نظرسنجی

به نظر شما اراده‌ای برای مبارزه با فساد در فوتبال وجود دارد؟
بررسی احتمال انحلال باشگاه استقلال/ شدیدترین تنبیه FIFA و AFC چیست؟
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

با اعلام منصور قنبرزاده نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال اگر باشگاهی نتواند در سه دوره متوالی مجوز حرفه‌ای بگیرد، منحل می‌شود.

ادعای نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال در خصوص انحالا باشگاه‌ها در حالی است که در بین ۱۰ باشگاهی که دو دوره متوالی مجوز حرفه‌ای نگرفته‌اند، استقلال مطرح‌ترین باشگاه است و همین موضوع نگرانی هواداران این تیم را در پی داشته است. با این حال رسول باختر، وکیل و کارشناس حقوق ورزشی در این خصوص گفت: «نکته‌ای که وجود دارد این است که کلا از بیخ و بن و از اساس این حرف اشتباه است؛ چراکه نه در مقررات داخلی ما و نه در فیفا و AFC چیزی تحت عنوان انحلال وجود ندارد.

درواقع طبق مقررات AFC هیچ چیزی تحت عنوان انحلال تعریف نشده است که اگر باشگاهی مجوز حرفه‌ای را نگیرد به‌عنوان تنبیه مجازات خواهد شد.» وی ادامه داد: «نکته بعدی اینکه در مقررات داخلی خودمان هم چنین موضوعی اصلا تعریف نشده است. در واقع در ضمیمه شماره ۸ مقررات صدور مجوز حرفه‌ای باشگاه برای فصل بعدی شدیدترین تنبیهات در بحث نگرفتن مجوزها به جرایم مالی مربوط می‌شود و در صورت تکرار علاوه‌بر اینکه مجوز صادر نمی‌شود این تنبیهات با درنظر گرفتن اقدامات بازدارنده مانند بسته شدن پنجره و... شدیدتر خواهد شد و هیچ‌وقت درباره انحلال که تنبیهی بسیار شدید است اصلا صحبتی نمی‌شود.» باختر تاکید کرد: «برای تنبیهات شدیدتر درباره سقوط و کسر امتیاز صحبت می‌شود آن هم جایی که کمیته‌های قضایی فدراسیون باشگاهی را جریمه مالی کرده، باشگاه فوق از پرداخت آن سر باز زده و زیر بار پرداخت جریمه فوق نرود. در این حالت برای باشگاه‌های متخلف بحث سقوط و کسر امتیاز به وجود می‌آید و همین جا هم که صحبت از شدیدترین تنبیهات می‌شود هیچ بحثی درباره انحلال وجود ندارد.»

کارشناس حقوقی فوتبال یادآور شد: «اصلا در فوتبال به صورت کلی چیزی به نام انحلال یا منحل شدن تیمی وجود ندارد. شدیدترین برخوردی که می‌تواند با یک باشگاه یا سازمان‌ بشود این است که شخصیت حقوقی و هویت باشگاه محفوظ مانده اما باشگاه متخلف از زیرمجموعه فدراسیون اخراج می‌شود. یعنی اگر باشگاهی چند تخلف برخلاف اساسنامه فدراسیون انجام بدهد آنجا هم هیچ اختیاری برای انحلال وجود نداشته و اینجا بحث اخراج از زیرمجموعه و ممانعت از حضور در مسابقاتی که زیر نظر فدراسیون فوتبال برگزار می‌شود، پیش می‌آید. این دیگر شدیدترین برخورد است، آن هم زمانی که چند بند اساسنامه را نقض کرده باشید که در این صورت حضور تیم فوق اصولا برای فوتبال مضر خواهد بود.»

باختر درباره اینکه گفته می‌شود ماده ۱۴۱ قانون تجارت می‌گوید که اگر شرکتی در سه دوره مستمر زیان‌ده باشد، هر یک از سهام‌داران می‌توانند تقاضای انحلال کنند گفت: «این ماده هم صحبتی از انحلال به صورت واضح مطرح نمی‌کند بلکه در صورت از بین رفتن نیمی از سرمایه، هیات‌مدیره باید مجمع عمومی را دعوت کرده و این مجمع درباره ابقا یا انحلال شرکت تصمیم‌گیری خواهد کرد که درصورت ابقا، فقط سرمایه آن کاهش پیدا می‌کند و هیچ‌گاه درباره تیم‌های پرطرفداری مثل استقلال بحث انحلال پیش نمی‌آید و منطق فوتبال باشگاهی ایران هم همین را می‌گوید و هیچ زمانی سهامداران این باشگاه که همان هوادارانش هستند رای به انحلال استقلال رای نخواهند داد.»

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱۵
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۴
  • کلنگلیس IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
    این اخبارروخبرنگاران لنگی برای رفع سوزش آسیایی لنگیها کارمیکنن فقط بخاطر💙💙💙💙💫💫👑👑
    • ملابرادر IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
      سه چهار روز هم با هاشمی نسب و جیب پر پول استقلال مانور دادند. ایکاش هردوش اتفاق بیافته ماکه بدمون نمیاد ولی مشخصه الکیه
  • ۶۶۶6۶6۶ IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
    خدایی با اینهمه پولی که خرجش میشه و حتی جام داخلی هم نمیتونه بگیره منحلش کنن بهتره لااقل خیال هواداراش راحته که بیت المال حیف و میل نمیشه
    • لنگ FR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
      یکی از جام خرف میزنه که حداقل یک جام بین المللی داشته بلشه جام‌های فوتبال ایران فعلا مثل قدرت اول منطقه ای آن است لنگ همان تیم همشهری استقلال است
    • علی اهوازی IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
      لنگی جون شما که حسرت هفتاد ساله رو یدک میکشی حرفی از جام و ستاره آسیا نزن...
    • کیسه IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
      ما یه قهرمانی بین اللمللی داریم جام‌درجام آسیا فشاری نشو کیسه حکومتی
  • ۶۶۶6۶6۶ IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
    البته هر ۱۰ سال برای دلخوشی هواداراش با پنالتی معیشتی ووووو یجام بهشون میدن ولی نمی ارزه به این همه پول خرج کردن
  • تاج کبیر IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
    امروز در مورد لنگ صحبتی ندارم و میخوام موضوع را کلی بیان کنم. مشکل ما فقط دولت و حکومت هست.چون نمیزارند استقلال خصوصی بشه.آقا اگر استقلال زیان ده هست چرا نمیزارید خصوصی بشه.چرا 40 سال هست حق استقلال تو حلقوم صدا و سیما میره.اصلا ما کمک شما نخواستیم.استقلال این همه درآمد میلیاردی داره یک ریالش هم گیر خودش نمیاد.اگه خصوصی بود از حق خودش دفاع میکرد و صدا و سیما را تحریم میکرد.مگه ما از عربا چی کم داریم.
  • یاسمن IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
    خوب آفرین بهتون دمتون گرم قشنگ کارتون رو انجام دادید که این اتفاق برای استقلال بیوفته به هدفتون برسید. اگر حکومت دخالت نداره پس چرا خصوصی سازی نمیشه تا معلوم بشه همه چیز ؟؟؟
  • 🚴‍♂️🚴‍♂️🚴‍♂️ IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
    مسئولین ورزش کشور یه مشت بیسوادن که بدون فکر حرف میزنن و بدون فکر آئین‌نامه و قانون (مثل همین قانون نقل و انتقالات جدید) از خودشون در میکنن. یکی از این آقایون همین قنبرزاده است که بارها حرفای بدون سند و مدرک زده. یکیش همین بحث انحلال استقلاله که از اساس اشتباهه. هیچ تیمی رو به خاطر نداشتن مجوز حرفه‌ای منحل نمیکنن. فقط میتونن بفرستنش لیگ آماتورها (دسته یک). استقلال رو در یه حالت میتونن منحل کنن اونم به خاطر اعلام ورشکستگی به خاطر بدهی ۹۷۰ میلیاردیشه. آقایون پزشکان (فدراسیون‌نشینان) خواهشا قبل از عمل جراحی فکر کنید. حرفی رو نزنید که بعدا بهتون بخندن. قانونی رو ننویسید که بعدا مجبور شید اصلاحش کنید. بفرما به خاطر محمد نادری مجبور شدید کوتاه بیایید جلوی زنوزی ابربدهکار بانکی کشور.
  • تاج کبیر IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
    ما هم دره فدراسیون رو تخته می کنیم :) . قدمت باشگاه استقلال از خود فدراسیون بیشتره !!!
    • زاهدی IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
      توهمین خیال باشین تا اموراتتون بگذره...چون امجدیه ۴جانبتون هم قبل ازفدراسیون بوده..سوادفوتبالیتون درحد بوق
    • ناشناس IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
      تخلفات استقلال چه ربطی به فدراسیون داره برای چی فدراسیون باید به تخلفات استقلال سرپوش بذاره
  • علی IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
    بابا بزارید منحل شه چه کاریه ده سال یه جام اونم جام نذری خخخخ
  • علی IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
    این حرف را زدند که مجوز برای کمک به استقلال بگیرن....

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

به نظر شما اراده‌ای برای مبارزه با فساد در فوتبال وجود دارد؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی