نظرسنجی

به نظر شما اراده‌ای برای مبارزه با فساد در فوتبال وجود دارد؟
کلوب| رئال‌مادرید - لیگ قهرمانان، پسربچه چاق و پیتزای ۸ تکه!
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

نگاهِ رئال مادرید، به لیگ قهرمانان اروپا در قرن بیست و یکم، تشبیهی‌ست به نگاه پسربچه‌ای چاق به یک پیتزای هشت تکه‌، هر فصل، یک جام و هر جام، تکه‌ای از این پیتزا.

رئال مادرید، بی شک، یکی از موفق‌ترین باشگاه‌های فوتبال در تاریخِ این ورزش است، با رکوردِ خیره کننده‌ی ۱۳ عنوان قهرمانی در قاره‌ی سبز، مجموعاً در هر دو ساختارِ قدیم و جدیدِ لیگ قهرمانان اروپا. اگر طرفدار رئال مادرید هستید یا مثل من فکر به رکورد تکان دهنده‌ی این باشگاه در لیگ قهرمانان اروپا، خوابِ شب را از چشمانتان می‌رُباید، قول می‌دهم که این مقاله، مقاله‌ای است که نمی‌خواهید آن را از دست بدهید.

رئال مادرید، تاریخی غنی و نیازمندِ داستان سُرایی دارد، که به بیش از ۱۲۱ سال قبل بر می‌گردد. این باشگاه در سال ۱۹۰۲، توسط گروهی از دانش آموزانِ اهل شهر مادرید که به دنبال تشکیل یک تیم فوتبال بودند، تأسیس شد.

این باشگاه، رکوردِ خیره کننده‌ی ۱۳ عنوان قهرمانی در رقابت‌های باشگاهیِ اروپا را در کارنامه‌ی خود دارد، کارنامه‌ای که بیشتر به یک طومار شباهت دارد. از جمله رکورد افسانه‌ایِ کسبِ سه عنوان قهرمانیِ پِی در پِیِ لیگ قهرمانان اروپا در سال‌های، ۲۰۱۶، ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸. سه عنوان متوالی از ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸، درست خواندید، بله، همینقدر خارق العاده!

در طول تاریخ این باشگاه، آنها بازیکنان افسانه‌ایِ بسیاری در اختیار داشته‌اند، همچون «پوشکاش» که به علت به ثمر رساندن گل‌هایی عجیب و غریب که البته برای او تبدیل به عادت شده بود، گل‌هایی که بعضاً علم فیزیک را دچار چالش می‌کرد و در زمان حال نیز جایزه‌ای تحت عنوان اسم او و برای بهترین گل در هر فصل تدارک دیده شده‌است، «آلفردو دی استفانوِ» تکرار نشدنی، «زین الدین زیدان» که تعریفِ لغوی و عملیِ پُستِ هافبک در ورزش فوتبال بود، «رونالدو نازاریوِ» جادوگر، «رائول گونسالس» متعصب، «سرخیو راموسِ» جنگنده و «کریستیانو» رونالدو، قاتلِ محوطه‌ی جریمه و «گرت بِیل»ای که نبرد تَن به تَنِ فراموش نشدنی‌اش با «مارک بارترا» دفاع وسطِ مفلوکِ چند سال پیشِ بارسلونا که در نوع خود می‌توانست الهام بخش دوندگان رشته‌ی دوِ استقامت باشد. و سرمربی‌های صاحب‌سبک و نامداری همچون ژوزه مورینیو، زین الدین زیدان و کارلو آنچلوتیِ اسطوره‌ای که پس از یک دوره جدایی، هم‌اکنون سرمربی وقت تیم باشگاه است، به کرسیِ مربیگری این باشگاه تکیه زده‌اند.

می‌توان چنین پایش کرد که موفقیت رئال مادرید در گروِ سه رویکردیست که گویی در گُذار این سال‌ها تبدیل به سه پارامتر باستانیِ این باشگاه شده و همواره نیز لازم الاجرا بوده است. «تعهد به برتریِ No Matter What»، «نگرشِ ما هرگز نخواهیم مُرد»، و «تمایلی بی امان به پیروزی». این باشگاه همیشه چراغ امیدِ مردمان مادرید بوده‌است و طرفداران آنها از پرشورترین و وفادارترین طرفداران در «فرهنگ طرفداریِ تعریف شده»، در جهان فوتبال هستند.

از آنجا که رئال مادرید در طول این سالیان، به مثالی از «تسلط بر مستطیل سبز» در صنعت فوتبال شده است، جای تعجب نیست که آنها به «صحبت شده‌ترین» باشگاه فوتبال در تاریخ ظهور و فعالیت‌های خبرگزاری‌های ورزشی در سراسر جهان، تبدیل شده باشند.

همانطور که اشاره شد، محبوبیت رئال مادرید به فراتر از مستطیل سبز گسترش یافته است. رئال مادرید دنباله‌ای گسترده دارد که آن را به یکی از محبوب‌ترین باشگاه‌های فوتبال «از روی سکوها» و «جایگاه‌های تماشاچیان» نیز تبدیل کرده است.

مجموعه‌ای را تصور کنید که فارغ از هویتش در داخل و خارج از کشورِ محل تأسیسش، «به طور مداوم» و به «دلیلی» تشویق می‌شود. قطعاً وقتی در این زمینه صحبت از رئال مادرید باشد، گشتن راجع به علت آن، کار دشواری نیست. علت آن، بدون شک، میراثی‌ست که سلطه‌ی این تیم بر قاره‌ی سبز برایش فراهم آورده، وقتی عمیقاً به آن نگاه می‌کنیم، دراماتیک بودنِ بیش از اندازه‌ی آن برایمان ملموس‌تر می‌شود.

یکی از عواملی که به محبوبیت رئال مادرید در سطح جهان، کمکِ بسیاری کرده است، پلتفرمی تحت عنوان «پایگاه جهانی هوادارانِ» این باشگاه است. پلتفرمی که کاربران بسیاری دارد، اگر که دیدگاهِ «علت و معلولی» را چاشنیِ بررسی‌مان بکنیم، به این نتیجه‌ گیری می‌رسیم که رئال مادرید، با تک تکِ هوادارانش وارد یک رابطه‌ی «داد و ستد» شده است، «ارائه‌ی موفقیت» در ازای «حمایت» و «حمایت» در ازای «ارائه‌ی موفقیت».

به طور کلی، این حجمِ خیره کننده از محبوبیت، گواهی‌ست بر «تداوم در موفقیت» و «در اختیار داشتن همیشگیِ بازیکنانی آیکانیک، نمادین و متبحر» است.

رئال مادرید از پسِ کسب موفقیت‌های اروپایی خود، اجتماعی که می‌شود آن را «انقلابی» نامید، ایجاد کرده است که با این باشگاه، همواره در تعامل مستقیم هستند. رئال مادرید یکی از پیشگامان استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای ارتباط با طرفداران خود در سراسر جهان بوده است.

رسانه‌های اجتماعی، امکان بهتری را برای رئال مادرید پدید آورده‌اند تا با طرفدارانِ خود ارتباط برقرار کند و محتواهای منحصر به فردی مانند فیلم‌هایی از لحظات تاریخیِ این باشگاه، مصاحبه‌ها و عموماً محتواهایی برجسته را در اختیار آنها قرار دهد.

علاوه بر این، رسانه‌های اجتماعی برای رئال مادرید، تبدیل به یک بستر «حیاتی» برای تبلیغات و مناسبات و حتی حمایت‌ها و معاملات مالی شده‌اند. حضور رئال مادرید در شبکه‌های اجتماعی به آنها این امکان را داده است که از طریق مشارکت با مجموعه‌هایی که به دنبال استفاده از برخی امتیازهای آن‌ها هستند، کسب درآمد کنند.

به زمان حال برگردیم؛ در این فصل از مسیر کسب لیگ قهرمانان اروپا، رئال مادرید، قرعه‌ی سختی به نام منچستر سیتی را در پیش رو دارد، «قسمت آبی رنگ شهر منچستر»، تیمی که در این فصل عملکرد غیر قابل پیش بینی‌ای از خود نشان داده، گرچه به همه‌ی ما طرفداران پروپا قرصِ ورزش فوتبال ثابت شده است که فارغ از اینکه هوادار رئال مادرید باشیم یا خیر، یا حتی فارغ از اینکه در زمینه‌ی فوتبال، دستی بر قلمِ نوشتن داشته باشیم یا خیر، رئال مادرید، تیم روزهای سخت است و «دی اِن اِیِ» لیگ قهرمانان اروپا در تک به تک مویرگ‌های این تیم، که پیشتر آن را با استعاره‌ای تحت مضمونِ «تسلط بر مستطیل سبز» معرفی کردیم، در بُرهه‌ای از زمان، در جایی از زمان، به وجود آماده و همچنان جا خوش کرده‌است.

منتظر می‌مانیم تا ببینیم رئال مادرید، در فصل جاریِ لیگ قهرمانان اروپا، تکه‌ی دیگری از پیتزای آن پسر چاق برمی‌دارد یا خیر.

داود پیشگاه‌پور| باشگاه خبرنگاران آزاد

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

به نظر شما اراده‌ای برای مبارزه با فساد در فوتبال وجود دارد؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی