسنجد که دولت ایران چه رفتاری با این چهره بین‌المللی خواهد داشت.

در این مورد تصمیم‌گیری برای مسئولان دولتی هم سخت می‌شود. در واقع آن‌ها باید تصمیم مهمی بگیرند که علی دایی را همچنان ممنوع‌الخروج نگه دارند یا خیر؟ اگر او را ممنوع‌الخروج کنند که باید دوباره هزینه‌ای گزاف در بیرون از مرزها بدهند و این بار بابت بایکوت‌کردن چهره‌ای سرشناس پاسخ‌گو باشند. اگر هم به علی دایی اجازه خروج بدهند، ممکن است از سوی موافقان مورد سوال قرار بگیرند. در واقع برای مسئولانی که اجازه خروج همسر و فرزند علی دایی از ایران را نداده‌اند، الان پذیرش خروج او به این آسانی‌ها می‌تواند دشوار بشود. ضمن اینکه احتمالا همین مسئولان باید پاسخ‌گوی افکار افرادی باشند که اصرار دارند به علی دایی بفهمانند «دوران بزن‌دررو تمام شده است».

اینها، ولی یک سوی ماجراست، چون این پرونده روی دیگری هم دارد؛ اینکه آیا علی دایی در چنین شرایطی اصلا تمایلی به خروج از ایران دارد؟ او پیش‌تر گفته بود در چنین شرایطی علاقه دارد کنار مردم بماند و حتی حاضر به شرکت و دیدن بازی‌های جام جهانی در قطر هم نشد. حالا که قرار است او به اروپا برود آیا چنین پیشنهادی را قبول می‌کند؟ اینجا هم دوباره ابهام خاصی وجود دارد؛ اگر دایی قبول کند و برود، پذیرفته که اوضاع با گذشته فرق دارد، ولی اگر نرود آن وقت دوباره موارد خبرسازی در پی می‌آید که شایعات مربوط به ممنوع‌الخروجی او را تقویت می‌کند.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۳۶
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۴۹
  • علی IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    علی دایی یک اوسطوره ی جهانی هستش ... و باید این دعوت رو قبول کنه و حضور پیدا کنه ... افتخار ایران زمین هستش
  • رضا PL ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    دایی افتخار ایران و اسطوره به معنای است
  • محسن IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    کشور ایران در حال رشد وگذر از مشکلات خود می باشد که مردم فرصت فکر کردن به علی دایی وامثال علی دایی ندارد وانقدر این چیزها پبش پا افتاده که اصلا دیده نمی شوند اما درصفحات مجازی هی بزرگش می کنند اما در میدان صفر است انجا که عقاب پر بریزد از پشه لاغری چه خیزد
    • Perspolisiiiiiiii IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
      تو خوبی و کارشناسان شبکه افق بقیه ول معطلن
    • حسين IR ۰۷:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
      میشه بگی کدام رشد و کدام گذار ؟!!!!
    • مجید IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
      کدوم رشد؟حداقل یه نمونه مثال میزدید هیچ رشدی تو مملکت دیده نمیشه جز رشد گرونی
  • امیر IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    مسوولین روی آورده اند به ممنوع الخروجی ورزشکاران.
  • افرا IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    درود بر شهریار ایران و اسطوره آسیا ، البته اون رسانه خاص حق دارد دوران بزن در رو تمام شده است البته فقط برای انسان های پاکدست و مومن ولی برلی اختلاسگران و رانت خوران و حقوق نجومی بگیران دروران بزن در رو همچنان بقوت خود باقیست و این فاسدهای اقتصادی همچنان در اوج قدرت و بر روی چشمان این رسانهای در پیتی و کپی پیست کن جای دارند ، انگار که اختلاس و رانت خواری وحقوق نجومی بگیری جزء اصول مسلم و ارزشی این رسانه ها می باشد
  • حسین IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    وقتشه که فیفا دوباره یه ضرب شستی به ایران نشون بده تا اینا متوجه بشن کت تن کیه. هر چند اینقدر وقیحن که هیچ وقت از رو نمی رن.
    • هادی IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
      حقیر
  • علی IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    شهریار ایران59
  • علی IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    درود خدا بر قهرمان و پهلوان دایی
  • امید IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    آنکه را که پاک است از محاسبه چه باک است . نام نیک انسانهای والا مفت بدست نیامده ، و هر کسی به این جایگاه نمیرسد ، چرا که هزینه ی خاص خود را دارد . فقط انسان آزاده به این مهم دست پیدا میکند.
  • بهروز بیرانوند IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    چقدر این انسان عزیز و دوست داشتنی است خدا درود بر شهریار ورزش ایران
    • موسی IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
      من یک استقلالی هستم ولی نان پدر وشیر مادر حلالت ابر مرد
  • نعمت IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    چشم ندارین موفقیت کسی رو ببینین
  • علی IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    درود وسلام برشهریار همیشه در قلب ما جادارین
  • محمد IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    دروغگوی قرن دایی درود بر چوپان دروغگو که شهامت داشت که خندید یعنی دروغ گفتم
  • اسی ابی IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    درود بر اسطوره آذری ایران زمین
  • محمد IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    الان دقیقا علی دایی جرمش چیست ؟!
    • محمود IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
      دروغگویی جرم ایشان است
    • جعفرابادی IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
      جرم آقای دایی چیست وطن دوست مردم دارقهرمان ملی بزرگمرد تاریخ افتخارایران دردنیا
  • بهزاد IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    علی دایی اکثر گل هاشو به تیم هایی مثل مالدیو زد علی دایی پا به توپ بودن بلد نبود چون تکنیک نداشت فقط هد میزد اسطوره علی پروینه نه علی دایی
  • محسن IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    زنده بادشهریار
  • محسن IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    فراهانی قودخ
  • مصطفی IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    https://www.khabarvarzeshi.com/news/400231/%D9%88%D8%B6%D8%B9%DB%8C%D8%AA-%D8%B9%D9%84%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%BE%DB%8C%DA%86%DB%8C%D8%AF%D9%87-%D8%B4%D8%AF-%D8%AA%D8%B5%D9%85%DB%8C%D9%85-%D9%85%D9%87%D9%85-%D8%B4%D9%87%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D8%B1-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AE%D8%B1%D9%88%D8%AC-%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86#ref=shahrekhabar
  • فاضل IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    یگانه شهریار و اسطوره حاضر ایران . خدا محافظش باشه. دوستت داریم شهریار
  • ا.ح IR ۰۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    سلام و درود بر شهدای مدافع وطن و حرم
  • علی دایی IR ۰۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    سلام جناب آقای علی دایی خواهشا شما توپ چرمی بچسپ و سرو صدا نکن اگه واقعا طرف مردم ایران زمین هستی .هوادار شما و طرفدار شما هستم ولی ایران پرستم.
  • محمد IR ۰۷:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    خود بازی مسخره فوتبال چیه که اسطوره داشته باشه حالا هی فحش بدید اومدیم انسان تر بشیم و به خدا جل جلاله نزدیک بشیم حالا تو ورزش های پهلوانی یک نفر تختی میشه وگرنه اینها بازی بچه هاست نه مشغولیت یه عده غافل شیطان خوب غافل مون کرده
  • غلامرضا۷۷۷ IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    نام دایی و امثال دایی باعث پیشرفت فوتبال کشورمان میشود فراموش نکنید بدگویی به این مرد بزرگ نکنید ضربه به کشور بیشتر از این نزنید
  • نوری زاده IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    هرگونه برخورد منفی با علی دایی خودزنی ست،،بهترین راه احترام و ارزش به وی است،،اذربایحان حامی مطلق علی ست،،
  • احمد IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    دایی اینقدرشجاعت داردکه حرفش رابزندواین ازآزادگی وبی باکی اوحکایت می کند.
  • علیرضا IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
    علی دایی و امثال ایشون سرمایه کشورند باید بهشون مباهت کرد و از ایشون در اشتی ملی بهره برد چون دلسوز و خیرخواهند
  • ایرانی وطن پرست IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
    فقط مواظب باشید بیشتر از ۱۰ هزار دلار با خود نبرد هیچ کجای دنیا به مهاجرین که بماند به اتباعشان نیز اجازه خروج ارز از کشور را نمی دهند ضمنا شهریار هرگز متمول نبود داشته هاش اشعارش بود ولاغیر آنهم تا ابد برای تاریخ و ادبیات ایران ماندگار خواهد ماند..

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

به نظر شما اراده‌ای برای مبارزه با فساد در فوتبال وجود دارد؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی