نظرسنجی

بهترین تیم هفته ۲۴؟
۰
سه‌شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۷
۰ |
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

کارلوس کی‌روش در تیم ملی عملکرد خوبی داشته که اگر نداشت پنج سال در فوتبال نتیجه‌گرای ایران دوام نمی‌آورد. راز دیگر ماندگاری کی‌روش در تیم ملی محبوبیتی است که او بین هواداران دارد و همین مسئله باعث شده حمایت از سرمربی پرتغالی تیم ملی هم در بالاترین سطح باشد.

بار فنی تیم کی‌روش بالا می‌رود

سرمربی تیم ملی در چند سال اخیر علاقه خود را به لژیونرها نشان داده است. بیشترین بازیکنانی دو ملیتی در زمان کیروش به تیم ملی اضافه شدند که بیشتر آنها نیز موفق بودند و برای تیم ملی عملکرد مثبتی داشتند. نمونه آنها اشکان دژاگه که اکنون تبدیل به کاپیتان تیم ملی شده و رضا قوچاننژاد که در راه صعود ایران به جام جهانی 2014 عملکرد فوقالعادهای داشت، گل صعود را به ثمر رساند و تک گل ایران در جام جهانی 2014 هم توسط او وارد دروازه بوسنی و هرزگوین شد. حضور مقطعی امید نظری در اردوها به نتیجه نرسید و کیروش این بازیکن را نپسندید و شاید پاسخ منفی امین نظری برای حضور در تیم ملی ایران باعث شد دیگر خبری از امید نظری هم نباشد، اما در همان مقطع استیون یا همان مهرداد بیتآشور و دنیل داوری به تیم ملی دعوت شدند و همراه تیم ملی در جام جهانی هم بودند. کیروش به این دلیل این بازیکنان را به جام جهانی برد که بتواند از تجربه بینالمللی آنها که با بازی در لیگی خارج از ایران به دست آوردهاند استفاده کند.

تیم ملی در جام جهانی هم بیشتر با بازیکنانی به میدان رفت که تجربه بازی در خارج از ایران را داشتند. علیرضا حقیقی نمونه بارز این بازیکنان بود که با بازی در خارج از ایران توانست در چارچوب دروازه ایران قرار بگیرد و به سیزدهمین دروازهبان برتر جام تبدیل شود یا بازیکنانی مانند جواد نکونام، مسعود شجاعی، آندرانیک تیموریان، علیرضا جهانبخش و... که به واسطه بازی در فوتبال اروپا فرصت قرار گرفتن در ترکیب تیم ملی را در جام جهانی 2014 به دست آوردند تا کیروش نشان دهد تجربه بازی در لیگهای اروپایی برای او اهمیت بسیار زیادی دارد و همین مسئله باعث شد خیلی از بازیکنان هم تلاش کنند با ترک لیگ ایران فوتبال خود را در تیمی خارج از ایران ادامه بدهند.

کمکم تیم ملی در حال خالی شدن از بازیکنان لژیونر و باتجربه است و تا چند سال دیگر شاید خیلی از مهرههای تأثیرگذار تیم ملی دیگر نتوانند در رده ملی به فوتبال خود ادامه بدهند. به طول مثال جواد نکونام بیشتر از یک سال است از تیم ملی خداحافظی کرده، آندرانیک تیموریان که سابقه سالها بازی در لیگهای خارجی از جمله انگلیس و قطر را دارد، اُفت شدیدی داشته و در آخرین اردوی تیم ملی هم دعوت نشد. در ادامه نه در شرایط فعلی بلکه تا چند سال آینده باید شاهد خداحافظی بازیکنان چون مسعود شجاعی، اشکان دژاگه و حتی رضا قوچاننژاد باشیم که پس از جام جهانی 2018 روسیه شاید دیگر نتوانند برای تیم ملی به میدان بروند. همینطور بازیکنانی چون پژمان منتظری و سیدجلال حسینی هم با سابقه بازی در لیگ قطر کمکم باید جای خود را به بازیکنان جوان بدهند و همین مسئله باعث میشود تعداد بازیکنان مورد علاقه کیروش (بازیکنانی که در خارج از ایران بازی کنند) کم شود و همین مسئله باعث میشود سرمربی تیم ملی برای آینده بازیکنان جدیدی را به تیم ملی اضافه کند.

در حال حاضر بازیکنان دو ملیتی دیگر به مرحلهای از رشد رسیدهاند که میتوانند تیم ملی ایران را همراهی کنند و آنها زیر نظر کارلوس کیروش هم قرار دارند. بازیکنانی که مسلماً در سالهای آینده میتوانند کنار بازیکنانی چون سردار آزمون، علیرضا جهانبخش، سعید عزتاللهی، میلاد محمدی، علی کریمی، کریم انصاریفرد و سایر بازیکنانی که در لیگهای اروپایی بازی میکنند و هنوز جوان هستند، تیمی قدرتمند را تشکیل بدهند. کیروش هم دنبال همین مسئله است و حالا در پستهای مختلف این بازیکنان را پیدا کرده و اگر زمینه فراهم شود این بازیکنان به تیم ملی اضافه خواهند شد.

رایان تفضلی
«رایان سیروس تفضلی» مدافع 255 ساله متولد شهر ساتون انگلیس است. بازیکنی که بازی ملی ندارد و دوران بازیگری خود را سال 2009 با آکادمی تیم ساوتهمپتون آغاز کرد اما هرگز در این تیم فرصت بازی به دست نیاورد و به تیم دسته چهارمی «سالیسبری» قرض داده شد. او سال 2012 به تیم دسته سومی منسفیلد تاون رفت و تا تابستان امسال برای این تیم بازی میکرد که در 99 بازی موفق شد 8 گل هم به ثمر برساند. تفضلی که بازیکنی بلند قامت با یک مترو 96 سانتیمتر قد است، در 12 بازی که امسال برای تیم پیتربورو انجام داده، یک گل هم زده است. بازیکن شماره 5 پیتربورو به سبب ملیت ایرانی پدرش و از آنجایی که بازی ملی در کارنامهاش ندارد می تواند برای تیم تحت هدایت کیروش بازی کند.

الکساندر سمیعزاده
مهاجم 18 سالهای که متولد ایران است و در 15 سالگی همراه با خانوادهاش ایران را ترک کرد. سمیعزاده سال  2014 به تیم پایههای کورزون اشتون پیوست و سپس با دیده شدن توسط استعدادیابهای باشگاه منچسترسیتی راهی این تیم شد و فصل قبل به بولتون پیوست. سمیعزاده با عملکرد خوب در بولتون به تیم اصلی این باشگاه پیوست و برای این فصل هم به صورت قرضی راهی تیم چورلی شده است. عملکرد سمیعزاده در تیم جوانان بولتون بسیار چشمگیر بود و باعث شد کارلوس کیروش هم درباره عملکرد او در صفحه شخصیاش بنویسد: «کیفیت کار و آمار گلزنی سمیعزاده در تیم زیر 18 سال بولتون به گونهای بوده که نه تنها به تیم زیر 21 سال باشگاه راه یافته و برای آن گلزنی میکند، بلکه به عنوان بازیکنی که میتواند به کمک خط حمله گل نزن تیم اصلی باشگاه هم بیاید، مطرح است».

سامان قدوس
یک هافبک هجومی تکنیکی؛ بازیکنی که شاید بتواند با 233 سال سن کمکم به جانشین خوبی برای اشکان دژاگه تبدیل شود که در این چند سال به خوبی پشت مهاجمهای تیم ملی انجام وظیفه کرده است. شاید اگر اقدام سریع انجام نشود، سامان قدوس دیگر نتواند برای تیم ملی ایران بازی کند به این دلیل که این بازیکن به اردوی پیشروی تیم ملی سوئد که در ژانویه برپا میشود دعوت شده، اما هنوز بازی ملی انجام نداده و تا قبل از انجام بازی ملی میتواند بین سوئد و ایران یکی را انتخاب کند. قدوس 23 ساله در تیم اوسترسوند با شماره 93 که سال تولد او به میلادی است به عنوان هافبک هجومی بازی میکند. او در اولین فصل حضورش در لیگ دسته اول فوتبال سوئد، در 30 بازی، 10 گل زد و به تیمش برای قرار گرفتن در رده هشتم کمک کرد. عملکرد خوب قدوس سبب شد که در اوایل ماه نوامبر شایعاتی در خصوص احتمال فرخوانده شدن وی به اردوی تیم ملی منتشر شود.

قدوس که دوران بازیگریاش را سال 2011 در تیم لیمهامن بونکفلو آغاز کرده و پس از آن به تیمهای ترلبورگ و سیرانسکا پیوست، درباره این خبر گفت: «میدانم که آنها (مسئولان تیم ملی ایران) برای دعوت از من ابراز علاقه کردهاند و میخواهند که من بیایم». با وجود برخورداری از فرصت بازی در تیم ملی سوئد، قدوس احتمال بازی در تیم ملی ایران را هم رد نکرد و گفت: «فعلاً ترجیح میدهم درباره این موضوع اظهارنظر نکنم. شیوه بازی من همان چیزی است که دیدهاید و میخواهم قدم به قدم پیش بروم. میخواهم به تلاشم برای موفقیت در کارهای که انجام میدهم ادامه دهم و در حال حاضر به فوتبال ملی آنقدرها فکر نمیکنم. تمرکز من فعلاً روی تیم باشگاهیام است و ارتقای سطح بازیام».

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

بهترین تیم هفته ۲۴؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی