نظرسنجی

به نظر شما پرسپولیس شایسته قهرمانی لیگ برتر بود؟
نظر یک کارشناس حقوقی درباره برگرداندن امتیاز پرسپولیس و سپاهان/ این یکی از بهترین آراء فوتبال ایران است!
منبع: فارس
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

یک کارشناس حقوقی درخصوص ابطال رای کسر امتیاز از ۲ باشگاه سپاهان و پرسپولیس توسط کمیته استیناف توضیح داد.

رضا شاه‌ منصوری درمورد بازگشت کسر امتیاز از سپاهان و پرسپولیس در کمیته استیناف فدراسیون فوتبال، اظهار داشت: پیش از این گفتیم دستورالعمل نقل و انتقالات برخلاف اصول مسلم حقوقی است و برای اجرای آن گرفتاری‌های بسیار زیادی خواهیم داشت. از چند منظر می‌توانیم به این موضوع اشاره کنیم‌.

وی افزود: در ابتدا باید به این نکته بسیار مهم توجه کرد که نگارندگان دستورالعملی را وضع کردند که جامعیت ندارد. یعنی تمام ابعاد موضوع را رعایت نکرده و مورد بررسی قرار نمی‌دهد. یکی از این ابعاد، ضمانت اجرای تخطی یا نقض مفاد قانون است. زمانیکه مقرره وضع شده است، ضمانت اجرایی برای آن در نظر نگرفته‌اند.

کارشناس حقوقی فوتبال تاکید کرد: وقتی چنین کاری انجام ندادند مجریان و ارکان قضایی فدراسیون فوتبال مجبور هستند در صورت تخطی از مفاد این دستورالعمل، به قوانین عام مراجعه کنند. در این حالت نیز نمی‌توانید دادرسی عادلانه داشته باشید و دادنامه‌ای تنظیم کنید که مبتنی بر عدالت باشد. به این دلیل که چندین اصل مسلم حقوقی مثل اصل قانونی بودن و فردی بودن جرائم و مجازات‌ها را نقض می‌کنید. نمی‌توانید با دیده اغماض به آنها نگاه کنید. 

شاه‌منصوری تاکید کرد: رای کمیته استیناف یکی از بهترین آرای تاریخ فوتبال ایران است. واقعا یک قدم بسیار رو به جلو است به این دلیل که به اصل توجه به تعیین سرنوشت هر بازی در زمین مسابقه توجه شده است. فیفا هم روی این اصل بسیار تاکید کرده و در آرای مختلف صادره از ارکان قضایی فدراسیون جهانی به آن اشاره شده است. فیفا نمی‌خواهد سرنوشت بازی‌ها بیرون از زمین مسابقه رقم بخورد.

وی ادامه داد: دیدید امسال چه قدر ارکان قضایی فدراسیون فوتبال در بحث کسر امتیازها مداخله کردند. نمونه‌اش هم پرونده سپاهان، پرسپولیس، استقلال، تراکتور و شمس آذر بود. این اقدام به کجا ضربه می‌زند؟ در این حالت با لیگی مواجه هستیم که یکپارچگی خود را از دست داده است. فراموش نکنید رسیدگی قضایی، یک رسیدگی استثنایی و برای مسائل نادر است.

کارشناس حقوقی اضافه کرد: ارجاع هر موضوع و پرونده‌ای به ارکان قضایی با هدف کسر امتیاز، با اصول مسلم حقوقی منافات دارد. کمیته استیناف به ۲ دلیل واضح رای کمیته بدوی را نقض کرد. اولین دلیلش رعایت نشدن اصل قانونی بودن جرائم و مجازات‌ها است. در مقرره دستورالعمل نقل و انتقالات، ضمانت اجرای تخطی از قوانین تعیین نشده است. دومین دلیلش هم این بود که باید سرنوشت بازی در زمین مسابقه تعیین شود. به همین دلیل رای کمیته استیناف قابل احترام و کاملا مبتنی بر موازین قانونی است.

شاه منصوری عنوان کرد: اینکه فلسفه وجودی دستورالعمل نقل و انتقالات برای جلوگیری از گران شدن فوتبال است و فوتبالی نداشته باشیم که قیمت‌های فزاینده دارد، قانون بسیار خوبی است اما باید شرایط شکلی، شیوه اجرا، راحتی، چابکی و مشمولیت قانون را هم مورد توجه قرار بدهیم. برای سال آینده اولین کاری که باید درمورد لین دستورالعمل انجام شود، این است که کمیته‌ مستقر در فدراسیون یعنی تدوین و تطبیق مقررات یا مجمع، هیات رئیسه فدراسیون و هیات رئیسه سازمان لیگ آن را تصویب کنند.

وی ادامه داد: در ادامه هم باید ضمانت اجرا برایش در نظر بگیرند زیرا اکنون با دستورالعملی مواجه هستیم که ابتر و ناقص است. یعنی اگر باشگاهی مرتکب تخلف شود، به دلیل مشخص نبودن ضمانت اجرا باید به قوانین عام مثل آیین‌نامه انصباطی مصوب سال ۹۶ و ۹۷ مراجعه کنیم. به همین دلیل توصیه می‌کنم با اصلاح این دستورالعمل، ضمانت اجرایی برایش در نظر بگیرند.

کارشناس حقوقی درمورد اعتراض باشگاه‌هایی که مدعی رعایت مفاد دستورالعمل هستند به رای کمیته استیناف، گفت: این باشگاه‌ها حرف غیرمنطقی می‌زنند زیرا کل آحاد و اشخاص موظف به رعایت موازین قانونی هستند و اگر باشگاهی دستورالعمل را رعایت کرده، وظیفه قانونی خودش را انجام داده است. ما درمورد ۲ پرونده خاص و دلایل نقض رای کمیته انضباطی در مرجع بالاتر یعنی کمیته استیناف ، بحث حقوقی می‌کنیم. باید الان همه موارد را آسیب‌شناسی کرده و از فصل آینده با تصویب همه موارد قانون جامع و کاملی را به همه باشگاه‌ها ابلاغ کنیم.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۲۴
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۱
  • غلامرضا عالیشوندی IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    آقای کارشناس چرا استیناف جریمه ها رو غیر قانونی اعلام نکرد؟
    • سامان IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
      این قانون رو خطیر نوشته بود ، چه انتظاری داشتید؟ به کارها و رفتاراش نگاه کنید تا بفهمید چقدر ناپخته و بچه گانه س
    • لنگیا مافیای فوتبال ایران IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
      رضا شاه‌منصوری وکیل فدراسیونه. انتظار حرف دیگه ای مگه ازش داشتید؟ دستش با مهدی تاج و اصفهانی ها توی یک کاسه است.
  • علمدارسینایی IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    منبعد باید اسم فدراسیون فوتبال ایران بذارن سیرک ورزشی ایران جناب اقای هاشمی وزیر محترم این سیرک بزرگ را یک خانه تکانی کنید چه بسا درست بشه وباعث تمسخر ورزش جهان نشیم چون با این کار دیکه کل جهان دارن به ما میخندن تورا خدا جمع کنید این کاسه کوزه را تو این مملکت تنها سرگرمی ملت این ورزش بود که دیگه اینهم را از دست دادیم
  • حاج ۳لسچ IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    با احترام به تمام کارشناسان گرامی!! ولی جناب کارشناس فکر کنم مدرکتون "مجازی" گرفته باشید !😉
    • میتی سرتشتکی IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
      😁👌
    • شمسعلی IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
      شتیل
  • ناشناس IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    تعیین سرنوشت داخل بازی خیلی خوبه ، اما این مدت که تیمها از این آرا آسیب دیدن چی ؟ وقتی تیمی ۴ امتیاز ازش کسر میشه از لحاظ روحی و روانی چه آسیبی می بینن و گرنه اگر این مسئله قانونی شود تیمها دنبال شکایت از هم نمی شن که شاید چن امتیاز ازشون بگیرن و از صدر پایینشون بکشن یه بام و دو هوا هم نمیشه امتیازهای شمس آذر هم برگردونید و گرنه همه فکر می کنن بخاطر اون دو تیم قانونمند شدید
  • مافیای فوتبال IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    آره دیگه چون به ضرر استقلاله میشه بهترین رای😏
    • بهزاد بهرمانی FR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
      کجاش به ضرر استقلال؟؟ یعنی پرسپولیس تراکتور و سپاهان تخلف کردن کردن شما نکردین خودتون هم باور میکنید ؟؟؟بازیکن که سالهای قبل ۱۰،۱۲،۱۵ملیارد گرفتن امسال ۱۵۰/۱۶۰ملیون گرفتن خدایش شما باور میکنید؟؟؟الان این تیمها جریمه شدن حالا به هر نهوعی شماا که از گل کمتر بهتون چیزی نگفتن کجاش به ضررر شما شد؟؟
  • فرهاد IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    جناب حقوقدان عزیز،شماچرادرفصل نقل وانتقالات این حرفهارونزدی؟سپاهان ازهمه چی خبرداشت وهمه بازیکنای درجه۱روازچنگ بقیه درآوردچون میدونست ایناهمش سیرکه،میلیاردمیلیاردپول بیت المالوداد،اونموقع شماکجابودی؟پرسپولیس خواست یه مهاجم خوب بگیره همه جبهه گرفتن،شماکجابودی؟
  • آیدی IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    آقای کارشناس ازطرف فدراسیون اومدی وتایید میکنین،کاردرستی کرده حتما مدرک تون همون فدراسیون داده به شما
  • نجف IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    اگر استقلال یاتراکتور بود حاضر میشدید امتیازو برگردونید
    • علی DE ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
      عمرا
  • علی درگاهی IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    قبل از شروع فصل گفتن هرکس سقف رو رعایت نکنه کسره امتیاز و جریمه درنظرگرفته میشه..خب وقتی به صراحت اینو گفتین چطور شما اقای کارشناس میگین تخلفش رو تعیین نکرده بودن..بخاطره همین قانون مزخرفتون پرسپولیس نتونست مهاجمشو نگر داره چون همون سپاهانه 700میلیاردی به دوبرابره قیمت از چنگشون درش اورد
  • عباس IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    بله همه اذعان دارند از اول اشتباه بود اما پاسخگوی ضرر تیم های که رعایت کردند مثل استقلال چه کسی است؟ حداقل این فصل رعایت می شد برای فصل بعد این قانون را لغو می کردند نه حالا و وسط مسابقات.
  • هومن IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    مگه مردم مسخره شما هستند قانون گذاشتید هر که عمل کرد خوبه و هر که قانون رعایت نکرد بازم فرقی نداره
  • فرامرز IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    من اصفهانی و طرفدار سپاهان نیستم اما برای من جالب است همه کسانی که به این رای اعتراض می کنند نه تحصیلات حقوقی دارند و نه حتی یک استدلال حقوقی درباره‌ی خلاف بودنش می آورند تنها تعصب رنگی و منافع تیم مورد علاقه شان پایه سر و صدای شان است یک سری هوادار هم جوگیر می شوند.قانونی را فدرسیون درباره‌ی سقف قرارداد وضع کرده در هیچ کجای این قانون درباره‌ی کسر امتیاز سخنی به میان نیامده اگر قانون ایراد دارد باید ایراد هایش رفع شود و چکش کاری بشود طرفداران عزیز استقلال این ایراد خطیر مدیر عامل خود شما نیست که در وضع قانون دست بالا را داشته که به همه جوانب این قانون نپرداخته است ؟
  • عبود IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    خجالت آوره.
  • ق ر IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    فساد فدارسیون فوتبال کاملا برای ملت معلوم شده
  • @Babak IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    شاه منصوری- حرف مفت
  • حبیب IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    تصمیم از ابتدا اشتباه بود از ابتدا نباید امتیازی کسر میشد باید اجازه بازی به بازیکنان که قرارداد بالا داشتن نمیدادند اما وقتی امتیاز کم کردند دیگر نباید دوباره انرا بر میگرداندن شما حساب کنید تیم های مدعی با خیال راحت از اینکه امتیاز سپاهان چقدر است تلاش مضاعفی برای جبران امتیازات نکردن وحالا این ظلمه که مسابقات به نیمه راه رسیده یکباره چهار امتیاز دوباره به این تیم هدیه شود ایا این عادلانه است مثل اینکه یک دونده را در نیمه راه با موتور سوار کنند واو را چندین متر جلوتر ببرند وبعد به دیگر دونده ها بگویند حالا شما خودتان را به او برسانید ایا حالا تیم های دیگه میتوانند این چهار امتیاز اختلاف را ان هم در شروع نیم فصل دوم مسابقات جبران کنند ایا این عدالت است ایا میشه وقتی مسابقه فوتبال به دقیقه هفتاد میرسه داور برای یکی از تیم ها یک گل را که به اشتباه نگرفته برود ودوباره بگیرد این خنده دار نیست ایا دیگر تیم مقابل وقت برای جبران دارد این ناعادلانه ترین تصمیم بود ودودش به چشم استقلال وپرسپولیس رفت والسلام
  • علی IR ۰۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
    اخه مثلا کارشناس. شمایی که میگید امتیازباید درزمین کسب بشه اینو درنظرنمیگیرید اون بازیکنایی که باعث شدن سقف قراردهای پرسپولیس وسپاهان پربشه باعث کسب امتیاز درزمین شدن. مثلا دیروزگلگهر3بر1سپاهان رو برد. چرانتونستند درزمین کسب امتیازکنند یاواقعا بیسوادید یامارومسخره کردیدوشایدهم خوب چرب بود. همه بالاخره میمیریم پس خودرا ارزان نفروشیم
  • سیذ IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
    کسب لمتیازدرزمین جوری که اقایون دوستدارن اینجوره که توهرچی بازیکن خوب داری بخر سقف رو سوراخ کن ولی تیم استقلال به زتیم پارسالش بازیکن تاثیرگذاری نتونست بگیره که هیچ قایدی ومحبیوغلامی سیلوا...... دادرفت بابت سقف. سوراخ. بعدهیچکساین سوالونمیپرسه بازیکنایی که خریدی بابازیکنایی استقلال خریده قابل قیاس نیست. ولی استقلال وبازیکناش چیزی بنام شرف وغیرت دارند که توشماهای پول پرست که حق وحقوقه فصل قبل روسروقت گرفایداین فصلم تقرییا 60هفتاددرصدگرفتید چقدپاداشو فلان کنار. درویش به دلال اعظم یحیی گفته بود10درصد کم میکنم بخاطر ریدن تواسیا که صدهزارباراستعفا داد وبازیکناهم مثل دلال اعظم اعتراض کردم دوباره برگشت همه چی تموم ولی باغیرتایه استقلال ازستمزد کمشون بازم کم کردن واسه ثبت قرارداد بلانکو اینه فرق ماباشماکه واسه پول قید تیمتو زدی اومدعبودی بااستقلال ببندی منقاروند انگار حسن یزدانی بایه پسربچه 10ساله کشتی بگیره به بگی نتیجه توزمین کسب میشه بازم بااین حرفاباتفاضل زیرشیذ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

به نظر شما پرسپولیس شایسته قهرمانی لیگ برتر بود؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی